Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 11:03:05
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
  

Auteur Topic: Magnorail in grotere schalen  (gelezen 8472 keer)

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1798
Re: Magnorail in grotere schalen
« Reactie #15 Gepost op: 17 januari 2021, 10:43:06 »
Dat ziet er goed uit!

Welke schaal zijn de voertuigen in het filmpje?

Albert
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6130
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Magnorail in grotere schalen
« Reactie #16 Gepost op: 17 januari 2021, 10:50:32 »
De standaard in gebruik zijnde maat : 1:87   :laugh:

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 30 maart sta ik er weer. Ook met N-schaal.

Hans1963

  • Offline Offline
  • Berichten: 301
  • Spoor 0, dat wordt wel wat!
Re: Magnorail in grotere schalen
« Reactie #17 Gepost op: 17 januari 2021, 11:10:52 »
in plaats van Magnorail is dit ook heel goed te realiseren met een tandensnaar en GT2 pulleys. (zoals bij printers in gebruik)
Hieraan een neodymium magneetje lijmen.
Het is in ieder geval een stuk kostenvriendelijker.  :P




vr. groet,  Hans

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1798
Re: Magnorail in grotere schalen
« Reactie #18 Gepost op: 17 januari 2021, 13:03:22 »
Is ook een idee. Heb jij dit gemaakt?

Albert
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

Hans1963

  • Offline Offline
  • Berichten: 301
  • Spoor 0, dat wordt wel wat!
Re: Magnorail in grotere schalen
« Reactie #19 Gepost op: 17 januari 2021, 13:29:14 »
Ja, mijn eigen brouwsel idd.
Als je er een 3 mm triplex dekplaat op aanbrengt, kan een magneetje aan de bovenzijde veel slepen.
vr. groet,  Hans

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6130
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Magnorail in grotere schalen
« Reactie #20 Gepost op: 17 januari 2021, 13:53:44 »
Ooit heb ik meegedaan met A4 wedstrijd en met mijn bouwwerk de eerste prijs bewegende element gekregen.

2 bewegingen: eb en vloed en de lopende poppetjes.
Deze lopende poppetjes met idem een snaar.
Ook inderdaad met kogellagers en een motortje vertraagd.
Artikel geschreven voor de Modelbouwer.
Later nog een artikel waarbij gebruik gemaakt is van een stalen meccano ketting. Alleen een magneet aan het object.
 
video Eb en Vloed.
foto's snaar.

Ronald Visser

https://youtu.be/ixAG5sL9C9g





« Laatst bewerkt op: 17 januari 2021, 14:06:26 door MOVisser »
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 30 maart sta ik er weer. Ook met N-schaal.

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1798
Re: Magnorail in grotere schalen
« Reactie #21 Gepost op: 17 januari 2021, 16:02:11 »
Zal ik er een nieuw draadje over beginnen? Of passen we de titel aan? Het gaat eigenlijk meer over een Opel Blitz 1:43 welke wordt gemotoriseerd en welke wordt gestuurd door een geleidedraad, of een magneetband eventueel, met een volgmagneet in de stuuras.

Ter info: Ik keek, kijk eigenlijk, al jaren verlekkerd naar bouwers die dit soort speelgoedmodellen aandrijven en besturen via rc. Ik ben er nooit aan begonnen want ik heb last van koudwatervrees. En mezelf kennende rijd ik er dan een kwartier mee door de huiskamer en daarna komt het in de kast te liggen.
Hoe handig zou het zijn als het ding gewoon zelfstandig zou rijden op een baantje, en dan natuurlijk icm mijn smalspoorspullen op rails. Zodoende kwam ik op Magnorail maar gezien de kosten is dat plan afgeschoten en ga ik nu voor het 'Fallersysteem'. Tevens bespaar ik zodoende een zender en ontvanger uit. Motortje en tandwielen zijn de kosten niet.

Gelukkig heeft Ronald me aangeboden een stuuras-met-sleper voor me te maken. Achterwielen aandrijven leek me niet zo'n toer, dat heb ik voor mijn railtrucks al vaker gedaan.

Dus heb ik nu een stok achter de deur en ben ik begonnen aan mijn Opel Blitz. Een differentieel pas ik niet toe. Dat zie ik bij al die anderen die ik op YouTube en fora zie ook niet. De snelheid is laag en het gewicht is gering, dat gaat wel goed.


De huif is hoog genoeg dus zet ik de motor rechtop. Zodoende kan ik veel meer van het chassis heel laten ivm met de stevigheid.




Ik heb het mezelf, stom genoeg, veel te moeilijk gemaakt want ik had de bestaande ashouder moeten laten zitten en volstaan met een glijlager van een stukje messingbuis van 2mm inwendig, of zelfs dat niet. Dat zag ik pas later op https://www.youtube.com/watch?v=5FH_bN-tuWg&t=573s. Bij deze vlogger moet je af en toe doorspoelen want Giles pr-a-a-a-t----e-r-r-u-g----e-e-u-h----l-a-n-g-z-a-a-a-a-m.... Maar hij heeft gouden handjes.
Maar ja, nu komen er lagertjes in en dat zet ik vast met epoxy. (Heb ik ook eens iemand zien doen.)

Niets is nog vastgemaakt want ik moet nog hakken en breken aan de voorzijde. Dat doe ik pas als ik de stuuras heb.

Albert
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6130
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Magnorail in grotere schalen
« Reactie #22 Gepost op: 21 januari 2021, 22:30:15 »
De afgelopen dagen aan het zagen, boren en solderen geweest.
Alles met de hand uitgevoerd en ter plekke bedacht hoe de verschillende onderdeeltje uitgevoerd konden worden.
Daarbij gebruik gemaakt van de materialen die in huis waren. Even naar de winkel was er niet bij.

De stuuras is als een eerste uitgave vanmiddag gereed gekomen. Nu maar eens passen en meten aan de Opel.

Behalve noodzakelijke maten, heb ik heb ook gevraagd naar een foto van de onderzijde.
Wat hieruit blijkt is, dat er bijna geen ruimte in het voorspatbord aanwezig is, om een stuurbeweging te laten maken.
Bij de grotere RC voertuigen (1:16) is het spatbord ervoor aangepast. Hier is het een gegoten exemplaar, met bijna de wieldiameter

Er zijn diverse ontwerpuitgangspunten zeer belangrijk:
1  het stuurdraaipunt ligt zo dicht mogelijk bij het centrum/flens van de wielen
2  de keuze, de as zit vast aan de wielen en draait in de stuurhuls, of de as zit vast in de stuurhuls en het wiel draait om de as.
3  de tussenafstand van de wielen,
4  de draaislag die de wielen kunnen maken,
5  de kracht die nodig is om de stuurbeweging in te zetten,
6  de bewegingshoek die de voorloper met magneet kan/mag maken om de gewenste slag van de wielen te bewerkstelligen.

Gezien de beperkte stuurhoek en de tussenafstand heb ik daardoor bij 2 ,voor een vaste as moeten kiezen en een draaiend wiel.
Geeft een vrij rigoureuze aanpassing aan het bestaande wiel.
Het draaipunt ligt zo dicht mogelijk tegen het centrum van de wielen.
Er zijn enkele mm's beschikbaar in de stuurhuls om een as te kunnen inlijmen.
Dit komt ook door de doorlopende stuurhuls-as (koperen spijkertje van 0,8 mm). De wanddikte van de huls is te dun om iets anders te verzinnen, vooralsnog.

Verder zijn aan de boven en onderkant van het stuurobject moertjes gelijmd om het te kunnen vast maken op het chassis.
De plaats van de huidige as is onder het chassis.

totale breedte is 33 mm.   hart op hart huidig is 36 mm.
de gebruikte strippen zijn 5 mm breed

Ronald Visser



« Laatst bewerkt op: 21 januari 2021, 23:26:02 door MOVisser »
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 30 maart sta ik er weer. Ook met N-schaal.

Piet Groot

  • Offline Offline
  • Berichten: 595
Re: Magnorail in grotere schalen
« Reactie #23 Gepost op: 22 januari 2021, 06:50:49 »
Het draadje wordt steeds interessanter!

Mijn enige ervaring op dit gebied is van bijna 65 jaar geleden.
Op mijn lagere school was een verkeersspelletje op een kartonnen plaat met een gedrukt stratenpatroon.
De kleine plastic autootjes op de plaat waren voorzien van een magneetje.

Op de punt van een stokje was ook een magneetje bevestigd.
Met een vaste hand kon je het magneetje op het stokje, onder de plaat onder het magneetje van het autootje houden en het autootje in beweging brengen.

Het werkte dus ook.

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6130
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Magnorail in grotere schalen
« Reactie #24 Gepost op: 22 januari 2021, 09:10:32 »
In middels het geheel op tekening gezet als een printversie.
Is wel een andere opbouw, maar het principe blijft hetzelfde.

Scratchbuilt maakt gebrujk van bearings/lagers die in het voorwiel worden vastgelijmd.
Dit mede om het draaipunt van de voorwielen zoveel mogelijk centraal in de flens te laten plaatsvinden.

Ik geef les bij wateropleidingen en dan de rekensessies van de hydraulica.
Bij het maken van de rekenopgaven geef ik altijd aan zoveel mogelijk onderdelen te scheiden en dan berekenen.

Zo ook met de as van de wagen:
er wordt heel veel samengevoegd in dat ene onderdeel.
draaipunt bij de flens
draaien van de wielen
draaipunt van de sleper
en het opvangen van de bobbels in de weg (zijdelingse wip beweging)

Dat laatste heb ik dus niet verwerkt in mijn onderdeel, omdat ik een starre as tov het chassis prefereer.
Om toch een dergelijke beweging van het model mogelijk te maken verplaats ik meestal de wipconstructie naar de achter as.
(dus het scheiden van functies, net als het rekenen)
Er is daar niet een rond gaatje nodig, maar dan een vertikaal sleufje is voldoende, met de bovenzijde op de echte ashoogte.
En waarom kan ik dat doen? bij Magnorail heb je geen aandrijving.

Waarschijnlijk heb ik morgen meer koperwerk in huis en kan ik een andere versie samenstellen. Het principe blijft echter hetzelfde.

Wordt vervolgd.

Ronald Visser
« Laatst bewerkt op: 22 januari 2021, 19:47:44 door MOVisser »
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 30 maart sta ik er weer. Ook met N-schaal.

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1798
Re: Magnorail in grotere schalen
« Reactie #25 Gepost op: 22 januari 2021, 09:51:56 »
Idd, de lagers moeten diep in het voorwiel. Dat is een uitdaging. Nu zit er een plastic hulsje aan het wiel waar het oude asje in prikte. Dat moet er eerst uit, dat kan met een freesje aan de Dremel. Wat er dan overblijft is een lege velg. Dat is wijder dan de 5mm die ik nodig heb voor het lager.

Dus daar ga ik me eerst eens mee bezig houden. Overigens: Het lagertje is geschikt voor een as van 2mm.

Albert
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6130
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Magnorail in grotere schalen
« Reactie #26 Gepost op: 22 januari 2021, 12:01:32 »
Is inderdaad op gerekend:  2 mm.

Op shapeways een mechanisme gezet: steering wheel scale 0

Ronald Visser

Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 30 maart sta ik er weer. Ook met N-schaal.

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1798
Re: Magnorail in grotere schalen
« Reactie #27 Gepost op: 22 januari 2021, 12:36:18 »
Het uitfrezen van de velgen en het plaatsen van de lagers viel achteraf een beetje mee. Krap aan 2 uurtjes prutsen. De velg is zelf niet helemaal exact rond en de rubber bandjes wobbelen ook een beetje. Dat gaan we bij het rijden wel zien vrees ik. De velg is behoorlijk dik zodat ik een kamertje heb uitgefreesd waar de flens van het lagertje in past. Het lagertje ligt nu met de flens naar beneden. Dat wilde ik graag want dan kon ik het met een speldenprikje seconden-gel vast zetten zonder dat het lager volloopt met lijm. Het ene lager ligt iets dieper dan de andere maar dat komt wel met de asjes weer goed. Positioneren is op het oog, hopelijk is dat gelukt.
 





Overigens drijf ik de achterwielen wel aan (en volg dus het 'Faller' principe ipv magnorail, zie post #21), dus de achteras zal niet op en neer bewegen. Misschien kan ik de vooras toch laten wiebelen, dat gaan we ontdekken.

Ik zie dat je Shapeways constructie wel een wiebelmechanisme heeft?

Albert
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6130
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Magnorail in grotere schalen
« Reactie #28 Gepost op: 22 januari 2021, 13:47:05 »
Gezien de lengte van het model denk ik dat wippen niet hoeft.

Bij een H0 model is dat veel meer een noodzaak. Elk korreltje moet gepasseerd kunnen worden.
Ook bij Giles wobbelen de autootjes. Is dankzij de centrum van de asjes en de banden die niet erg rond zijn.

Eerst maar eens testen.....

Daarna zou je eventueel je de kogellagers nog om kunnen draaien. Giles freest 5 mm weg tot bijna 2 mm vanaf de buitenzijde. en plaatst dan het
lager, met de flens richting de stuuras. Nu nog maar niet doen.


Ronald Visser
« Laatst bewerkt op: 22 januari 2021, 19:51:40 door MOVisser »
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 30 maart sta ik er weer. Ook met N-schaal.

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6130
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Magnorail in grotere schalen
« Reactie #29 Gepost op: 23 januari 2021, 12:19:21 »
Test van de shapeways set.  PLA 3d print
Zeer goed resultaat.
Is met servo of met de magneet strip goed te besturen.

Uitgangspunt is hier ook de kogellager met as 2 mm.
https://www.vxb.com/2mm-inner-diameter-Bearings-s/159.htm

Ronald Visser


Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 30 maart sta ik er weer. Ook met N-schaal.