Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door grossraumwagen
Vandaag om 23:12:53
Veevervoer ss/ ns door grossraumwagen
Vandaag om 23:11:25
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
Vandaag om 22:54:27
6 en 7 september terug naar toen door Overet
Vandaag om 22:47:06
Minder wissels door Thom
Vandaag om 22:27:50
Stalen D 4 deurs spoor 0 door arnout
Vandaag om 21:52:54
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:48:22
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 21:46:50
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door cor_b
Vandaag om 21:10:00
Digitale kraan Roco 46801 door VAM65
Vandaag om 20:23:33
Modelspoorbaan van Einte door einte
Vandaag om 19:55:37
LIMA IRM Cardanassen door Silvolde
Vandaag om 19:52:10
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 19:34:23
Kato 2026 door Gino
Vandaag om 19:16:07
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 19:14:38
Welke winkel voert deze merken? door spoorzeven
Vandaag om 18:54:08
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 18:50:20
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 18:32:56
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door Ferdinand Bogman
Vandaag om 18:11:57
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door janw
Vandaag om 18:11:31
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Wim Vink
Vandaag om 17:31:45
PB Models, ICR-rijtuigen door Ben
Vandaag om 17:10:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 16:02:59
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
Vandaag om 15:58:04
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 14:38:09
Albert's fantasie in schaal 0e door spoorijzer
Vandaag om 14:11:16
Waar is dit? door Eric v C
Vandaag om 12:18:17
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door spoorijzer
Vandaag om 11:51:21
Een Rotterdams gebouw door Gerco van Beelen
Vandaag om 11:43:23
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 10:57:52
  

Auteur Topic: NS1601 opknappen - welke aanpak?  (gelezen 2891 keer)

erikkral

  • Offline Offline
  • Berichten: 344
NS1601 opknappen - welke aanpak?
« Gepost op: 03 January 2021, 22:55:19 »
Een aantal jaar geleden heeft mijn toen al tweedehands Roco NS1601 een duikvlucht gemaakt van de treintafel op de grond.
Het resultaat is dat er een pantograaf is losgekomen en dat de buffers aan een kant kapot zijn gegaan:





De kapotte buffers heb ik er eerder zelf er op proberen te zetten. Dat zat even vast en toen viel het met lijm en al er weer af.
Ik heb nieuwe buffers klaarliggen. Ik zou de gaten met resten van de oude buffers moeten uitboren en de nieuwe buffers moeten plaatsen.

Het geheel doet mij twijfelen of dit de enige weg is. Is de gehele kap niet te erg beschadigd om nog te repareren?
Worden er complete kappen verkocht met pantografen en buffers er al op?
Misschien zou ik er wel een ander nummer op willen hebben. Ik wil dit locje laten rijden met DDM of DD-AR wagons. Zover ik kan nagaan past een loc met een 1700-nummerer het beste bij...

Hoe zouden jullie dit aanpakken?

Groet,

Erik

Wim Rosbender

  • Wullem NS
  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: NS1601 opknappen - welke aanpak?
« Reactie #1 Gepost op: 03 January 2021, 23:24:21 »
Hoi Erik..
Als je wil kan ik hem helemaal voor jouw updaten.
Rooster op juiste hoogte maken.. losse handrails plaatsen ... helemaal overspuiten en het gewenste nummer  plaatsen.. ook ledverlichting erin maken en eventueel digitaliseren....
Stuur mij als je hier interesse voor hebt een PB met alle vragen en prijsopgave...
Groetjes...  Wullem NS

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3455
    • Mijn van-alles website
Re: NS1601 opknappen - welke aanpak?
« Reactie #2 Gepost op: 03 January 2021, 23:46:28 »
Een aantal jaar geleden heeft mijn toen al tweedehands Roco NS1601 een duikvlucht gemaakt van de treintafel op de grond.
Het resultaat is dat er een pantograaf is losgekomen en dat de buffers aan een kant kapot zijn gegaan:
[...]
Het geheel doet mij twijfelen of dit de enige weg is. Is de gehele kap niet te erg beschadigd om nog te repareren?
Mijn mening: absoluut niet. Ik zou dit zelfs in de categorie 'mazzel' laten vallen.
Maar of je dit 'even' doet of dat dit een hoog 'het zweet breekt me uit bij de gedachte' gehalte heeft, zal denk ik uitmaken of je dit zelf wil doen of niet.

Dit vind ik, afgaande op de foto's, minimale schade. Weinig uiterlijke problemen of grote barsten die gelijmd en geplamuurd hoeven te worden. Eitje.

erikkral

  • Offline Offline
  • Berichten: 344
Re: NS1601 opknappen - welke aanpak?
« Reactie #3 Gepost op: 04 May 2022, 17:01:36 »
Even een schopje van de oude topic.
Al een tijdje geleden is de loc op bezoek geweest bij Wullem NS voor een opknapbeurt. Dat is naar tevredenheid gedaan.

Rest alleen nog het vervangen of repareren van een van de kapotte pantografen. Die blijft niet meer omhoog staan.
Na inspectie lijkt het erop dat er stuk ijzerdaad ontbreekt. Die zit er bij de pantograaf die wel werkt nog wel op.
Zie foto hieronder. De kapotte pantograaf houd ik even met een sateprikker omhoog.

Ik heb er te weinig ervaring mee om dit meteen zelf aan te kunnen pakken. Is het een kwestie van dit stuk draad weer terugplaatsen? Zo ja, waar moet ik naar op zoek gaan in de winkel of op internet? Of kan ik beter meteen de hele pantograaf vervangen?


Toevoeging: na nog een keer kijken blijkt dat er meer ontbreekt, de twee veren die onderin zitten, zie de groene pijl.



Volgens mij is dit niet meer te repareren, ofwel?
« Laatst bewerkt op: 04 May 2022, 17:04:24 door erikkral »

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1404
Re: NS1601 opknappen - welke aanpak?
« Reactie #4 Gepost op: 04 May 2022, 17:41:20 »
Het missende deel bij de rode pijl is wel met ijzerdraad te maken, een veer laat zich ook wel vervangen.
Echter mooier lijkt mij om de pantografen te vervangen door beter kloppende exemplaren, zeker nu de kap zo is opgeknapt

erikkral

  • Offline Offline
  • Berichten: 344
Re: NS1601 opknappen - welke aanpak?
« Reactie #5 Gepost op: 04 May 2022, 18:44:13 »
Heb je een voorstel voor een goede vervanger?

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1404
Re: NS1601 opknappen - welke aanpak?
« Reactie #6 Gepost op: 04 May 2022, 22:44:01 »
Het nadeel van de tot op heden verkrijgbare vervangers is dat Franse varianten zijn, waarbij de pantograafarmen veel langer zijn.
Goed verkrijgbaar en relatief voordelig, zijn de pantografen van Sommerfeldt:

https://www.sommerfeldt.de/de/H0-Einholmstromabn--SNCF-3-Fuss-schwarz.html

Belangrijk voor de vervanger is dat dit ook een 3-voetsmodel moet zijn.

Het nieuwe Roco-model krijgt correcte pantografen, maar die zullen flink aan de prijs zijn.

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2274
    • Biesje.nl
Re: NS1601 opknappen - welke aanpak?
« Reactie #7 Gepost op: 05 May 2022, 02:55:32 »
De panto's op de eerste Roco 1600en en ook op dit exemplaar zijn nog niet van het (te grote) Franse type. Om de Sommerfeldt panto's mooi te installeren heb je ook de Roco isolatoren nodig van de latere types waar de Franse langbeen panto's op zitten. Deze kan je ws bestellen bij ETS, of wellicht heeft iemand die nog liggen voor je. Ik heb ze helaas niet meer :(

Mvg,

Robert


erikkral

  • Offline Offline
  • Berichten: 344
Re: NS1601 opknappen - welke aanpak?
« Reactie #8 Gepost op: 05 May 2022, 10:10:16 »
Dag Biesje,

Dankjewel voor je advies. Ik heb een vraag over de isolatoren waar je over sprak.
Is het voor het kunnen plaatsen van de pantograaf noodzakelijk om de isolatoren te vervangen?
Of is het niet strikt noodzakelijk en enkel voor het oog/overeenkomst met de werkelijkheid?

Ik heb namelijk eerder een Sommerfeldt 927 geplaatst op een Lima koploper. Voor zover ik mij kan herinneren is de onderkant van die pantograaf bijna vlak waardoor deze zo ongeveer vlak op de houder past van de Koploper. De isolatoren van de koploper heb ik laten zitten.

Is dat een ander verhaal bij de 1600? zitten de isolatoren in de weg bij de pantograaf waardoor je die wel moet vervangen?

Groet,

Erik

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2274
    • Biesje.nl
Re: NS1601 opknappen - welke aanpak?
« Reactie #9 Gepost op: 06 May 2022, 04:57:51 »
Hoi,

Als het je verder niet uitmaakt kan je het eerst zonder de isolatoren proberen natuurlijk. Staat het stom of lukt het niet dan kan je altijd nog verder kijken hoe dat op te lossen.

Ik had zelf al gekeken wat de super mooie en correct op schaal zijnde nieuwe panto's van de nieuwe Roco 1631 moeten gaan kosten maar die gaan straks voor 38 euro per stuk zag ik, auw. Maar ik hoop dat ik het verkeerd heb gezien :-X

Mvg,

Robert

erikkral

  • Offline Offline
  • Berichten: 344
Re: NS1601 opknappen - welke aanpak?
« Reactie #10 Gepost op: 06 May 2022, 16:04:59 »
Per stuk? Niet per paar?

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2274
    • Biesje.nl
Re: NS1601 opknappen - welke aanpak?
« Reactie #11 Gepost op: 06 May 2022, 20:00:26 »
Ik denk per stuk, er staat niet bij dat het per paar gaat op de site van Roco helaas :( Ik was al aan het kijken omdat ik deze panto's ook op mijn NS 1500 van Elotrains wil hebben. Als ik dan ook nog panto's van motorpost, sprinter/koploper etc wil vervangen door deze dan moet ik de overwaarde van mijn huis ervoor gaan gebruiken :-X .

Losse panto's van Roco waren veel goedkoper eerst. Maar de laatste tijd veel duurder geworden. Waarschijnlijk omdat veel idioten als ik de onderdelen gebruiken voor modellen te pimpen en ze te snel door de onderdelen heen raakten :(

Die Sommerfeldt 927 is al een hele verbetering ten opzichte van de oude Roco en gelukkig veel goedkoper  (y)

Mvg,

Robert