Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door LMX
Vandaag om 01:03:28
Zelfgemaakt BiDiB modules door Dennis1984
Vandaag om 01:01:19
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door FreekH
Vandaag om 00:45:03
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Sven
Vandaag om 00:12:56
Reparaties aan je materieel: tips & tricks door Huup
Vandaag om 00:10:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
23 November 2025, 23:52:01
LS models 92008, NMBS 1801, komt er printplaat voor meer functies? door arnaud-ns/htm
23 November 2025, 23:22:05
Spoor Groep Zuid 22-23 november Helmond door neudalhausenstadbahn
23 November 2025, 23:08:38
Bf Kibronn door Benelux795
23 November 2025, 23:00:45
Spoor- en tramweg parafernalia door Michiel2
23 November 2025, 22:35:34
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
23 November 2025, 22:29:35
Mijn geweatherde modellen door Frank 123
23 November 2025, 21:43:04
LS Models 2025 door Cegielski
23 November 2025, 21:32:38
Da's Daz 2 door Huup
23 November 2025, 21:26:11
Doornvliet door Chris Westerduin
23 November 2025, 21:21:32
S88N bezetmelder door bask185
23 November 2025, 21:12:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
23 November 2025, 21:09:50
Nieuwe ruimte, nieuw baanplan door Frank 123
23 November 2025, 21:00:16
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
23 November 2025, 20:40:04
Stottering Piko 98551BD door Modeltreinmulder
23 November 2025, 20:10:03
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
23 November 2025, 19:38:53
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door MOVisser
23 November 2025, 17:05:09
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Silvolde
23 November 2025, 16:53:16
Nieuw huis, nieuwe baan door Fred_G
23 November 2025, 16:37:35
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door D_Loc
23 November 2025, 16:30:47
Spoor 1 loc omschakelen van analoog naar digitaal. door hmmglaser
23 November 2025, 16:23:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
23 November 2025, 16:19:53
Hoe programmeer ik de snelheid van mijn lok met de multimuis? door henk
23 November 2025, 16:07:44
Aachenau West door Bertje B
23 November 2025, 15:35:36
Fleischmann 4178 NS4903 pimpen naar NS4905 door Bahn-AG
23 November 2025, 15:09:54
  

Auteur Topic: TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM  (gelezen 146312 keer)

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8248
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: Restauratie TEE treinstel
« Reactie #210 Gepost op: 20 January 2021, 08:44:52 »
UPDATE TEE DONATIES !!
Op dit moment is er 6.412 euro gedoneerd.  Dat is een prachtig bedrag waarvoor het museum alle donateurs van harte wil bedanken! Maar ze gaan op naar de 20.000 euro, dan kunnen ze alle rekeningen tot op dit moment betalen.

Dus doneer wat je kunt missen zodat het NTM de eerste fase kan afronden.

« Laatst bewerkt op: 20 January 2021, 08:49:11 door Bob R. »
Vr. groeten,
Bob

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8248
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: Restauratie TEE treinstel
« Reactie #211 Gepost op: 26 January 2021, 18:53:34 »
Update donaties! Op dit moment is er 6.412 euro gedoneerd voor het behoud van het TEE-treinstel. Dat is een prachtig bedrag waarvoor het museum alle donateurs van harte wil bedanken! Maar we gaan op naar de 20.000 euro, dan kunnen we alle rekeningen tot op dit moment betalen. Blijf dus meehelpen en verwijs naar onze fondsenwerfcampagne op https://www.gofundme.com/f/aankoop-teetrein-fase-1

Op dit moment is de stand van zaken dat we met een heel kundig team (die betrokken waren bij het transport van de BENELUX-trein naar Nederland) op zoek zijn naar een nieuwe locatie voor de trein omdat hij op korte termijn van de Dijksgracht moet vertrekken. De eerste concrete optie voor 150 meter spoor is er. Andere alternatieven worden onderzocht. De trein wordt op de nieuwe locatie geparkeerd en vanuit daar starten we fase 2: de conservering..

Wil je liever rechtstreeks doneren:

NL91 RABO 0325 2015 87,
t.a.v. Nederlands Transport Museum – Nieuw Vennep.
Omschrijving "Trans Europa Express"
Vr. groeten,
Bob

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8248
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: Restauratie TEE treinstel
« Reactie #212 Gepost op: 02 February 2021, 13:04:25 »
Met de overdracht van de trein kwamen er ook aantal kleine gebruiksobjecten mee, zoals borden, (thee?)glazen en koffiekopjes. Zijn er nog meer kleinere TEE-objecten bekend uit die tijd? Zijn er mensen die een speciaal verhaal hebben over de TEE of een TEE-object?



We zoeken foto's en verhalen voor een tentoonstelling over internationale treinen toen en nu met in het bijzonder de TEE.

Dus heb je iets bijzonders voor in bruikleen dan hoor ik dat graag.... :)
Vr. groeten,
Bob

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1431
Re: Restauratie TEE treinstel
« Reactie #213 Gepost op: 04 February 2021, 01:29:02 »
Ik heb (volgens zeggen) de omslag waarin de aanbiedingsbrief (of zoiets) bij de presentatie van de TEE zat. De benaming is echter afwijkend, want men wist de juiste benaming nog niet (zo) goed. Die omslag zit ergens in een van de 50+ verhuisdozen of opbergbakken. Dat wordt 'even' opzoeken.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

j.ossebaar

  • Offline Offline
  • Berichten: 291
Re: Restauratie TEE treinstel
« Reactie #214 Gepost op: 04 February 2021, 15:48:58 »
De klok horen luiden , maar weet niet waar de klepel hangt .
Over het afslepen van treinstellen ,door hulpmaterieel .
De TEE treinstellen hadden een sleepkoppeling in het bagage afdeling liggen , ENWAREN NIET INGERICT MET EEN SLEEPOOG .
Door gebruik te maken van de koppeling ,was vervoer op lucht mogenlijk . Daar er altijd op deze stellen een begeleider aanwezig was , werd deze methode door deze persoon begeleid .

Het gebruik van de koppelboom bij nederlands materieel was alleen om defect meterieel van de vrije baan te verwijderen . Bij deze methode waren er GEEN luchtverbindingen mogenlijk .
Er waren 2 soorten koppelbomen .
1 Koppelboom voor materieel voorzien van sleepoog ; DE boom had een verticale gleuf ,die over het oog paste en met de gladde bout verbonden werd . Aan het andere einde, op het uitschuifbare deel was een horizontale plaat met ovaal gat bevestigd . Het ovale gat ging in de trekhaak , alvorens de  boom uitgeschoven was en de scharnierbare borg beugel in de achterste stand geplaatst was . Na het plaatsen van het trekoog in de trekhaak , werd eerst de scharnierbare borging inde voorste stand geplaatst en het handvat/borgbeugel in de opgelaste hoeklijn geborgd . Nu werd de koppelboom ingeschoven en met zijn eigen gladde bout geborgd. Nadat de bediening van de HANDREM zijn plaats had ingenomen ,kon de reis met 5km/h beginnen .

2 Het afvoeren van stroomlijnmat ZONDER SLEEPOOG gebeurde met een koppelboom en de koppelplaat , deze op het materieel aanwezig . De koppelplaat werd met zijn rechthoekige koppeloog in de automatische koppeling geplaatst . Na hat met de hand en ontkoppelkabel , de kopp. laten koppelen , , zorgde de koppelschijf voor de verbinding met de koppelplaat . Het horizontaal rechthoekige deel van de koppelboom , werd aan 1 zijde in de koppeneus geschoven ,en het andere deel werd d.m.v een gladde bout met de koppelplaat verbonden . Daarna de koppeling met het trekkende voertuig ,als voren omschreven .

De afvoer van dit materieel MOEST met dieseltractie geschieden , daar elektrische lokomotieven costant met voorgeschakelde weerstanden reden , en doorbranden van de weerstanden het gevolg was .   
Daar ik als storingsmonteur / lid kernploeg ongevallenploeg in Amsterdam CS werkzaam was ,heb ik er enige ervaring mee .

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4082
Re: Restauratie TEE-treinstel, verplaatsing naar NTM en sponsoren gezocht.
« Reactie #215 Gepost op: 04 February 2021, 23:46:26 »
Je verhaal klopt niet helemaal, juist de koppelboom die je als tweede beschrijft was uitschuifbaar en de eerste niet.
Dat was gewoon een starre boom uit 1 geheel die je door de lok dichterbij te rijden in de trekhaak moest laten vallen en borgen.

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8248
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: Restauratie TEE treinstel
« Reactie #216 Gepost op: 05 February 2021, 08:38:37 »
Ik heb (volgens zeggen) de omslag waarin de aanbiedingsbrief (of zoiets) bij de presentatie van de TEE zat. De benaming is echter afwijkend, want men wist de juiste benaming nog niet (zo) goed. Die omslag zit ergens in een van de 50+ verhuisdozen of opbergbakken. Dat wordt 'even' opzoeken.

We wachten het af  ;) (y)
Vr. groeten,
Bob

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1431
Re: Restauratie TEE-treinstel, verplaatsing naar NTM en sponsoren gezocht.
« Reactie #217 Gepost op: 06 February 2021, 23:05:47 »
Vanaf morgen heb ik daar tijd voor. Het ligt ergens in de garage op een paar honderd meter afstand van ons huis. Maar het gaat sneeuwen...
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 604
Re: Restauratie TEE-treinstel, verplaatsing naar NTM en sponsoren gezocht.
« Reactie #218 Gepost op: 21 March 2021, 01:06:46 »
Een stukje nostalgie... veel filmbeelden van de TEE zowel in Nederland/Zwitserland als in Canada, in een aflevering van Eisenbahn Romantik uit 1996.
https://www.youtube.com/watch?v=3iLksnSCQyg

Groet, Victor
« Laatst bewerkt op: 21 March 2021, 01:08:32 door VictorPM »

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8248
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: Restauratie TEE-treinstel, verplaatsing naar NTM en sponsoren gezocht.
« Reactie #219 Gepost op: 29 March 2021, 10:06:05 »
Van de facebook pagina:

Citaat
De kop van de TEE komt terug.
Naast de verwerving van het TEE-treinstel heeft het NTM nog een aantal bijzondere TEE-items overgenomen van de Stichting TEE Nederland. Daaronder een nagebouwde kop op ware grootte van dit iconische treinstel. Deze houten ‘mock-up’ is jaren geleden gebouwd door een aantal vrijwilligers van diezelfde stichting.
In een van de overgenomen containers lag de gedemonteerde kop opgeslagen. Het is niet waarschijnlijk dat het treinstel op korte termijn in het museum te zien zal zijn. Om het publiek toch een indruk te kunnen geven, zal deze kop een plek krijgen in de grote hal. Naast de kop komen informatiepanelen en een vitrine met TEE-memorabilia.
De vrijwilligersploeg van de Stichting 162, die goeddeels bestaat uit oud-vrijwilligers van de Stichting TEE Nederland, heeft aangeboden hand-en-spandiensten te leveren voor de wederopbouw van de mock-up en de inrichting van de informatiestand.
Aan de foto’s is te zien dat het nog een hele puzzel zal zijn om dit gevaarte weer in elkaar te zetten!

Vr. groeten,
Bob

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5504
  • Modelspoor is emotie...
Re: Restauratie TEE-treinstel, verplaatsing naar NTM en sponsoren gezocht.
« Reactie #220 Gepost op: 29 March 2021, 12:21:55 »
Misschien al eerder geschreven maar.... de TEE wordt volgend jaar 65. Misschien iets om daarmee te doen ism het Spoorwegmuseum? Destijds met 50 en 60 jaar na dato is er in het Spoorwegmuseum ook niets mee gedaan. Als iedere werkplaats (Nedtrain en collega's) nou eens een bak onder handen zou nemen (=wishful thinking?), dan kan er volgend jaar iig iets te zien zijn van een stuk spoorse historie met uitermate Nederlandse wortels... En voor het SpoMu weer een unieke kans om een mooie tentoonstelling te maken (ijs, weder en corona dienende).

Rob
Tbinnebarretije…

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11745
    • Mijn fotoarchief
Re: Restauratie TEE-treinstel, verplaatsing naar NTM en sponsoren gezocht.
« Reactie #221 Gepost op: 29 March 2021, 12:48:52 »
Misschien dat de Vrienden van het NSM daar een rol in kunnen spelen?

Erik_omBC

  • Lid van het Collectief
  • Offline Offline
  • Berichten: 717
  • How to regognize trees from quite a long way away
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: Restauratie TEE-treinstel, verplaatsing naar NTM en sponsoren gezocht.
« Reactie #222 Gepost op: 29 March 2021, 14:17:26 »
Mooi initiatief Rob, wat gaat jouw inspanning daarin zijn?

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5504
  • Modelspoor is emotie...
Re: Restauratie TEE-treinstel, verplaatsing naar NTM en sponsoren gezocht.
« Reactie #223 Gepost op: 29 March 2021, 15:16:40 »
Voorlopig geen. Zie ook niet perse in waarom iemand, wanneer ie een idee te berde brengt, direct ook activiteiten moet gaan ontplooien. Ik heb al m’n energie op dit moment nodig om een beetje op te krabbelen na een COVID infectie en de gevolgen daarvan. En dat valt allemaal vies tegen kan ik je zeggen.

@Eelco: zou wel mooi zijn. Ik zal er eens een mailtje aan wagen ;)

Edit: done ;D

Groet,
Rob
« Laatst bewerkt op: 29 March 2021, 19:58:04 door Rob Ellerman »
Tbinnebarretije…

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2096
Re: Restauratie TEE-treinstel, verplaatsing naar NTM en sponsoren gezocht.
« Reactie #224 Gepost op: 29 March 2021, 19:50:22 »
Het zou allereerst mooi zijn als er voldoende donaties zijn om alle bakken binnenkort naar een nieuwe stallingsplek te organiseren. Anders haalt het stel zijn 65e verjaardag misschien niet eens  :-\