BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: BertOK op 21 december 2020, 21:38:02

Titel: Vragen over keerlus, en benodigde digitale onderdelen.
Bericht door: BertOK op 21 december 2020, 21:38:02
Vrienden,

Op 18 december 2019 begon ik in het draadje over het instellen van een DR4024 over iets heel anders: keerlussen aanbrengen in het ontwerp van mijn baan.
Daar werd toen over opgemerkt dat de sectie die omgepoold moet worden sowieso langer moet zijn dan de langste trein waarmee ik de "lus" in wil rijden. Nader onderzoek op dit forum heeft mij doordrongen van de noodzaak van die regel.
Ik sta dus voor de keuze: Of ik rijd met alleen korte treinen de "lus" in, of ik breng helemaal geen "lus" aan. Daar ben ik nog niet uit.

Ter verduidelijking waarom ik "lus" telkens tussen ".." zet, bijgaand twee 3D plaatjes uit SCARM van mijn baanontwerp. Op het ene zitten de "keerlussen" niet tussen de klimspiralen, op het andere wel. Tevens kun je daar goed zien dat die "lussen" (ik noem ze voor mezelf "kortsluitingen") slechts zeer kort kunnen zijn. (Let niet op de onderbreking in het spoor; dat is een SCARM probleempje.) Er is gewoon niet meer afstand.

Wie zegt dat het ontwerp wel erg gecompliceerd is, geef ik meteen gelijk. Maar ik kan helaas niet anders, gezien wat ik wil in de uitermate beperkte beschikbare ruimte: ruim 20 treinen tegelijk op de rails hebben (merendeels in stilstaand in het SchaduwStation) op een oppervlak van 110 cm X 350 cm...
Mijn Centraal Station is eigenlijk slechts de paradeplaats voor de in het SS gestalde treinen. Al wil ik ze in het CS wel in een soort van dienstregeling laten verschijnen. Intercity's moeten in het CS stoptreinen kunnen inhalen bijv. (Ik rijd met NS materieel uit de jaren '80.)

Door die ruimtelijke beperking kan ik over een halve cirkel + één rechte baan langs de lange kant + weer een halve cirkel maar 12,5 cm klimmen! (Als ik niet steiler wil gaan dan 2,5%.) Dat is veel te weinig om ontsporingen te kunnen verhelpen. Daarom heb ik de klimspiralen toegevoegd. Nu is het hoogteverschil tussen SS en CS 30 cm. Er komen mangaten aan weerszijden in de onderste plaat waar het SS op ligt. Daar kan mijn hele hoofd in voor een goed zicht en voor ruimte om te reiken naar een ontsporing.

In het getoonde baanplan zijn zowel het bovenop gelegen CS als het onderop gelegen CS versimpeld weergegeven.
Waar ik, nu ik de rails van mijn Schaduwstation heb liggen, over pieker is: Hoe ga ik de boel van power voorzien? (Ik gebruik Digikeijs spullen.)

Mijn idee is als volgt: de DR5000 centrale sluit ik aan op het onderste niveau. Daar staan in de praktijk maximaal 18 treinen in het SS.
Dan wil ik een DR5033 booster aansluiten op de twee niveaus daarboven. Treinen die daar rijden, dalen of klimmen per definitie.
Vervolgens een tweede booster op het bovenste niveau met het CS. Daar zullen in de praktijk maximaal zes treinen tegelijk verblijven.

Twee boosters lijkt misschien overkill, maar als ik dat niet doe, zit ik met een heel ingewikkeld probleem: Waar leg ik de scheiding tussen centrale-gebied en booster-gebied? De klimspiralen kruisen elkaar als het ware. Of moet ik zeggen: zijn met elkaar vervlochten? Met een tweede booster is het probleem van de plek van de scheiding er simpelweg niet; zie de plaatjes. Bovendien geeft één booster voor het hele tussengebied nog een redelijke kans op een oplossing van mijn grote wens om die "kortsluitingen" aan te brengen. Als het berijden van een "kortsluiting" ook nog eens een overstap van centrale-gebied naar booster-gebied met zich meebrengt, vrees ik dat het toch al niet simpele probleem mij (en jullie?) boven het hoofd zal groeien.

Mijn idee is om de benodigde sporen en wissels straks sowieso aan te brengen, maar aan iTrain niet te vertellen dat ze bestaan. Als alles naar wens functioneert, kan ik altijd nog een kopie van mijn project maken waarin ik de wissels en kortsluitingen wel aan iTrain onthul en proberen de "kortsluiting"-sporen functionerend te krijgen.

Graag zou ik zien dat jullie je licht eens over mijn overwegingen laten schijnen. Ik sta open voor elke suggestie die me verder kan helpen. (Bijv: De prijs van een extra booster is geen probleem, maar heeft hij inderdaad het nut dat ik hem toedicht? Bijv: Moet ik een DR5013 keerlusmodule aanschaffen of kan het met iets veel simpelers ook?)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Doorsteekjes-Ontbreken.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Doorsteekjes-Ontbreken.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Doorsteekjes-Zichtbaar.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Doorsteekjes-Zichtbaar.png)

Met vriendelijke groet,
Bert
Titel: Re: Vragen over keerlus, en benodigde digitale onderdelen.
Bericht door: VvKan op 17 januari 2021, 11:36:03
Ik zie geen baanplan, de plaatjes laten ook niks zien, dus er valt weinig van te zeggen.
Als je een alternatief zoekt voor de DR5013, dan zijn er ook alternatieve merken met dezelfde techniek, of met een andere techniek bijv. de Lenz LK200.  4 draadjes, klaar.  Werkt perfect, geen gedoe.
Voor de andere vragen:  baanplan graag, mag ook versimpeld zijn tot de essentie.
Titel: Re: Vragen over keerlus, en benodigde digitale onderdelen.
Bericht door: VvKan op 17 januari 2021, 11:39:06
PS  gebruik voor je station liever niet de afkorting CS.  Dat staat hier meestal voor Central Station, de digitale centrale van M*, dus dat werkt verwarrend.
Gewoon: station of hoofdstation.
Titel: Re: Vragen over keerlus, en benodigde digitale onderdelen.
Bericht door: BertOK op 17 januari 2021, 12:11:10
Dank voor je reactie.
Inderdaad kan CS verwarrend werken. Ik zal die afkorting voortaan vervangen door HS.

Inmiddels heb ik besloten de "kortsluitingen" maar uit mijn baanplan weg te laten. De enige treinen die erover zouden kunnen rijden hoeven dat nu juist niet. En de treinen die ik er graag over zou laten rijden kunnen dat niet.

Mijn baanplan staat versimpeld in 3D op de plaatjes, maar ik besef dat de verschillen klein zijn en dat je haast moet weten waar je ze moet zoeken om ze ook echt te zien.
Hopelijk verheldert de volgende hint:
Let op het midden van de plaatjes waar twee cirkels elkaar bijna raken. Op het onderste plaatje zie je helemaal vooraan EN helemaal achteraan een doorverbinding tussen die twee cirkels lopen; de achterste tegen een blauwe achtergrond, de voorste tegen een groene achtergrond. Dat zijn de "keerlussen".
Titel: Re: Vragen over keerlus, en benodigde digitale onderdelen.
Bericht door: VvKan op 17 januari 2021, 12:34:26
En de treinen die ik er graag over zou laten rijden kunnen dat niet.

Dat snap ik niet, leg eens uit.

En de plaatjes zijn alleen van de zijkant, daar valt niks aan te zien.  Maak nog eens een plaatje van boven, of liever nog:  geef het baanplan.
Titel: Re: Vragen over keerlus, en benodigde digitale onderdelen.
Bericht door: BertOK op 18 januari 2021, 15:06:26
De treinen die niet over de "keerlussen" kunnen rijden zijn daar veel te lang voor. De gulden regel is toch dat een trein zich in zijn geheel in het blok bevindt dat omgepoold moet worden?
Mijn baanontwerp kun je in een ander draadje op dit forum vinden:

Digitale analfabeet, instellen van servo(decoder) DR4024

Op pag. 2 van dat draadje zie je vier plaatjes die het geheel hopelijk voldoende verhelderen.
Titel: Re: Vragen over keerlus, en benodigde digitale onderdelen.
Bericht door: VvKan op 18 januari 2021, 15:58:34
Als het principe van de baan nog steeds hetzelfde is, namelijk een oneindig teken met 2 verbindingen, dus ook te omschrijven als een ovaal met 2 schuine oversteken, dan lijkt het mij in theorie niet zo moeilijk.  Maar of dat in de praktijk kan moet je aan de hand van de lengtes op je baan maar uitmeten.
Je rijdt met langere treinen dan het keerlusbaanvak, met een wissel aan begin en eind.  Wat let je om het baanvak VOOR de keerlus bij het keerlusbaanvak te betrekken, als de wissel naar de keerlus toestaat ?  Of het NA de keerlus liggende baanvak ?  Of als eentje niet genoeg is, allebei ?
Als dat allemaal niet kan voor de gewenste treinlengte, dan lijkt mij het ontwerp niet helemaal zinnig.
Maar je zou ook eens kunnen kijken naar de 3-voudige keerlusmodule van Zimo, die voor dit probleem in algemene zin een oplossing zou kunnen bieden.  Die is namelijk bedoeld om bijvoorbeeld in een keerdriehoek, dus met veel te korte lengtes, toch door te kunnen rijden. 

Overigens vind ik je verwijzing naar een ander draadje niet zo netjes, zo mag ik het maar uitzoeken.  Je zou er beter aan doen die verwijzing rechtstreeks naar dat draadje te laten leiden, zoals hier zo vaak gedaan wordt.
Titel: Re: Vragen over keerlus, en benodigde digitale onderdelen.
Bericht door: Klaas Zondervan op 18 januari 2021, 15:59:52
Hier een link naar dat draadje: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90952.0 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90952.0)
Scheelt anderen weer zoeken. :)
Overigens ziet het sporenplan daar er anders uit dan wat je hier laat zien. Het is me daarom nog niet duidelijk waar het knelpunt zit.
Titel: Re: Vragen over keerlus, en benodigde digitale onderdelen.
Bericht door: VvKan op 18 januari 2021, 17:32:25
Betrek delen van de klimspiralen bij de keerlus, als deze via de wisselstanden benut wordt en je bent klaar.  Als dat dan tenminste wel je langste trein kan bevatten.
Titel: Re: Vragen over keerlus, en benodigde digitale onderdelen.
Bericht door: Juroen op 18 januari 2021, 19:09:07
Bert,
Een aanvulling op het bericht van Veroniek:

Als
1) onderstaande plaatje nog steeds een deel van je baanplan is
2) je het (door mij) rood gekleurde deel in één richting berijdt
3) in het zwarte deel de kortsluiting ontstaat

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Definitieve-Baan-Met-Keerlussen-Niveau-1_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Definitieve-Baan-Met-Keerlussen-Niveau-1_1.jpg)
Dan kun je wellicht denken aan
4) een sensor (lichtsluis) vlak voor het wissel, in de tekening blauw gekleurd
5) als het wissel recht door staat wordt het rode deel inclusief het wissel zodanig gepolariseerd dat je het zwarte deel kan inrijden, om het moment dat de sensor een trein ziet.

Als je in twee richtringen wilt rijden werk je met twee sensoren. Je voegt dan de groene toe.
Als die sensor hoog is (er is een trein die van zwart naar geel wil rijden) poolt die de spanning van het rode deel inclusief wissel om. Die blijft dan omgepoold zolang groene of blauwe sensor hoog is.

Groet Juroen
Titel: Re: Vragen over keerlus, en benodigde digitale onderdelen.
Bericht door: VvKan op 18 januari 2021, 22:33:13
Waarom een sensor en eenrichtingverkeer ?
Laat de stand van de wissel maar bepalen of het rode stuk bij de keerlus (zwart) getrokken wordt of niet.  Aan de andere kant van het zwarte stuk kun je hetzelfde doen met nog een stuk van de andere spiraal, want die wissel moet (neem ik aan) ook op de keerlus gericht staan, anders zou de trein in de keerlus moeten stoppen.

Simpele keerlus, verlengd op grond van de wisselstand(en), in beide richtingen berijdbaar.
Titel: Re: Vragen over keerlus, en benodigde digitale onderdelen.
Bericht door: Juroen op 18 januari 2021, 23:06:00
Uitgaande van verkeer linksom, dan rijdt een trein van ‘geel gebied’ naar het rode stuk. Op dat moment is de stand van het wissel niet relevant. Komt de trein dan bij het wissel én staat het wissel in de richting van ‘zwart’, dan zorgt een sensor voor het ompolen van de spanning. Als het wissel naar ‘geel’ staat, dan moet de spanning niet omgepoold worden.

Dit werkt maar in één richting. Immers, een trein die van ‘zwart’ naar ‘geel’ rijdt zorgt voor kortsluiting voordat de sensor bereikt wordt. Dan kan een tweede sensor soelaas bieden.

Overigens, ook met één sensor moet je die zo plaatsen dat die de omgepoolde spanning pas terug schakelt als de hele trein in ‘zwart’ is. Dus de sensor op de grens plaatsen.

Er zijn waarschijnlijk ook andere oplossingen. Maar ik zou het in deze richting zoeken.

Groet, Juroen.
Titel: Re: Vragen over keerlus, en benodigde digitale onderdelen.
Bericht door: BertOK op 19 januari 2021, 17:04:37
@Klaas
Dat ik geen mooi linkje naar mijn (inmiddels licht gewijzigde) baanplan in een ander draadje heb gezet, heeft te maken met mijn gebrek aan ervaring met fora.
Ik weet gewoon niet hoe dat moet. Dus dank voor het linkje. Wil je me in een persoonlijk berichtje even verklappen hoe ik dat voortaan zelf kan doen?

@Veroniek & Juroen
Jullie brengen me weer helemaal aan het twijfelen.
Ik had simpelweg nog niet gedacht aan het op grond van de wisselstanden erbij betrekken van de aangrenzende blokken om het probleem van het veel te korte zwarte "keerlusblok" op te lossen.
Dat zal wel weer te maken hebben met mijn gebrek aan ervaring met het opzetten van zo'n complexe baan.
Het lijkt me overigens een hele puzzel om het geheel werkend te krijgen, maar het is het overwegen waard, omdat het een vele malen interessanter treinverkeer mogelijk maakt.


Titel: Re: Vragen over keerlus, en benodigde digitale onderdelen.
Bericht door: Klaas Zondervan op 19 januari 2021, 17:18:11
Bert, hoeft niet per se in een PB.
Je gaat naar het betreffende draadje, daar kopieer je het adres in de adresbalk bovenaan (begint met https:....)
Dat plak je hier in je bericht. Daar selecteer je het, en klik dan op het wereldbolletje boven de emoticons (voeg hyperlink toe) Dan komt er als bij toverslag [ url ] voor te staan en [ /url ] er achter. Na verzenden verschijnt het in het  uiteindelijke bericht als aanklikbare link in blauwe letters.
Titel: Re: Vragen over keerlus, en benodigde digitale onderdelen.
Bericht door: BertOK op 19 januari 2021, 17:26:37
Hier mijn laatste baanplan.
Wat vooral opvalt zijn de wissels van weerszijden van de "keerlusblokken" die bedoeld zijn om een trein die daarover moet of daarvandaan komt zsm op het juiste rechter spoor te krijgen.
De wissels buiten het HS (op niveau 3) in de lange rechte baan hebben de functie treinen die "achteruit" het HS zijn uitgereden zsm op het juiste rechter spoor te krijgen.
De wissels buiten het SS (op niveau 0) in de lange rechte baan hebben de functie treinen die "achteruit" het SS moeten inrijden op het juiste linker spoor te krijgen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Definitieve-Baan-Met-Verbeterde-Keerlussen-N3_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Definitieve-Baan-Met-Verbeterde-Keerlussen-N3_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Definitieve-Baan-Met-Verbeterde-Keerlussen-N2_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Definitieve-Baan-Met-Verbeterde-Keerlussen-N2_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Definitieve-Baan-Met-Verbeterde-Keerlussen-N1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Definitieve-Baan-Met-Verbeterde-Keerlussen-N1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Definitieve-Baan-Met-Verbeterde-Keerlussen-N0.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Definitieve-Baan-Met-Verbeterde-Keerlussen-N0.jpg)
Titel: Re: Vragen over keerlus, en benodigde digitale onderdelen.
Bericht door: Juroen op 19 januari 2021, 22:19:40
Bert,

Dat is best een uitgebreid baanplan. Teken daar eens het eerder gedane idee (van VvKan) om de kortsluiting buiten 'de keerlus' op te lossen in. Wellicht kom je dan dichter bij een oplossing.

Groet, Juroen
Titel: Re: Vragen over keerlus, en benodigde digitale onderdelen.
Bericht door: BertOK op 27 januari 2021, 15:26:10
Juroen,

Sorry, maar ik begrijp niet goed wat je bedoelt met "buiten 'de keerlus' oplossen". Bedoel ja dat ik het ervoor en/of het erna liggende blok erbij betrek? Dan heb ik zeker voldoende lengte voor mijn langste trein. Ik zie het alleen nog niet zo flitsen hoe ik dat in iTrain allemaal regel en hoe ik de boel dan schakel .
Titel: Re: Vragen over keerlus, en benodigde digitale onderdelen.
Bericht door: VvKan op 27 januari 2021, 20:01:31
Afgezien hoe Itrain er mee omgaat, dus of daar ook lengtes van blokken ingegeven moeten worden en andere ongein, is het vrij simpel.
Je hebt:  blok links     wissel   keerlusblok     wissel     blok rechts.
Naar gelang meer lengte voor het keerlusblok nodig is, en naar gelang de lengte van het blok links en rechts, stel ik me zo voor, dat als je een stuk van links en van rechts bij de keerlus betrekt, je genoeg lengte hebt.
Dan breng je dus in het linker blok en het rechter blok isolaties aan, en ook aan de poten van de wissels, die naar andere blokken leiden, zodat je een "verlengd keerlusblok" krijgt, overal gescheiden van de normale baanspanning (beide railstaven geïsoleerd).

In de normale toestand vormt het blok links één geheel, dus normale sectie + verleng sectie.  Zo ook het rechterblok.

In de toestand "keerlus" worden beide verlengsecties (L en R)  aan het keerlusblok gekoppeld.

De toestanden "normaal"en "keerlus" worden gestuurd door de stand van beide wissels:  2 dubbelpolige omschakelingen, dus relais, gekoppeld aan de bediening van de wissels.
Titel: Re: Vragen over keerlus, en benodigde digitale onderdelen.
Bericht door: BertOK op 28 januari 2021, 11:14:27
Helder, Veroniek! Dank voor de uitwerking.
Titel: Re: Vragen over keerlus, en benodigde digitale onderdelen.
Bericht door: Juroen op 28 januari 2021, 14:13:47
Bert,

Ik was begonnen een reactie te maken en zie dat VvKan ook al reageerde. Nu ja, ik denk het op 't zelfde neer komt.

Als ik het goed begrijp is onderstaande bij je aan de hand. In principe is het stuk B-D je keerlus. Dit stuk is korter dan je treinen. Dat maakt het onmogelijk daar de keerlus-oplossing te situeren.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/bert.bmp) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/bert.bmp)

Daarom volgende mogelijke gedachte:

Voor de tekening gelden de volgende kenmerken:
1) de polariteit van de groene delen is gelijk;
2) in het rode deel kan de spanning omgepoold worden;
3) normaliter is de spanning van het rode deel zodanig gepoold dat treinen vrij van A naar C kunnen rijden;
4) is er een trein vlak voor of vlak na de overgang bij B dan pool je de spanning van het rode deel om;
5) de stand van het wissel bij B/C is geen voorwaarde voor de polariteit in het rode deel.

Hetzelfde kan je toepassen op het blauwe deel

Dat gaat goed als:
1) je langste trein korter is als het rode/blauwe deel;
2) er bij A en B niet gelijktijdig een trein is (bijvoorbeeld kort achter elkaar).

Er zijn verschillende manieren om dat op te lossen. Mijn manier (wellicht niet voor iedereen de beste manier; dan hebben we dat maar gehad :) ) is om 2 sensoren op de scheiding bij B te plaatsen: 1 juist in het rode deel en 1 juist in het gele deel. Als tenminste 1 van deze 2 sensoren een trein 'ziet' dan pool je de spanning om.

Ik doe dat met twee infrarood sensoren en een dubbelpolig relais. Om precies te zijn: ik schakel drie dubbelpolige relais: 2 gedetecteerde stukken en een ongedetecteerd stuk. De arduino zorgt voor een iets vertraagde afval van de relais; die heb je niet perse nodig, kan ook zonder.

De infrarood sensoren:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0215-met-lijn_1.jpg)

Het bordje met de drie dubbelpolige relais:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/keerlus-schakeling.jpg)

Groet, Juroen
Titel: Re: Vragen over keerlus, en benodigde digitale onderdelen.
Bericht door: BertOK op 05 april 2023, 18:54:48
@ Veroniek
@Juroen
Jullie suggesties hebben mij op het goede spoor gebracht. Ik heb een oplossing bedacht, uitgevoerd, getest en in orde bevonden.
Ik betrek nu het blok vóór de wissels (die naar het korte blok leiden waar de kortsluiting zou gaan optreden) bij genoemde wissels. Dat stuk baan heb ik helemaal apart van de rest van de baan aangesloten op mijn DR4088CS. Die aparte aansluiting kan ik ompolen via een bi stabiel relais dat de polariteit omgooit. Dat relais schakel ik gewoon via een DR4018 alsof het een wissel is.
Via een "Actie" in iTrain 5.1 bekrachtig ik dat relais. De voorwaarden daarvoor zijn: de uitrijdsensor van het lange blok is geactiveerd én het korte blokje achter de wissels is gereserveerd. Via de mogelijkheid "Houd sein op rood" in iTrain voorkom ik dat een andere trein het lange blok inrijdt of de wissels oprijdt, zodra die vrijgegeven zijn maar de polariteit nog niet teruggezet is naar normaal.
Werkt prima. Zodra het korte blokje vrijgegeven wordt, pool ik de boel weer terug en hef "Houd sein op rood"weer op. Ook weer via een Actie in iTrain.
Kost niets (op een relais van € 3 na) en werkt geheel voorwaardelijk. Als een trein ergens anders heen wil dan het korte blokje in, gebeurt er niets. Precies wat ik graag wilde.
Het ei van Columbus!
Titel: Re: Vragen over keerlus, en benodigde digitale onderdelen.
Bericht door: BertOK op 05 april 2023, 21:10:11
Ter toelichting hierbij een afbeelding van mijn sporenplan.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Wisselstraten-Middengebied-642dc6f17b567.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Wisselstraten-Middengebied-642dc6f17b567.jpg)

Nadere uitleg volgt nog
Titel: Re: Vragen over keerlus, en benodigde digitale onderdelen.
Bericht door: BertOK op 05 april 2023, 21:41:36
Alle richtingpijlen op de blokken geven de enige richting aan waarin het desbetreffende blok bereden mag worden.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Wisselstraten-Middengebied-met-Richtingpijlen-642dca32df19a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Wisselstraten-Middengebied-met-Richtingpijlen-642dca32df19a.jpg)

Een trein die dalend over blok 33 aankomt bij wissel 23, kan blok 70 reserveren. Een trein die stijgend over blok 63 aankomt bij wissel 63 kan blok 70 NIET reserveren.
Een trein die dalend over blok 33 aankomt bij wissel 23, kan natuurlijk ook blok 35 reserveren. Dan schakelt het relais niet.
Een trein die vanaf blok 70 komt, kan uitsluitend verder over blok 62.
Blok 70 is natuurlijk het korte blok.
Blok 33 is het lange blok waarin elke trein met glans past.

Net zo werkt het bij blok 80.

Als ik in iTrain treinen automatisch laat rijden (waarbij het programma dus de route kiest), houd ik op die manier dus stijgend en dalend verkeer uit elkaar én hoop ik dead lock te voorkomen.

Mijn DR4088CS is in twee stukken van elk 8 sensoren te scheiden. De terugmelders op de wissels 23, 22+24 met de drie op blok 33 zet ik allemaal op hetzelfde stukje van mijn DR4088CS. Via het relais pool ik de rode en zwarte draad naar de DR4088CS om. Dat levert geen problemen met het andere deel van 8 sensoren op, gelukkig. Een handige eigenschap!
Titel: Re: Vragen over keerlus, en benodigde digitale onderdelen.
Bericht door: rjr op 06 april 2023, 09:16:57
je had in dit deel geen keerlus nodig:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/geenkeerlus-642e7177d7915.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/geenkeerlus-642e7177d7915.png)

zoals je ziet heb je hier nergens problemen.

Elders in de baan zou die dan wel komen, maar daar heb je meer ruimte om hem te plaatsen, voor b.v. nivo 0 tussen de gele strepen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/keerlus-hier-642e73063d695.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/keerlus-hier-642e73063d695.png)

en in dat geval kun je dus ook je sporen op het station combineren. MIsschien op nivo 0 niet echt nodig, maar op nivo3 wel leuk als je daar wat vrij bent in hoe de treinen daar binnen komen. Daar zit een zelfde situatie.

Ook dit zou met een relais kunnen, maar goed, als de huidige oplossing ook werkt is dat natuurlijk prima. Daar gaat het uiteindelijk om.

Groet,
Roelco
Titel: Re: Vragen over keerlus, en benodigde digitale onderdelen.
Bericht door: BertOK op 06 april 2023, 14:25:30
Beste Roelco,

Op de plekken die jij aangeeft bij het Hoofdstation is helaas geen ruimte om wisselstraten te leggen zoals jij die intekent.

Ter extra verduidelijking nog een tekening met daarop met groen de plekken waar ik de scheidingen heb aangebracht tussen het om te polen baangedeelte en de rest van de baan.
Tevens met rood welke rail aangesloten is op de rode draad.
 
Dat ik twee keerlussen heb, is omdat ik elke trein, ongeacht aan welke kant hij het Hoofdstation verlaat, wil kunnen laten omkeren. Als ik maar één 'doorsteek' zou aanleggen, zou die van twee kanten bereden moeten worden, en dat wil ik nu net niet. Dat vergroot de kans op dead lock.

Je ziet dat ik de blokken 70 en 80 meegepoold heb gelaten met het baangedeelte waartoe zij toegang geven. Zodra de trein van de laatste wissel vóór blok 70 resp. 80 af is, zou er in theorie al teruggepoold kunnen worden, maar veiligheidshalve wacht ik daarmee tot blok 70 resp. 80 vrijgegeven is. Ze zijn toch maar kort en er mag niet in gestopt worden.

Mijn baan is in essentie een gekantelde 8. Niveau 3 ligt dwars over niveau 0 heen. Qua treinverkeer komt dat neer op een ovaal. Met die extra twaalf wissels en de extra blokjes 70 en 80 creëer ik de mogelijkheid een getrokken trein te laten keren en het Hoofdstation aan dezelfde kant binnen te laten komen als waar hij het uitgereden is. Probeer het sporenplan maar eens te volgen.
Let op: mijn tekening hieronder is een combinatie van de niveaus 1 en 2, zoals getekend in een eerder bericht hierboven.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Wisselstraten-Middengebied-met-Richtingpijlen-en-Polariteiten-642eb8a4aea8f.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Wisselstraten-Middengebied-met-Richtingpijlen-en-Polariteiten-642eb8a4aea8f.jpg)