Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

20 en 21 april MobExpo door Ronald Halma
Vandaag om 10:14:31
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 10:12:46
Cranicher Altbahn door Eric v C
Vandaag om 10:09:34
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 10:00:17
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
Vandaag om 09:59:38
Frans/Belgisch H0e baantje door Scratchbuilt
Vandaag om 09:58:00
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door 3dbuildr
Vandaag om 09:55:45
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
Vandaag om 09:45:09
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door spoorijzer
Vandaag om 09:39:18
Raadplaatje door Magic
Vandaag om 09:38:20
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door spoorijzer
Vandaag om 09:35:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 09:33:32
Station Roodeschool door Sven
Vandaag om 08:56:02
Al mijn goede ideeën... door henk
Vandaag om 08:38:22
Aachenau West door mass am see
Vandaag om 08:21:03
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door MOVisser
Vandaag om 08:13:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Arjen B.
Vandaag om 07:37:56
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 06:57:37
Gewoon wat busfoto's door GerardvV
24 april 2024, 23:43:57
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door MathynK
24 april 2024, 23:15:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakelt niet om door Bram.A
24 april 2024, 22:25:19
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
24 april 2024, 21:31:41
NS 8400 van Werps door Ivo tB
24 april 2024, 21:23:44
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
24 april 2024, 21:14:47
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Modellbahnwagen
24 april 2024, 19:19:03
Ton bouwt goederenwagens door puntenglijder
24 april 2024, 19:13:00
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Simplex
24 april 2024, 18:52:50
Update: baan in de tropen door Joost O
24 april 2024, 17:12:34
  

Auteur Topic: Mijn Afbeeldingen: map met treinenfoto's spoorloos  (gelezen 5687 keer)

Hasenwald

  • Offline Offline
  • Berichten: 771
    • Mijn andere hobby: een vijver webshop
Re: Mijn Afbeeldingen: map met treienfoto's spoorloos
« Reactie #15 Gepost op: 09 januari 2021, 12:33:35 »
Een 10TB LaCie met thunderbolt 3 als werkschijf naast de TB in de iMac. Daarnaast een Seagate 6TB voor de foto's. Dan nog een 2x 8TB voor video. De hele shizzle gaat dan in backup naar een 48TB torentje die in raid5 staat. En eigenlijk moet ik die ook maar eens ergens in de backup gooien. Denk dus na over een 8bay NAS..

Huub weet nu wat hem te doen staat... :o  ::)
Groet, Enrico

Hasenwald  |  Epoche III-IV-V  | H0 Roco-Line 2.1  |  BMD16N-SD  |  Digikeijs 4018  |  IB II  |  Power 4  |  iTrain Plus

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9164
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: Mijn Afbeeldingen: map met treinenfoto's spoorloos
« Reactie #16 Gepost op: 09 januari 2021, 12:43:17 »
Denk dat Huub niet zo'n opslag probleem krijgt. Film normaal met 3 camera's in 4K met Atomos Ninja V's als recorder. Film daar globaal ongeveer 2 uur en 15 minuten mee op een schijf van een TB. Heb alleen voor de Ninja's al 6TB aan SSD's liggen. Al mijn foto's schiet ik in de hoogste resolutie en in RAW.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Online Online
  • Berichten: 15429
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Mijn Afbeeldingen: map met treinenfoto's spoorloos
« Reactie #17 Gepost op: 09 januari 2021, 12:46:21 »
Dat met die sticks is zeker een dingetje.... net als met SD kaartjes kunnen ze er zo mee stoppen. Externe HD is zeker niet verkeerd, je kunt er dan ook voor kiezen bv een WD My Book in Raid configuratie te nemen. Dan heb je al je backup data iig dubbel op 2 schijven staan.

Carel Ruysink

  • Offline Offline
  • Berichten: 1060
Re: Mijn Afbeeldingen: map met treinenfoto's spoorloos
« Reactie #18 Gepost op: 09 januari 2021, 12:52:27 »
Bijna alle reacties hier hebben groot vertrouwen in Cloud-services maar is dat echt zo?

Bij  de Mehariclub en de Citroen BX-club is bij het stoppen van Yahoo 10 jaar aan enorme kennis en ervaring in een klap verdwenen.
De helft van alle foto's hier zijn door Photobucket niet meer te zien.

Ben ik paranoia geworden of is het terecht dat ik de Internetaanbieders niet vertrouw?

Carel
Als je bang bent voor de dood dan heb je geen leven

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25302
    • Pagina van klaas
Re: Mijn Afbeeldingen: map met treinenfoto's spoorloos
« Reactie #19 Gepost op: 09 januari 2021, 12:59:07 »
Een cloudservice kan handig zijn, b.v. als je met meerdere apparaten op meerdere locaties werkt. Maar je moet er niet op vertrouwen. Zaken die je niet kwijt wil raken moet je op minstens 1 eigen apparaat opslaan en beter nog op 2.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Online Online
  • Berichten: 15429
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Mijn Afbeeldingen: map met treinenfoto's spoorloos
« Reactie #20 Gepost op: 09 januari 2021, 13:01:43 »
Bijna alle reacties hier hebben groot vertrouwen in Cloud-services maar is dat echt zo?


Gebruik Onedrive van MS en dat is gewoon goed en betrouwbaar, is een stabiele cloudservice. Voor forums e.d. gebruik ik een betaalde Flickr. Het hele gedoe destijd is ontstaan door de gratis accounts maar daar is al meer dan genoeg over geschreven hier.

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3742
Re: Mijn Afbeeldingen: map met treinenfoto's spoorloos
« Reactie #21 Gepost op: 09 januari 2021, 13:36:01 »
Ik heb alleen treinenfoto's die ik niet kwijt wil, vooral de eigen foto's die ik in 2015 in Villefranche de Conflent en spooromgeving gemaakt heb, nu eerst even op één stick gezet. Meer kon er ook niet op. In 2006 ben ik al mijn treinenfoto's, ook van een buitenbaan, kwijtgeraakt door een pc crash en dat heeft me danig gefrustreerd. Ezel, ik kan zomaar weer alles kwijt zijn. Op naar een goeie back-up en wel nu direct.

Verder ga ik kijken of Google drive of OneDrive toch iets voor mij zou zijn. En daarnaast doen wat @Klaas zegt; ook thuis op een eigen apparaat - of twee. Maar alles kan stuk gaan en daarom zeg ik: het zijn maar foto's / video's. Mijn privé vertrouw ik sowieso niet aan wat voor apparaat dan ook.

@Ronald, waarom gebruik je een betaalde Flickr? Omdat ze dan jou eigendom blijven? Ik heb er geen moeite mee dat foto's die ik hier plaats, eigendom worden van BNLS. En zowel op Flickr, BNLS, Cloudservices kan net zoiets gebeuren als destijds met BNLR en later met Yahoo en Photobucket gebeurd is.

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3342
    • Mijn van-alles website
Re: Mijn Afbeeldingen: map met treinenfoto's spoorloos
« Reactie #22 Gepost op: 09 januari 2021, 16:26:07 »
Onderbreken was niet handig, wacht echt tot hij klaar is. Ook al zegt hij bijna klaar, het kan lang duren naar gelang aantal door te zoeken mappen en bestanden. Bij mij duurt zoeken op hele PC bijna een 1/2 uur.
Of gewoon dit advies hanteren:
Zoeken in windows/explorer is waardeloos.
Ik gebruik zelf locate32. Het is werkelijk belachelijk om te zien dat Windows met zijn indexing service (Die ik standaard uitschakel omdat de zoekfunctie toch gigantisch gesloopt is in Windows 10) uren, zo niet dagen nodig heeft om het hele systeem door te lichten, en locate32 binnen 15 seconden of iets dergelijks mijn 2 TB aan totaal-informatie in een database gepropt had en daarmee doorzoekbaar was geworden.
Koop een Samsung EVO ssd en plaats die in een externe behuizing. Ideaal om snel backups te maken en ook erg betrouwbaar.
SSD's worden niet echt aangeraden voor back-ups. Ook deze falen over het algemeen ineens zomaar, waar een draaiende schijf nog SMART-waarschuwingen geeft. Hun robuustheid is natuurlijk geweldig vergeleken met een draaiende schijf, al is een SSD bedoeld voor intern gebruik waarschijnlijk niet opgewassen tegen frequent in- en uit een externe behuizing nemen.
Je kan ook een OneDrive, GoogleDrive of Dropbox account nemen. Dan heb je nooit meer problemen dat je iets kwijt raakt.
Tot de cloud-aanbieder ermee stopt. Betaald of niet, het risico blijft dat er iets grondig aan de dienst verandert. Google heeft zoiets jaren terug gedaan met Youtube: het opdoeken van Youtube-kanalen en omvormen naar een Google-plus profiel, in een wanhopige poging van de alom-aanwezige gigant mee te doen in de sociale media-wereld. Daar gingen vele dingen mee verloren en heel veel betalende Youtubers waren het absoluut niet eens met die wijziging, maar het werd gewoon doorgedrukt.
Ik vertrouw dergelijke grote jongens dan ook niet. Dropbox is een uitzondering, daar die geen besturingssystemen bouwen of zoekmachines/alles-omvattende internet-technologie bouwen en beheren. Hoe groter de bedrijven zijn, hoe groter het risico naar mijn mening is.
Dus bezig met wat opslag op dit moment. Een 10TB LaCie met thunderbolt 3 als werkschijf naast de TB in de iMac. Daarnaast een Seagate 6TB voor de foto's. Dan nog een 2x 8TB voor video. De hele shizzle gaat dan in backup naar een 48TB torentje die in raid5 staat. En eigenlijk moet ik die ook maar eens ergens in de backup gooien. Denk dus na over een 8bay NAS..
En ik maar denken dat ik met 4 TB externe opslag (waarvan nu 1,3 TB bezet) veel data had... Maar goed, ik film dan ook geen 4K video in al die enorme datastromen van tegenwoordig. Dat scheelt al.
Bijna alle reacties hier hebben groot vertrouwen in Cloud-services maar is dat echt zo?

Bij  de Mehariclub en de Citroen BX-club is bij het stoppen van Yahoo 10 jaar aan enorme kennis en ervaring in een klap verdwenen.
De helft van alle foto's hier zijn door Photobucket niet meer te zien.
Beiden zijn echter geen cloud-dienst geweest. Yahoo begon als een web-portaal, bij velen waarschijnlijk bekender vanwege Geocities uit de jaren '90/beginjaren nieuwe millennium en de zoekmachine Yahoo!
Daar kwamen de Yahoo Groups uiteindelijk bij.
Photobucket is altijd een site geweest om foto's op te plaatsen om deze publiekelijk beschikbaar te stellen voor welk gebruiksdoel dan ook.

Voor beide bedrijven gaat op dat in de kleine lettertjes met 99,9% zekerheid zoiets stond als 'Het staat [bedrijfsnaam] vrij De Dienst zonder voorafgaande waarschuwing of opgaaf van redenen stop te zetten of zodanig te wijzigen dat gebruiksdoel zoals gemeld in [x.x] niet meer tot hoofddoel van De Dienst gerekend kan worden.'
Ben ik paranoia geworden of is het terecht dat ik de Internetaanbieders niet vertrouw?
Naar mijn mening niet.

Hoe groter een bedrijf is, hoe meer slagkracht ze hebben op de totale internetmarkt. En dat is gevaarlijk. Als Microsoft of Google met hun OneDrive respectievelijk Googledrive wil stoppen, dan kunnen ze dat vast wel doen: beiden hebben nog bergen andere producten waar ze aan kunnen verdienen en je ontkomt praktisch niet aan beide bedrijven. Ze zullen een klein deel van hun klanten verliezen als ze stoppen met hun dienst, maar dat is het.

Voor Dropbox en de kleinere bedrijven ligt dat anders. Het is hun hoofdmoot en als zij hun dienst stoppen, kan dat het einde van het bedrijf betekenen, dus die zullen wel twee keer nadenken voor ze bruut de stekker eruit trekken.
Maar dat blijft natuurlijk altijd mogelijk...

@ HuubvG: zelf gebruik ik Syncback Free als back-up programma. Je kan instellen dat dat automatisch back-ups maakt, maar daar mijn schijf extern aangesloten wordt (en dat alleen mag als het internet uitgeschakeld wordt) heeft dat bij mij niet veel zin en is gewoon elk weekend back-up tijd.

Gerco van Beelen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1432
    • sleutelspoor
Re: Mijn Afbeeldingen: map met treinenfoto's spoorloos
« Reactie #23 Gepost op: 09 januari 2021, 16:31:58 »
Met chronoagent synchroniseer ik altijd met andere schijf zodat ik alle files twee keer heb ingeval een schijf crasht. je kan zelf kiezen welk files je gesynchroniseerd wil hebben. Een keer installeren en de rest gaat automatisch.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10571
Re: Mijn Afbeeldingen: map met treinenfoto's spoorloos
« Reactie #24 Gepost op: 09 januari 2021, 16:37:13 »
Ja back-ups maken... komt er bij mij toch niet van dus dat moet automatisch.
Ik ben door schade en schande wijs geworden en ben uiteindelijk een aantal jaren terug, met de bouw van ons huis, over gegaan op Dropbox. Daarvoor ben ik één keer vrijwel mijn hele harde schijf kwijt geraakt en één keer teruggeworpen op een onvolledige back-up van een paar maanden oud.
Voordeel van Dropbox was (is) dat de bestanden altijd en overal benaderbaar zijn. Dat bleek nog wel eens handig bij het uitzoeken van een keuken, vloerafwerkingen en de afspraken met de aannemer e.d..
Inmiddels heb ik alleen nog maar wat software lokaal staan en staat de rest in de cloud. En eigenlijk ook lokaal want Dropbox synchroniseert mijn PC met de Cloud. Mocht Dropbox omvallen dan heb ik mijn bestanden dus nog.

No dress rehearsel, this is our life.

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9164
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: Mijn Afbeeldingen: map met treinenfoto's spoorloos
« Reactie #25 Gepost op: 09 januari 2021, 16:40:53 »
Citaat
En ik maar denken dat ik met 4 TB externe opslag (waarvan nu 1,3 TB bezet) veel data had... Maar goed, ik film dan ook geen 4K video in al die enorme datastromen van tegenwoordig. Dat scheelt al.

Tsja, dat dacht ik ook toen ik de eerste 10TB schijf kocht, een LaCie met Thunderbolt 3. Op dit moment zit ik regelmatig wat te filmen voor komende videos en het gaat echt mega rap. Denk over een extra torentje van Qnap, met thunderbolt3 en daarnaast over een 8bay NAS die dan gespiegeld moet gaan worden met een identieke die bij mijn zwager komt te staan..

Ook ooit eens een data probleem gehad. Foutje met formatteren en dat koste me gelijk 5 jaar digitaal foto gedoe..

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9164
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: Mijn Afbeeldingen: map met treinenfoto's spoorloos
« Reactie #26 Gepost op: 09 januari 2021, 16:44:23 »
Ik heb alleen treinenfoto's die ik niet kwijt wil, vooral de eigen foto's die ik in 2015 in Villefranche de Conflent en spooromgeving gemaakt heb, nu eerst even op één stick gezet. Meer kon er ook niet op. In 2006 ben ik al mijn treinenfoto's, ook van een buitenbaan, kwijtgeraakt door een pc crash en dat heeft me danig gefrustreerd. Ezel, ik kan zomaar weer alles kwijt zijn. Op naar een goeie back-up en wel nu direct.

De meeste fotografen hebben daar eigenlijk een vrij simpele oplossing voor. Aanschaf van wat externe HD's. De 4/5 TB gevalletjes zijn niet echt prijzig meer. Pak je er 3 dan heb je je data redelijk safe, 1 werkschijf, de 2e voor de backup en de derde als archief. Die laatste laat je dan ergens anders achter, zoon, dochter, zus, broer ofzo..

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3007
Re: Mijn Afbeeldingen: map met treinenfoto's spoorloos
« Reactie #27 Gepost op: 09 januari 2021, 16:49:14 »
Naast de beschreven backup mogelijkheden en probleemgedoe zou je ook kunnen denken om van tijd tot tijd je mooiste of belangrijkste foto's te laten uitprinten en in een mooi boekje te laten verwerken, bv. bij de HEMA als die een aanbieding hebben. Zo doe ik dat, niet alleen voor treinen foto's. Vind dat zelf ideaal, ben voorheen ook al te veel kwijtgeraakt door crashes ed.
Groeten,
Richard

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3297
Re: Mijn Afbeeldingen: map met treinenfoto's spoorloos
« Reactie #28 Gepost op: 09 januari 2021, 16:53:21 »
Je hebt al weer terug gevonden, da's mooi.
In het geval dat je een schijf hebt geformatteerd, bv als iemand je dat dwingt te doen tijdens een interview, kun je de data toch weer terug halen.
Ik heb ooit per ongeluk een traveldisk geformatteerd en voor het terughalen van de data deze software aangeschaft:



Alle data weer teruggevonden.


Tschuss Genossen

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Mijn Afbeeldingen: map met treinenfoto's spoorloos
« Reactie #29 Gepost op: 09 januari 2021, 17:04:21 »
Ik gebruik een UNRAID server met 36TB opslag (9x 4TB + 1TB parity). Nextcloud draait op een 1TB SSD in de server als docker (naast een handjevol andere dockers en vm’s).
« Laatst bewerkt op: 09 januari 2021, 17:29:12 door jowi »