Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Terschellinger Spoor door Scratchbuilt
Vandaag om 20:52:09
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Tomasso
Vandaag om 20:49:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modellbahnwagen
Vandaag om 20:47:43
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Ben
Vandaag om 20:32:45
C12c rijtuig door maartenvdb
Vandaag om 19:58:14
Welke decoder is dit? door 008200
Vandaag om 19:47:47
Raadplaatje door BrightonBelle
Vandaag om 19:45:52
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
Vandaag om 19:29:31
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 19:16:24
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Ruben90
Vandaag om 19:10:04
Op Zuid (NL H0) door Ruben90
Vandaag om 19:06:26
Kato ETA 515 door Casmir
Vandaag om 19:03:03
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Jan Bennink
Vandaag om 18:24:09
Overstap naar HTM door defender
Vandaag om 18:23:48
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door defender
Vandaag om 18:22:28
Een leuke vrachtwagen door defender
Vandaag om 18:20:53
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 18:01:34
Omgeving Frankfurt am Main door Hasenwald
Vandaag om 17:36:19
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door defender
Vandaag om 17:27:51
Leubachtalbahn door Krokodil68
Vandaag om 16:59:26
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
Vandaag om 16:58:17
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Frits C
Vandaag om 16:36:08
De fabriek - Spoor 0 door g-j
Vandaag om 16:13:49
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 16:02:14
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 15:29:48
Tram reageert niet door R1954
Vandaag om 15:00:31
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 14:11:34
PB Models, ICR-rijtuigen door serie1200
Vandaag om 14:10:22
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door nighttrain1
Vandaag om 14:09:15
Nieuwe generatie spoorseinen NL door Eric B
Vandaag om 13:59:34
  

Auteur Topic: Voorzijde en achterzijde Baureihe v100 (211 / 212)  (gelezen 1546 keer)

Hasenwald

  • Offline Offline
  • Berichten: 937
    • Mijn andere hobby: een vijver webshop
Voorzijde en achterzijde Baureihe v100 (211 / 212)
« Gepost op: 05 January 2021, 14:40:27 »
Hallo,
Heeft de baureihe 212 een voor en achterzijde? Zo ja, is de korte of de lange neus de voorkant?
Of werkt het zo niet bij deze baureihe?
Groet, Enrico
Groet, Enrico

Hasenwald  |  Epoche III-IV-V  | H0 Roco-Line 2.1  |  BMD16N-SD  |  Digikeijs 4018  |  IB II  |  Power 4  |  KeerPlus3  |  iTrain Plus

Bjor

  • Offline Offline
  • Berichten: 511
Re: Voorzijde en achterzijde Baureihe v100 (211 / 212)
« Reactie #1 Gepost op: 05 January 2021, 14:43:06 »
De kant met de lange motorhuif is de voorkant.

Ben
Liefhebber van de Deutsche Reichsbahn Gesellschaft in tijdperk II in N en verder van alles dat met model- en grootspoor te maken heeft.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26833
    • Pagina van klaas
Re: Voorzijde en achterzijde Baureihe v100 (211 / 212)
« Reactie #2 Gepost op: 05 January 2021, 16:18:11 »
Dat is een algemene regel bij diesellocs, de langste huif is de voorkant. Ik ben nog nooit een uitzondering tegengekomen.
Bij locs met cabines aan beide zijden, b.v de 232, kun je het vaak zien aan de cabinenummers. Cabine 1 is de voorkant, 2 is de achterkant. Bij de Class 66 staan ook de asnummers op het onderstel, die beginnen aan de voorkant te tellen.
En als al die nummers ontbreken dan kun je het aan de opstelling van het dieselaggregaat zien. De dieselmotor staat voor de generator.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

locofiel

  • Gast
Re: Voorzijde en achterzijde Baureihe v100 (211 / 212)
« Reactie #3 Gepost op: 05 January 2021, 16:30:12 »
Klaas,


Je verbaast mij iedere keer weer: Jij weet meer dan de Encyclopedie, die verbleekt  ;D

Tot het volgende weetje  (y)

Gr,

Dirk

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15427
Re: Voorzijde en achterzijde Baureihe v100 (211 / 212)
« Reactie #4 Gepost op: 05 January 2021, 17:51:54 »
Maar die "voor- en achterkant" zijn alleen maar "administratief", in de praktijk maakt het niet uit of de lok "vooruit" of "achteruit" rijdt.

Oja, bij de altbau-Ellok E 60 is de korte voorbouw de voorkant.

Karben

  • Offline Offline
  • Berichten: 1430
Re: Voorzijde en achterzijde Baureihe v100 (211 / 212)
« Reactie #5 Gepost op: 05 January 2021, 17:53:57 »
En bij de 600/2000 was de voorkant de geschilderde band om de motorhuif.
Groet, Karel.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers en ander OV aldaar) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een (CFL) modelbaan in spoor 0.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10758
Re: Voorzijde en achterzijde Baureihe v100 (211 / 212)
« Reactie #6 Gepost op: 05 January 2021, 18:05:15 »
Maar die "voor- en achterkant" zijn alleen maar "administratief", in de praktijk maakt het niet uit of de lok "vooruit" of "achteruit" rijdt.
Bij digitaal bedrijf is het wel handig om te weten wat 'vooruit' is.  8)
No dress rehearsel, this is our life.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15427
Re: Voorzijde en achterzijde Baureihe v100 (211 / 212)
« Reactie #7 Gepost op: 05 January 2021, 18:14:48 »
Eens  :)
Ik had het over "de echte"  ;D

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15427
Re: Voorzijde en achterzijde Baureihe v100 (211 / 212)
« Reactie #8 Gepost op: 05 January 2021, 19:45:32 »
Trouwens, als je het goed bekijkt zijn dus ook in model de begrippen "voor-" en "achterkant" puur "administratief".

Hasenwald

  • Offline Offline
  • Berichten: 937
    • Mijn andere hobby: een vijver webshop
Re: Voorzijde en achterzijde Baureihe v100 (211 / 212)
« Reactie #9 Gepost op: 05 January 2021, 19:58:44 »
Bij digitaal bedrijf is het wel handig om te weten wat 'vooruit' is.  8)

Exact de reden van mijn vraag!
Groet, Enrico

Hasenwald  |  Epoche III-IV-V  | H0 Roco-Line 2.1  |  BMD16N-SD  |  Digikeijs 4018  |  IB II  |  Power 4  |  KeerPlus3  |  iTrain Plus

Krokodil68

  • Offline Offline
  • Berichten: 497
    • Mijn levenswerk
Re: Voorzijde en achterzijde Baureihe v100 (211 / 212)
« Reactie #10 Gepost op: 05 January 2021, 19:58:55 »
Veel machinisten vinden de korte kant fijner omdat je meer zicht hebt. Maar de lange is natuurlijk veiliger bij aanrijdingen. Ik vind de korte voor stoerder.


Groet Jeroen

Hasenwald

  • Offline Offline
  • Berichten: 937
    • Mijn andere hobby: een vijver webshop
Re: Voorzijde en achterzijde Baureihe v100 (211 / 212)
« Reactie #11 Gepost op: 05 January 2021, 20:05:08 »
Machinisten zijn ook stoer he  :police:
Groet, Enrico

Hasenwald  |  Epoche III-IV-V  | H0 Roco-Line 2.1  |  BMD16N-SD  |  Digikeijs 4018  |  IB II  |  Power 4  |  KeerPlus3  |  iTrain Plus

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3329
Re: Voorzijde en achterzijde Baureihe v100 (211 / 212)
« Reactie #12 Gepost op: 05 January 2021, 20:05:23 »
Korte neus voor ziet er zeker stoerder uit. Mooiste is een achterstevoren (lange neus naar trein) geplaatste V100 die een wendezug duwt. De lange neus wijst dan wel weer naar voren, dat dan weer wel.
Groeten,
Richard

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26833
    • Pagina van klaas
Re: Voorzijde en achterzijde Baureihe v100 (211 / 212)
« Reactie #13 Gepost op: 05 January 2021, 20:53:31 »
Oja, bij de altbau-Ellok E 60 is de korte voorbouw de voorkant.
Dat is dus de uitzondering die ik niet kende. :) Maar ja, dat is ook geen dieselloc. Maar wel duidelijk gekenmerkt met 1 op de voorkant en 2 op de achterkant.
De reden om voor de korte voorbouw als voorkant te kiezen ligt waarschijnlijk in het feit dat daar de loopwielen onder zitten. Dat stamt nog uit de tijd dat men bij een loc met star frame graag een loopas voor de drijfassen had omdat de loc dan beter in bogen werd gestuurd.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.