Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MichielB
Vandaag om 22:29:43
Magneet koppelingen voor Bemo door nighttrain1
Vandaag om 22:29:04
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door edwin1974
Vandaag om 22:25:07
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door bernhard67
Vandaag om 22:20:11
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 22:06:36
Veevervoer ss/ ns door grossraumwagen
Vandaag om 22:05:07
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 21:38:37
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Vroeger
Vandaag om 21:30:51
Vele baanplannen online gezet door Ton Kuipers
Vandaag om 21:28:38
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 21:25:42
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 21:04:42
PB models: koplopers (voorbespreking) door barry1972
Vandaag om 21:03:02
Roco Loc trilt 1 kant op bij optrekken icm klokanker door Sylvester
Vandaag om 21:01:58
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Ronald69
Vandaag om 20:34:06
23 augustus modelspoorbeurs Houten door jan47
Vandaag om 20:32:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door robschuurhof
Vandaag om 20:24:08
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
Vandaag om 20:08:19
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 20:01:18
Stalen rijtuigen van NS door Rob Moerkerken
Vandaag om 19:40:15
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 19:34:08
Trix DXI van DC naar AC door wob
Vandaag om 19:32:07
pantograaf vastzetten door zofman
Vandaag om 19:21:17
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 18:49:04
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door lrrw
Vandaag om 18:48:42
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door barry1972
Vandaag om 18:21:52
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door MOVisser
Vandaag om 17:56:24
Heimwee naar de NFLS (Noord-Friesche Locaalspoorweg-Maatschappij) door aad52
Vandaag om 17:19:52
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 16:03:29
Configureren GCA50/GCA50a door Gijs
Vandaag om 15:35:03
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:34:23
  

Auteur Topic: Voorzijde en achterzijde Baureihe v100 (211 / 212)  (gelezen 1506 keer)

Hasenwald

  • Offline Offline
  • Berichten: 908
    • Mijn andere hobby: een vijver webshop
Voorzijde en achterzijde Baureihe v100 (211 / 212)
« Gepost op: 05 January 2021, 14:40:27 »
Hallo,
Heeft de baureihe 212 een voor en achterzijde? Zo ja, is de korte of de lange neus de voorkant?
Of werkt het zo niet bij deze baureihe?
Groet, Enrico
Groet, Enrico

Hasenwald  |  Epoche III-IV-V  | H0 Roco-Line 2.1  |  BMD16N-SD  |  Digikeijs 4018  |  IB II  |  Power 4  |  KeerPlus3  |  iTrain Plus

Bjor

  • Offline Offline
  • Berichten: 511
Re: Voorzijde en achterzijde Baureihe v100 (211 / 212)
« Reactie #1 Gepost op: 05 January 2021, 14:43:06 »
De kant met de lange motorhuif is de voorkant.

Ben
Liefhebber van de Deutsche Reichsbahn Gesellschaft in tijdperk II in N en verder van alles dat met model- en grootspoor te maken heeft.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26737
    • Pagina van klaas
Re: Voorzijde en achterzijde Baureihe v100 (211 / 212)
« Reactie #2 Gepost op: 05 January 2021, 16:18:11 »
Dat is een algemene regel bij diesellocs, de langste huif is de voorkant. Ik ben nog nooit een uitzondering tegengekomen.
Bij locs met cabines aan beide zijden, b.v de 232, kun je het vaak zien aan de cabinenummers. Cabine 1 is de voorkant, 2 is de achterkant. Bij de Class 66 staan ook de asnummers op het onderstel, die beginnen aan de voorkant te tellen.
En als al die nummers ontbreken dan kun je het aan de opstelling van het dieselaggregaat zien. De dieselmotor staat voor de generator.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

locofiel

  • Gast
Re: Voorzijde en achterzijde Baureihe v100 (211 / 212)
« Reactie #3 Gepost op: 05 January 2021, 16:30:12 »
Klaas,


Je verbaast mij iedere keer weer: Jij weet meer dan de Encyclopedie, die verbleekt  ;D

Tot het volgende weetje  (y)

Gr,

Dirk

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: Voorzijde en achterzijde Baureihe v100 (211 / 212)
« Reactie #4 Gepost op: 05 January 2021, 17:51:54 »
Maar die "voor- en achterkant" zijn alleen maar "administratief", in de praktijk maakt het niet uit of de lok "vooruit" of "achteruit" rijdt.

Oja, bij de altbau-Ellok E 60 is de korte voorbouw de voorkant.

Karben

  • Online Online
  • Berichten: 1413
Re: Voorzijde en achterzijde Baureihe v100 (211 / 212)
« Reactie #5 Gepost op: 05 January 2021, 17:53:57 »
En bij de 600/2000 was de voorkant de geschilderde band om de motorhuif.
Groet, Karel.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers en ander OV aldaar) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een (CFL) modelbaan in spoor 0.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10769
Re: Voorzijde en achterzijde Baureihe v100 (211 / 212)
« Reactie #6 Gepost op: 05 January 2021, 18:05:15 »
Maar die "voor- en achterkant" zijn alleen maar "administratief", in de praktijk maakt het niet uit of de lok "vooruit" of "achteruit" rijdt.
Bij digitaal bedrijf is het wel handig om te weten wat 'vooruit' is.  8)
No dress rehearsel, this is our life.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: Voorzijde en achterzijde Baureihe v100 (211 / 212)
« Reactie #7 Gepost op: 05 January 2021, 18:14:48 »
Eens  :)
Ik had het over "de echte"  ;D

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: Voorzijde en achterzijde Baureihe v100 (211 / 212)
« Reactie #8 Gepost op: 05 January 2021, 19:45:32 »
Trouwens, als je het goed bekijkt zijn dus ook in model de begrippen "voor-" en "achterkant" puur "administratief".

Hasenwald

  • Offline Offline
  • Berichten: 908
    • Mijn andere hobby: een vijver webshop
Re: Voorzijde en achterzijde Baureihe v100 (211 / 212)
« Reactie #9 Gepost op: 05 January 2021, 19:58:44 »
Bij digitaal bedrijf is het wel handig om te weten wat 'vooruit' is.  8)

Exact de reden van mijn vraag!
Groet, Enrico

Hasenwald  |  Epoche III-IV-V  | H0 Roco-Line 2.1  |  BMD16N-SD  |  Digikeijs 4018  |  IB II  |  Power 4  |  KeerPlus3  |  iTrain Plus

Krokodil68

  • Offline Offline
  • Berichten: 491
    • Mijn levenswerk
Re: Voorzijde en achterzijde Baureihe v100 (211 / 212)
« Reactie #10 Gepost op: 05 January 2021, 19:58:55 »
Veel machinisten vinden de korte kant fijner omdat je meer zicht hebt. Maar de lange is natuurlijk veiliger bij aanrijdingen. Ik vind de korte voor stoerder.


Groet Jeroen

Hasenwald

  • Offline Offline
  • Berichten: 908
    • Mijn andere hobby: een vijver webshop
Re: Voorzijde en achterzijde Baureihe v100 (211 / 212)
« Reactie #11 Gepost op: 05 January 2021, 20:05:08 »
Machinisten zijn ook stoer he  :police:
Groet, Enrico

Hasenwald  |  Epoche III-IV-V  | H0 Roco-Line 2.1  |  BMD16N-SD  |  Digikeijs 4018  |  IB II  |  Power 4  |  KeerPlus3  |  iTrain Plus

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3296
Re: Voorzijde en achterzijde Baureihe v100 (211 / 212)
« Reactie #12 Gepost op: 05 January 2021, 20:05:23 »
Korte neus voor ziet er zeker stoerder uit. Mooiste is een achterstevoren (lange neus naar trein) geplaatste V100 die een wendezug duwt. De lange neus wijst dan wel weer naar voren, dat dan weer wel.
Groeten,
Richard

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26737
    • Pagina van klaas
Re: Voorzijde en achterzijde Baureihe v100 (211 / 212)
« Reactie #13 Gepost op: 05 January 2021, 20:53:31 »
Oja, bij de altbau-Ellok E 60 is de korte voorbouw de voorkant.
Dat is dus de uitzondering die ik niet kende. :) Maar ja, dat is ook geen dieselloc. Maar wel duidelijk gekenmerkt met 1 op de voorkant en 2 op de achterkant.
De reden om voor de korte voorbouw als voorkant te kiezen ligt waarschijnlijk in het feit dat daar de loopwielen onder zitten. Dat stamt nog uit de tijd dat men bij een loc met star frame graag een loopas voor de drijfassen had omdat de loc dan beter in bogen werd gestuurd.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.