Doel:€250.00
Donaties:€82.50

Per saldo:€-167.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 18-05-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Opschriften verwijderen van metalen lok. Met Cif? door VAM65
Vandaag om 17:00:52
Keerlus bij digitaal gebruik en de DR5000 door Remunj
Vandaag om 16:57:33
Loop ik tegen het maximum aantal treinen op mijn baan aan? door 1200blauw
Vandaag om 16:54:32
Van Swarzach naar Swarzburg door Rondje_HO
Vandaag om 16:46:18
Roco 63123: TEE RAm 4 bak, sounddecoder problemen. door Sander Fondse
Vandaag om 16:38:47
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Rondje_HO
Vandaag om 16:35:51
Modelspoorbeurs in Houten 17 juli 2021 door Rondje_HO
Vandaag om 16:33:23
Brawa 2021 door Rondje_HO
Vandaag om 16:30:55
Roco Blokkendoos: welke stroomvoerende koppelingen? door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:17:56
De bouw van ''Industriepark'' NL in spoor N. door Chrissie
Vandaag om 16:00:00
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Frans
Vandaag om 15:41:24
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 15:38:48
Nederdam, H0 1970 - 1990 door Pascal77
Vandaag om 14:41:39
De Hoekse Lijn nader bekeken. door tijgernootje
Vandaag om 14:29:51
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Peeweetm
Vandaag om 14:25:38
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door tijgernootje
Vandaag om 14:02:35
Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: “Bahnhof Poggendam door NS264
Vandaag om 13:48:01
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Daan!
Vandaag om 13:40:32
Bruggen-IG: de Hef in N schaal... door jowi
Vandaag om 13:25:27
Een ouderwetsch bakkerijtje in H0 door Rob Ellerman
Vandaag om 13:06:11
Harzwald Hafen Bahn door tijgernootje
Vandaag om 12:48:06
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 12:44:15
Fleischmann Pendolino renoveren (N) versus chassis Tomytec. door NS264
Vandaag om 12:41:37
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door NS264
Vandaag om 12:31:14
Schorumdijk Gem. Vaagburg 1940-1960. (Jaren ‘40-‘60 baan met haventje) door tijgernootje
Vandaag om 12:18:53
Brauhofen 2020, modelbaan in h0. door MartOnTheWeb
Vandaag om 12:06:31
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 12:04:06
beluxtrains.net samenstellingen treinen Benelux/INT is niet meer bereikbaar ... door metpetergaathetbeter
Vandaag om 11:22:46
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Hans Reints
Vandaag om 10:37:01
Pimp my Fleischmann BR01 164 ==> Lofzang op een Fleischmann BR 01 door zuylen
Vandaag om 09:49:50
  

Auteur Topic: Restauratie TEE-treinstel, verplaatsing naar NTM en sponsoren gezocht.  (gelezen 35499 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 21035
    • Pagina van klaas
Re: Restauratie TEE treinstel
« Reactie #30 Gepost op: 25 december 2020, 11:36:23 »
Uit de TEE Ram is Plan U ontstaan .......
De enige overeenkomst die ik zie is dat de dieselmotoren identiek waren. Of is er meer?

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 10499
    • Mijn fotoarchief
Re: Restauratie TEE treinstel
« Reactie #31 Gepost op: 25 december 2020, 12:29:40 »
Het is nou net alsof het Spoorwegmuseum het museum is met het alleenrecht op het tonen van treinen... Het TEE stel komt na jaren van wegrotten in de open lucht eindelijk onder dak. Een belangrijke stap in het herstel van dit bijzondere treinstel. Waarom de voorzitter van de stichting TEE niet is ingegaan op het voorstel van de vrienden van het spoorwegmuseum, is ook mij een raadsel, maar hij zal er zijn redenen voor gehad hebben.

Aan de andere kant betekent het dat het relatief nieuwe Nederlands Transport Museum een topstuk in de collectie heeft gekregen. Het museum beschikt over weg-, lucht-, en railverkeersmiddelen en heeft de potentie uit te groeien tot een attractie van formaat. Een beetje zoals het Deutsches Technik Museum in Berlijn waar ook een fraaie combi van vervoersmiddelen te zien is.

Ik wens het NTM dus alle succes met deze schitterende aanwinst. Zuiver persoonlijk zou ik het schitterend vinden als de ene kopbak in TEE uitvoering gerestaureerd wordt, en de ander in Northlander. Maar het museum beslist en ik zal zeker een bezoek komen brengen om de nieuwe aanwinst te bewonderen  (y)
www.denelander.blogspot.dk over mijn leven in den vreemde

De eerste BNLS'er die het corona-vaccin heeft gekregen :)

Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 2947
    • Zwetdorf in model
Re: Restauratie TEE treinstel
« Reactie #32 Gepost op: 25 december 2020, 12:41:44 »
 (y)
Positief, dat het treinstel vooralsnog gered blijkt van de weergoden (en de 020 mentaliteit die het treinstel tot nog toe te leiden heeft gehad) :-[.
Ik ben benieuwd, als hij in Nieuw Vennep staat ga ik echt een keer kijken daar.

Groeten,

Christoph
« Laatst bewerkt op: 25 december 2020, 15:06:15 door Bert van Gelder »

henk

  • Online Online
  • Berichten: 19780
Re: Restauratie TEE treinstel
« Reactie #33 Gepost op: 25 december 2020, 12:53:25 »
Waar gaat het stel (en spul van het NTM dat kennelijk in Lelystad staat opgesteld) dan eigenlijk precies naartoe?  Alles in dat pand in Nieuw-Vennep?
« Laatst bewerkt op: 25 december 2020, 12:55:40 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 10499
    • Mijn fotoarchief
Re: Restauratie TEE treinstel
« Reactie #34 Gepost op: 25 december 2020, 12:59:43 »
Waarom de voorzitter van de stichting TEE niet is ingegaan op het voorstel van de vrienden van het spoorwegmuseum, is ook mij een raadsel, maar hij zal er zijn redenen voor gehad hebben.

Zojuist las ik deze nuancering op Facebook:

"Er dient een nuance gemaakt te worden in deze. Het Spoorwegmuseum heeft het aanbod om de hele TEE trein over te nemen recent afgeslagen omdat voor hen het project te groot en te kostbaar is. Daarom is het geheel vervolgens aan het NTM aangeboden die op hun beurt hebben gezegd dit iconische treinstel niet verloren zouden zien gaan en dus het lef hebben gehad het aanbod te accepteren. De Vrienden van het Spm hebben onderwijl aangegeven een rol te willen spelen in het TEE project, al was het onder de auspiciën van het Spm of zoals nu het geval is, het NTM. Er hebben reeds orienterende gesprekken plaatsgevonden. Laten we vertrouwen hebben in de ambitie van het NTM om dit icoon te behouden en doneer royaal op rekeningnummer NL30 RABO 0332 6575 23 t.n.v. Ned. Transport Museum, o.v.v. TEE. Voor de eerste transporten van onderdelen vanuit Lelystad is snel geld nodig."

Zoals ik het nu begrijp hebben de vrienden van het NSM in eerste instantie aangeboden twee bakken over te nemen en in samenwerking met de stichting TEE voor restauratie te zorgen. In een 'tegenbod' heeft de stichting aangeboden dat de vrienden alle bakken over konden nemen. En dan snap ik wel dat de vrienden van het spoorwegmuseum dat als teveel hooi op de vork beschouwen.

Eelco
www.denelander.blogspot.dk over mijn leven in den vreemde

De eerste BNLS'er die het corona-vaccin heeft gekregen :)

R v/d Hoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 537
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen
Re: Restauratie TEE treinstel
« Reactie #35 Gepost op: 25 december 2020, 14:15:04 »
Waar gaat het stel (en spul van het NTM dat kennelijk in Lelystad staat opgesteld) dan eigenlijk precies naartoe?  Alles in dat pand in Nieuw-Vennep?
Er staat niets van het NTM in Lelystad. In Lelystad was het "Transport Museum Lelystad" in oprichting (o.a. door de TEE-stichting) en daarvan gaan nu enkele zaken naar Nieuw Vennep. Het TML zou een directe concurrent van Nieuw Vennep gaan worden. Op zich logisch met oa de Batavia en het museum op vliegveld Lelystad in de buurt. Maar of het museum op vliegveld Lelystad kan blijven als daar straks steeds meer commerciële vluchten gaan vertrekken?

Overigens is de huidige locatie van het NTM in Nieuw Vennep tijdelijk en moet alles in het "Park 21" tussen Nieuw Vennep en Hoofddorp terecht komen. In een echt "Nationaal Transport Museum" waar dus van alles over het transport in Nederland te zien zal zijn. Om een dergelijke verzameling als "allegaartje" af te doen is dus wat minachtend. In het "Park 21" komt er ruimte voor diverse onderdelen van het transport zoals een 'vliegveld' en een 'haven' en een tuinbouwgebied (voor bijvoorbeeld oude tractoren en smalspoor) en zo verder. En dus ook een deel voor spoortransport. Met mogelijk een tramlijn waarop de SUN 5017 dan rijdt, als verbindende schakel. Zie een voorlopig schetsontwerp.

Zover is het nog lang niet. Eerst de TEE nu 'onder dak' krijgen.  Alle zaken rondom de TEE (ook onderdelen etc) zijn nu in eigendom overgedragen aan het NTM en de oude voorzitter is volledig buiten spel gezet. Zijn invloed was het grootste struikelblok om de TEE überhaupt een toekomst te geven. Dat is nu voorbij! Stort dus geld op genoemd rekeningnummer, de meest eenvoudige manier om het project weer 'op de rails' te krijgen. En/of bezoek het NTM op de huidige locatie (indien weer mogelijk). Er is ook ruimte te regelen om modulebanen in op te zetten. En zo (door de entreegelden) het NTM ook weer te steunen; de ervaring is in 2019 al opgedaan. Elke Euro helpt!

Groet, Raymond van den Hoven
("Park 21" is veel groter dan alleen het toekomstig NTM. Met veel meer te bezoeken onderdelen zoals een permanente tuinbouwtentoonstelling (niet meer 'slepen' met een Floriade)(altijd tulpen kunnen bekijken). En vlakbij Schiphol, station Hoofddorp en de A4 er vlak naast.)
« Laatst bewerkt op: 25 december 2020, 14:20:29 door R v/d Hoven. Reden: iets meer over "Park 21" toegevoegd »

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 3223
  • Modelspoor is emotie...
Re: Restauratie TEE treinstel
« Reactie #36 Gepost op: 25 december 2020, 16:51:43 »
Ik denk dat Rob iets anders bedoelde dan hij letterlijk opschreef.

Tekst heb ik net aangepast. Stond er idd niet helemaal duidelijk, maar een goed verstaander heeft aan een half woord al genoeg  ;)

Rob
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1205
    • Dwangrail.nl
Re: Restauratie TEE treinstel
« Reactie #37 Gepost op: 25 december 2020, 17:36:38 »
 En het antwoord op je vraag is hierboven ook al langsgekomen.  ;)

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 449
Re: Restauratie TEE treinstel
« Reactie #38 Gepost op: 25 december 2020, 19:42:53 »
De enige overeenkomst die ik zie is dat de dieselmotoren identiek waren. Of is er meer?

Zie https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Plan_U

Mvg Johan

Freek Jonkers

  • Offline Offline
  • Berichten: 182
Re: Restauratie TEE treinstel
« Reactie #39 Gepost op: 25 december 2020, 21:07:47 »

Weliswaar waren de dieselmotoren van dezelfde fabrikant, maar niet identiek.

En daar zit dan ook het probleem, het motorrijtuig. Een stuurstand ombouwen is een gigantische klus. Punt daarbij is ook nog eens dat het motorrijtuig A1A-A1A asindeling had.

Freek J.
« Laatst bewerkt op: 25 december 2020, 21:10:42 door Bert van Gelder. Reden: Citaat verwijderd. Graag REAGEER-knop gebruiken, NIET de CITAAT-knop »

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 1639
    • Biesje.nl
Re: Restauratie TEE treinstel
« Reactie #40 Gepost op: 25 december 2020, 21:40:29 »
Er zijn 2 stuurstanden, eentje naar NSM, de rest restaureren en een 1100 in TEE kleuren er voor zetten ;D

Zou mooi zijn als alles behouden kan blijven en de ramen niet meer ingekegeld worden.

Jammer dat het niet naar Lelystad gaat, dan had ik mee kunnen helpen eventueel. Al heb ik alleen maar (beperkte) ervaring met Plan V, Plan T, Hondekoppen en Motorposten op schaal 1:1 ... (ex interieurbouwer Hoofdwerkplaats Haarlem) Oh en IC+, Buffetrijtuig en Jaap :P

Mvg,

Robert

Wil uit Drenthe

  • Offline Offline
  • Berichten: 274
Re: Restauratie TEE treinstel
« Reactie #41 Gepost op: 25 december 2020, 22:30:56 »
Hallo,

Ik vind het wel een goed bericht, waarmee dit topic begint.
Trans Europa Express was een Nederlands initiatief van directeur Ploeger van de NS om zonder te stoppen bij de grenzen in luxe naar diverse Europese bestemming te kunnen reizen.
De TEE treinstellen van de NS en SSB waren vernieuwend en speciaal voor TEE gebouwd. Andere nationale spoorwegen pasten bestaande treinen aan voor de TEE diensten.
De vijf treinstellen zijn verkocht aan de Canadese spoorwegen, dankzij de Stichting TEE zijn er twee stuurstanden en een paar wagons terug naar Nederland gehaald. Zonder deze stichting was er niets van de TEE treinstellen in Nederland.
In de openlucht met vrijwilligers een vierdelig treinstel opknappen is heel moeilijk. Vrijwilligers kunnen alleen in het weekend aan het treinstel werken en dan moet het ook nog goed weer zijn.
Onderdak kan er beter gerestaureerd worden.
Een optie voor het motorrijtuig is een muur schildering van het motor rijtuig met de drie wagons er tegen aan.

Groetjes
Wil
De nieuwe treintafels staan op hun plek. De eerste rails ligt er

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 10499
    • Mijn fotoarchief
Re: Restauratie TEE treinstel
« Reactie #42 Gepost op: 25 december 2020, 22:41:23 »
Ik weet gewoon niet waar ik moet beginnen met het verbeteren van de fouten die je maakt in deze bijdrage  :-X
www.denelander.blogspot.dk over mijn leven in den vreemde

De eerste BNLS'er die het corona-vaccin heeft gekregen :)

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4708
Re: Restauratie TEE treinstel
« Reactie #43 Gepost op: 25 december 2020, 22:43:44 »
Ik zou beginnen met Ploeger....
Boomshanka!

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 10499
    • Mijn fotoarchief
Re: Restauratie TEE treinstel
« Reactie #44 Gepost op: 25 december 2020, 22:47:49 »
Dan 5 stellen die werden verkocht veranderen in 4.
www.denelander.blogspot.dk over mijn leven in den vreemde

De eerste BNLS'er die het corona-vaccin heeft gekregen :)