Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 15:06:45
Leuke film over spoorwegbouw 1949 door Montanbahn
Vandaag om 14:53:08
RhB H0m, Albulisch door Boertje
Vandaag om 14:51:09
The Summer of 69 door Ronald Halma
Vandaag om 14:22:40
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:31:50
't Boemeltje door Sam
Vandaag om 13:26:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door NS264
Vandaag om 13:22:05
Met welke tang knip je verenstaal? door Montanbahn
Vandaag om 13:14:53
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door bellejt
Vandaag om 12:58:15
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 12:42:50
booster vraag door 1200blauw
Vandaag om 12:42:01
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door jan47
Vandaag om 12:41:51
ICM 4444 op basis van Marklin 37421 door ES44C4
Vandaag om 12:20:47
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 12:11:32
De fabriek - Spoor 0 door Ronald Halma
Vandaag om 11:52:05
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Jeronimos
Vandaag om 11:42:25
Wat was jullie allereerste loc? door puntenglijder
Vandaag om 10:43:11
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 10:41:52
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door Hans Reints
Vandaag om 10:30:51
Modelbaan Beltheim. door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:25:33
Grootspoor in Frankrijk door Wouter W
Vandaag om 10:09:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Montanbahn
Vandaag om 09:01:55
Terugverende koppeling door Trein033
Vandaag om 08:29:02
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MOVisser
Vandaag om 08:22:44
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 08:02:11
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Benjamin92
Vandaag om 01:36:24
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Joz
Vandaag om 00:04:18
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
06 August 2025, 22:36:12
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Vislijn
06 August 2025, 22:02:52
US diorama in H0 door 741230
06 August 2025, 21:07:12
  

Auteur Topic: Voorzijde en achterzijde Baureihe v100 (211 / 212)  (gelezen 1502 keer)

Hasenwald

  • Offline Offline
  • Berichten: 892
    • Mijn andere hobby: een vijver webshop
Voorzijde en achterzijde Baureihe v100 (211 / 212)
« Gepost op: 05 January 2021, 14:40:27 »
Hallo,
Heeft de baureihe 212 een voor en achterzijde? Zo ja, is de korte of de lange neus de voorkant?
Of werkt het zo niet bij deze baureihe?
Groet, Enrico
Groet, Enrico

Hasenwald  |  Epoche III-IV-V  | H0 Roco-Line 2.1  |  BMD16N-SD  |  Digikeijs 4018  |  IB II  |  Power 4  |  KeerPlus3  |  iTrain Plus

Bjor

  • Offline Offline
  • Berichten: 509
Re: Voorzijde en achterzijde Baureihe v100 (211 / 212)
« Reactie #1 Gepost op: 05 January 2021, 14:43:06 »
De kant met de lange motorhuif is de voorkant.

Ben
Liefhebber van de Deutsche Reichsbahn Gesellschaft in tijdperk II in N en verder van alles dat met model- en grootspoor te maken heeft.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26685
    • Pagina van klaas
Re: Voorzijde en achterzijde Baureihe v100 (211 / 212)
« Reactie #2 Gepost op: 05 January 2021, 16:18:11 »
Dat is een algemene regel bij diesellocs, de langste huif is de voorkant. Ik ben nog nooit een uitzondering tegengekomen.
Bij locs met cabines aan beide zijden, b.v de 232, kun je het vaak zien aan de cabinenummers. Cabine 1 is de voorkant, 2 is de achterkant. Bij de Class 66 staan ook de asnummers op het onderstel, die beginnen aan de voorkant te tellen.
En als al die nummers ontbreken dan kun je het aan de opstelling van het dieselaggregaat zien. De dieselmotor staat voor de generator.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

locofiel

  • Gast
Re: Voorzijde en achterzijde Baureihe v100 (211 / 212)
« Reactie #3 Gepost op: 05 January 2021, 16:30:12 »
Klaas,


Je verbaast mij iedere keer weer: Jij weet meer dan de Encyclopedie, die verbleekt  ;D

Tot het volgende weetje  (y)

Gr,

Dirk

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: Voorzijde en achterzijde Baureihe v100 (211 / 212)
« Reactie #4 Gepost op: 05 January 2021, 17:51:54 »
Maar die "voor- en achterkant" zijn alleen maar "administratief", in de praktijk maakt het niet uit of de lok "vooruit" of "achteruit" rijdt.

Oja, bij de altbau-Ellok E 60 is de korte voorbouw de voorkant.

Karben

  • Offline Offline
  • Berichten: 1400
Re: Voorzijde en achterzijde Baureihe v100 (211 / 212)
« Reactie #5 Gepost op: 05 January 2021, 17:53:57 »
En bij de 600/2000 was de voorkant de geschilderde band om de motorhuif.
Groet, Karel.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers en ander OV aldaar) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een (CFL) modelbaan in spoor 0.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10768
Re: Voorzijde en achterzijde Baureihe v100 (211 / 212)
« Reactie #6 Gepost op: 05 January 2021, 18:05:15 »
Maar die "voor- en achterkant" zijn alleen maar "administratief", in de praktijk maakt het niet uit of de lok "vooruit" of "achteruit" rijdt.
Bij digitaal bedrijf is het wel handig om te weten wat 'vooruit' is.  8)
No dress rehearsel, this is our life.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: Voorzijde en achterzijde Baureihe v100 (211 / 212)
« Reactie #7 Gepost op: 05 January 2021, 18:14:48 »
Eens  :)
Ik had het over "de echte"  ;D

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: Voorzijde en achterzijde Baureihe v100 (211 / 212)
« Reactie #8 Gepost op: 05 January 2021, 19:45:32 »
Trouwens, als je het goed bekijkt zijn dus ook in model de begrippen "voor-" en "achterkant" puur "administratief".

Hasenwald

  • Offline Offline
  • Berichten: 892
    • Mijn andere hobby: een vijver webshop
Re: Voorzijde en achterzijde Baureihe v100 (211 / 212)
« Reactie #9 Gepost op: 05 January 2021, 19:58:44 »
Bij digitaal bedrijf is het wel handig om te weten wat 'vooruit' is.  8)

Exact de reden van mijn vraag!
Groet, Enrico

Hasenwald  |  Epoche III-IV-V  | H0 Roco-Line 2.1  |  BMD16N-SD  |  Digikeijs 4018  |  IB II  |  Power 4  |  KeerPlus3  |  iTrain Plus

Krokodil68

  • Offline Offline
  • Berichten: 491
    • Mijn levenswerk
Re: Voorzijde en achterzijde Baureihe v100 (211 / 212)
« Reactie #10 Gepost op: 05 January 2021, 19:58:55 »
Veel machinisten vinden de korte kant fijner omdat je meer zicht hebt. Maar de lange is natuurlijk veiliger bij aanrijdingen. Ik vind de korte voor stoerder.


Groet Jeroen

Hasenwald

  • Offline Offline
  • Berichten: 892
    • Mijn andere hobby: een vijver webshop
Re: Voorzijde en achterzijde Baureihe v100 (211 / 212)
« Reactie #11 Gepost op: 05 January 2021, 20:05:08 »
Machinisten zijn ook stoer he  :police:
Groet, Enrico

Hasenwald  |  Epoche III-IV-V  | H0 Roco-Line 2.1  |  BMD16N-SD  |  Digikeijs 4018  |  IB II  |  Power 4  |  KeerPlus3  |  iTrain Plus

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3286
Re: Voorzijde en achterzijde Baureihe v100 (211 / 212)
« Reactie #12 Gepost op: 05 January 2021, 20:05:23 »
Korte neus voor ziet er zeker stoerder uit. Mooiste is een achterstevoren (lange neus naar trein) geplaatste V100 die een wendezug duwt. De lange neus wijst dan wel weer naar voren, dat dan weer wel.
Groeten,
Richard

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26685
    • Pagina van klaas
Re: Voorzijde en achterzijde Baureihe v100 (211 / 212)
« Reactie #13 Gepost op: 05 January 2021, 20:53:31 »
Oja, bij de altbau-Ellok E 60 is de korte voorbouw de voorkant.
Dat is dus de uitzondering die ik niet kende. :) Maar ja, dat is ook geen dieselloc. Maar wel duidelijk gekenmerkt met 1 op de voorkant en 2 op de achterkant.
De reden om voor de korte voorbouw als voorkant te kiezen ligt waarschijnlijk in het feit dat daar de loopwielen onder zitten. Dat stamt nog uit de tijd dat men bij een loc met star frame graag een loopas voor de drijfassen had omdat de loc dan beter in bogen werd gestuurd.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.