Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco Driewegwissel 42454, H0, Lok valt stil op hartstuk bij lage snelheid door AartvN
Vandaag om 07:48:51
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
Vandaag om 07:02:35
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 01:20:02
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 01:19:46
De Projecten van RetroJack door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 01:18:05
verlichting inbouwen voor beginners door meino
Vandaag om 00:47:24
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Hatsune Miku
23 October 2025, 23:15:04
Pendel module Viessmann 5214 door Te 2/2
23 October 2025, 22:57:52
Anleitung en Ersatzteilliste van Trix V 120 001 (artnr. 22511) door Hasenwald
23 October 2025, 22:17:34
Artitec 6300 door ModelWessel
23 October 2025, 22:11:28
roco kraan 40108 adres wijzigen door jerrytrein
23 October 2025, 21:53:06
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door henk
23 October 2025, 21:46:50
Raadplaatje door Hatsune Miku
23 October 2025, 21:28:22
Configureren van YD8116 via web browser door reinderlf
23 October 2025, 21:16:42
Fleischmania Nostalgia door RetroJack
23 October 2025, 20:41:52
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Huup
23 October 2025, 19:33:38
marklin 3756 verlichting door bellejt
23 October 2025, 19:30:49
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
23 October 2025, 19:19:57
Digitaliseren Trix V 120 door Overet
23 October 2025, 18:57:15
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Peter Kleton
23 October 2025, 18:55:19
Omgeving Frankfurt am Main door reMARKable
23 October 2025, 18:37:50
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door henk
23 October 2025, 15:26:45
Da's Daz 2 door spoorijzer
23 October 2025, 15:25:16
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Huup
23 October 2025, 14:55:42
ACME 2024 met NS ICNG! door VAM65
23 October 2025, 14:49:15
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
23 October 2025, 14:41:44
Stroomdetectie issues. door Klaas Zondervan
23 October 2025, 13:19:04
Decoder uitlezen met Z21 op programmeerspoor in iTrain door Dirk J
23 October 2025, 13:06:55
Loksound downloads door D_Loc
23 October 2025, 13:02:28
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door Pauldg
23 October 2025, 12:43:16
  

Auteur Topic: NS1601 opknappen - welke aanpak?  (gelezen 2923 keer)

erikkral

  • Offline Offline
  • Berichten: 344
NS1601 opknappen - welke aanpak?
« Gepost op: 03 January 2021, 22:55:19 »
Een aantal jaar geleden heeft mijn toen al tweedehands Roco NS1601 een duikvlucht gemaakt van de treintafel op de grond.
Het resultaat is dat er een pantograaf is losgekomen en dat de buffers aan een kant kapot zijn gegaan:





De kapotte buffers heb ik er eerder zelf er op proberen te zetten. Dat zat even vast en toen viel het met lijm en al er weer af.
Ik heb nieuwe buffers klaarliggen. Ik zou de gaten met resten van de oude buffers moeten uitboren en de nieuwe buffers moeten plaatsen.

Het geheel doet mij twijfelen of dit de enige weg is. Is de gehele kap niet te erg beschadigd om nog te repareren?
Worden er complete kappen verkocht met pantografen en buffers er al op?
Misschien zou ik er wel een ander nummer op willen hebben. Ik wil dit locje laten rijden met DDM of DD-AR wagons. Zover ik kan nagaan past een loc met een 1700-nummerer het beste bij...

Hoe zouden jullie dit aanpakken?

Groet,

Erik

Wim Rosbender

  • Wullem NS
  • Offline Offline
  • Berichten: 743
Re: NS1601 opknappen - welke aanpak?
« Reactie #1 Gepost op: 03 January 2021, 23:24:21 »
Hoi Erik..
Als je wil kan ik hem helemaal voor jouw updaten.
Rooster op juiste hoogte maken.. losse handrails plaatsen ... helemaal overspuiten en het gewenste nummer  plaatsen.. ook ledverlichting erin maken en eventueel digitaliseren....
Stuur mij als je hier interesse voor hebt een PB met alle vragen en prijsopgave...
Groetjes...  Wullem NS

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3454
    • Mijn van-alles website
Re: NS1601 opknappen - welke aanpak?
« Reactie #2 Gepost op: 03 January 2021, 23:46:28 »
Een aantal jaar geleden heeft mijn toen al tweedehands Roco NS1601 een duikvlucht gemaakt van de treintafel op de grond.
Het resultaat is dat er een pantograaf is losgekomen en dat de buffers aan een kant kapot zijn gegaan:
[...]
Het geheel doet mij twijfelen of dit de enige weg is. Is de gehele kap niet te erg beschadigd om nog te repareren?
Mijn mening: absoluut niet. Ik zou dit zelfs in de categorie 'mazzel' laten vallen.
Maar of je dit 'even' doet of dat dit een hoog 'het zweet breekt me uit bij de gedachte' gehalte heeft, zal denk ik uitmaken of je dit zelf wil doen of niet.

Dit vind ik, afgaande op de foto's, minimale schade. Weinig uiterlijke problemen of grote barsten die gelijmd en geplamuurd hoeven te worden. Eitje.

erikkral

  • Offline Offline
  • Berichten: 344
Re: NS1601 opknappen - welke aanpak?
« Reactie #3 Gepost op: 04 May 2022, 17:01:36 »
Even een schopje van de oude topic.
Al een tijdje geleden is de loc op bezoek geweest bij Wullem NS voor een opknapbeurt. Dat is naar tevredenheid gedaan.

Rest alleen nog het vervangen of repareren van een van de kapotte pantografen. Die blijft niet meer omhoog staan.
Na inspectie lijkt het erop dat er stuk ijzerdaad ontbreekt. Die zit er bij de pantograaf die wel werkt nog wel op.
Zie foto hieronder. De kapotte pantograaf houd ik even met een sateprikker omhoog.

Ik heb er te weinig ervaring mee om dit meteen zelf aan te kunnen pakken. Is het een kwestie van dit stuk draad weer terugplaatsen? Zo ja, waar moet ik naar op zoek gaan in de winkel of op internet? Of kan ik beter meteen de hele pantograaf vervangen?


Toevoeging: na nog een keer kijken blijkt dat er meer ontbreekt, de twee veren die onderin zitten, zie de groene pijl.



Volgens mij is dit niet meer te repareren, ofwel?
« Laatst bewerkt op: 04 May 2022, 17:04:24 door erikkral »

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1429
Re: NS1601 opknappen - welke aanpak?
« Reactie #4 Gepost op: 04 May 2022, 17:41:20 »
Het missende deel bij de rode pijl is wel met ijzerdraad te maken, een veer laat zich ook wel vervangen.
Echter mooier lijkt mij om de pantografen te vervangen door beter kloppende exemplaren, zeker nu de kap zo is opgeknapt

erikkral

  • Offline Offline
  • Berichten: 344
Re: NS1601 opknappen - welke aanpak?
« Reactie #5 Gepost op: 04 May 2022, 18:44:13 »
Heb je een voorstel voor een goede vervanger?

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1429
Re: NS1601 opknappen - welke aanpak?
« Reactie #6 Gepost op: 04 May 2022, 22:44:01 »
Het nadeel van de tot op heden verkrijgbare vervangers is dat Franse varianten zijn, waarbij de pantograafarmen veel langer zijn.
Goed verkrijgbaar en relatief voordelig, zijn de pantografen van Sommerfeldt:

https://www.sommerfeldt.de/de/H0-Einholmstromabn--SNCF-3-Fuss-schwarz.html

Belangrijk voor de vervanger is dat dit ook een 3-voetsmodel moet zijn.

Het nieuwe Roco-model krijgt correcte pantografen, maar die zullen flink aan de prijs zijn.

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2286
    • Biesje.nl
Re: NS1601 opknappen - welke aanpak?
« Reactie #7 Gepost op: 05 May 2022, 02:55:32 »
De panto's op de eerste Roco 1600en en ook op dit exemplaar zijn nog niet van het (te grote) Franse type. Om de Sommerfeldt panto's mooi te installeren heb je ook de Roco isolatoren nodig van de latere types waar de Franse langbeen panto's op zitten. Deze kan je ws bestellen bij ETS, of wellicht heeft iemand die nog liggen voor je. Ik heb ze helaas niet meer :(

Mvg,

Robert


erikkral

  • Offline Offline
  • Berichten: 344
Re: NS1601 opknappen - welke aanpak?
« Reactie #8 Gepost op: 05 May 2022, 10:10:16 »
Dag Biesje,

Dankjewel voor je advies. Ik heb een vraag over de isolatoren waar je over sprak.
Is het voor het kunnen plaatsen van de pantograaf noodzakelijk om de isolatoren te vervangen?
Of is het niet strikt noodzakelijk en enkel voor het oog/overeenkomst met de werkelijkheid?

Ik heb namelijk eerder een Sommerfeldt 927 geplaatst op een Lima koploper. Voor zover ik mij kan herinneren is de onderkant van die pantograaf bijna vlak waardoor deze zo ongeveer vlak op de houder past van de Koploper. De isolatoren van de koploper heb ik laten zitten.

Is dat een ander verhaal bij de 1600? zitten de isolatoren in de weg bij de pantograaf waardoor je die wel moet vervangen?

Groet,

Erik

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2286
    • Biesje.nl
Re: NS1601 opknappen - welke aanpak?
« Reactie #9 Gepost op: 06 May 2022, 04:57:51 »
Hoi,

Als het je verder niet uitmaakt kan je het eerst zonder de isolatoren proberen natuurlijk. Staat het stom of lukt het niet dan kan je altijd nog verder kijken hoe dat op te lossen.

Ik had zelf al gekeken wat de super mooie en correct op schaal zijnde nieuwe panto's van de nieuwe Roco 1631 moeten gaan kosten maar die gaan straks voor 38 euro per stuk zag ik, auw. Maar ik hoop dat ik het verkeerd heb gezien :-X

Mvg,

Robert

erikkral

  • Offline Offline
  • Berichten: 344
Re: NS1601 opknappen - welke aanpak?
« Reactie #10 Gepost op: 06 May 2022, 16:04:59 »
Per stuk? Niet per paar?

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2286
    • Biesje.nl
Re: NS1601 opknappen - welke aanpak?
« Reactie #11 Gepost op: 06 May 2022, 20:00:26 »
Ik denk per stuk, er staat niet bij dat het per paar gaat op de site van Roco helaas :( Ik was al aan het kijken omdat ik deze panto's ook op mijn NS 1500 van Elotrains wil hebben. Als ik dan ook nog panto's van motorpost, sprinter/koploper etc wil vervangen door deze dan moet ik de overwaarde van mijn huis ervoor gaan gebruiken :-X .

Losse panto's van Roco waren veel goedkoper eerst. Maar de laatste tijd veel duurder geworden. Waarschijnlijk omdat veel idioten als ik de onderdelen gebruiken voor modellen te pimpen en ze te snel door de onderdelen heen raakten :(

Die Sommerfeldt 927 is al een hele verbetering ten opzichte van de oude Roco en gelukkig veel goedkoper  (y)

Mvg,

Robert