Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 13:47:15
OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:15:50
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:16:32
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
  

Auteur Topic: Restauratie TEE-treinstel, verplaatsing naar NTM en sponsoren gezocht.  (gelezen 102402 keer)

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8140
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: Restauratie TEE treinstel
« Reactie #210 Gepost op: 20 januari 2021, 08:44:52 »
UPDATE TEE DONATIES !!
Op dit moment is er 6.412 euro gedoneerd.  Dat is een prachtig bedrag waarvoor het museum alle donateurs van harte wil bedanken! Maar ze gaan op naar de 20.000 euro, dan kunnen ze alle rekeningen tot op dit moment betalen.

Dus doneer wat je kunt missen zodat het NTM de eerste fase kan afronden.

« Laatst bewerkt op: 20 januari 2021, 08:49:11 door Bob R. »
Vr. groeten,
Bob

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8140
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: Restauratie TEE treinstel
« Reactie #211 Gepost op: 26 januari 2021, 18:53:34 »
Update donaties! Op dit moment is er 6.412 euro gedoneerd voor het behoud van het TEE-treinstel. Dat is een prachtig bedrag waarvoor het museum alle donateurs van harte wil bedanken! Maar we gaan op naar de 20.000 euro, dan kunnen we alle rekeningen tot op dit moment betalen. Blijf dus meehelpen en verwijs naar onze fondsenwerfcampagne op https://www.gofundme.com/f/aankoop-teetrein-fase-1

Op dit moment is de stand van zaken dat we met een heel kundig team (die betrokken waren bij het transport van de BENELUX-trein naar Nederland) op zoek zijn naar een nieuwe locatie voor de trein omdat hij op korte termijn van de Dijksgracht moet vertrekken. De eerste concrete optie voor 150 meter spoor is er. Andere alternatieven worden onderzocht. De trein wordt op de nieuwe locatie geparkeerd en vanuit daar starten we fase 2: de conservering..

Wil je liever rechtstreeks doneren:

NL91 RABO 0325 2015 87,
t.a.v. Nederlands Transport Museum – Nieuw Vennep.
Omschrijving "Trans Europa Express"
Vr. groeten,
Bob

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8140
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: Restauratie TEE treinstel
« Reactie #212 Gepost op: 02 februari 2021, 13:04:25 »
Met de overdracht van de trein kwamen er ook aantal kleine gebruiksobjecten mee, zoals borden, (thee?)glazen en koffiekopjes. Zijn er nog meer kleinere TEE-objecten bekend uit die tijd? Zijn er mensen die een speciaal verhaal hebben over de TEE of een TEE-object?



We zoeken foto's en verhalen voor een tentoonstelling over internationale treinen toen en nu met in het bijzonder de TEE.

Dus heb je iets bijzonders voor in bruikleen dan hoor ik dat graag.... :)
Vr. groeten,
Bob

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1413
Re: Restauratie TEE treinstel
« Reactie #213 Gepost op: 04 februari 2021, 01:29:02 »
Ik heb (volgens zeggen) de omslag waarin de aanbiedingsbrief (of zoiets) bij de presentatie van de TEE zat. De benaming is echter afwijkend, want men wist de juiste benaming nog niet (zo) goed. Die omslag zit ergens in een van de 50+ verhuisdozen of opbergbakken. Dat wordt 'even' opzoeken.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

j.ossebaar

  • Offline Offline
  • Berichten: 220
Re: Restauratie TEE treinstel
« Reactie #214 Gepost op: 04 februari 2021, 15:48:58 »
De klok horen luiden , maar weet niet waar de klepel hangt .
Over het afslepen van treinstellen ,door hulpmaterieel .
De TEE treinstellen hadden een sleepkoppeling in het bagage afdeling liggen , ENWAREN NIET INGERICT MET EEN SLEEPOOG .
Door gebruik te maken van de koppeling ,was vervoer op lucht mogenlijk . Daar er altijd op deze stellen een begeleider aanwezig was , werd deze methode door deze persoon begeleid .

Het gebruik van de koppelboom bij nederlands materieel was alleen om defect meterieel van de vrije baan te verwijderen . Bij deze methode waren er GEEN luchtverbindingen mogenlijk .
Er waren 2 soorten koppelbomen .
1 Koppelboom voor materieel voorzien van sleepoog ; DE boom had een verticale gleuf ,die over het oog paste en met de gladde bout verbonden werd . Aan het andere einde, op het uitschuifbare deel was een horizontale plaat met ovaal gat bevestigd . Het ovale gat ging in de trekhaak , alvorens de  boom uitgeschoven was en de scharnierbare borg beugel in de achterste stand geplaatst was . Na het plaatsen van het trekoog in de trekhaak , werd eerst de scharnierbare borging inde voorste stand geplaatst en het handvat/borgbeugel in de opgelaste hoeklijn geborgd . Nu werd de koppelboom ingeschoven en met zijn eigen gladde bout geborgd. Nadat de bediening van de HANDREM zijn plaats had ingenomen ,kon de reis met 5km/h beginnen .

2 Het afvoeren van stroomlijnmat ZONDER SLEEPOOG gebeurde met een koppelboom en de koppelplaat , deze op het materieel aanwezig . De koppelplaat werd met zijn rechthoekige koppeloog in de automatische koppeling geplaatst . Na hat met de hand en ontkoppelkabel , de kopp. laten koppelen , , zorgde de koppelschijf voor de verbinding met de koppelplaat . Het horizontaal rechthoekige deel van de koppelboom , werd aan 1 zijde in de koppeneus geschoven ,en het andere deel werd d.m.v een gladde bout met de koppelplaat verbonden . Daarna de koppeling met het trekkende voertuig ,als voren omschreven .

De afvoer van dit materieel MOEST met dieseltractie geschieden , daar elektrische lokomotieven costant met voorgeschakelde weerstanden reden , en doorbranden van de weerstanden het gevolg was .   
Daar ik als storingsmonteur / lid kernploeg ongevallenploeg in Amsterdam CS werkzaam was ,heb ik er enige ervaring mee .

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
Re: Restauratie TEE-treinstel, verplaatsing naar NTM en sponsoren gezocht.
« Reactie #215 Gepost op: 04 februari 2021, 23:46:26 »
Je verhaal klopt niet helemaal, juist de koppelboom die je als tweede beschrijft was uitschuifbaar en de eerste niet.
Dat was gewoon een starre boom uit 1 geheel die je door de lok dichterbij te rijden in de trekhaak moest laten vallen en borgen.

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8140
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: Restauratie TEE treinstel
« Reactie #216 Gepost op: 05 februari 2021, 08:38:37 »
Ik heb (volgens zeggen) de omslag waarin de aanbiedingsbrief (of zoiets) bij de presentatie van de TEE zat. De benaming is echter afwijkend, want men wist de juiste benaming nog niet (zo) goed. Die omslag zit ergens in een van de 50+ verhuisdozen of opbergbakken. Dat wordt 'even' opzoeken.

We wachten het af  ;) (y)
Vr. groeten,
Bob

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1413
Re: Restauratie TEE-treinstel, verplaatsing naar NTM en sponsoren gezocht.
« Reactie #217 Gepost op: 06 februari 2021, 23:05:47 »
Vanaf morgen heb ik daar tijd voor. Het ligt ergens in de garage op een paar honderd meter afstand van ons huis. Maar het gaat sneeuwen...
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 534
Re: Restauratie TEE-treinstel, verplaatsing naar NTM en sponsoren gezocht.
« Reactie #218 Gepost op: 21 maart 2021, 01:06:46 »
Een stukje nostalgie... veel filmbeelden van de TEE zowel in Nederland/Zwitserland als in Canada, in een aflevering van Eisenbahn Romantik uit 1996.
https://www.youtube.com/watch?v=3iLksnSCQyg

Groet, Victor
« Laatst bewerkt op: 21 maart 2021, 01:08:32 door VictorPM »

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8140
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: Restauratie TEE-treinstel, verplaatsing naar NTM en sponsoren gezocht.
« Reactie #219 Gepost op: 29 maart 2021, 10:06:05 »
Van de facebook pagina:

Citaat
De kop van de TEE komt terug.
Naast de verwerving van het TEE-treinstel heeft het NTM nog een aantal bijzondere TEE-items overgenomen van de Stichting TEE Nederland. Daaronder een nagebouwde kop op ware grootte van dit iconische treinstel. Deze houten ‘mock-up’ is jaren geleden gebouwd door een aantal vrijwilligers van diezelfde stichting.
In een van de overgenomen containers lag de gedemonteerde kop opgeslagen. Het is niet waarschijnlijk dat het treinstel op korte termijn in het museum te zien zal zijn. Om het publiek toch een indruk te kunnen geven, zal deze kop een plek krijgen in de grote hal. Naast de kop komen informatiepanelen en een vitrine met TEE-memorabilia.
De vrijwilligersploeg van de Stichting 162, die goeddeels bestaat uit oud-vrijwilligers van de Stichting TEE Nederland, heeft aangeboden hand-en-spandiensten te leveren voor de wederopbouw van de mock-up en de inrichting van de informatiestand.
Aan de foto’s is te zien dat het nog een hele puzzel zal zijn om dit gevaarte weer in elkaar te zetten!

Vr. groeten,
Bob

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 4834
  • Modelspoor is emotie...
Re: Restauratie TEE-treinstel, verplaatsing naar NTM en sponsoren gezocht.
« Reactie #220 Gepost op: 29 maart 2021, 12:21:55 »
Misschien al eerder geschreven maar.... de TEE wordt volgend jaar 65. Misschien iets om daarmee te doen ism het Spoorwegmuseum? Destijds met 50 en 60 jaar na dato is er in het Spoorwegmuseum ook niets mee gedaan. Als iedere werkplaats (Nedtrain en collega's) nou eens een bak onder handen zou nemen (=wishful thinking?), dan kan er volgend jaar iig iets te zien zijn van een stuk spoorse historie met uitermate Nederlandse wortels... En voor het SpoMu weer een unieke kans om een mooie tentoonstelling te maken (ijs, weder en corona dienende).

Rob
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11405
    • Mijn fotoarchief
Re: Restauratie TEE-treinstel, verplaatsing naar NTM en sponsoren gezocht.
« Reactie #221 Gepost op: 29 maart 2021, 12:48:52 »
Misschien dat de Vrienden van het NSM daar een rol in kunnen spelen?

Erik_omBC

  • Lid van het Collectief
  • Offline Offline
  • Berichten: 696
  • How to regognize trees from quite a long way away
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: Restauratie TEE-treinstel, verplaatsing naar NTM en sponsoren gezocht.
« Reactie #222 Gepost op: 29 maart 2021, 14:17:26 »
Mooi initiatief Rob, wat gaat jouw inspanning daarin zijn?

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 4834
  • Modelspoor is emotie...
Re: Restauratie TEE-treinstel, verplaatsing naar NTM en sponsoren gezocht.
« Reactie #223 Gepost op: 29 maart 2021, 15:16:40 »
Voorlopig geen. Zie ook niet perse in waarom iemand, wanneer ie een idee te berde brengt, direct ook activiteiten moet gaan ontplooien. Ik heb al m’n energie op dit moment nodig om een beetje op te krabbelen na een COVID infectie en de gevolgen daarvan. En dat valt allemaal vies tegen kan ik je zeggen.

@Eelco: zou wel mooi zijn. Ik zal er eens een mailtje aan wagen ;)

Edit: done ;D

Groet,
Rob
« Laatst bewerkt op: 29 maart 2021, 19:58:04 door Rob Ellerman »
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2047
Re: Restauratie TEE-treinstel, verplaatsing naar NTM en sponsoren gezocht.
« Reactie #224 Gepost op: 29 maart 2021, 19:50:22 »
Het zou allereerst mooi zijn als er voldoende donaties zijn om alle bakken binnenkort naar een nieuwe stallingsplek te organiseren. Anders haalt het stel zijn 65e verjaardag misschien niet eens  :-\