Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 20:46:56
De fabriek - Spoor 0 door NS264
Vandaag om 20:43:53
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 20:38:42
Her-(her-)beginnen door meino
Vandaag om 20:21:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 20:13:29
Sfeer op je modelbaan door Rob Ellerman
Vandaag om 19:46:38
ICM 4444 op basis van Marklin 37421 door EN446
Vandaag om 19:35:05
RhB H0m, Albulisch door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:30:01
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Robert vh Prutsert
Vandaag om 19:22:52
Fleischmann Anna ombouw. door klusser
Vandaag om 19:19:58
Van welk bouwpakket zijn dit onderdelen? door Ferdinand Bogman
Vandaag om 19:15:29
Wat was jullie allereerste loc? door puntenglijder
Vandaag om 18:56:41
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
Vandaag om 18:47:26
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 18:00:40
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 17:23:54
US diorama in H0 door wob
Vandaag om 16:57:23
Aachenau West door wob
Vandaag om 16:54:23
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Ronaldk
Vandaag om 16:45:57
Rijnstraat door Gerco van Beelen
Vandaag om 16:44:29
booster vraag door hmmglaser
Vandaag om 16:12:55
Leuke film over spoorwegbouw 1949 door Vislijn
Vandaag om 16:12:02
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 15:06:45
The Summer of 69 door Ronald Halma
Vandaag om 14:22:40
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:31:50
't Boemeltje door Sam
Vandaag om 13:26:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door NS264
Vandaag om 13:22:05
Met welke tang knip je verenstaal? door Montanbahn
Vandaag om 13:14:53
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 12:42:50
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door jan47
Vandaag om 12:41:51
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Jeronimos
Vandaag om 11:42:25
  

Auteur Topic: Fleischmann haakkoppeling 6509 of 6510  (gelezen 1410 keer)

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1257
  • Klaar voor vertrek
Fleischmann haakkoppeling 6509 of 6510
« Gepost op: 22 December 2020, 21:37:06 »
Beste mensen,

De Fleischmann-haakkoppeling voor NEM-schachten is verkrijgbaar in twee varianten:
  • 6509 - voor NEM-schachten zonder kortkoppelmechanisme
  • 6510 - voor NEM-schachten mét kortkoppelmechanisme

Ik zou verwachten dat de 6510 dan korter is (minder uitsteekt voorbij de buffers). Maar aan de hand van de mij beschikbare afbeeldingen zie ik geen verschil en zou ik niet weten waarom ik de ene of de andere zou kiezen. Zie bijvoorbeeld:

https://catalog.lokshop.de/FLE/2004_2005/H0/D/188.jpg

In de praktijk zal het bij mij nog wel eens een combinatie zijn: een recent model goederenlok mét kortkoppelmechanisme voor een sleep oude Fleischmann-goederenwagons zónder.

Weet iemand wat het verschil is (vooral in werking)? Als ik de 6509 in een NEM-schacht mét kortkoppelmechanisme steek, of de 6510 in een NEM-schacht zonder, gaat er dan iets mis?

Groet,

Ferdinand.
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 709
Re: Fleischmann haakkoppeling 6509 of 6510
« Reactie #1 Gepost op: 22 December 2020, 21:42:55 »
Het verschil zit hem in de plek waar de haakpunt ingrijpt bij de andere koppeling. Bij die voor de kortkoppeling is deze kleiner waardoor het kortkoppelingsmeganisme werkt.

Ik ben niet zo voor de 6510, de haken willen er nog al snel uitschieten door de grotere krachten. Ik gebruik zo veel mogelijk de 6509.

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1257
  • Klaar voor vertrek
Re: Fleischmann haakkoppeling 6509 of 6510
« Reactie #2 Gepost op: 22 December 2020, 22:08:51 »
Bedankt Dwergsein,

Heldere toelichting. Ik neem je advies over en bestel de 6509.

Prettige feestdagen,

Ferdinand.
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1257
  • Klaar voor vertrek
Re: Fleischmann haakkoppeling 6509 of 6510
« Reactie #3 Gepost op: 29 December 2022, 22:59:10 »
Op het adminstratiekantoor wordt de documentatie bijgehouden en een pientere stagiair merkte op dat die over de Fleischmann-koppeling niet helemaal compleet was. Want wat is een draadje zonder een plaatje? Het eerder geplaatste linkje werkt niet meer. Gelukkig heeft het AW ook een documentair fotograaf in dienst:



Op de foto niet goed te zien, maar de koppelingshaak van de 6510 is iets korter, zoals Dwergsein beschreef. Maar ook weer niet zo kort als je zou verwachten; er is nog zo'n 2mm speling in lengterichting. Wel goed te zien op de foto is dat de haak niet zoveel kan uitwijken naar opzij als die van de 6509. Daardoor is de verbinding toch wat meer star en wordt het kortkoppelingsmechanisme wel aangesproken. Er zijn nog geen rij-ervaringen mee opgedaan, dat komt na de revisie van de 4üm-rijtuigen in het Wohnzimmer AW.
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf