Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MichielB
Vandaag om 22:29:43
Magneet koppelingen voor Bemo door nighttrain1
Vandaag om 22:29:04
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door edwin1974
Vandaag om 22:25:07
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door bernhard67
Vandaag om 22:20:11
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 22:06:36
Veevervoer ss/ ns door grossraumwagen
Vandaag om 22:05:07
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 21:38:37
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Vroeger
Vandaag om 21:30:51
Vele baanplannen online gezet door Ton Kuipers
Vandaag om 21:28:38
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 21:25:42
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 21:04:42
PB models: koplopers (voorbespreking) door barry1972
Vandaag om 21:03:02
Roco Loc trilt 1 kant op bij optrekken icm klokanker door Sylvester
Vandaag om 21:01:58
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Ronald69
Vandaag om 20:34:06
23 augustus modelspoorbeurs Houten door jan47
Vandaag om 20:32:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door robschuurhof
Vandaag om 20:24:08
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
Vandaag om 20:08:19
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 20:01:18
Stalen rijtuigen van NS door Rob Moerkerken
Vandaag om 19:40:15
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 19:34:08
Trix DXI van DC naar AC door wob
Vandaag om 19:32:07
pantograaf vastzetten door zofman
Vandaag om 19:21:17
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 18:49:04
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door lrrw
Vandaag om 18:48:42
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door barry1972
Vandaag om 18:21:52
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door MOVisser
Vandaag om 17:56:24
Heimwee naar de NFLS (Noord-Friesche Locaalspoorweg-Maatschappij) door aad52
Vandaag om 17:19:52
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 16:03:29
Configureren GCA50/GCA50a door Gijs
Vandaag om 15:35:03
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:34:23
  

Auteur Topic: Rail isoleren  (gelezen 3048 keer)

Chiel

  • Offline Offline
  • Berichten: 1111
Rail isoleren
« Gepost op: 22 December 2020, 17:24:15 »
Hoi,

Ik heb een vraag over het isoleren van een rail staaf bijvoorbeeld  voor het maken van blokken.

Momenteel heb ik mijn iTrain testbaantje uitgerust met plastic rail assen tussen de blokken. Nadeel daarvan is dat de rail enigszins scheef ligt en je gebonden bent aan de lengtes van de rail van de fabrikant.
De rail staaf door slijpen/zagen is ook een optie weet ik. Maar is het echt zo simpel als alleen maar door slijpen? Moet er dan tussen  de rails nog een plastic verbinding? Zo niet, kan een doorgeslepen rail geen schade toebrengen aan je treinen? Ben benieuwd naar de ervaringen.

Groet,
Chiel

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8838
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Rail isoleren
« Reactie #1 Gepost op: 22 December 2020, 17:33:01 »
Het is inderdaad zo simpel als gewoon doorzagen / slijpen. Had ik bij mijn oude baan ook. Maar daar ben ik vanaf gestapt. Ik doe nu voornamelijk de plastieke isoleerlasjes. Veel gemakkelijker  :) Meestal gebruik ik de zaag / dremel als ik er iets tussen mag prutsen.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3355
Re: Rail isoleren
« Reactie #2 Gepost op: 22 December 2020, 17:38:58 »
Ik zaag of slijp de rail door, maar dan lijm ik er wel een stukje kunststof tussen. Daarmee voorkom je dat de rail later alsnog verschuift of uitzet en de beide einden elkaar weer raken.
Reinier

bellejt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2295
Re: Rail isoleren
« Reactie #3 Gepost op: 22 December 2020, 17:40:26 »
als je rail scheef ligt dan gebruik je de verkeerde isolatielassen of leg je ze slecht.Ik heb hier met marklin k rail niets anders in gebruik en dat werkt netjes en niks doorzagen rails.soms moet je wel compromis sluiten door have raisk te gebruiken ipv 1 lange.Maar dat is bij massadetectie juist leuk dat je op de railverbinder goed kan sodleren.
Greetings,salutations,groetjes,

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3355
Re: Rail isoleren
« Reactie #4 Gepost op: 22 December 2020, 17:42:56 »
Reinier

Chiel

  • Offline Offline
  • Berichten: 1111
Re: Rail isoleren
« Reactie #5 Gepost op: 22 December 2020, 19:26:54 »
Thanks voor de reacties!
Met scheef bedoel ik dat, doordat 1 rail staaf met plastic raillas is geïsoleerd en de andere niet, je ongeveer een millimeter verschil hebt. Dit allemaal met Roco line en roco raillasjes.
Mooie oplossing Reinier!

Gr. Chiel

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26737
    • Pagina van klaas
Re: Rail isoleren
« Reactie #6 Gepost op: 22 December 2020, 19:31:24 »
In welke richting heb je dan een millimeter verschil?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
Re: Rail isoleren
« Reactie #7 Gepost op: 22 December 2020, 19:46:04 »

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8838
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Rail isoleren
« Reactie #8 Gepost op: 22 December 2020, 19:49:11 »
Met scheef bedoel ik dat, doordat 1 rail staaf met plastic raillas is geïsoleerd en de andere niet, je ongeveer een millimeter verschil hebt. Dit allemaal met Roco line en roco raillasjes.

ALs je ze tegen elkaar aanzet? Dus tussen de linker en rechter spoorstaaf? Ik merk daar niets van. Er zit altijd wat verschil tussen. Dat maakt echt niets uit. Ik heb zelf ook rocoline. Kijk maar eens hier Poggendam inbouwen Tankplaat. Daar zie je ook wat verschil. Als je het goed doet zie je nauwelijks waar de plastieke / plastic isolatielasjes zitten.  De treintjes rijden er gewoon goed over heen. Geen probleem

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 709
Re: Rail isoleren
« Reactie #9 Gepost op: 22 December 2020, 22:40:36 »
De rail doorzagen maar de bielsenmat niet, dan krijg je geen hoogteverschil, en in meer dan negen van de tien gevallen blijven de railstukken op de juiste plek zitten. Verschuift er toch een rail, deze even vastzetten met drupje lijm.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10485
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Rail isoleren
« Reactie #10 Gepost op: 22 December 2020, 23:00:28 »
Plaatje van mijn methode: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=71634.msg3221991817#msg3221991817

+1

Ik spuit er een druppel secondelijm gel tussen.

+1

dwz het plaatje van Reinier met secondelijm-gel vastzetten. ( zaagsnee is altijd wat ruimer bij mij :o :P dan het plaatje )

...Verschuift er toch een rail, deze even vastzetten met drupje lijm.

Ik doe dat voor het doorslijpen. Van een dwarsligger of 5 voor en na de te maken snede een drupje dunne secondenlijm op het klein-ijzer laten vallen.  Voorkomt in een boog ook, dat de rail "spat" na het doorslijpen.

Grtzz,
Karst
« Laatst bewerkt op: 22 December 2020, 23:03:01 door Karst Drenth »

Chiel

  • Offline Offline
  • Berichten: 1111
Re: Rail isoleren
« Reactie #11 Gepost op: 06 January 2021, 19:28:30 »
Hoi,

In welke richting heb je dan een millimeter verschil?

ALs je ze tegen elkaar aanzet? Dus tussen de linker en rechter spoorstaaf? Ik merk daar niets van. Er zit altijd wat verschil tussen. Dat maakt echt niets uit. Ik heb zelf ook rocoline. Kijk maar eens hier Poggendam inbouwen Tankplaat. Daar zie je ook wat verschil. Als je het goed doet zie je nauwelijks waar de plastieke / plastic isolatielasjes zitten.  De treintjes rijden er gewoon goed over heen. Geen probleem

Groet Ronald.

Tussen de linker en rechter railstaaf inderdaad, in de lengte. Niet in hoogte.
 Tijdens het rijden merk ik er ook niks van hoor, en je ziet het alleen als je het van dichtbij bekijkt.

Bij gebruik van plastic raillasjes voeg je als het ware een millimeter toe. Bij door slijpen en opvullen niet.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26737
    • Pagina van klaas
Re: Rail isoleren
« Reactie #12 Gepost op: 06 January 2021, 22:07:14 »
Die millimeter kun je voorkomen door de spoorstaven een klein stukje korter te vijlen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6237
Re: Rail isoleren
« Reactie #13 Gepost op: 06 January 2021, 22:59:26 »
Ik herken het “probleem”. Inderdaad is elk iso lasje in feite een kleine mm extra spoorstaaf. Bezet melding zit nu eenmaal op dezelfde spoorstaaf dus als je langere baan hebt (met dus ook meer bezetmelders) zou de ene spoorstaaf al snel “uitbouwen”.

Maar heb er nog nooit probleem mee gehad,
Ik laat zelf her en der met opzet wat ruimte tussen de rails....
Hebben de trienen echt geen last van (h0) en voorkomt dat de boel op een warme zomerdag te strak tegen elkaar komt met alle gevolgen van dien.

Meeste rails wordt uiteindeljk toch in de winter gelegd en met de huidige zomers kan het in de zomer zomaar 15 graden warmer zijn onder het pannendak.