BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Modelspoorverenigingen (MSV) => BNLS Litter Bin => Topic gestart door: St00mboy op 12 januari 2021, 14:35:17

Titel: BMB-Modulebaan: het enkelsporige Branchline Project
Bericht door: St00mboy op 12 januari 2021, 14:35:17
Een belangrijk kenmerk van het rijden op de BMB-baan is dat er op dubbelspoor rondjes gereden wordt. Hoe groter de baan is, des te minder valt dat op maar in de kern verandert het niet. Sommige deelnemers zouden graag iets meer conform het prototype willen rijden i.p.v. alleen maar rondjes. Begin 2018 kwam binnen de BMB dan ook het idee op voor een enkelsporige branchline en op 11 juni van dat jaar kwamen 5 BMB-ers tezamen om daarover te discussiëren. Bij de branchline gaat het nogal om veel aspecten en we waren het ook niet over alles helemaal met elkaar eens. Mede daardoor leverde deze discussie helaas niet genoeg op, ook al zijn er m.b.t. een aantal zaken op onze vergadering wel besluiten genomen, die op 16 juni in een verslag aan de BMB-deelnemers meegedeeld zijn:

Citaat
Hierbij t.b.v. het collectief geheugen de besproken en door mij genoteerde punten m.b.t. de enkelspoorvariant:

1) Het spoor komt op 22,5 cm vanaf de voorkant.
2) Een BB is 20 cm breed.
3) De vorm van een BB hoeft niet rechthoekig te zijn. Dit i.v.m een gewenste "vloeiende" lijn in de bakopstelling.
4) De kopschotten van de bakken/bijdragen zijn 45 cm.
5) De bakken hoeven niet strak rechthoekig van vorm te zijn en mogen zelfs gebogen zijn.
6) De max. treinlengte bedraagt 1m20.
7) Passeerspoor moet een trein van 1m20 kunnen accommoderen (dus 1m20 aan "vrije ruimte" tussen de fouling points).
8. Er is gesproken over het gebruik van een token. We kunnen functioneel een WLAN-muis als token gebruiken.
9) Er is over gesproken om aan het einde van het spoor een omloopspoor te maken. Ook een draaischijf is mogelijk.
10) Er is over gesproken om een passeerstation in het begin van de lijn te positioneren. Dat impliceert dat er achter het station slechts één trein op de lijn aanwezig kan zijn.
11) Er is gesproken over een "Fat Controller" aan de voorkant van de baan, die teven de veiligheid op de junction bewaakt.
12) Er is besloten dat er nog niets over de enkelspoorvariant opgenomen wordt in het Baanconcept.

Er is afgesproken dat we op de rijdag in Vredepeel proberen om met een werkende conceptversie van het enkelspoor te komen om mee te oefenen. John heeft hiervoor enige bakken beschikbaar. De junction en het spoor moeten gemaakt worden. Er is niet afgesproken wie dat gaat (gaan?) doen.

Niet lang daarna hebben Henk en ik samen een kleine concept-branchline in elkaar getimmerd om in de praktijk te kunnen ervaren wat er bij het rijden allemaal op de hoek zou kunnen komen kijken. Deze branchline werd vervolgens in oktober 2018 tijdens het rijweekend in Vredepeel ingezet, maar daarna niet meer. Hier staat hij opgesteld in Vredepeel:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DS5_8130.jpg)

Nadat het ruim twee jaar stil gebleven is zijn er nu weer signalen opgekomen om ons embryonale branchlineproject met de lange dracht weer nieuw leven in te blazen.
Inmiddels is er een drietal deelnemers in stilte bezig met een gezamenlijk project en zijn er al een of meer enkelsporige bakken gemaakt, ja, zelfs een fiddle yard, maar is er nog steeds geen concept. En omdat we hiermee meer prototypisch willen rijden gaat het concept in dit geval verder dan alleen een baanconcept van hoe groot je bakken zijn etc.
Maar we wonen allemaal nogal ver uit elkaar en zijn, mede vanwege de coronacrisis, niet goed in de gelegenheid om er met elkaar over te praten.

Bij onze branchline is er sprake van een baanconcept en een rijconcept. Een aantal zaken m.b.t. de BL-bakken is in 2018 al benoemd, maar de manier waarop de branchline in de BMB-baanopstelling zou kunnen passen staat nog open. M.b.t. de manier waarop we in de BL de basisprincipes van ons BMB-baanconcept willen toepassen staat m.b.t. de volgende zaken ook nog veel open:

1) De BMB-baan bestaat uit utilitaire bakken en deelnemersbakken. Tussen twee deelnemersbakken in bevindt zich een neutraal gebied (tot nu toe de BB’s).
2) Elke deelnemer kan met zijn module in de baan deelnemen mits deze goed rijdt. Het thema en de uitvoering is vrij. Er zijn afspraken over de bak m.b.t. aankoppelen, uiterlijk, achtergrond en dak.
3) Afspraken m.b.t. bakken en spoor op bakovergang c.q. deelnemersbak:
a) Er is een standaardrailtype en een standaard type railovergang (bijv. het schuiflasje) vastgelegd.
b Er zijn maten vastgelegd m.b.t. de bakovergangen tussen de diverse deelnemers- en utilitaire bakken.
4) Seinen.
....en misschien is er nog wel meer.

Een rijconcept is voor de BMB nieuw, maar heel nuttig indien je prototypisch wil rijden. Een paar BMB-ers hebben bij de club van de Rhätische Bahn al kunnen zien hoe daar gereden wordt. Dat is een geheel ander spelletje, maar wel leuk. Ik noem even een paar punten die nog niet ingevuld zijn:
1) Op tijd rijden met een klok.
2) Rijden op basis van laadbrieven (kaartjes).
3) Stoppen we op de mainline bij bepaalde bakken? Hoe vullen we dat in?
4) Hoeveel treinen kunnen er tegelijk op de BL?
5) Welke treinen willen we niet op de BL?
6) Hoeveel deelnemers kunnen er per rijdag deelnemen aan de BL? Ik vrees dat dit niet onbeperkt is.
7) Heeft elk station een Station Master?
...en vast nog wel meer.

Het is mij wel wat waard als na bijna drie jaar onze branchline eindelijk gestalte krijgt. Ik hoop dat dit topic ons helpt om ermee verder te komen en zou dan ook graag zien dat wij binnen de BMB eindelijk een ei over een aantal zaken kunnen leggen m.b.t dit branchline concept. Door er niet over te lul len praten komen we er niet verder mee en met dit topic hoop ik om op een goede en open manier de discussie om tot een branchline concept te komen vlot te trekken.
Ik haal eerst maar eens even de oude posts over dit onderwerp te voorschijn.

Leen.
Titel: Re: BMB-Modulebaan: het enkelsporige Branchline Project
Bericht door: St00mboy op 12 januari 2021, 14:48:31
Dit is nogmaals het verhaal van onze concept-branchline. Deze posts komen uit het BMB-Algemeen topic.

..................
.........een enkelspoor, een branchline zoals we dat in Engeland  bijv. op museumbanen zien en meemaken. Het is natuurlijk leuk om er zoiets bij de BMB-baan bij te hebben en het is ook een vorm van meer prototypisch rijden. Om zoiets in het bestaande concept in te passen heeft nogal wat voeten in de aarde, heb ik gemerkt........ In het voorjaar is er op een maandagavond een bespreking geweest over dit onderwerp en daar is o.a. afgesproken dat we eerst een concept branchlijntje gaan bouwen om er op de rijdag mee te leren rijden. Hiervoor is nodig een junction, een bak met een omloopspoor en daar tussenin een stel bakken of planken met een enkel spoortje erop voor de rijlengte. Verder zijn er afspraken gemaakt rond de maatvoering van de kopse kanten van de bakken (45 cm) en de maximale lengte van een branchline trein (125 cm). Je mag dus niet met je express de branchline op. Dat zal voor sommigen niet meevallen!  ;D
Er kwam een loterij wie de concept branchline mocht bouwen, en het lot viel op mij.  ;D Het is de bedoeling dat hij op 13 oktober gebruikt kan worden.

Omdat alles zoals gewoonlijk low-cost gaat, hebben we eerst de materialen verzameld. Van John mogen we er zijn 4 bakken van 75 x 45 x 10 cm voor gebruiken, dat was een mooi begin!  (y)   Henk had rails, wissels en een kromme plank en ikzelf had ook rails en wissels. Ook andere BMB-ers boden wissels aan, maar voor nu hebben we er genoeg. Voor de bakken kunnen we toevallig met een kleine aanpassing onze fiddle yard poten gebruiken, waarvan ik er juist 4 extra besteld had. Er moet nog wel een voorziening aan de poten komen om die 5 cm langer te maken, omdat John zijn bakken 10 cm hoog zijn i.p.v. 15.

Vorige week ben ik eerst begonnen om op 3 bakken het omloopspoor te maken. Dat is het meeste werk. Omdat de bakken 45 cm diep zijn zitten de gaten nu op dezelfde plek als bij de fiddle yard. Dat moest nog wel even bedacht worden. Inmiddels liggen alle rails en wissels op de bakken en de meeste bedrading zit er ook al aan. De wissels zijn nog niet motorisch operationeel en de vraag is of ik dat voor de rijdag nog ga redden. Maar een handbediend wissel op zo'n plek misstaat natuurlijk niet.  ;D
Hier zie je een foto vanaf de ene kant:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-20180828-WA0004.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-20180828-WA0004.jpeg)


En hier vanaf de andere kant:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-20180828-WA0007.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-20180828-WA0007.jpeg)

Vanaf het enkelspoor kom je a.h.w. de eerste foto oprijden en zet je je trein neer achter het wissel (wel eerst het wissel op rechtuit zetten! ;D ). Dan koppel je de lok af, rijd door naar achteren, zet de wissels goed, zodat je op het spoor rechts op de foto langs je trein kan rijden. Hierna zet je het driewegwissel weer goed, en koppel je de lok andersom aan de trein. Dan ben je weer gereed voor vertrek richting de mainline.
De twee sporen links zijn opstelsporen. Ik verwacht dat die als zodanig dienst zullen doen. Mocht het ècht prototypisch worden, dan kunnen ze altijd nog als goederenstationnetje dienst doen. Achteraan het rechter spoor is nog plek om een lok op te stellen.

Tot zover de omloopspoorbakken, nu de junction.

Ik heb bedacht dat de junction uit 3 wissels bestaat en naast de keerlus komt. Omdat ik alleen rechtse wissels heb is de keuze niet moeilijk: er komt een aftak naar rechts.  ;) Voor de junction gebruik ik een van onze houten bruggen, die we al een tijdje niet meer gebruikt hebben (de tweede is al een tijdje zoek  :o :'( ). In de brug kunnen de drie wissels gemaakt worden en daar vandaan gaan we met een boog de branchline op.
Gisteravond heb ik naar een stuk boog gezocht en ja hoor! Heb ik eindelijk zowaar een mooie boog gevonden voor een enkelspoortje, vindt Henk die weer te smal.  >:(

Dat was even pech!  :'( :
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-20180828-WA0017.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-20180828-WA0017.jpeg)


Dus vandaag maar met het beschikbare hout, Henk zijn plank (eigenlijk ook te smal), bekeken of er een boog uit kan. Dat was nog een heel gepuzzel, maar ik geloof dat ik het voor elkaar heb:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-20180829-WA0001.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-20180829-WA0001.jpeg)


Het rechte stuk is de brug waar de junction op komt, het linker platte stuk is de plank waarop ik de boog afgetekend heb, zodanig, dat ik nog genoeg hout overhou om de boog aan de junction vast te kunnen maken. Ik heb bij het tekenen van de boog rekening gehouden met een overgangsbocht van het wissel (36" radius) naar de boog (24" radius). Het zou dus goed moeten kunnen gaan.


Hoe je rijdt? Je rijdt met je branchline treintje door de keerlus heen, daarna door de wissels rechtsaf en weer rechtsaf en dan de branchline op. Als je in omgekeerde richting terug vanaf de branchline komt, dan ga je eerst weer door de keerlus heen en dan heb je de keuze: a) je gaat weer terug naar de branch (dat heeft wel de voorkeur  ;) ) of b) je rijdt een stuk over de dubbele mainline (en houdt daar het overige verkeer op  ;D ).
E.e.a. vereist wat meer discipline en goede afspraken dan we tot dusverre gewend zijn. Vooral bij de junction zal er streng toezicht moeten zijn.  Ik denk aan het aanstellen van een soort Herr Flick.  :police:

Als de boog uitgezaagd is kan ik weer verder met de junction.

Op speciaal verzoek hierbij een eenvoudige schets van de wijze waarop de branchline junction in de mainline past:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-20180830-WA0001.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-20180830-WA0001.jpg)

Let wel: dit is slechts één manier om de branchline in te passen, het is niet de enige manier. De inpassing is afhankelijk van de baanopstelling. Er zullen dus nog varianten komen, bijv. als we weer een stuk hout hebben.

Er is nu ook een junctionbak voor de branchline. Die ziet er nu nog ongeveer zo uit:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-20180910-WA0002_1.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-20180910-WA0002_1.jpeg)

Ik heb er een oude brug voor gebruikt die we eigenlijk al een tijd niet meer gebruikten en een ongeveer op maat gezaagd stuk 10 mm ply van Henk.
De aftak wordt onder de brug vastgemaakt met een ander stuk 10mm ply, wat eronder zit. Dat puntstuk onderaan moet nog evenwijdig aan het hoofdspoor afgezaagd worden, zodat de boog exact 90 graden wordt.

Hier zie je alle onderdelen m.u.v. het ijzerwerk:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-20180910-WA0004.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-20180910-WA0004.jpeg)

Vanmiddag heb ik met Henk in Leusden afgesproken om deze junction samen met de 4 eerder gemaakte branchlinebakken aan hem over te dragen ter goedkeuring  ;) en om het af te maken. Hij gaat de analoge wisselaandrijvingen erop maken en zorgt ervoor dat het op 13 oktober op de rijdag functioneel is.
Hier ligt het allemaal achterin Henk zijn auto:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-20180911-WA0000.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-20180911-WA0000.jpeg)

Oei, dat is alweer aardig wat zo in de auto..... Zou zijn bak er nog wel bij kunnen?  ???

Zo'n branchline is een reuzeleuk idee, maar je moet het allemaal natuurlijk wel mee kunnen nemen samen met de spullen die je al had.  :-\

Op 11 september heb ik de conceptbakken met de junction aan het begin van ons branchlinespoortje en het omloopspoor aan het einde ervan aan Henk overhandigd.
Op 13 september zat ik in de zééér vroege morgen in de vlugzeug op weg naar een idyllische vakantiebestemming, waarvan ik afgelopen donderdag terugkeerde.

In mijn afwezigheid heeft Henk niet stilgezeten. Hij heeft de conceptbakken van de branchline afgemaakt en werkend gekregen.
Hier heeft hij met de benodigde toestemming in de woonkamer een testopstelling gebouwd, waar nog slechts een boogje rails aan ontbrak. Dat heeft hij er toen gelijk opgezet:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-20180929-WA0009.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-20180929-WA0009.jpg)

Daarna heeft hij het stukje branchline getest. Helaas kan ik het villumpje hier niet vertonen.
Volgende week tijdens het rijweekend krijgt dit stukje branchline  zijn vuurdoop, eventueel verlengd met een paar stukken enkelspoor. Daarna kan wat mij betreft iedere BMB-deelnemer er zijn branchline bak tussen zetten.

De voorbereidingen voor het BMB-Rijweekend in Vredepeel zijn in volle gang........

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baanopstelling-Vredepeel-2018.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baanopstelling-Vredepeel-2018.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1260416.jpg)

Daarna werd het stil. Hoe gaan we nu verder?  ???

Leen.
Titel: Re: BMB-Modulebaan: het enkelsporige Branchline Project
Bericht door: nighttrain1 op 12 januari 2021, 17:36:47
Even laten indalen en daarna komen er de wildste ideeën naar voren.
Het blijft in ieder geval opletten en goed communiceren.

Leuk idee.

Hoeveel spoorlijnen zijn er niet enkelsporig? En niet alleen in GB.
Titel: Re: BMB-Modulebaan: het enkelsporige Branchline Project
Bericht door: bask185 op 12 januari 2021, 17:51:53
Naar aanleiding van het beveiligingsdraadje heb ik seinmodules ontwikkeld. Ik heb printen ontworpen voor seinmodules op de computer en ik heb inmiddels de eerste alweer in elkaar gesoldeerd.

Deze seinmodules kunnen behalve puur als cosmetisch gebruik ook worden ingezet als een complete blokmodule. Deze modules hebben een aansluiting voor een bezetmelder, de seinen kunnen optioneel met elkaar kunnen communiceren (alleen handig voor voorseinen en groen/geel/rood blokseinen). De seinen kunnen ook worden bediend met drukknopjes. De seinen kunnen een servo aansturen en verder natuurlijk ledjes, zijnde het 2 of 3 kleuren. (ik heb niet het 4 kleuren stelsel van het VK geimplementeerd)

Ik vind zelf en dit is slechts mijn mening, dat het een leuke toevoeging is als je werkende seinen heb op een enkelsporig traject.

De beveiliging
Ik heb veel tijd gespendeerd in het nadenken over de beveiliging van een enkelsporig traject. De oplossing was uiteindelijk simpel en dat is om gebruik te maken van een een rijrichting lijn. Ik heb die rijrichting lijnen zo bedacht dat je ze met meer dan 1 schakelaar kan bedienen. Het is dus mogelijk dat elk enkel spoor bij de uiteindes (de passeerstukken) is beveiligd met een schakelaar. Er komen daarom twee rijrichting lijnen onder een spoor. En voor een goede werking worden de hele stukken gedetecteerd.

elektrisch
Elektrisch is niet moeilijk, niet ingewikkeld en het aansluiten valt reuze mee maar het betekent wel dat je minimaal zes stroomvoerende aders tussen modules moeten komen; twee rijrichting lijnen, DCC+, DCC-, een ader waarover de stroomdetectie loopt en een common ground. Misschien dat een Rj45 kabel uitkomst biedt?

Om een passeerstuk en de omliggende sporen te beveiligen, heb je dus in totaal 4 seinmodules nodig. Twee uitrijseinen en twee inrijseinen. Voor inrijseinen is het nodig dat een trein van achter langs mag passeren. Het stuk wordt dan niet afgeschakeld en dit komt door dezelfde rijrichting lijnen.

Ik heb op mijn github pagina nog een docu staan wat nog niet af is. Het is alweer even geleden dat ik die heb aangepast Maar er staat het een en ander uitgelegd over de werking. Er staat ook dit aansluit schema op
(https://raw.githubusercontent.com/bask185/SAS/master/images/img1-1.png)
https://github.com/bask185/SAS (https://github.com/bask185/SAS)
Ik heb de seinmodules SAS genoemd, Smart Arduino Signal. Bij gebrek aan beter...

De bediening
Om een trein groen licht te geven, moeten beide schakelaars op dezelfde stand staan ofwel, beide seinwachters moeten het eens zijn, welke kant een trein mag op rijden. En het spoor moet beschikbaar zijn. Als dus het spoor bezet is of als de seinwachters het niets eens kunnen worden over de richting, dan blijven beide seinen op rood.


Aanvullend
Ik heb aanvullend ook voor de automatische treinbeinvloeding modules gemaakt die je onder de print kan steken. Er is een Lenz BM1 remmodule, een BM2 remmodule (waarmee het geheeld dus als een BM3 fungeert) en een marklin type DC break module. Ik heb geen simpele afschakel module omdat je die kant en klaar kan kopen voor een prikkie. Deze remmodules kunnen en jullie niet gebruiken, omdat die goedkope hornby decoders en decoders van merken waarvan ik het bestaan nog niet afweet er waarschijnlijk niks van kunnen maken.

Je kan dus wel een afschakel module gebruiken voor een fail-safebeveiliging. Blijven de BMB machinisten de seinbeelden goed opvolgen, valt er nooit een trein uit. En zo niet dan wordt een kop-staart botsing voorkomen. Dit is natuurlijk optioneel. Ik denk zelf dat jullie misschien gelukkiger worden zonder. Als ik het goed begrepen heerst wat tegenzin tegen automatische beinvloedingen en dat is prima  :police:

Ik zal vanavond een foto maken van het prototype. Ik heb nu nog geen test opstelling en kan verder eigenlijk niet zoveel laten zien.


Op een andere note, misschien is het handig om geen achterfrees en bovenfrees te maken zodat je van 2 kanten de baan kan aanschouwen. Ik weet niet wat jullie gedachtes daar over zijn??

Mvg,

Bas





Titel: Re: BMB-Modulebaan: het enkelsporige Branchline Project
Bericht door: St00mboy op 12 januari 2021, 19:25:54
Bedankt voor je bijdrage, Bas. Dit is zeker één van de punten waarover een ei gelegd moet worden. Op dat punt komt het rijconcept samen met het baanconcept.

Leen.
Titel: Re: BMB-Modulebaan: het enkelsporige Branchline Project
Bericht door: bask185 op 12 januari 2021, 21:31:39
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/deleteme_23.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/deleteme_23.png)
SAS V1.0

Ik denk trouwens dat het token systeem ook wel volstaat  :police:. 1 token voor elk stuk spoor tussen 2 passeerstukken en klaar.
Ik had trouwens een interessante site gevonden over tokens, best informatief.

https://www.wikiwand.com/en/Token_(railway_signalling) (https://www.wikiwand.com/en/Token_(railway_signalling))

Jullie kunnen ook een pilotman aanwijzen die de regie op zich neemt  :D

Mvg,

Bas
Titel: Re: BMB-Modulebaan: het enkelsporige Branchline Project
Bericht door: St00mboy op 12 januari 2021, 22:35:17
Dat is een heel mooie webpagina over dit onderwerp.  (y)

Leen.
Titel: Re: BMB-Modulebaan: het enkelsporige Branchline Project
Bericht door: Derailed op 13 januari 2021, 19:27:42
Is dit dan geen mooie Fiddle Yard voor de Branchline? Dit is een project dat ik twee jaar geleden ben begonnen en heb het verleden jaar op het terras getest.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Fiddle-Yard.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Fiddle-Yard.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Fidddle-Yard-1_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Fidddle-Yard-1_3.jpg)


Door aan beide zijden een Y wissel t]e plaatsen komen we op een enkelspoor.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Fiddle-Yard-2_4.jpg)
Wissel aansturing met de z21 app.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Fiddle-Yard-3_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Fiddle-Yard-2_4.jpg)
Titel: Re: BMB-Modulebaan: het enkelsporige Branchline Project
Bericht door: mdjr78 op 13 januari 2021, 20:40:29
Mooie fiddle yard, Henk.  (y)
Titel: Re: BMB-Modulebaan: het enkelsporige Branchline Project
Bericht door: St00mboy op 13 januari 2021, 20:47:18
Die tuinbaan is prima, maar het fotootje is wel erg klein hoor.  ;D

Leen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Fiddle-Yard.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Fiddle-Yard.jpeg)
Titel: Re: BMB-Modulebaan: het enkelsporige Branchline Project
Bericht door: bask185 op 13 januari 2021, 22:30:42
Misschien ook wel leuk om achter de fiddleyard nog een simpele houten draaischijf te hebben? Dat nodigt ook locomotieven met getrokken tender uit om 'langs' te komen op de branch line  ;D

Ik had laatst nog een grappig ideetje. Ik had bedacht voor Rosedale abbey om bij de FY een soort omhoogverende ontkoppelaar in de rails te zetten waarover een loc met beugelkoppeling kan rijden. De loc kan dan de ontkoppelaar omlaag duwen er overheen rijden en 'vol automatisch' loskoppelen.

Als je treinen automatisch wissels laat schakelen, kan je een 2e truukje toepassen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/deleteme_25.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/deleteme_25.png)
Plan is dat een aankomende trein over contact 1 rijdt, daarmee wissel 1 naar beneden schakelt zodat de trein bij het onderste spoor komt. De trein rijdt eerst over melder 2, die wissel 2 ook naar beneden zet. De loc ontkoppelt automatisch bij de verende ontkoppelaar, rijdt verder naar contact 3. Daardoor slaat wissel 2 om naar boven en kan je omlopen naar contact 4 (die wissel 1 omhoog zet) weer helemaal terug naar contact 1 en kan je weer aankoppelen.

Het is misschien wel een beetje over the top  :P Maar ik vond het wel een geinige gedachtenspinsel die ik wilde delen. 2 schuifjes omzetten is immers de moeite niet en net zo effectief  ;) en waarschijnlijk is het nog wel leuker ook  :police:.

Bas
Titel: Re: BMB-Modulebaan: het enkelsporige Branchline Project
Bericht door: St00mboy op 13 januari 2021, 22:43:55
Leuk idee.  (y) Voor zo'n ontkoppelaar op die plek moet eigenlijk ook nog een idee komen. Dikke worstvingers zijn eigenlijk ongewenst op een baan waar prototypisch op gereden wordt.

Leen.
Titel: Re: BMB-Modulebaan: het enkelsporige Branchline Project
Bericht door: Marcel112 op 14 januari 2021, 20:53:53
Hoezo?

Doet Fremo toch ook allemaal met het handje.
Titel: Re: BMB-Modulebaan: het enkelsporige Branchline Project
Bericht door: St00mboy op 14 januari 2021, 21:07:13
Dat is de Freundeskreis Europäischer Modellbahner. Die weten vast niet hoe het in Engeland hoort, al heeft dat niet veel gescheeld....  ;D

Leen.
Titel: Re: BMB-Modulebaan: het enkelsporige Branchline Project
Bericht door: Falkenberg op 14 januari 2021, 22:36:15
Jazeker weet de Fremo dat wel:  https://www.fremo-net.eu/modulsysteme/baugroesse-h0/00fremo/ (https://www.fremo-net.eu/modulsysteme/baugroesse-h0/00fremo/)  ;D
Titel: Re: BMB-Modulebaan: het enkelsporige Branchline Project
Bericht door: St00mboy op 15 januari 2021, 10:59:05
Ik heb eens even gegoogled. Dit is een UK Fremo meet:

https://www.youtube.com/v/3Z-YtfmIAos

Daar hebben we niets te zoeken, maar dit (https://www.flickr.com/photos/91875255@N05/sets/72157654849542616) is een foto-/videoverslag uit 2015 en 2018 van de 00Fremo-meets in Rendsburg in Noord-Duitsland. Die Duitsers zijn goed bezig!  (y)
Wij waren in 2015 nog aan het bakken bouwen, maar in 2018 hadden we al wel een stuk of 15 rijdagen op zak.

....en dan lees je op het Britische Bahn Forum - ja, dat hebben ze daar! - een in januari 2019 gestelde vraag: "Hats noch FREMO 00?" (http://75355.homepagemodules.de/t4101f41-Hats-noch-FREMO.html).
Het antwoord is: "Überwiegend wird hinter den Kulissen weiter gearbeitet. Der Präsident schaut gerade, ob er im April 2020 ein weiteres Treffen möglich machen kann. Das ist aber noch nicht spruchreif, daher gibt es hier noch keine offizielle Ankündigung dazu."

Ze hebben daar een President, een soort Trump!  (y) Daar kunnen wij niet aan tippen!  ;D
Maar goed, het valt blijkbaar niet mee om zoiets in de lucht te houden. Ik denk niet dat er in april 2020 een "Treffen" geweest is.

Het kan geen kwaad om eens om je heen te kijken, maar ik ga gewoon weer verder in de hoop de BMB in deze donkere dagen levend te kunnen houden.

Leen.
Titel: Re: BMB-Modulebaan: het enkelsporige Branchline Project
Bericht door: Hans van de Burgt op 15 januari 2021, 11:26:22
@Leen,

Zijn dat Britten die met Duitse treinen rijden?
Sprak er een vorig jaar op die beurs in Kent.
Ik blijf de achtergrond en het licht missen.

Gr, Hans
Titel: Re: BMB-Modulebaan: het enkelsporige Branchline Project
Bericht door: St00mboy op 15 januari 2021, 11:45:17
Ja, die Britten hebben het licht ook niet gezien.... :-\
 ;D

Het bovenstaande is wat ik tot nu toe over Fremo - UK - 00 kon vinden: Britten, die Duits rijden en Duitsers die Brits rijden. Of reden, ik weet het niet.
Ik zie mezelf niet als een Freund Europäischer Modellbahnen maar bewonder wel wat ze in hun fotoreportage neergezet hebben, ook al vraag ik me af of we dat op die manier moeten willen.
Hoe je dat mooi belicht is ook nog wel een puntje.

Leen.
Titel: Re: BMB-Modulebaan: het enkelsporige Branchline Project
Bericht door: St00mboy op 15 januari 2021, 12:55:38
Bedankt voor jullie bijdragen en goede bedoelingen tot dusver. Het is in dit topic niet mijn bedoeling om voor te stellen of te decreteren op welke manier wij de BL gaan inrichten, maar wel om - evenals bij het begin van de BMB in 2015 - tot kaders te komen waarbinnen de uitvoering van de BL tot stand kan komen, een concept dus. Ik ga daarbij uit van ons eigen BMB/BNLS-concept als basis, dat is mijn taak binnen de BMB en ik zal proberen om dat zo goed mogelijk te interpreteren. Ik hoop in dit topic stap-voor-stap een stukje verder te kunnen komen.

We beginnen bij het begin: de eerder in 2018 vastgelegde, maar nog niet door de BMB-groep goedgekeurde afspraken. Het betreft overwegend afmetingen. Op basis van ons vertrouwde BNLS/BMB-concept zou je - op de gebogen bakken na - met deze gegevens al bijna tot een BL-baanconcept kunnen komen:
1) Het spoor komt op 22,5 cm vanaf de voorkant.
2) Een BB is 20 cm breed.
3) De vorm van een BB hoeft niet rechthoekig te zijn. Dit i.v.m een gewenste "vloeiende" lijn in de bakopstelling.
4) De kopschotten van de bakken/bijdragen zijn 45 cm.
5) De bakken hoeven niet strak rechthoekig van vorm te zijn en mogen zelfs gebogen zijn.
6) De max. treinlengte bedraagt 1m20.
7) Passeerspoor moet een trein van 1m20 kunnen accommoderen (dus 1m20 aan "vrije ruimte" tussen de fouling points).

Nog even de context van de bijeenkomst: bij het voorgestelde baanontwerp werd door de meeste aanwezigen uitgegaan van Fremo-maatstaven, maar wel met vooraf afgesproken landschapskleurtjes etc., zodat het geen bonte hond zou worden. Elke BMB-deelnemer zou zich daarbij kunnen aansluiten, dus gezien vanuit ons huidige concept a.h.w. een module met meer bakken. Het zal zeker een heel mooi stukje branchline kunnen opleveren, maar het impliceert dat het andere deelnemers met een enkelsporige module zou kunnen uitsluiten, bijv. omdat het een zomerlandschap betreft en de andere deelnemer een herfst- of winterlandschap heeft met een ander thema en andere kleuren. Gezien vanuit ons huidige concept plaatsen we dan een black box (BB) tussen de beide modules. Die hoeft geen 60 cm breed te zijn, de bij [2] afgesproken 20 cm mag ook. Hierover is al wat discussie geweest maar er is nog geen besluit.

M.b.t. [5] de gebogen bakken is het de vraag of die in alle baanopstellingen toepasbaar zijn en wat de oplossing is als dat niet het geval is. Het zou kunnen betekenen dat een deelnemer niet met zijn bak mee kan doen, misschien wel regelmatig. Binnen het concept zou daarvoor een oplossing moeten komen.
Punt [3] zou de oplossing kunnen zijn, indien we van de gebogen bakken afstappen, maar toch een enigszins gebogen baan willen hebben. De vraag is dan wat de minimale afstand mag zijn aan de smalle kant van de trapeziumvormige BB, bijv. 20 cm.

M.i. een heel belangrijk punt is de manier waarop onze BL optimaal in een L-, U-, of andersvormige baanopstelling past. In Vredepeel 2018 stond de BL halverwege haaks op het rechte stuk mainline (ML), wat vonden we daarvan? Inmiddels hebben we keus: we kunnen de BL nu ook bij een keerlus af laten takken. Dat geeft ook voor op een beurs mogelijkheden voor de BL in de baanopstelling.
Tot zover even de hapklare brok voor wat betreft de punten die we al eerder afgesproken c.q. ervaren hebben. De overige punten kunnen eventueel hierna aan de orde komen.

Leen.

De baanopstelling van Vredepeel 2018:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baanopstelling-Vredepeel-2018.jpg)
Titel: Re: BMB-Modulebaan: het enkelsporige Branchline Project
Bericht door: Hans van de Burgt op 15 januari 2021, 13:10:58
@Leen,

Zoals ik al eerder opmerkte, lijkt mij een aftakking haaks op dr BMB baan niet wenselijk. Wij bedienen onze treinen met remote muizen vóór de baan. Op beurzen staat daar ook publiek. In zo’n situatie moet je heel ver omlopen om het zichtcontact met je trein te behouden. Als de aftakking plaats vindt vanaf een keerlus, kan de branchelijn parallel lopen aan de fiddle yard. Wel stelt dat eisen aan de opstelling ivm ruimte voor het publiek.

Gr, Hans
Titel: Re: BMB-Modulebaan: het enkelsporige Branchline Project
Bericht door: bask185 op 15 januari 2021, 13:22:21
Is het een idee, om de aftakking naar de BL bij een van de keerlussen te doen?
De lus kan dan haaks aftakken naar de BL.

Hans was me al voor

Of je moet de lus zo maken dat de BL recht door gaat ten opzichte van de rest van de MB.

Leen kennende, kan hij een lus bouwen die beide configuraties kan  ;)

Lange treinen kunnen de lus rond rijden.
Korte treinen kunnen de keuze maken om naar de branchline af te takken.


Bas
Titel: Re: BMB-Modulebaan: het enkelsporige Branchline Project
Bericht door: St00mboy op 15 januari 2021, 13:37:05
De aftakking kan in de keerlusboog bij 90, 180 of 270 graden bevestigd worden, m.a.w. de BL kan resp. linksaf, rechtdoor of rechtsaf op de keerlus-"rotonde".

De BL-junction in "rechtsaf" positie op de keerlus:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20200525_132257543_1.jpg)

Leen.
Titel: Re: BMB-Modulebaan: het enkelsporige Branchline Project
Bericht door: bask185 op 15 januari 2021, 13:56:40
Nou.. opgelost  (y)  dat was snel  ;D
Titel: Re: BMB-Modulebaan: het enkelsporige Branchline Project
Bericht door: St00mboy op 15 januari 2021, 17:45:42
Er is ook de mogelijkheid om met onze junction naast de keerlus af te takken:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/210115-Aftak-BL-op-ML.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/210115-Aftak-BL-op-ML.jpg)

Maar er zijn vast nog wel andere mogelijkheden.

Leen.
Titel: Re: BMB-Modulebaan: het enkelsporige Branchline Project
Bericht door: St00mboy op 08 maart 2021, 14:05:00
Ik was alweer vergeten dat er in 2018 door mijzelf ook nog een concept Branchline Baanconcept geschreven is. Dit was een eerste aanzet om tot een BL-baanconcept te komen, maar het stuk is nadien nooit afgemaakt:

"BMB Baanconcept Branchline, versie 0.9

De BMB enkelspoor variant

Om de mogelijkheden van de BMB-baan te vergroten en de BMB nog laagdrempeliger te maken, is er besloten om de nieuwe BMB-Branchline-enkelspoorvariant te introduceren.
Een trein verlaat om de branchline op te gaan het dubbelspoor bij een junction ter hoogte van een van de keerlussen. Aan het einde van de branchline bevindt zich een omloopspoor om een lok de gelegenheid te bieden langs zijn trein te rijden. De trein rijdt vervolgens met de lok in omgekeerde richting weer naar het dubbelspoor, legt daar een rondje af, en keert weer terug naar de branchline. De branchline wordt vooralsnog niet uitgevoerd met opstelsporen.
Er moet op de lijn gebruik gemaakt worden van een token. Vooralsnog is dat in de vorm van een WLAN-muis. Er kan maar één trein tegelijk op de branchline, totdat er passeergelegenheid komt.
Op de rijdag van 13 en 14 oktober 2018 zal er met een conceptversie aangevangen worden.

De BMB-Bak.

Afmetingen van de standaard modulebak:
De standaard afmetingen van de onderdelen van de bak zijn vastgelegd en staan in bijlage X van dit Baanconcept ( = niet aanwezig; er zijn nog geen tekeningen aanwezig). In principe kan daarvan in overleg afgeweken worden, zolang de treinenloop niet gecompromitteerd wordt. Maak hiervoor gebruik van de aanwezige kennis binnen de groep.

De scenerybak is standaard 90 of 120 breed.
Een scenerybak hoeft niet per se rechthoekig te zijn en mag dus bijv. een gebogen vorm hebben, zolang de module aan beide kopse kanten maar 45 cm diep is. Een module met één scenerybak heeft dus aan beide kopse kanten van de scenerybak een diepte van 45 cm.
Het is mogelijk meerdere scenerybakken te combineren tot 1 langere module. Hierbij wordt bijv. de lengte van de module bij een “dubbele bak” 2m 65 (25+120+120cm). Vorm en afmetingen van de individuele scenerybakken zijn bij een dergelijke bijdrage vrij, zolang de module aan beide kopse kanten maar op 45 cm diepte uitkomt.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto-bak.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto-bak.jpg)
Fig 1. Een voorbeeld van een standaard modulebak

Elke modulebak is voorzien van één Black Box met aan de voorzijde een breedte van 250mm en een diepte van 441mm. Aan de voorzijde van de black box komt een afdekplaat van 9mm dik.
De vorm van een BB hoeft niet rechthoekig te zijn. Indien een deelnemer besluit tot het maken van een niet-rechthoekige BB, dan dient hij een tweede BB in  gespiegelde vorm te maken om weer recht in de baanopstelling uit te komen.
Het is mogelijk om in overleg van de standaard af te wijken, zolang de treinenloop gewaarborgd blijft.

Sporenverloop:
Op de Branchline wordt enkelspoor gebruikt.
Een deelnemer is geheel vrij in het bepalen van het spoorverloop op zijn modulebak, onder de voorwaarde dat er een doorgaand spoor beschikbaar is, dat op de scenerybak aan beide zijde op de black box aansluit op de vastgestelde afstand van 225 mm (hart spoor) vanaf voorkant bak.
Mocht een deelnemer besluiten tot het maken van een passeerspoor, dan moet dit spoor een dusdanige lengte hebben dat de max. treinlengte van 120 cm gemakkelijk op het spoor past en er voldoende ruimte is om een andere trein erlangs te laten.
Bij afwijking van de standaard is het verstandig om dit vooraf even af te stemmen met Werner of Leen.

Als een modulebak technische gebreken vertoont en/of niet berijdbaar is, dan kan de groep van deelnemers besluiten dat de betreffende bak uit de baanopstelling verwijderd wordt.

Maatvoering spoorverloop:
Om het koppelen van de diverse modules mogelijk te maken dient er voldaan te worden aan een aantal standaard maten. De afstand van het hart spoor tot de voorzijde bak is 225 mm. Deze maat is gemeten op de black box inclusief afdekplaat. Het spoor op de BB dient recht te liggen, d.w.z. aan beide einden van de BB op 225mm vanaf de voorkant, en de overgang haaks te passeren.

Op de rest van de modulebak is de deelnemer vrij om de sporen te leggen.
    • Minimale boogstraal 24 inch (ca. 61 cm t.b.v. gebruik Tracksetta).
    • Minimale railafstand bij gebruik dubbelspoor tussen (bijna) rechte sporen 46 mm hart-op-hart.
    • Bij een s-boog dient een recht stuk van minimaal 30cm tussen de twee kromme stukken van de “S” gemaakt te worden.

Als rail gebruikt de BMB standaard Peco code 75, maar op de scenerybak is dat niet verplicht. De scenerybakken mogen desgewenst voorzien zijn van spoor met code 100, code 83 of code 75 rail. Zowel bullhead als flatbottom railprofiel is toegestaan. Deelnemers die ook met de BNLS-forumbaan willen meedoen wordt geadviseerd om op de scenerybak Peco code 100 te gebruiken. Een eventuele overgang van code 100 naar code 75 is “probleem deelnemer”. Peco SL-113 Transition track of een eenvoudige soldeerverbinding kunnen bij voorbeeld gebruikt worden om code 100 aan code 75 spoor te koppelen.

Bakovergangen:
Voor de bakovergang m.u.v. de landschapsmodule is door de BMB standaard gekozen voor de variant met flexibele railuiteinden met schuiflasje, gecombineerd met een op een afstand  van 8 – 15 cm gesoldeerde megabiels.
 
Geadviseerd wordt om de flexibele railuiteinden voor transport te beschermen door het aanbrengen van bijv. een hoekprofiel. De railuiteinden op de landschapsmodule zelf kunnen vanwege het visuele aspect beter vast gemonteerd worden. Het is dan wel verstandig (maar niet verplicht) om het aansluitende spoor op de BB flexibel te maken."


De verdere tekst is gelijk aan het Standaard BMB-Baan concept en viegt hier berder niets toe.
Dit is hoever zijn we toen op basis van de eerder gemaakte afspraken gekomen zijn. Het baanconcept is gedateerd 23 juni 2018.

Leen.
Titel: Re: BMB-Modulebaan: het enkelsporige Branchline Project
Bericht door: Eegtrain op 08 maart 2021, 15:50:51
Heel leuk die variant met enkelspoor (y).
Sinds de gesprekken die ik een aantal jaar geleden over dit onderwerp had gevolgd kwam ook daarom bij ons steeds meer het idee een extra zijlijn concept te bedenken als aanvulling op de hoofdbaan-bakken. Vandaar de Oostenrijkse zijlijn die we onlangs zijn gestart op de bakken "Tauernbahn".
Leuk dit te zien en te volgen. groeten Eeg
Titel: Re: BMB-Modulebaan: het enkelsporige Branchline Project
Bericht door: mdjr78 op 09 maart 2021, 08:45:27
Ik was alweer vergeten dat er in 2018 door Werner ook nog een concept Branchline Baanconcept geschreven is. Dit was een eerste aanzet om tot een BL-baanconcept te komen, maar het stuk is nadien nooit afgemaakt:
Toch even een correctie, Leen. Ik heb destijds dit stuk wel van jou ontvangen, maar ik heb het niet geschreven.

Werner
Titel: Re: BMB-Modulebaan: het enkelsporige Branchline Project
Bericht door: St00mboy op 09 maart 2021, 11:00:14
In dat geval sorry, ik meende echt dat jij het geschreven had.
Ik zie nu dat ik me vergist heb: je hebt in die tijd alleen de VA- AV etc. varianten aan het ML concept toegevoegd.  :-[
De tekst is aangepast.

Leen.
Titel: Re: BMB-Modulebaan: het enkelsporige Branchline Project
Bericht door: bask185 op 06 april 2021, 15:02:23
Ik heb wat vraagjes.

Zoals ik eerder vermeld heb, wil ik ooit Corrour maken. Daarbij lijkt het me dus leuk als ik de baan compatibel houdt met de BMB  (y), heb ik ook eens wat in te brengen  :P. Het bovenste plan had ik al eerder gemaakt. Maar nu lees ik zo die formaten na en ik zie dat het sporenplan ietwat van de opgelegde maten afweek. Daarom heb ik het plan iets aangepast, maar ik zit een beetje met de maten in mijn mag.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/deleteme1-606c5309162c2.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/deleteme1-606c5309162c2.png)

Stel als ik het zo zou bouwen, dan zou ik de strakke rechte lijn in de bakken een beetje doorbreken. En ik kan me voorstellen dat sommigen deze lijn als heilig beschouwen. Maar ik heb enigszins de ruimte nodig, wil ik het een beetje realistisch houden. Ik kan natuurlijk nog een beetje proppen en het station omtoveren tot een backdrop gebouw. Deze inbreng is zonder BB's 300cm lang. Ik zou de bak ook recht kunnen maken aan , maar dan zou ik wel een totale diepte hebben van ~50cm. De achterkant zou dan een demonteerbaar stuk scenery zijn ofzo. Het moet natuurlijk nog wel in m'n fiesta passen  ::)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/deleteme2-606c5a504963d.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/deleteme2-606c5a504963d.png)

Citaat
Bij afwijking van de standaard is het verstandig om dit vooraf even af te stemmen met Werner of Leen.
Dus mijn vraag, wat zijn de meningen van jullie BMB'ers hier over?

Also. Voor zover ik weet heeft nog niemand een knappe scenery bak gemaakt voor de branchline? Zijn de boven en achter frezen absolute musts? Ik kan me voorstellen dat als de BL eens in het midden van een opstelling komt te staan dat het wenselijk zo zijn om geen achter en boven frezen te gebruiken?

Mvg,

Bas
Titel: Re: BMB-Modulebaan: het enkelsporige Branchline Project
Bericht door: St00mboy op 06 april 2021, 16:22:53
@Bas,
In 2018 is er een aantal afspraken gemaakt (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=96670.msg3222185060#msg3222185060) t.b.v. de BMB- branchline, maar daarna werd er niet meer over gesproken. Voor onze branchline is in beginsel afgesproken dat de bakken niet per se recht hoeven te zijn. Het inspringen van jouw bak zou dus geen enkel probleem mogen zijn als je op de BB's met het spoor maar weer goed uitkomt.
Over de achterwand en het dak is in 2018 nog geen ei gelegd. Sommigen wilden dat niet, maar ik vraag me zelf af hoe het er dan uitziet en of dat m.b.t. de verlichting op een beurs wel zo handig is. Voorlopig zou ik ze in ieder geval nog maar even niet maken.

Overigens begrijp ik dat er op de achtergrond een paar BMB-ers bezig is met enkelsporige Fremo modules, dus met andere afmetingen dan wij indertijd afgesproken hebben en ook andere standaarden. Ik weet daar de exacte status niet van en ook niet of en hoe men denkt dat in de BMB-baan in te passen. Aangezien dat niet met de overige BMB-deelnemers gedeeld is kunnen we dat op dit moment moeilijk een BMB-project noemen.

Kort en goed: aangezien we tot nu toe vrijwel alles nog op een rijhoogte van ca. 130 cm aan elkaar hebben weten te krijgen zal dat met jouw module ook wel lukken.

Leen.
Titel: Re: BMB-Modulebaan: het enkelsporige Branchline Project
Bericht door: mdjr78 op 06 april 2021, 21:30:01
Post verwijderd, omdat die geen betrekking heeft op de 'BMB-Modulebaan: het enkelsporige Branchline Project'.
Titel: Re: BMB-Modulebaan: het enkelsporige Branchline Project
Bericht door: bask185 op 06 april 2021, 22:01:33
Werner, bedankt voor de informatie  (y). Ik ben enigszins blij dat er geen BB's bij te pas komen.

Hebben jullie onderling nog iets van afspraken gemaakt over scenery bij de overgangen of iets soorgelijks? Of is het alleen zorgen dat de rails in het midden ligt?

Mvg,

Bas
Titel: Re: BMB-Modulebaan: het enkelsporige Branchline Project
Bericht door: mdjr78 op 06 april 2021, 22:13:32
Post verwijderd, omdat die geen betrekking heeft op de 'BMB-Modulebaan: het enkelsporige Branchline Project'.
Titel: Re: BMB-Modulebaan: het enkelsporige Branchline Project
Bericht door: St00mboy op 15 april 2021, 18:29:19
@Bas,
In 2018 is er een aantal afspraken gemaakt (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=96670.msg3222185060#msg3222185060) t.b.v. de BMB- branchline, maar daarna werd er niet meer over gesproken....................

Overigens begrijp ik dat er op de achtergrond een paar BMB-ers bezig is met enkelsporige Fremo modules, dus met andere afmetingen dan wij indertijd afgesproken hebben en ook andere standaarden. Ik weet daar de exacte status niet van en ook niet of en hoe men denkt dat in de BMB-baan in te passen. Aangezien dat niet met de overige BMB-deelnemers gedeeld is kunnen we dat op dit moment moeilijk een BMB-project noemen.
...........................

Degenen die op de achtergrond met een branchline bezig zijn hebben te kennen gegeven dat het een zelfstandig project wordt. Op dit moment is er dus geen sprake van een BMB-branchlineproject. Er is wel een concept branchline van vier bakken waarop eventueel aangesloten kan worden.

Leen.
Titel: Re: BMB-Modulebaan: het enkelsporige Branchline Project
Bericht door: bask185 op 15 april 2021, 18:35:51
Hebben ze al een naam/draadje/website?

Bas
Titel: Re: BMB-Modulebaan: het enkelsporige Branchline Project
Bericht door: St00mboy op 15 april 2021, 19:06:25
Ja/nee/nee.
Neem per PM maar contact op met Werner.

Leen.
Titel: Re: BMB-Modulebaan: het enkelsporige Branchline Project
Bericht door: St00mboy op 20 april 2021, 14:41:24
.......Op dit moment is er dus geen sprake van een BMB-branchlineproject. Er is wel een concept branchline van vier bakken waarop eventueel aangesloten kan worden.

We hebben toch weer een branchlineproject waarbij het mogelijk is om een enkelspoors baan op de huidige BMB-baan aan te sluiten. Henk en ik pakken het project op op basis van de bakken die we op dit moment hebben. Dat zijn o.a. onze concept BL-bakken, die we al een tijdje hebben:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1260416.jpg)

Verder heeft Henk een fiddle yard en een branchlinebak in wording. In de grote lijn houden wij ons aan het BMB-concept waarbij elke deelnemer vrij is om op zijn bak te maken wat hij wil. De afmetingen e.d. worden zoals wij dat in 2018 met elkaar afgesproken hebben, waarbij dit de huidige stand van zaken is:

1) Het spoor tussen naastliggende modules komt op 22,5 cm vanaf de voorkant.
2) Een BB is 20 cm breed.
3) De vorm van een BB hoeft niet rechthoekig te zijn. Dit i.v.m een gewenste "vloeiende" lijn in de bakopstelling.
4) De kopschotten van de bakken/bijdragen zijn 45 cm.
5) De bakken hoeven niet strak rechthoekig van vorm te zijn en mogen zelfs gebogen zijn.
6) De max. treinlengte bedraagt 1m20.
7) Passeerspoor moet een trein van 1m20 kunnen accommoderen (dus 1m20 aan "vrije ruimte" tussen de fouling points).
8. Er is gesproken over het gebruik van een token. We kunnen functioneel een WLAN-muis als token gebruiken.
9) Er is over gesproken om aan het einde van het spoor een omloopspoor te maken. Ook een draaischijf is mogelijk.
10) Er is over gesproken om een passeerstation in het begin van de lijn te positioneren. Dat impliceert dat er achter het station slechts één trein op de lijn aanwezig kan zijn.
11) Er is gesproken over een "Fat Controller" aan de voorkant van de baan, die teven de veiligheid op de junction bewaakt.
12) Er is besloten dat er nog niets over de enkelspoorvariant opgenomen wordt in het Baanconcept.

Op de branchline wordt volgens van tevoren afgesproken spelregels met passend materieel gereden, dus er komen geen expresstreinen op de branchline....

Leen.
Titel: Re: BMB-Modulebaan: het enkelsporige Branchline Project
Bericht door: Thijs1271 op 25 april 2021, 08:23:13
Ik vind dit een goed idee. We waren toen in Vredepeel en de aftakking gaf echt meerwaarde aan de BMB hoofdbaan.  (y) Ik ben nu nog bezig met mijn BMB bak, maar zodra daar voldoende vooruitgang in zit, doe ik mee met Henk!
Titel: Re: BMB-Modulebaan: het enkelsporige Branchline Project
Bericht door: Hans van de Burgt op 07 juni 2021, 09:53:03
Voor degene die iets voelen voor een Britse Branche Line, hier wat leesvoer over de Lyme Regis branche line.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/A3188056-AD6D-453E-946D-FA4E3399C7FE-60bdcf68665b0.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/A3188056-AD6D-453E-946D-FA4E3399C7FE-60bdcf68665b0.jpg)

Foto: Lyme Regis Museum

Zie: Lyme Regis Museum (http://www.lymeregismuseum.co.uk/lrm/wp-content/uploads/2016/08/12_the_lyme_railway.pdf?fbclid=IwAR0sGzvnczS3QQcd4c4SODAGBZbF0LdjFQe0i0NBXs6Hpj2XYtFrlee1JE8).

Gr, Hans