Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:08:14
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: NS1601 opknappen - welke aanpak?  (gelezen 2593 keer)

erikkral

  • Offline Offline
  • Berichten: 343
NS1601 opknappen - welke aanpak?
« Gepost op: 03 januari 2021, 22:55:19 »
Een aantal jaar geleden heeft mijn toen al tweedehands Roco NS1601 een duikvlucht gemaakt van de treintafel op de grond.
Het resultaat is dat er een pantograaf is losgekomen en dat de buffers aan een kant kapot zijn gegaan:





De kapotte buffers heb ik er eerder zelf er op proberen te zetten. Dat zat even vast en toen viel het met lijm en al er weer af.
Ik heb nieuwe buffers klaarliggen. Ik zou de gaten met resten van de oude buffers moeten uitboren en de nieuwe buffers moeten plaatsen.

Het geheel doet mij twijfelen of dit de enige weg is. Is de gehele kap niet te erg beschadigd om nog te repareren?
Worden er complete kappen verkocht met pantografen en buffers er al op?
Misschien zou ik er wel een ander nummer op willen hebben. Ik wil dit locje laten rijden met DDM of DD-AR wagons. Zover ik kan nagaan past een loc met een 1700-nummerer het beste bij...

Hoe zouden jullie dit aanpakken?

Groet,

Erik

Wim Rosbender

  • Wullem NS
  • Offline Offline
  • Berichten: 741
Re: NS1601 opknappen - welke aanpak?
« Reactie #1 Gepost op: 03 januari 2021, 23:24:21 »
Hoi Erik..
Als je wil kan ik hem helemaal voor jouw updaten.
Rooster op juiste hoogte maken.. losse handrails plaatsen ... helemaal overspuiten en het gewenste nummer  plaatsen.. ook ledverlichting erin maken en eventueel digitaliseren....
Stuur mij als je hier interesse voor hebt een PB met alle vragen en prijsopgave...
Groetjes...  Wullem NS

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3341
    • Mijn van-alles website
Re: NS1601 opknappen - welke aanpak?
« Reactie #2 Gepost op: 03 januari 2021, 23:46:28 »
Een aantal jaar geleden heeft mijn toen al tweedehands Roco NS1601 een duikvlucht gemaakt van de treintafel op de grond.
Het resultaat is dat er een pantograaf is losgekomen en dat de buffers aan een kant kapot zijn gegaan:
[...]
Het geheel doet mij twijfelen of dit de enige weg is. Is de gehele kap niet te erg beschadigd om nog te repareren?
Mijn mening: absoluut niet. Ik zou dit zelfs in de categorie 'mazzel' laten vallen.
Maar of je dit 'even' doet of dat dit een hoog 'het zweet breekt me uit bij de gedachte' gehalte heeft, zal denk ik uitmaken of je dit zelf wil doen of niet.

Dit vind ik, afgaande op de foto's, minimale schade. Weinig uiterlijke problemen of grote barsten die gelijmd en geplamuurd hoeven te worden. Eitje.

erikkral

  • Offline Offline
  • Berichten: 343
Re: NS1601 opknappen - welke aanpak?
« Reactie #3 Gepost op: 04 mei 2022, 17:01:36 »
Even een schopje van de oude topic.
Al een tijdje geleden is de loc op bezoek geweest bij Wullem NS voor een opknapbeurt. Dat is naar tevredenheid gedaan.

Rest alleen nog het vervangen of repareren van een van de kapotte pantografen. Die blijft niet meer omhoog staan.
Na inspectie lijkt het erop dat er stuk ijzerdaad ontbreekt. Die zit er bij de pantograaf die wel werkt nog wel op.
Zie foto hieronder. De kapotte pantograaf houd ik even met een sateprikker omhoog.

Ik heb er te weinig ervaring mee om dit meteen zelf aan te kunnen pakken. Is het een kwestie van dit stuk draad weer terugplaatsen? Zo ja, waar moet ik naar op zoek gaan in de winkel of op internet? Of kan ik beter meteen de hele pantograaf vervangen?


Toevoeging: na nog een keer kijken blijkt dat er meer ontbreekt, de twee veren die onderin zitten, zie de groene pijl.



Volgens mij is dit niet meer te repareren, ofwel?
« Laatst bewerkt op: 04 mei 2022, 17:04:24 door erikkral »

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1079
Re: NS1601 opknappen - welke aanpak?
« Reactie #4 Gepost op: 04 mei 2022, 17:41:20 »
Het missende deel bij de rode pijl is wel met ijzerdraad te maken, een veer laat zich ook wel vervangen.
Echter mooier lijkt mij om de pantografen te vervangen door beter kloppende exemplaren, zeker nu de kap zo is opgeknapt

erikkral

  • Offline Offline
  • Berichten: 343
Re: NS1601 opknappen - welke aanpak?
« Reactie #5 Gepost op: 04 mei 2022, 18:44:13 »
Heb je een voorstel voor een goede vervanger?

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1079
Re: NS1601 opknappen - welke aanpak?
« Reactie #6 Gepost op: 04 mei 2022, 22:44:01 »
Het nadeel van de tot op heden verkrijgbare vervangers is dat Franse varianten zijn, waarbij de pantograafarmen veel langer zijn.
Goed verkrijgbaar en relatief voordelig, zijn de pantografen van Sommerfeldt:

https://www.sommerfeldt.de/de/H0-Einholmstromabn--SNCF-3-Fuss-schwarz.html

Belangrijk voor de vervanger is dat dit ook een 3-voetsmodel moet zijn.

Het nieuwe Roco-model krijgt correcte pantografen, maar die zullen flink aan de prijs zijn.

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2170
    • Biesje.nl
Re: NS1601 opknappen - welke aanpak?
« Reactie #7 Gepost op: 05 mei 2022, 02:55:32 »
De panto's op de eerste Roco 1600en en ook op dit exemplaar zijn nog niet van het (te grote) Franse type. Om de Sommerfeldt panto's mooi te installeren heb je ook de Roco isolatoren nodig van de latere types waar de Franse langbeen panto's op zitten. Deze kan je ws bestellen bij ETS, of wellicht heeft iemand die nog liggen voor je. Ik heb ze helaas niet meer :(

Mvg,

Robert


erikkral

  • Offline Offline
  • Berichten: 343
Re: NS1601 opknappen - welke aanpak?
« Reactie #8 Gepost op: 05 mei 2022, 10:10:16 »
Dag Biesje,

Dankjewel voor je advies. Ik heb een vraag over de isolatoren waar je over sprak.
Is het voor het kunnen plaatsen van de pantograaf noodzakelijk om de isolatoren te vervangen?
Of is het niet strikt noodzakelijk en enkel voor het oog/overeenkomst met de werkelijkheid?

Ik heb namelijk eerder een Sommerfeldt 927 geplaatst op een Lima koploper. Voor zover ik mij kan herinneren is de onderkant van die pantograaf bijna vlak waardoor deze zo ongeveer vlak op de houder past van de Koploper. De isolatoren van de koploper heb ik laten zitten.

Is dat een ander verhaal bij de 1600? zitten de isolatoren in de weg bij de pantograaf waardoor je die wel moet vervangen?

Groet,

Erik

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2170
    • Biesje.nl
Re: NS1601 opknappen - welke aanpak?
« Reactie #9 Gepost op: 06 mei 2022, 04:57:51 »
Hoi,

Als het je verder niet uitmaakt kan je het eerst zonder de isolatoren proberen natuurlijk. Staat het stom of lukt het niet dan kan je altijd nog verder kijken hoe dat op te lossen.

Ik had zelf al gekeken wat de super mooie en correct op schaal zijnde nieuwe panto's van de nieuwe Roco 1631 moeten gaan kosten maar die gaan straks voor 38 euro per stuk zag ik, auw. Maar ik hoop dat ik het verkeerd heb gezien :-X

Mvg,

Robert

erikkral

  • Offline Offline
  • Berichten: 343
Re: NS1601 opknappen - welke aanpak?
« Reactie #10 Gepost op: 06 mei 2022, 16:04:59 »
Per stuk? Niet per paar?

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2170
    • Biesje.nl
Re: NS1601 opknappen - welke aanpak?
« Reactie #11 Gepost op: 06 mei 2022, 20:00:26 »
Ik denk per stuk, er staat niet bij dat het per paar gaat op de site van Roco helaas :( Ik was al aan het kijken omdat ik deze panto's ook op mijn NS 1500 van Elotrains wil hebben. Als ik dan ook nog panto's van motorpost, sprinter/koploper etc wil vervangen door deze dan moet ik de overwaarde van mijn huis ervoor gaan gebruiken :-X .

Losse panto's van Roco waren veel goedkoper eerst. Maar de laatste tijd veel duurder geworden. Waarschijnlijk omdat veel idioten als ik de onderdelen gebruiken voor modellen te pimpen en ze te snel door de onderdelen heen raakten :(

Die Sommerfeldt 927 is al een hele verbetering ten opzichte van de oude Roco en gelukkig veel goedkoper  (y)

Mvg,

Robert