Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 2015 stroomafname probleem door meino
Vandaag om 18:57:31
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 18:39:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
  

Auteur Topic: Vragen over keerlus, en benodigde digitale onderdelen.  (gelezen 3601 keer)

Juroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 408
Re: Vragen over keerlus, en benodigde digitale onderdelen.
« Reactie #15 Gepost op: 19 januari 2021, 22:19:40 »
Bert,

Dat is best een uitgebreid baanplan. Teken daar eens het eerder gedane idee (van VvKan) om de kortsluiting buiten 'de keerlus' op te lossen in. Wellicht kom je dan dichter bij een oplossing.

Groet, Juroen

BertOK

  • Offline Offline
  • Berichten: 59
Re: Vragen over keerlus, en benodigde digitale onderdelen.
« Reactie #16 Gepost op: 27 januari 2021, 15:26:10 »
Juroen,

Sorry, maar ik begrijp niet goed wat je bedoelt met "buiten 'de keerlus' oplossen". Bedoel ja dat ik het ervoor en/of het erna liggende blok erbij betrek? Dan heb ik zeker voldoende lengte voor mijn langste trein. Ik zie het alleen nog niet zo flitsen hoe ik dat in iTrain allemaal regel en hoe ik de boel dan schakel .
Met vriendelijke groet,
Bert
iTrain 5.1 Standard; Windows 10; Digikeijs; H0; Rails: Piko A; Rollend materieel: Roco, Fleischmann, Hamo, Liliput, HollandRail, Lima, Piko

VvKan

  • Gast
Re: Vragen over keerlus, en benodigde digitale onderdelen.
« Reactie #17 Gepost op: 27 januari 2021, 20:01:31 »
Afgezien hoe Itrain er mee omgaat, dus of daar ook lengtes van blokken ingegeven moeten worden en andere ongein, is het vrij simpel.
Je hebt:  blok links     wissel   keerlusblok     wissel     blok rechts.
Naar gelang meer lengte voor het keerlusblok nodig is, en naar gelang de lengte van het blok links en rechts, stel ik me zo voor, dat als je een stuk van links en van rechts bij de keerlus betrekt, je genoeg lengte hebt.
Dan breng je dus in het linker blok en het rechter blok isolaties aan, en ook aan de poten van de wissels, die naar andere blokken leiden, zodat je een "verlengd keerlusblok" krijgt, overal gescheiden van de normale baanspanning (beide railstaven geïsoleerd).

In de normale toestand vormt het blok links één geheel, dus normale sectie + verleng sectie.  Zo ook het rechterblok.

In de toestand "keerlus" worden beide verlengsecties (L en R)  aan het keerlusblok gekoppeld.

De toestanden "normaal"en "keerlus" worden gestuurd door de stand van beide wissels:  2 dubbelpolige omschakelingen, dus relais, gekoppeld aan de bediening van de wissels.
« Laatst bewerkt op: 27 januari 2021, 21:35:26 door VvKan. Reden: correctie »

BertOK

  • Offline Offline
  • Berichten: 59
Re: Vragen over keerlus, en benodigde digitale onderdelen.
« Reactie #18 Gepost op: 28 januari 2021, 11:14:27 »
Helder, Veroniek! Dank voor de uitwerking.
Met vriendelijke groet,
Bert
iTrain 5.1 Standard; Windows 10; Digikeijs; H0; Rails: Piko A; Rollend materieel: Roco, Fleischmann, Hamo, Liliput, HollandRail, Lima, Piko

Juroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 408
Re: Vragen over keerlus, en benodigde digitale onderdelen.
« Reactie #19 Gepost op: 28 januari 2021, 14:13:47 »
Bert,

Ik was begonnen een reactie te maken en zie dat VvKan ook al reageerde. Nu ja, ik denk het op 't zelfde neer komt.

Als ik het goed begrijp is onderstaande bij je aan de hand. In principe is het stuk B-D je keerlus. Dit stuk is korter dan je treinen. Dat maakt het onmogelijk daar de keerlus-oplossing te situeren.



Daarom volgende mogelijke gedachte:

Voor de tekening gelden de volgende kenmerken:
1) de polariteit van de groene delen is gelijk;
2) in het rode deel kan de spanning omgepoold worden;
3) normaliter is de spanning van het rode deel zodanig gepoold dat treinen vrij van A naar C kunnen rijden;
4) is er een trein vlak voor of vlak na de overgang bij B dan pool je de spanning van het rode deel om;
5) de stand van het wissel bij B/C is geen voorwaarde voor de polariteit in het rode deel.

Hetzelfde kan je toepassen op het blauwe deel

Dat gaat goed als:
1) je langste trein korter is als het rode/blauwe deel;
2) er bij A en B niet gelijktijdig een trein is (bijvoorbeeld kort achter elkaar).

Er zijn verschillende manieren om dat op te lossen. Mijn manier (wellicht niet voor iedereen de beste manier; dan hebben we dat maar gehad :) ) is om 2 sensoren op de scheiding bij B te plaatsen: 1 juist in het rode deel en 1 juist in het gele deel. Als tenminste 1 van deze 2 sensoren een trein 'ziet' dan pool je de spanning om.

Ik doe dat met twee infrarood sensoren en een dubbelpolig relais. Om precies te zijn: ik schakel drie dubbelpolige relais: 2 gedetecteerde stukken en een ongedetecteerd stuk. De arduino zorgt voor een iets vertraagde afval van de relais; die heb je niet perse nodig, kan ook zonder.

De infrarood sensoren:


Het bordje met de drie dubbelpolige relais:


Groet, Juroen

BertOK

  • Offline Offline
  • Berichten: 59
Re: Vragen over keerlus, en benodigde digitale onderdelen.
« Reactie #20 Gepost op: 05 april 2023, 18:54:48 »
@ Veroniek
@Juroen
Jullie suggesties hebben mij op het goede spoor gebracht. Ik heb een oplossing bedacht, uitgevoerd, getest en in orde bevonden.
Ik betrek nu het blok vóór de wissels (die naar het korte blok leiden waar de kortsluiting zou gaan optreden) bij genoemde wissels. Dat stuk baan heb ik helemaal apart van de rest van de baan aangesloten op mijn DR4088CS. Die aparte aansluiting kan ik ompolen via een bi stabiel relais dat de polariteit omgooit. Dat relais schakel ik gewoon via een DR4018 alsof het een wissel is.
Via een "Actie" in iTrain 5.1 bekrachtig ik dat relais. De voorwaarden daarvoor zijn: de uitrijdsensor van het lange blok is geactiveerd én het korte blokje achter de wissels is gereserveerd. Via de mogelijkheid "Houd sein op rood" in iTrain voorkom ik dat een andere trein het lange blok inrijdt of de wissels oprijdt, zodra die vrijgegeven zijn maar de polariteit nog niet teruggezet is naar normaal.
Werkt prima. Zodra het korte blokje vrijgegeven wordt, pool ik de boel weer terug en hef "Houd sein op rood"weer op. Ook weer via een Actie in iTrain.
Kost niets (op een relais van € 3 na) en werkt geheel voorwaardelijk. Als een trein ergens anders heen wil dan het korte blokje in, gebeurt er niets. Precies wat ik graag wilde.
Het ei van Columbus!
Met vriendelijke groet,
Bert
iTrain 5.1 Standard; Windows 10; Digikeijs; H0; Rails: Piko A; Rollend materieel: Roco, Fleischmann, Hamo, Liliput, HollandRail, Lima, Piko

BertOK

  • Offline Offline
  • Berichten: 59
Re: Vragen over keerlus, en benodigde digitale onderdelen.
« Reactie #21 Gepost op: 05 april 2023, 21:10:11 »
Ter toelichting hierbij een afbeelding van mijn sporenplan.



Nadere uitleg volgt nog
« Laatst bewerkt op: 05 april 2023, 21:45:00 door BertOK. Reden: Leesbaarheid »
Met vriendelijke groet,
Bert
iTrain 5.1 Standard; Windows 10; Digikeijs; H0; Rails: Piko A; Rollend materieel: Roco, Fleischmann, Hamo, Liliput, HollandRail, Lima, Piko

BertOK

  • Offline Offline
  • Berichten: 59
Re: Vragen over keerlus, en benodigde digitale onderdelen.
« Reactie #22 Gepost op: 05 april 2023, 21:41:36 »
Alle richtingpijlen op de blokken geven de enige richting aan waarin het desbetreffende blok bereden mag worden.



Een trein die dalend over blok 33 aankomt bij wissel 23, kan blok 70 reserveren. Een trein die stijgend over blok 63 aankomt bij wissel 63 kan blok 70 NIET reserveren.
Een trein die dalend over blok 33 aankomt bij wissel 23, kan natuurlijk ook blok 35 reserveren. Dan schakelt het relais niet.
Een trein die vanaf blok 70 komt, kan uitsluitend verder over blok 62.
Blok 70 is natuurlijk het korte blok.
Blok 33 is het lange blok waarin elke trein met glans past.

Net zo werkt het bij blok 80.

Als ik in iTrain treinen automatisch laat rijden (waarbij het programma dus de route kiest), houd ik op die manier dus stijgend en dalend verkeer uit elkaar én hoop ik dead lock te voorkomen.

Mijn DR4088CS is in twee stukken van elk 8 sensoren te scheiden. De terugmelders op de wissels 23, 22+24 met de drie op blok 33 zet ik allemaal op hetzelfde stukje van mijn DR4088CS. Via het relais pool ik de rode en zwarte draad naar de DR4088CS om. Dat levert geen problemen met het andere deel van 8 sensoren op, gelukkig. Een handige eigenschap!
« Laatst bewerkt op: 05 april 2023, 21:43:52 door BertOK »
Met vriendelijke groet,
Bert
iTrain 5.1 Standard; Windows 10; Digikeijs; H0; Rails: Piko A; Rollend materieel: Roco, Fleischmann, Hamo, Liliput, HollandRail, Lima, Piko

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 1956
Re: Vragen over keerlus, en benodigde digitale onderdelen.
« Reactie #23 Gepost op: 06 april 2023, 09:16:57 »
je had in dit deel geen keerlus nodig:


zoals je ziet heb je hier nergens problemen.

Elders in de baan zou die dan wel komen, maar daar heb je meer ruimte om hem te plaatsen, voor b.v. nivo 0 tussen de gele strepen:


en in dat geval kun je dus ook je sporen op het station combineren. MIsschien op nivo 0 niet echt nodig, maar op nivo3 wel leuk als je daar wat vrij bent in hoe de treinen daar binnen komen. Daar zit een zelfde situatie.

Ook dit zou met een relais kunnen, maar goed, als de huidige oplossing ook werkt is dat natuurlijk prima. Daar gaat het uiteindelijk om.

Groet,
Roelco
« Laatst bewerkt op: 06 april 2023, 09:27:27 door rjr »

BertOK

  • Offline Offline
  • Berichten: 59
Re: Vragen over keerlus, en benodigde digitale onderdelen.
« Reactie #24 Gepost op: 06 april 2023, 14:25:30 »
Beste Roelco,

Op de plekken die jij aangeeft bij het Hoofdstation is helaas geen ruimte om wisselstraten te leggen zoals jij die intekent.

Ter extra verduidelijking nog een tekening met daarop met groen de plekken waar ik de scheidingen heb aangebracht tussen het om te polen baangedeelte en de rest van de baan.
Tevens met rood welke rail aangesloten is op de rode draad.
 
Dat ik twee keerlussen heb, is omdat ik elke trein, ongeacht aan welke kant hij het Hoofdstation verlaat, wil kunnen laten omkeren. Als ik maar één 'doorsteek' zou aanleggen, zou die van twee kanten bereden moeten worden, en dat wil ik nu net niet. Dat vergroot de kans op dead lock.

Je ziet dat ik de blokken 70 en 80 meegepoold heb gelaten met het baangedeelte waartoe zij toegang geven. Zodra de trein van de laatste wissel vóór blok 70 resp. 80 af is, zou er in theorie al teruggepoold kunnen worden, maar veiligheidshalve wacht ik daarmee tot blok 70 resp. 80 vrijgegeven is. Ze zijn toch maar kort en er mag niet in gestopt worden.

Mijn baan is in essentie een gekantelde 8. Niveau 3 ligt dwars over niveau 0 heen. Qua treinverkeer komt dat neer op een ovaal. Met die extra twaalf wissels en de extra blokjes 70 en 80 creëer ik de mogelijkheid een getrokken trein te laten keren en het Hoofdstation aan dezelfde kant binnen te laten komen als waar hij het uitgereden is. Probeer het sporenplan maar eens te volgen.
Let op: mijn tekening hieronder is een combinatie van de niveaus 1 en 2, zoals getekend in een eerder bericht hierboven.


Met vriendelijke groet,
Bert
iTrain 5.1 Standard; Windows 10; Digikeijs; H0; Rails: Piko A; Rollend materieel: Roco, Fleischmann, Hamo, Liliput, HollandRail, Lima, Piko