Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Sven
Vandaag om 19:47:19
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door HSIJ
Vandaag om 19:22:10
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ruben90
Vandaag om 18:57:32
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 18:31:39
Ventilatie (?) pukkels op dak ICM door Mitchell
Vandaag om 18:13:11
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 18:12:45
US diorama in H0 door cor_b
Vandaag om 17:10:52
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door AlbertG
Vandaag om 16:54:44
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 16:53:44
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:49:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 16:39:49
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Albert.H0
Vandaag om 16:32:34
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:04:52
Br 38 Piko Superen. door wob
Vandaag om 15:30:49
Handregelaar aan IB Basic door Lobomotion69
Vandaag om 15:24:13
Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor door spoorijzer
Vandaag om 14:53:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Martijn193
Vandaag om 14:50:27
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door HOHans
Vandaag om 14:25:11
LS Models 2025 door martijnhaman
Vandaag om 14:20:18
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
Vandaag om 14:00:16
Het Boemeltje door RobVille
Vandaag om 12:33:26
Rails code 83 en Mat 46 ervaringen door cor_b
Vandaag om 12:10:10
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 11:22:00
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:57:18
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 09:42:11
DB Fals, wat is H of OH op de zijkant? door ES44C4
Vandaag om 07:21:31
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
Vandaag om 06:47:25
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door Wim Vink
18 June 2025, 23:06:09
Zee. Land. door Huup
18 June 2025, 21:47:29
Lenz Digital LF100 Functiedecoder door Ronald Halma
18 June 2025, 20:44:12
  

Auteur Topic: TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM  (gelezen 132670 keer)

Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 709
Re: Restauratie TEE-treinstel, verplaatsing naar NTM en sponsoren gezocht.
« Reactie #480 Gepost op: 07 September 2021, 16:48:40 »
Het is niet het geschonken bedrag terugvragen, dat zou wat al te mooi zijn, maar het kan slechts een vermindering op je belastingbetaling zijn.
En in de praktijk zijn het juist de mensen welke wat meer verdienen, of een flink eigen vermogen hebben, welke überhaupt belasting moeten betalen bij hun aangifte.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22448
Re: Restauratie TEE-treinstel, verplaatsing naar NTM en sponsoren gezocht.
« Reactie #481 Gepost op: 07 September 2021, 16:52:16 »
Nou, helemaal geen inkomsten- of loonbelasting betaal je pas rond het sociaal minimum.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 709
Re: Restauratie TEE-treinstel, verplaatsing naar NTM en sponsoren gezocht.
« Reactie #482 Gepost op: 07 September 2021, 18:33:57 »
Daar draait het ook niet om Henk, veel meer gaat het over de voorwaarden culturele ANBI en dan vooral het drempelbedrag op je aangifte inkomstenbelasting.
Deze is voor ieder verschillend en is pas zichtbaar na invullen persoonlijke fiscale gegevens.
Het is zeker niet zo dat je maar kan schenken, "want je krijgt het wel terug van de belastingdienst".

Maar buiten dat, schenkingen voor de TEE zijn heel hard nodig, want er is nog immens veel geld nodig voor echt goed herstel.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11618
    • Mijn fotoarchief
Re: Restauratie TEE-treinstel, verplaatsing naar NTM en sponsoren gezocht.
« Reactie #483 Gepost op: 11 September 2021, 18:32:51 »
Vandaag dan eindelijk voor het eerst de TEE in het echt gezien:















Een goed en interessant gesprek met projectleider Hans Altena. Er ligt een puist werk. Maar onder de laag vuil en troep zie je nog steeds de grandeur van 1957.

Het was een bijzondere ervaring. Het stel is nu gelukkig bewaard. De toekomst zal moeten uitwijzen in welke vorm deze unieke trein uiteindelijk zal blijven voort bestaan.

Eelco

KoosDeJong

  • Offline Offline
  • Berichten: 143
  • Nooit te oud om digitaal te ontdekken!
    • YouTube kanaal van Koos de Jong
Re: Restauratie TEE-treinstel, verplaatsing naar NTM en sponsoren gezocht.
« Reactie #484 Gepost op: 11 September 2021, 19:05:16 »
Hi Eelco,

Dank voor het publiceren van de foto's.
Geeft een hoopgevende indruk!  (y)

Gr Koos

NB: Ik wordt knettergek van die stormachtige avatar van je. :o ;D
In 2025 weer begonnen, na verlies digitale modelbaan (zie YouTube) in 2021, t.g.v. vechtscheiding. Eerst lekker analoog automatiseren met Fleischmann H0 startset. Toch maar weer digitaal begonnen met YaMoRC hardware.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11618
    • Mijn fotoarchief
Re: Restauratie TEE-treinstel, verplaatsing naar NTM en sponsoren gezocht.
« Reactie #485 Gepost op: 11 September 2021, 20:13:36 »
Ach, hoopgevend... dit is ook te zien:





Het gaat een flink karwei worden. En of het nou een compleet rijdend treinstel wordt of bijvoorbeeld twee gerestaureerde bakken in een museum, het belangrijkste is dat een bijzonder stuk geschiedenis bewaard blijft.

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 4337
Re: Restauratie TEE-treinstel, verplaatsing naar NTM en sponsoren gezocht.
« Reactie #486 Gepost op: 11 September 2021, 23:59:13 »
Erg mooi om die foto’s te zien.
Ik heb m 87x kleiner, het blijft een imposant ding.

Mag je als je t NTM bezoekt overal in, of had jij geluk?
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11618
    • Mijn fotoarchief
Re: Restauratie TEE-treinstel, verplaatsing naar NTM en sponsoren gezocht.
« Reactie #487 Gepost op: 12 September 2021, 08:55:58 »
Een beetje geluk, er werd namelijk gewerkt aan het stel. Zie ook deze update door Hans Altena op facebook:

FASE 2 van het NTM project is gisteren officieel van start gegaan, zijnde het conserveren en waar mogelijk, verbeteren van de algehele toestand van de TEE rijtuigen. Een dag met een heel verhaal dat achteraf gezien beter in een live verslag had gepast misschien ... 🤔

Om deze fase te kunnen realiseren is er mankracht nodig in de vorm van vrijwilligers ! En die kwamen er door spontane aanmeldingen op de dagen van aankomst van de TEE rijtuigen bij het museum. Voor de dag van gisteren waren zij allen uitgenodigd en mochten wij er reeds drie van verwelkomen. Dat welkomstwoord werd dan ook passend gehouden, onder het genot van een bak koffie in het restauratierijtuig door Arno vd Holst, directeur van het NTM. Aan de projectleider vervolgens de eer om de vrijwilligers meer over het TEE project zelf te vertellen. En er is meer belangstelling gelukkig voor ons project, want zo ontvingen wij wat later die ochtend Eelco Storm, in de spoorboekenkring en op de spoorse social media geen onbekende. Hij heeft eerder al bijdragen geleverd aan ons project en stelde ons iets moois in het vooruitzicht, waarover later meer. Geweldig natuurlijk als iemand zoals Eelco enthousiast raakt over dit spooricoon en onze inspanningen om deze trein te behouden.

En zijn enthousiasme is niet zonder reden want wij zijn gisteren dus letterlijk begonnen met het reinigen van het koprijtuig dat langs het hek staat. Er hebben zich in de afgelopen periode 2 TEE liefhebbers gemeld die financieel garant willen staan voor een professionele schilderbeurt van datzelfde rijtuig, een geweldig mooi aanbod waar wij enorm blij mee zijn en natuurlijk niet afslaan. Gistermiddag is dan ook gelijk vakschilder Wouter Koetsier van Decovision uit Hillegom langsgekomen om een opname van het werk te doen en een indicatie te geven over de kostprijs. Daarbij gaf hij aan dat voor zowel het werk als de verf er een stuk sponsoring mogelijk is omdat hij het zelf ook een prachtig mooi project vindt. Tja, daar kunnen wij alleen maar blij van worden !

Voor de beeldvorming betekent het dat het rijtuig over ongeveer 2 maanden er weer gelikt bij zal staan. Maar voordat het zover is moet er hard aangetrokken worden door ons team. Naast het reinigen van de wanden zijn nu eerst de goten leeggehaald en de regenwaterafvoeren weer opengemaakt zodat het regenwater niet meer over de wanden heen stroomt. Ook zijn de ramen reeds van de opgespoten verf ontdaan wat direct een verbeterde aanblik geeft. Wat rest is het dichtmaken van de doorgerotte plekken aan de onderzijde van de bakwanden en het geheel schuren van diezelfde wanden. Dit laatste echter pas na een onderzoek op de aanwezigheid van Chrome 6 in de verflagen.

Maar er is meer gedaan. Zo willen wij de verlichting in het restauratierijtuig weer werkend krijgen via de reeds aangebrachte 380V depotvoeding. Veiligheid voor alles echter, waardoor eerst de loop en werking van bedrading en componenten zal worden gecontroleerd door onze elektriciens. 10 jaar stilstand kan ook op een dergelijke installatie zo zijn uitwerking hebben. Zo bleken bij een eerste onderzoek al wat draden los te zitten op hun aansluitingen. Zodra als alles doorgemeten en gezekerd is zullen wij spanning op de installatie gaan zetten en weer een stukje TEE tot leven kunnen brengen. Want niks zo plezierig als de 'bammetjes' opeten in een sfeervolle ambiance met mooie TEE placemats op de weer schone tafels van dit fraaie rijtuig.

Wat ook nog dient te gebeuren is het verwijderen van de bergen zwerfafval en de kledingstukken uit de couperijtuigen. Daar is nu ook letterlijk een voorzichtig begin mee gemaakt. Gewapend met een grijpstok en bescherming werd puinzak na puinzak gistermiddag gevuld. Voor elke coupé ong. 1 a 2 grote zakken vol !! Deze rijtuigen, en als de financieën het toelaten alle rijtuigen, willen wij grondig laten desinfecteren. Wie kent daarom een geschikt bedrijf in de Randstad die dat ook nog eens tegen een museumgunstige prijs kan doen ? Reacties graag aan  tee@sntm.nl

En vergeet niet om vriend te worden van het NTM of een donatie te doen op ;

NL30RABO0332657523 t.n.v. Stichting Nederlands Transport Museum onder vermelding van "bijdrage TEE project".

of ga naar de NTM  GO-FUND-ME  pagina

https://www.gofundme.com/f/aankoop-teetrein-fase-1

R v/d Hoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 1011
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen
Re: Restauratie TEE-treinstel, verplaatsing naar NTM en sponsoren gezocht.
« Reactie #488 Gepost op: 12 September 2021, 11:16:53 »
Je mag niet overal in.... Als je toegang hebt betaald mag je het restauratierijtuig bezoeken omdat dat gebruikt wordt als "lunchroom". Alle overige rijtuigen zijn NIET toegankelijk, ook niet als er gewerkt wordt. Lees het verhaal over het desinfecteren en afval van zwervers. En dat geldt voor alle overige bakken die op de Dijksgracht stonden. De kopbak langs het hek is leeg dus daar valt niets te zien. Die is leeg omdat het ooit al voorbereid werd op het ontastbesten. Dat had toen gratis of tegen lage kostprijs gekund omdat NS zelf treinen liet ontastbesten. Ook die "kans op fysieke subsidie" is misgelopen.

We gaan niet meer nadenken over toen. Maar des te harder over morgen! Vergelijk vóór en na de werkdag:




Groet, Raymond van den Hoven, die zich heerlijk vermaakt heeft op de eerste werkdag sinds de coronastop, begin 2020.
(kan dat ge## over avatar's ergens anders heen?)
http://www.stichting162.nl = alles over de NS-162 !

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3967
Re: Restauratie TEE-treinstel, verplaatsing naar NTM en sponsoren gezocht.
« Reactie #489 Gepost op: 12 September 2021, 11:21:50 »
Ik vind die kopbak wel erg dicht bij de openbare weg staan.
Pas maar op voor stenen gooiers !
Groeten ,
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

R v/d Hoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 1011
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen
Re: Restauratie TEE-treinstel, verplaatsing naar NTM en sponsoren gezocht.
« Reactie #490 Gepost op: 12 September 2021, 11:28:12 »
Ik vind liever 1 miljoen zodat het wat sneller gaat met de restauratie....

Groet, Raymond van den Hoven.
http://www.stichting162.nl = alles over de NS-162 !

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5345
  • Modelspoor is emotie...
Re: Restauratie TEE-treinstel, verplaatsing naar NTM en sponsoren gezocht.
« Reactie #491 Gepost op: 12 September 2021, 12:24:03 »
Ik vind die kopbak wel erg dicht bij de openbare weg staan.
Pas maar op voor stenen gooiers !
Groeten ,
Peter

Breng ze nou niet op ideeën…. ::)

Rob
Tbinnebarretije…

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3967
Re: Restauratie TEE-treinstel, verplaatsing naar NTM en sponsoren gezocht.
« Reactie #492 Gepost op: 12 September 2021, 14:30:01 »
Die reactie verwachtte ik al, maar zo bedoel ik het niet.
Ik hoop maar  dat "ze " niet mee lezen.
 Mss was een PB- tje beter geweest ?    ???
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 4337
Re: Restauratie TEE-treinstel, verplaatsing naar NTM en sponsoren gezocht.
« Reactie #493 Gepost op: 12 September 2021, 14:50:22 »
Nou ik heb zo’n vermoeden dat die doorontwikkelde amoebes die het leuk vinden om de ruiten van een TEE in te gooien, niet hier lezen waar t ding nu staat  ::)
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Noud

  • Offline Offline
  • Berichten: 267
Re: Restauratie TEE-treinstel, verplaatsing naar NTM en sponsoren gezocht.
« Reactie #494 Gepost op: 12 September 2021, 15:05:47 »
Een hoger hekwerk met gaas (fijnmazig) ernaast zetten. Doen we hier bij volkstuintjes met kassen ook. Werk perfect.