Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Benjamin92
Vandaag om 01:36:24
Her-(her-)beginnen door J. Brans
Vandaag om 01:21:37
Grootspoor in Frankrijk door Thom
Vandaag om 01:08:43
Wat was jullie allereerste loc? door Syb030
Vandaag om 00:58:56
booster vraag door Martin Domburg
Vandaag om 00:33:22
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Joz
Vandaag om 00:04:18
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door jandcargo
06 August 2025, 23:55:24
't Boemeltje door MOVisser
06 August 2025, 22:56:43
Göhrener Viaduct door MOVisser
06 August 2025, 22:53:48
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
06 August 2025, 22:36:12
Terugverende koppeling door phdirk
06 August 2025, 22:23:02
Update: baan in de tropen door Arjen52
06 August 2025, 22:21:37
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
06 August 2025, 22:12:23
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Vislijn
06 August 2025, 22:02:52
Met welke tang knip je verenstaal? door Ronaldk
06 August 2025, 21:50:59
US diorama in H0 door 741230
06 August 2025, 21:07:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door 741230
06 August 2025, 21:06:11
De fabriek - Spoor 0 door Huup
06 August 2025, 20:48:34
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door RobbertJan
06 August 2025, 20:14:08
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
06 August 2025, 19:21:26
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
06 August 2025, 18:38:50
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
06 August 2025, 15:46:25
LS Models CIWL LX slaapwagens door willyTEE
06 August 2025, 15:33:50
Vreemd probleem door Treintje_komt_zo
06 August 2025, 13:14:28
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
06 August 2025, 13:02:05
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
06 August 2025, 12:41:02
Aachenau West door Wim Vink
06 August 2025, 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
06 August 2025, 12:37:12
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
06 August 2025, 12:22:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
06 August 2025, 11:09:35
  

Auteur Topic: Voorzijde en achterzijde Baureihe v100 (211 / 212)  (gelezen 1499 keer)

Hasenwald

  • Offline Offline
  • Berichten: 892
    • Mijn andere hobby: een vijver webshop
Voorzijde en achterzijde Baureihe v100 (211 / 212)
« Gepost op: 05 January 2021, 14:40:27 »
Hallo,
Heeft de baureihe 212 een voor en achterzijde? Zo ja, is de korte of de lange neus de voorkant?
Of werkt het zo niet bij deze baureihe?
Groet, Enrico
Groet, Enrico

Hasenwald  |  Epoche III-IV-V  | H0 Roco-Line 2.1  |  BMD16N-SD  |  Digikeijs 4018  |  IB II  |  Power 4  |  KeerPlus3  |  iTrain Plus

Bjor

  • Offline Offline
  • Berichten: 509
Re: Voorzijde en achterzijde Baureihe v100 (211 / 212)
« Reactie #1 Gepost op: 05 January 2021, 14:43:06 »
De kant met de lange motorhuif is de voorkant.

Ben
Liefhebber van de Deutsche Reichsbahn Gesellschaft in tijdperk II in N en verder van alles dat met model- en grootspoor te maken heeft.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26685
    • Pagina van klaas
Re: Voorzijde en achterzijde Baureihe v100 (211 / 212)
« Reactie #2 Gepost op: 05 January 2021, 16:18:11 »
Dat is een algemene regel bij diesellocs, de langste huif is de voorkant. Ik ben nog nooit een uitzondering tegengekomen.
Bij locs met cabines aan beide zijden, b.v de 232, kun je het vaak zien aan de cabinenummers. Cabine 1 is de voorkant, 2 is de achterkant. Bij de Class 66 staan ook de asnummers op het onderstel, die beginnen aan de voorkant te tellen.
En als al die nummers ontbreken dan kun je het aan de opstelling van het dieselaggregaat zien. De dieselmotor staat voor de generator.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

locofiel

  • Gast
Re: Voorzijde en achterzijde Baureihe v100 (211 / 212)
« Reactie #3 Gepost op: 05 January 2021, 16:30:12 »
Klaas,


Je verbaast mij iedere keer weer: Jij weet meer dan de Encyclopedie, die verbleekt  ;D

Tot het volgende weetje  (y)

Gr,

Dirk

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: Voorzijde en achterzijde Baureihe v100 (211 / 212)
« Reactie #4 Gepost op: 05 January 2021, 17:51:54 »
Maar die "voor- en achterkant" zijn alleen maar "administratief", in de praktijk maakt het niet uit of de lok "vooruit" of "achteruit" rijdt.

Oja, bij de altbau-Ellok E 60 is de korte voorbouw de voorkant.

Karben

  • Offline Offline
  • Berichten: 1399
Re: Voorzijde en achterzijde Baureihe v100 (211 / 212)
« Reactie #5 Gepost op: 05 January 2021, 17:53:57 »
En bij de 600/2000 was de voorkant de geschilderde band om de motorhuif.
Groet, Karel.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers en ander OV aldaar) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een (CFL) modelbaan in spoor 0.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10768
Re: Voorzijde en achterzijde Baureihe v100 (211 / 212)
« Reactie #6 Gepost op: 05 January 2021, 18:05:15 »
Maar die "voor- en achterkant" zijn alleen maar "administratief", in de praktijk maakt het niet uit of de lok "vooruit" of "achteruit" rijdt.
Bij digitaal bedrijf is het wel handig om te weten wat 'vooruit' is.  8)
No dress rehearsel, this is our life.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: Voorzijde en achterzijde Baureihe v100 (211 / 212)
« Reactie #7 Gepost op: 05 January 2021, 18:14:48 »
Eens  :)
Ik had het over "de echte"  ;D

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: Voorzijde en achterzijde Baureihe v100 (211 / 212)
« Reactie #8 Gepost op: 05 January 2021, 19:45:32 »
Trouwens, als je het goed bekijkt zijn dus ook in model de begrippen "voor-" en "achterkant" puur "administratief".

Hasenwald

  • Offline Offline
  • Berichten: 892
    • Mijn andere hobby: een vijver webshop
Re: Voorzijde en achterzijde Baureihe v100 (211 / 212)
« Reactie #9 Gepost op: 05 January 2021, 19:58:44 »
Bij digitaal bedrijf is het wel handig om te weten wat 'vooruit' is.  8)

Exact de reden van mijn vraag!
Groet, Enrico

Hasenwald  |  Epoche III-IV-V  | H0 Roco-Line 2.1  |  BMD16N-SD  |  Digikeijs 4018  |  IB II  |  Power 4  |  KeerPlus3  |  iTrain Plus

Krokodil68

  • Offline Offline
  • Berichten: 491
    • Mijn levenswerk
Re: Voorzijde en achterzijde Baureihe v100 (211 / 212)
« Reactie #10 Gepost op: 05 January 2021, 19:58:55 »
Veel machinisten vinden de korte kant fijner omdat je meer zicht hebt. Maar de lange is natuurlijk veiliger bij aanrijdingen. Ik vind de korte voor stoerder.


Groet Jeroen

Hasenwald

  • Offline Offline
  • Berichten: 892
    • Mijn andere hobby: een vijver webshop
Re: Voorzijde en achterzijde Baureihe v100 (211 / 212)
« Reactie #11 Gepost op: 05 January 2021, 20:05:08 »
Machinisten zijn ook stoer he  :police:
Groet, Enrico

Hasenwald  |  Epoche III-IV-V  | H0 Roco-Line 2.1  |  BMD16N-SD  |  Digikeijs 4018  |  IB II  |  Power 4  |  KeerPlus3  |  iTrain Plus

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3285
Re: Voorzijde en achterzijde Baureihe v100 (211 / 212)
« Reactie #12 Gepost op: 05 January 2021, 20:05:23 »
Korte neus voor ziet er zeker stoerder uit. Mooiste is een achterstevoren (lange neus naar trein) geplaatste V100 die een wendezug duwt. De lange neus wijst dan wel weer naar voren, dat dan weer wel.
Groeten,
Richard

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26685
    • Pagina van klaas
Re: Voorzijde en achterzijde Baureihe v100 (211 / 212)
« Reactie #13 Gepost op: 05 January 2021, 20:53:31 »
Oja, bij de altbau-Ellok E 60 is de korte voorbouw de voorkant.
Dat is dus de uitzondering die ik niet kende. :) Maar ja, dat is ook geen dieselloc. Maar wel duidelijk gekenmerkt met 1 op de voorkant en 2 op de achterkant.
De reden om voor de korte voorbouw als voorkant te kiezen ligt waarschijnlijk in het feit dat daar de loopwielen onder zitten. Dat stamt nog uit de tijd dat men bij een loc met star frame graag een loopas voor de drijfassen had omdat de loc dan beter in bogen werd gestuurd.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.