Enige tijd terug bezochten de leden van de Haagse Modelbouw Club het NTM. Het verhaal en het werk aan het TEE-project greep één van de leden dusdanig aan dat hij nadien contact met ons zocht en aangaf, samen met nog 3 leden, best een dagje te willen komen klussen. Tegen dat soort aanbiedingen zeggen wij nooit nee en dus kwamen de 4 leden ons gisteren een dag helpen. Een klus die al heel erg lang op de 'To Do' lijst stond was het herstel van de 7 ingegooide grote ramen van het O.N.R. stuurstandrijtuig. Exact een jaar geleden plakten wij de ramen dicht met wat blauwe vuilniszakken en ducttape. Toen nodig om bij het transport te voorkomen dat brokken glas op het spoor of de weg terecht zouden komen.Na kennismaking, onder het genot van een bakje koffie en thee, werden de werkhandschoenen aangetrokken en gingen zij onder leiding van onze projectleider aan de slag. Reeds eerder waren de raamlijsten aan de binnenzijde losgenomen zodat die vlot verwijderd konden worden. Opvolgend werden de restanten van de Canadese thermopane ruiten losgetrokken. Omdat dit uit staalglas bestaat splintert het niet maar breekt het in kleine stukjes net als bij een autoruit. Zo verdwenen 5 ruiten in de afvalcontainer. Wat restte waren wat kleine brokstukken en de oude kit. Met verfschrappers werd die netjes verwijderd. Ook de blauwe vuilniszakken met ducttape werden aan de buitenzijde verwijderd. De prima kwaliteit van de tape zorgde nog even voor een uitdaging maar het lukte hen wel deze ook netjes te verwijderen. Omdat zonwerende en dubbel gelaagd glas naar Canadees duur is (ong. 700 tot 1000 euro) en wij nu nog niet weten wat wij met het tweede stuurstandrijtuig gaan doen, hebben wij besloten de ruiten vooralsnog te vervangen door slagvast Dibond-plaat (ong. 100 euro per raam). Een kunststof plaat met een weerskanten een dunne aluminium laag. Voor de stevigheid kozen wij voor de 6 mm variant. Na de grote platen in drie delen gezaagd en afgerond te hebben konden deze met behulp van een kit (Hybrifix) weer strak en vlak in de aluminium sponning gelijmd worden. Een tijdelijke houten lat erachter voorkomt het loskomen van de plaat. Op deze wijze werden vlot 5 ramen gedicht. Het enthousiasme over de klus was dusdanig groot geworden bij de HMC-leden dat stoppen geen optie was en aan het eind van de middag ook de laatste twee grote ruiten 'nog even' werden meegepakt. En zo heeft zomaar een dagje komen helpen aan de TEE-rijtuigen een geweldig effect op het geheel. Op een volgende werkdag worden de reeds geschuurde Dibond-platen nog zwart geschilderd om ze als zonwerende ruiten te doen laten ogen. Nu dit zo mooi gelukt is, is de volgende stap het vervangen van de kleine ingegooide ruiten.Mannen van de HMC enorm bedankt voor jullie inzet maar vooral ook vrolijkheid en gezelligheid. Wat een TOPTEAM !!! Ook enthousiast geworden en wil jullie in clubverband ons een keer komen helpen ? Stuur dan een mailtje aan TEE @ SNTM.NL En geloof het of niet, maar we hebben altijd passend werk. Een klus die we ook nog graag willen doen is de verplaatsing van gedemonteerd stellingmateriaal vanuit het hoofdgebouw naar onze opslagcontainers. Niet zwaar maar wel iets waar wij veel handjes voor nodig hebben. Komen jullie ons een keer helpen ?Uiteraard stellen wij een financiele bijdrage ook erg op prijs. Steun ons en doneer wat op bankrekening ; NL30RABO0332657523 t.n.v. Stichting Nederlands Transport Museum onder vermelding van "bijdrage TEE project".of ga naar de NTM GO-FUND-ME paginahttps://www.gofundme.com/f/aankoop-teetrein-fase-1
Komt dit bord uit de TEE? De diameter is 20,3 cm..
Tijdens het recente bezoek waarbij ook oud bestuursleden van de Stichting TEE Nederland aanwezig waren mochten wij een origineel TEE-etensbord in ontvangst nemen. In de loop der jaren zijn er verschillende TEE serviezen geproduceerd in de diverse deelnemende landen, maar wie kan ons vertellen, of beter nog d.m.v. foto's of echt servies tonen hoe het originele NS/SBB TEE servies uit de jaren 50 er verder uit zag ?