Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Magneet koppelingen voor Bemo door MOVisser
Vandaag om 15:19:56
TEE / Rheingold door Benelux795
Vandaag om 15:04:25
Stalen D 4 deurs spoor 0 door Edsko Hekman
Vandaag om 14:50:23
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:42:34
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 14:24:49
Minibaan Visserskaai H0 door Ronald Halma
Vandaag om 14:17:00
Hulp bij update Mobile Station 2 door Ronald Halma
Vandaag om 14:02:31
Plan E - 2023 oplage door spoorijzer
Vandaag om 13:48:26
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 13:41:10
Fleischmann 6052 draaischijf aansturen met een L293D Motor-Shield? door Joz
Vandaag om 13:23:39
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:37:26
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Wim Vink
Vandaag om 12:24:48
Rheinburg, TP V/VI door Wim Vink
Vandaag om 12:23:42
Raadplaatje door Hlv53
Vandaag om 12:13:21
Kent iemand een geschikte striptang door AB 7216
Vandaag om 11:38:27
Yet Another Servo Decoder door Dennis1984
Vandaag om 11:09:34
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 09:35:19
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 08:43:35
Artikelnummers ADE Gr53 rijtuigen TP III. door Quinzeedied
Vandaag om 07:45:53
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Robkop
15 June 2025, 22:37:58
EifelBurgenBahn door Frank 123
15 June 2025, 21:43:52
Spoorwegmus. vroeger met modellok 1300 serie. door Modellbahnwagen
15 June 2025, 21:40:45
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door NS264
15 June 2025, 19:22:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
15 June 2025, 18:05:03
Klein baantje 1200x1200mm door Frits C
15 June 2025, 17:44:26
YD7010 en Roco WLAN Maus koppelen door AlbertG
15 June 2025, 17:41:08
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
15 June 2025, 17:17:41
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
15 June 2025, 16:42:37
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
15 June 2025, 16:00:01
Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr… door Ronald Halma
15 June 2025, 15:41:19
  

Auteur Topic: TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM  (gelezen 129640 keer)

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11616
    • Mijn fotoarchief
Re: Restauratie TEE-treinstel, verplaatsing naar NTM en sponsoren gezocht.
« Reactie #330 Gepost op: 17 August 2021, 21:22:04 »
Is dit een natte vingerwerk sommetje of de daadwerkelijke kosten?
Voor transport vindt ik dit best hoge kosten, waar gaat al dat geld naar toe?

Huren van loc en bepaalde kosten om van het spoor gebruik te maken om van A naar B te gaan.
Wat voor soort kosten mis ik nog om die 50K te halen?

Transport van 5 bakken TEE van Amsterdam Zaanstraat naar Nieuw Vennep over de de weg.

Die 50.000 wordt expliciet genoemd op de crowdfundingspagina en in verscheidene berichten op de Feestboekpagina van de TEE.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11616
    • Mijn fotoarchief
Re: Restauratie TEE-treinstel, verplaatsing naar NTM en sponsoren gezocht.
« Reactie #331 Gepost op: 17 August 2021, 21:26:11 »
Stichting Crew

Is in juli nog twee dagen op pad geweest met de NS 151 met betalende deelnemers.

Marcel112

  • Lid EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 1643
    • Project "Spoor op Vleugels"
Re: Restauratie TEE-treinstel, verplaatsing naar NTM en sponsoren gezocht.
« Reactie #332 Gepost op: 17 August 2021, 21:50:59 »
Inderdaad een uitdaging welke anno 2021 niet sluitend te krijgen is.
Als er geld te verdienen zou zijn zouden clubs als de NVBS, VSM, Spoorforum, SHD, Stichting Crew en Chartertrains allemaal leuke inkomsten kunnen genereren. Maar (niet) vreemd genoeg, die clubs organiseren ook niets meer. Gewoon geen cent aan te verdienen, al zit de trein helemaal vol.

En toch gaan er in september weer de nodige treinen op de hoofdbaan op pad. Waaronder eentje van de VSM.

Is zeer zeker nog wel te doen. Echter niet voor hetgeen de gemiddelde Nederlandse deelnemer voor een volle dag wenst te betalen. In Duitsland rijden er genoeg historische treinen met TEE/Rheingold rijtuigen. Dat kost je echter wel €100,- per dag per persoon.
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4046
Re: Restauratie TEE-treinstel, verplaatsing naar NTM en sponsoren gezocht.
« Reactie #333 Gepost op: 17 August 2021, 22:39:52 »
Een netjes opgeverfd treinstel in een loods in de Haarlemmermeer zal op termijn het hoogst haalbare zijn. En dat zou al erg mooi zijn.
Veelal zijn pessimisten ook realisten.
Vraag eens aan de mannen achter bijvoorbeeld de WG 1501 waarom die loc, zo ongeveer rijvaardig, in erg goede staat en compleet, toch van armoede het museum ingeschoven is.
En nee, dit draait veelal helemaal niet over geld en subsidies,  was dat het probleem maar.
Het gaat bijna altijd over eisen, goedkeuringen en regelgeving rond toelating op het HRN.
Dan moet je als club bijvoorbeeld de gespecificeerde onderhoudsrapporten overleggen van de afgelopen 25 jaar, wat in Deutschland het betriebsbuch heet.
Ik hoop dat ze het hebben van elk rijtuig.......
Dat laatste is in Nederland niet waar.

Je moet als eigenaar een onderhouds gecertificeerde partij in handen nemen of dat zelf zijn en een onderhoudsplan opstellen.
Dat vervolgens uitvoeren en naleven en systemen als ATB periodiek laten keuren door een bevoegde instantie.

De situatie dat je bij een organisatie als Prorail of ILeT eerst rapporten moet overleggen waarmee zij het onderhoud goedkeuren en de trein toestaan op de hoofdlijn te rijden bestaat in het geheel niet. Dat is een volledige verantwoording van de voertuighouder en moet bij een inspectie door ILeT inzichtelijk gemaakt worden.

De grote lastige truc van het bouwen van een motorwagen is dat je een nieuw spoorvoertuig bouwt, en die dan ook moet voldoen aan alle op dit moment geldende (veiligheids)eisen daarvoor. En dat gaat een ontwerp uit de jaren 50 nooit doen.

Het laten rijden van museummaterieel en het onderhouden kost doorgaans dusdanig veel, dat enige opbrengst uit een kaartverkoop alleen een bijdrage aan de totale kosten is. Geld verdienen ga je daar nooit mee doen.
« Laatst bewerkt op: 17 August 2021, 22:41:41 door Thom »

Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 709
Re: Restauratie TEE-treinstel, verplaatsing naar NTM en sponsoren gezocht.
« Reactie #334 Gepost op: 17 August 2021, 23:14:13 »
Precies, en als die overzichten er dus niet zijn, bv door niet gecertificeerd werk in eigen beheer, heb je een groot probleem als club, zeker als daar een langere periode in ontbreekt. Immers niet alles heeft een zo hoge onderhoudsinterval als, noem maar wat, de ATB.

Is in juli nog twee dagen op pad geweest met de NS 151 met betalende deelnemers.
Op deze rit werd nogal wat geld bijgelegd door een "sponsor uit de sector van het roestrijden",  dus van enige winst was geen sprake.

Reken gewoon eens uit wat een machinist, conducteur, dienstregeling en brandstof ($$$) werkelijk kost, Thom kan wel vertellen wat een Plan U verbruikt, denk zo 2:1, dan laat ik de overige kosten nog even buiten beschouwing.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4046
Re: Restauratie TEE-treinstel, verplaatsing naar NTM en sponsoren gezocht.
« Reactie #335 Gepost op: 18 August 2021, 00:50:19 »
ILeT zal niet komen vragen naar het onderhoud van de afgelopen 10 jaar hoor, alleen naar de papieren van de onderhoudsbeurt die op dat moment geldend zijn. Niet gecertificeerd werk in eigen beheer, dat is gewoon iets wat sowieso niet kan.

Die kosten die jij nu noemt, zijn nog nieteens het grootste probleem (infraheffing komt er ook nog bij en kosten voor een vervoerder).
Het zijn meer de kosten die je maakt voor een casco revisie die eens in de zoveel jaar nodig is, of het reviseren van een compressor, motorgenerator, dieselmotor of tractiemotor om maar iets te noemen...

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8229
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: Restauratie TEE-treinstel, verplaatsing naar NTM en sponsoren gezocht.
« Reactie #336 Gepost op: 18 August 2021, 08:13:07 »
pfff, wat is dit toch een zuur forum af en toe ::)

Citaat



TEE update transporttijden:
Donderdagavond 19 augustus worden de 4 TEE-rijtuigen van de Dijksgracht naar de Watergraafsmeer overgebracht. In de ochtend van vrijdag 20 augustus wordt het 5e rijtuig in de trein geplaatst waarna in de loop van de middag of vroege avond de 5 TEE rijtuigen via het Amsterdamse Centraal Station naar de Zaanstraat worden overgebracht. Op maandag 23 augustus en dinsdag 24 augustus worden de 5 wagenbakken en 10 draaistellen op diepladers overgeladen en vervolgens naar het N.T.M. aan de Lucas Bolsstraat 7 in Nieuw-Vennep getransporteerd. 1 konvooi per dag, bestaande uit 2 of 3 wagenbakken. De wagons worden vóór het museum neergezet, er is beperkte ruimte om te fotograferen en te filmen. Voor de veiligheid schermen wij het ‘werkgebied’ waar de kranen staan gedeeltelijk af.
Het TEE-team krijgt inmiddels veel vragen over de exacte transporttijden voor deze dagen. Helaas moeten wij het antwoord daarop, op zijn minst voor het RAILtransport, schuldig blijven omdat deze enerzijds pas op het laatste moment bekend worden gemaakt en anderzijds deze niet gepubliceerd mogen worden i.v.m. de spoorveiligheid. De verwachting van Prorail is namelijk dat er erg veel belangstelling zal zijn voor dit bijzondere transport en men wil waken voor gevaarlijke situaties op perrons of zelfs daarbuiten. Wij als museum conformeren ons uiteraard aan deze opdracht. Ook is het zo dat de dienstregeling facultatief is, wat betekent dat deze aangepast wordt naar de situatie of het moment. Als het rangeerwerk op vrijdag meezit dan zal de trein eerder gaan rijden, zit het tegen dan wordt het later. Dat kan variëren van een half uur, tot enige uren. Daarnaast zijn alle genoemde locaties volledig beveiligd en niet toegankelijk voor het publiek.
Wij pogen voor het WEGtransport, begin volgende week, nog een indicatie af te geven over de transporttijden en de route die verreden zal gaan worden. Dit is afhankelijk van de te verkrijgen vergunning en de tijden die daarin worden toegekend waarbinnen het transport dient te worden verreden. Het kan zelfs betekenen dat dit s'nachts gaat gebeuren !
Wij kunnen ons enige teleurstelling voorstellen maar hopen dat er toch begrip is voor het aspect veiligheid bij dit bijzondere transport. Denk dus ook om de eigen veiligheid en vraag je altijd af of een foto of filmopname een risico waard is !
Vr. groeten,
Bob

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11616
    • Mijn fotoarchief
Re: Restauratie TEE-treinstel, verplaatsing naar NTM en sponsoren gezocht.
« Reactie #337 Gepost op: 18 August 2021, 09:35:06 »
Op deze rit werd nogal wat geld bijgelegd door een "sponsor uit de sector van het roestrijden",  dus van enige winst was geen sprake.

Dat kan wel zo zijn, maar jij zegt dat een club als crew 2454 geen ritten meer rijdt. En daar zit je er dus gewoon naast.

pfff, wat is dit toch een zuur forum af en toe ::)

Zuurforum/zeurforum. Helaas.

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2510
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Restauratie TEE-treinstel, verplaatsing naar NTM en sponsoren gezocht.
« Reactie #338 Gepost op: 18 August 2021, 09:47:08 »
Mooi die foto van de TEE en de Plan U. Ik zie meer overeenkomst in de kopvorm dan ik had gedacht. Laten we eerst de stichting hun werk doen, gezien wat ze nu bereikt hebben heb ik daar vertrouwen in. En dan hopen dat in de toekomst een mooie 4 delige TEE samengesteld kan worden (met 2 stuurstandwagens). Wie weet is er van een kopbak plan U tzt wel wat toonbaars te maken, en als we blijven dromen zelfs een originele motorwagen. Maar dan zijn we meer dan 50 jaar verder  ;)

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10744
Re: Restauratie TEE-treinstel, verplaatsing naar NTM en sponsoren gezocht.
« Reactie #339 Gepost op: 18 August 2021, 09:54:51 »
Plan V.  8)

Mooi dat er beweging in zit!
Wordt tijd voor een museumlijn(tje) waarop dit spul kan pendelen, zonder direct het hele toelatingscircus voor hoofdlijnen met alle ingewikkelde veiligheidssystemen.
No dress rehearsel, this is our life.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22440
Re: Restauratie TEE-treinstel, verplaatsing naar NTM en sponsoren gezocht.
« Reactie #340 Gepost op: 18 August 2021, 10:15:19 »
Een stel dat is bedoeld voor lange afstanden op hoofdlijnen heen en weer laten pendelen op een museumlijntje. Brrrr.
Ik ben voor nieuwbouw van een motorwagen, maar dan volgepropt met accu's.  ;D Ben bang dat zoiets in deze tijden zou leiden tot dreigementen.
We zien het wel.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Mitchell

  • 3D Designer
  • Offline Offline
  • Berichten: 3176
    • SpoorObjecten
Re: Restauratie TEE-treinstel, verplaatsing naar NTM en sponsoren gezocht.
« Reactie #341 Gepost op: 18 August 2021, 10:56:10 »
Transport van 5 bakken TEE van Amsterdam Zaanstraat naar Nieuw Vennep over de de weg.

Die 50.000 wordt expliciet genoemd op de crowdfundingspagina en in verscheidene berichten op de Feestboekpagina van de TEE.

Ahh bedankt.
Ik heb de crowdfunding pagina en/of fb ervan niet gelezen  (y)

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 1236
Re: Restauratie TEE-treinstel, verplaatsing naar NTM en sponsoren gezocht.
« Reactie #342 Gepost op: 18 August 2021, 12:01:32 »
Een stel dat is bedoeld voor lange afstanden op hoofdlijnen heen en weer laten pendelen op een museumlijntje. Brrrr.
Ik ben voor nieuwbouw van een motorwagen, maar dan volgepropt met accu's.  ;D Ben bang dat zoiets in deze tijden zou leiden tot dreigementen.
We zien het wel.

Nee net als vroeger walmende diesel met veel gebrul 😎

Mvg Johan

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 4335
Re: Restauratie TEE-treinstel, verplaatsing naar NTM en sponsoren gezocht.
« Reactie #343 Gepost op: 18 August 2021, 12:21:14 »
Waterstof en dan een milieuvriendelijke rookgenerator en dieselsoundmodule erin voor het effect  ;D

En aan de andere kant, als het stel niet gaat rijden kan het ook niet beschadigen bij bijv. een aanrijding.
Alles is beter dan hoe ze stond te verrotten op dat stukje spoor  (y)
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 2105
  • MSc Micro-Electronics
Re: Restauratie TEE-treinstel, verplaatsing naar NTM en sponsoren gezocht.
« Reactie #344 Gepost op: 18 August 2021, 15:02:43 »
Wat betreft die motorwagen ;

de RAm had oorspronkelijk dezelfde motoren als de plan U. Heeft het misschien zin om 1 of 2 vernieuwde tractie-installaties te gaan zoeken bij de verkochte stellen in Roemenië ?
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden