Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ronald doet de Fork Challenge! door Frank 123
Vandaag om 20:39:51
Piko 2025 door Huup
Vandaag om 20:17:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dion
Vandaag om 20:02:43
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 20:00:59
Railpro 607 door Bahn-AG
Vandaag om 19:54:06
DCM motor van Märklin demonteren. door bellejt
Vandaag om 19:17:08
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 18:59:30
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door puntenglijder
Vandaag om 18:32:29
Boek over de oorsprong NS 500/600 door sneek
Vandaag om 18:15:23
Spoor- en tramweg parafernalia door R1954
Vandaag om 18:03:03
Lima plan E bankjes door klusser
Vandaag om 18:02:28
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bert55
Vandaag om 17:27:18
Sikje 225 door Huup
Vandaag om 17:26:36
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorijzer
Vandaag om 16:29:42
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door FritsT
Vandaag om 16:01:15
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 15:50:59
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door Jip
Vandaag om 13:58:06
Spoor 1 nem of finescale door Hirschsprung
Vandaag om 13:22:31
Baanplan deels gebaseerd op Veluwe door Jelmer
Vandaag om 13:06:06
Klein baantje 1200x1200mm door spoorijzer
Vandaag om 12:56:42
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door robin binsbergen
Vandaag om 12:39:39
Bauarbeiten im gange door tijgernootje
Vandaag om 12:29:54
Station Roodeschool door Eric B
Vandaag om 12:17:40
Nedersaksenlijn in Nederland. door Hans Reints
Vandaag om 11:05:38
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 11:03:46
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 10:19:14
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 09:53:06
Lima IRM pimpen door 008200
Vandaag om 09:45:17
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door deBult
Vandaag om 08:26:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:10:49
  

Auteur Topic: Een "werkende"sluis  (gelezen 14922 keer)

jan_vm

  • Offline Offline
  • Berichten: 102
    • MST de Maaslijn
Re: Een "werkende"sluis
« Reactie #15 Gepost op: 20 December 2020, 12:05:12 »
Hallo Eric, met 8 mm zou alles wel heel zwaar worden. Het geheel moet ook nog in een baan ingebouwd worden.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7560
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Een "werkende"sluis
« Reactie #16 Gepost op: 20 December 2020, 12:43:19 »
Duidelijk Jan, goed argument, M8 is weliswaar stabieler, maar ook zwaarder ...
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

jan_vm

  • Offline Offline
  • Berichten: 102
    • MST de Maaslijn
Re: Een "werkende"sluis
« Reactie #17 Gepost op: 20 December 2020, 12:47:49 »
Aansturingen:
De sluis en de deuren worden handmatig bediend.
Dit wordt gedaan met een laptop met daarop Koploper© waarmee ook de baan bestuurd wordt.
Dat betekend dat alle onderdelen met schakeldecoders digitaal aangestuurd worden.
De sluisvloer wordt op en neer bewogen door een 12V gelijkstroom motor.
Door de spanning om te polen wordt de richting bepaald.
Met microswitches wordt op de eindstanden de spanning onderbroken.
Een diode zorgt ervoor dat bij ompolen de vloer de andere richting uit kan. 
Andere microswitches onderbreken de spanning voor de deuren als de vloer in beweging is.
De servo’s bedienen microswitches die er voor zorgen dat de vloer niet in beweging komt als er een sluisdeur open staat.
2 andere switches schakelen de lichtseinen bij de ingangen van de sluis.
Er zijn ongetwijfeld andere mogelijk voor de aansturing en beveiliging.
Maar met mijn beperkte technische kennis en mogelijkheden heb ik hier voor gekozen.
In de praktijk zal moet blijken hoe bedrijfszeker het allemaal is.
De volgende keer over de verdere aankleding.
Ook de “varende” boten komen nog aan de orde




Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10759
Re: Een "werkende"sluis
« Reactie #18 Gepost op: 20 December 2020, 13:22:17 »
Interessant. Ik heb er zelf wel eens over gedacht om iets Engels met narrowboats te doen en dan is een sluis onmisbaar. Ligt nog op de plank met 204 andere ideeën.

In de praktijk zal moet blijken hoe bedrijfszeker het allemaal is.
Hangt mede af van de eisen die je stelt. Moet dit een lang weekend op een beurs kunnen draaien, 8 uur per dag, 3 dagen achter elkaar?
Of is het leuk om zelf 2x in een weekend te laten draaien en verder voor een incidentele bezoeker op zolder?
No dress rehearsel, this is our life.

gdh

  • Offline Offline
  • Berichten: 1150
    • Station Lemmer
Re: Een "werkende"sluis
« Reactie #19 Gepost op: 20 December 2020, 14:15:53 »
wat een gaaf idee. (y) zal deze volgen

jan_vm

  • Offline Offline
  • Berichten: 102
    • MST de Maaslijn
Re: Een "werkende"sluis
« Reactie #20 Gepost op: 21 December 2020, 10:55:58 »
dubbele tekst,sorry ;D
« Laatst bewerkt op: 21 December 2020, 13:45:49 door jan_vm »

skiptram

  • Offline Offline
  • Berichten: 476
    • skiptram
Re: Een "werkende"sluis
« Reactie #21 Gepost op: 21 December 2020, 11:34:15 »
Beste Jan, ik zie dat je de gevaarlijke variant van de sluisdeuren hebt ontdekt en nu is maar te hopen dat ze weer gauw open en dicht mogen en niet in de lockdown blijven steken. Was leuk om het probleem met je te bespreken en wat oplossingen aan te dragen.
Gr.Paul Sassen
www.skiptram.nl
"Vraag niet hoe het kan, maar geniet ervan" ( De Lijn)
zie ook op facebook: https://www.facebook.com/trammodelbouw/?rc=p

jan_vm

  • Offline Offline
  • Berichten: 102
    • MST de Maaslijn
Re: Een "werkende"sluis
« Reactie #22 Gepost op: 21 December 2020, 11:57:54 »
Hallo Paul,
Zonder jou hulp was ik nog aan het prutsen. En over treinen en trams kletsen is ook altijd welkom.

jan_vm

  • Offline Offline
  • Berichten: 102
    • MST de Maaslijn
Re: Een "werkende"sluis
« Reactie #23 Gepost op: 21 December 2020, 11:58:09 »
De sluiswanden zijn gemaakt van 3mm triplex waarop plastic muurplaten gelijmd zijn.
Aan een kant zijn verticale verstevigings ribben aan gebracht.
De wanden worden op de grondplaat geschroefd.
Aan de 2 ingangen is een vulstuk gemaakt dat aansluiten op de deuren en de sluisvloer.
Tot slot zijn er hekken, bolders en verdere details aangebracht.
De sluis met toebehoren wordt in zijn geheel in de baan geplaatst en aangesloten.
Het uitnemen van de sluis kost ongeveer 5 minuten.
Terugplaatsen en weer aansluiten 10 minuten.
Altijd handig als er iets hapert en hier spreekt de ervaring.
De meeste tijd kost het weer in orde brengen van de begroeiing.







« Laatst bewerkt op: 21 December 2020, 12:01:47 door jan_vm »

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2615
Re: Een "werkende"sluis
« Reactie #24 Gepost op: 21 December 2020, 12:42:46 »
Hoi Jan, mooi deze foto's met deels blik op de afwerking en zicht op de techniek. Zie ik op de eerste foto in het midden een groot koellichaam? Zo ja, wat zit daarop wat zo warm wordt?

Gr. Frits
Groet Frits

jan_vm

  • Offline Offline
  • Berichten: 102
    • MST de Maaslijn
Re: Een "werkende"sluis
« Reactie #25 Gepost op: 21 December 2020, 13:21:14 »
Hallo Frits, het koellichaam heb ik tegen de motor geklemd. Waarschijnlijk overbodig maar zeker is zeker.

Maarten65

  • Offline Offline
  • Berichten: 158
Re: Een "werkende"sluis
« Reactie #26 Gepost op: 21 December 2020, 13:26:04 »
Ik begrijp alleen nog niet hoe je aan de rechterkant de deuren open doet.
Rechts staat water altijd hoog, als sluiskolk hoog staat gaan rechts de deuren open. Beweegt dan alleen dat deel vd deur die boven water uitsteekt?

jan_vm

  • Offline Offline
  • Berichten: 102
    • MST de Maaslijn
Re: Een "werkende"sluis
« Reactie #27 Gepost op: 21 December 2020, 13:28:14 »
De boten
De boten “varen”  met behulp van onder andere Fallercar© onderdelen.
Dat betekent dat er in het kanaal en de sluis magneetband is aangebracht.
Voor en in de sluis zitten onder “water” magneet spoelen die de boten kunnen stoppen.
Met een schakeldecoder worden de spoelen in en uit geschakeld.
In elke boot zit een reed contact dat bij ingeschakelde magneet de spanning in de boot onderbreekt.

Boot 1 is een Artitec© model dat wat aangepast is.
Hij wordt aangedreven door een klein motortje dat op 1,5 V langzaam beweegt.
2 AAA baterijen zorgen voor de energie.
Een messing bodemplaat met daarop de aandrijving en stuurmagneet is de basis.
Het restant van de boot zit daar bovenop.





Boot 2 is een aangepast en gesuperd  Faller© model.
Een 12v motor met vertragingskast draait op 3v heel fraai langzaam.
De achteraandrijving komt uit een slotcar race auto.
Stuurmechanisme is weer van Faller©.
Met behulp van spullen uit de rommeldoos is de boot verfraaid.
Foto's volgen


jan_vm

  • Offline Offline
  • Berichten: 102
    • MST de Maaslijn
Re: Een "werkende"sluis
« Reactie #28 Gepost op: 21 December 2020, 13:30:27 »
Hallo Maarten, de rechterdeur bestaat uit 2 delen. Een vast deel en het bovenste deel dat kan draaien.

jan_vm

  • Offline Offline
  • Berichten: 102
    • MST de Maaslijn
Re: Een "werkende"sluis
« Reactie #29 Gepost op: 21 December 2020, 13:41:00 »
Boot 2







De sluis is intussen ingebouwd in mijn nieuwe baan waarover ik later wil berichten.