Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
Vandaag om 21:53:12
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
Vandaag om 21:49:09
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door defender
Vandaag om 21:43:07
Randstad door Luit
Vandaag om 21:20:43
Show je werkplek door cor_b
Vandaag om 21:10:12
Mitropa slaaprijtuigen epoche 2 door Duikeend
Vandaag om 21:00:31
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Duikeend
Vandaag om 20:58:52
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Duikeend
Vandaag om 20:56:18
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Ben
Vandaag om 20:29:21
Grootspoor in Frankrijk door FritsT
Vandaag om 20:18:52
Eerste hulp bij Freecad door Sylvester
Vandaag om 20:12:41
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 19:38:41
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door Felix de Groen
Vandaag om 19:00:20
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 18:44:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JurS
Vandaag om 18:37:29
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 18:34:36
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 18:34:11
Museumdepot Beekbergen in H0 door Joz
Vandaag om 17:46:39
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
Vandaag om 17:17:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Benrail
Vandaag om 16:58:12
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door AlbertG
Vandaag om 16:55:08
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 16:40:06
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door R1954
Vandaag om 16:31:56
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 15:55:15
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 15:52:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Bob R.
Vandaag om 15:24:15
Ronald doet de Fork Challenge! door Martin Welberg
Vandaag om 15:03:30
Spoor op industrieterrein Lage Weide door R1954
Vandaag om 13:34:06
Sfeer op je modelbaan door Hans Reints
Vandaag om 13:22:42
trein of metro naar Hoek van Holland door R1954
Vandaag om 13:17:00
  

Auteur Topic: Keerlus, mag langste deel ook kort?  (gelezen 3103 keer)

Kieft01

  • Offline Offline
  • Berichten: 368
  • alle herbegin is moeilijk
Keerlus, mag langste deel ook kort?
« Gepost op: 28 December 2020, 12:37:01 »
Ik weet wat een keerkus is en ook hoe de schakeling aangesloten moet worden.
Nu wordt echter overal gezegd dat het midden deel ten minste zo lang moet zijn als de langste trein is.

Mijn vraag is nu waarom?
ik snap dat je hele trein normaal gesproken in een blok moet passen omdat je anders allerlei andere delen van je baan bezet houdt.
Maar stel dat dat geen probleem is om dat je dat beveiligd hebt.

Is er ook een zuiver technisch (elektronisch) moeten?
Ervan uitgaande dat alleen de loc stroom voert en de wagons niet.

Uiteraard vraag ik dit niet zomaar, ik heb geen lengte genoeg om een hele trein in het keerlus gedeelte te plaatsen.
(keerlus zelf is lang genoeg maar bestaat uit o.a. een station en daar kan ik niet veel meer aan veranderen)

N-Koploper-Multimaus-Roco/Lenz-Roco/Minitrix-Dell laptop-nieuw-2021

borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 804
Re: Keerlus, mag langste deel ook kort?
« Reactie #1 Gepost op: 28 December 2020, 12:41:40 »
Ik heb geen verstand van keerlussen, maar het lijkt me logisch dat de wielen kortsluiting maken als niet de hele trein in het keerlusgedeelte staat.

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Keerlus, mag langste deel ook kort?
« Reactie #2 Gepost op: 28 December 2020, 12:52:35 »
Ervan uitgaande dat alleen de loc stroom voert en de wagons niet.
Alleen als de wagons plastic wielen hebben.

Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 892
Re: Keerlus, mag langste deel ook kort?
« Reactie #3 Gepost op: 28 December 2020, 12:54:50 »
Misschien je baanplan hier laten zien. Mogelijk dat er andere opties zijn om je keerlus te plaatsen die je zelf nog over het hoofd gezien hebt.

Groeten,
Bert

Kieft01

  • Offline Offline
  • Berichten: 368
  • alle herbegin is moeilijk
Re: Keerlus, mag langste deel ook kort?
« Reactie #4 Gepost op: 28 December 2020, 12:58:21 »
Hebben alle standaard wagons dan metalen wielen en ongeisoleerde metalen assen?
Dan zou je toch altijd kortsluiting krijgen als je die op de rails plaatst?

En als de assen geisoleerd zijn tov de wielen dan is er geen probleem of zie ik iets over het hoofd?

N-Koploper-Multimaus-Roco/Lenz-Roco/Minitrix-Dell laptop-nieuw-2021

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3354
Re: Keerlus, mag langste deel ook kort?
« Reactie #5 Gepost op: 28 December 2020, 12:59:55 »
Een metalen wiel overbrugt de isolatie tussen twee secties. Als die ongelijk gepoold staan, heb je kortsluiting.
Reinier

Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 892
Re: Keerlus, mag langste deel ook kort?
« Reactie #6 Gepost op: 28 December 2020, 13:05:05 »
Wat ook nog kan is dat een rijtuig voorbereid is op verlichting waarbij beide assen van een wielstel voor de stroomafname met elkaar verbonden zijn (aan één kant natuurlijk) en staat dan het ene wiel in de ene sectie en het andere in de voorgaande sectie dan heb je ook sluiting.

Groeten,
Bert

Kieft01

  • Offline Offline
  • Berichten: 368
  • alle herbegin is moeilijk
Re: Keerlus, mag langste deel ook kort?
« Reactie #7 Gepost op: 28 December 2020, 13:06:55 »


Even heel schematisch.

Gaat om groene lijnen.
Rechts vanaf veticale streep is stationsgebied en daar kan ik niet zoveel meer aan wijzigen.
N-Koploper-Multimaus-Roco/Lenz-Roco/Minitrix-Dell laptop-nieuw-2021

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26674
    • Pagina van klaas
Re: Keerlus, mag langste deel ook kort?
« Reactie #8 Gepost op: 28 December 2020, 13:08:41 »
Zulke doorverbindingen in een draaistel moet je er dan als eerste uit halen.
Maar verder kan ook een enkel wiel nog kortsluiting maken op de scheiding.
Dat kun je oplossen door in beide spoorstaven een stukje stroomloos te maken. Hoeft maar 1 cm lang te zijn. Een extra scheiding zagen en dat stukje van 1 cm nergens aan verbinden.
« Laatst bewerkt op: 28 December 2020, 13:12:43 door Klaas Zondervan »
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2615
Re: Keerlus, mag langste deel ook kort?
« Reactie #9 Gepost op: 28 December 2020, 13:09:30 »
Alleen als de wagons plastic wielen hebben.

Gewone standaard geïsoleerde wielen volstaat ook hoor mits je een klein stukje rails spanningsloos maakt om de overgang te scheiden.

Is het groene gedeelte niet lang genoeg voor 1 trein? Dan kan het volgens mij op de manier zoals Klaas beschrijft.

(Berichtje aangepast, klopte niet helemaal)
« Laatst bewerkt op: 28 December 2020, 13:17:03 door Fritsprt »
Groet Frits

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3354
Re: Keerlus, mag langste deel ook kort?
« Reactie #10 Gepost op: 28 December 2020, 13:11:57 »
nee, dus, daar hebben we het net over gehad.
Reinier

Kieft01

  • Offline Offline
  • Berichten: 368
  • alle herbegin is moeilijk
Re: Keerlus, mag langste deel ook kort?
« Reactie #11 Gepost op: 28 December 2020, 13:16:28 »
kijk dat noem ik nu creatief denken! (y)

Dus als ik het midden gedeelte te kort is en ik zorg dat er twee stukjes stroomloos (nergens aan verbonden) zijn. Dan zou het kunnen?

Die twee stroomloze stukjes moeten dan bij het begin of einde van de keerlus (D1/D2 of B1/B2) ? Of juist net voor begin van het middengedeelte (C1/C2)?

« Laatst bewerkt op: 28 December 2020, 13:19:42 door Kieft01 »
N-Koploper-Multimaus-Roco/Lenz-Roco/Minitrix-Dell laptop-nieuw-2021

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2615
Re: Keerlus, mag langste deel ook kort?
« Reactie #12 Gepost op: 28 December 2020, 13:18:13 »
Aan de kant waar je het spoor inrijdt. Dus als je twee richtingen oprijdt aan beide kanten
Groet Frits

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26674
    • Pagina van klaas
Re: Keerlus, mag langste deel ook kort?
« Reactie #13 Gepost op: 28 December 2020, 13:19:57 »
Die stroomloze stukjes moeten in ieder geval een het begin van de keerlus. En als de lus in twee richtingen wordt bereden dan ook aan de andere kant want die is voor de andere richting het begin.
En ze moeten komen op de plek waar de scheiding tussen de polariteiten zit.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 892
Re: Keerlus, mag langste deel ook kort?
« Reactie #14 Gepost op: 28 December 2020, 13:26:11 »
Check dus nog wel of je geen rijtuigen hebt waarvan de assen in een wielstel elektrisch met elkaar verbonden zijn aan één kant.

Als ik het goed zie rijd je N-spoor; dan is een stukje van 1 cm wel lang zat. Ik denk dat je dan zou kunnen volstaan met de rails niet met een isolatielas te verbinden maar ze gewoon een paar mm uit elkaar te leggen en het gat op te vullen met een stukje kunststof. Als het maar breed genoeg is zodat een wiel het niet kan overbruggen.

Groeten,
Bert