BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Modelspoorverenigingen (MSV) => MST de Maaslijn - Nijmegen => Topic gestart door: jan_vm op 19 december 2020, 13:29:56
-
Voor mijn nieuwe baan leek het mij mooi om een sluis te bouwen die schepen van hoog naar laag en omgekeerd brengt.
Maar ja, een idee is mooi maar dan de uitvoering.
Hoe krijg je de sluisvloer mooi gelijkmatig en vlak omhoog.
Er werd met onze clubleden veel gebrainstormd en uiteindelijk kwam er het plan om met 4 draadspindels de zaak te laten bewegen.
Maar hoe laat je 4 draadspindels gelijktijdig draaien.
Na diverse probeersels met tandwielen, werd op de beurs van Dortmund een paar jaar geleden het gouden idee gevonden.
Een getande riem die met bijbehorende wielen alle spindels, M3, gelijktijdig laat draaien.
Toen kwam het op de uitvoering.
In twee 5mm dikke platen MDF werden gaten geboord voor 8 lagertjes met buiten diameter van 10 mm en van binnen 3 mm.
Maar de diameter van M3 draadeind is minder dan 3mm dus slingerde de spindels verschrikkelijk.
Ik heb geen technische opleiding dus hier moest ik hulp inroepen.
Paul Sassen van Skiptram vond het een interessant probleem en samen met zijn helper werd een oplossing gevonden.
-
De “techneuten” kwamen met de volgende oplossing.
Een RVS staafje van 3mm kreeg aan een kant draad getapt.
Dat kwam gelagerd tussen 2 platen MDF
Daarop kwam een draadbus met daarop het draadeind M3
Als aandrijving wordt een 12V motortje met aangebouwde vertragingskast gebruikt.
Om de riem op spanning te houden is er een extra “loopwiel” toegevoegd met een veermechaniek.
Het geheel draait prima hoewel het vrij veel lawaai maakt.
De draadspindels slingeren vrijwel niet dus tijd voor de verdere opbouw.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01309-2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01309-2.jpg)
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01308-2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01308-2.jpg)
-
De spaninrichting
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01309-3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01309-3.jpg)
-
Tussen de spindels zitten dwars 2 messing kokers 4x8mm met daarin een blokje messing waarin 3 mm draad getapt is.
Als de spindels draaien bewegen deze kokers ophoog of omlaag.
n.b de foto vertekent nogal.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01310-2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01310-2.jpg)
-
Op deze 2 dwarsverbindingen ligt een stuk printplaat in de vorm van het wateroppervlak.
Er zijn ook 2 geleider pennen gebruikt die er voor zorgen dat de bodemplaat zich niet verplaatst.
In het midden van de printplaat is eerst in de lengterichting een strip magneetband gelijmd.
Daarnaast zijn stroken styreen gelijmd zodat alles vlak werd.
Die magneetband moet later de boten in het juiste spoor houden.
Na plamuren en schuren is de bodemplaat geschilderd.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01315-2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01315-2.jpg)
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01317-2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01317-2.jpg)
wordt vervolgt
-
Leuk project!
-
Mooi verhaal en heel ingenieus bedacht.
Ben benieuwd naar het vervolg.
Ja dit is een bouwwerk dat ik ook eens heb gerealiseerd voor een opdrachtgever.
Het is inderdaad heel veel puzzelen over de werkwijze.
In plaats van spindels heb ik van een (auto)schaarkrik gebruik gemaakt.
Van koperen strippen en een aandrijving rechtstreeks op de schroefas en een flexibele stroomaansluiting.
Ik weet niet wat jullie bedoeling is met de schepen?
Via FallerC liet ik ze binnen varen. Dan stop. En op moment dat hoog/laag is, er weer uit"rijden"
Heb toen lopen goochelen met microswitches.
Maar alles zou nu met arduino wellicht ook aangestuurd kunnen worden.
Ik blijf dit volgen.
Ronald Visser
-
Hallo Jan,
Is dit een onderdeel van de club MST de Maaslijn?
Gr, Bert
Team moderatoren.
-
Jawel, vanaf de oprichting ben ik daar lid van.
Door het gedwongen thuis zitten heb ik alle tijd om te knutselen.
De bouw aan onze clubbaan "Vogelsheim" ligt noodgedwongen stil.
Daar zal te zijner tijd ook wel iemand over berichten.
We blijven actief dus.
-
Hallo Jan,
Beweging op de baan doet het altijd goed bij de toeschouwer. Leuk dat je dat hier laat zien en vertelt hoe dat is gedaan. Van idee tot ontwerp naar uitvoering. Het ziet er indrukwekkend uit. Ik ben benieuwd naar het vervolg.
-
Hoi Jan, mooi project en leuk verslag. (y)
Een kleine tip, je kan ook meerdere foto's in één bericht zetten. Dan hoef je niet steeds een nieuw bericht te plaatsen.
Succes Frits
-
Leuke uitdaging (y)
Vanwaar de keuze voor M3? Persoonlijk zou ik voor M8 of groter hebben gekozen, vandaar de vraag.
Ik volg met belangstelling verder, heel benieuwd naar de oplossing voor de deuren.
-
Toen werd het tijd voor de sluisdeuren.
Die zijn gemaakt van plaatjes messing waarop messing profielen zijn gesoldeerd.
De deuren zijn vervolgens aan een kant gesoldeerd aan een messingbuisje met buitenmaat 3mm.
In de bodemplaat zijn buisjes gelijmd met binnenmaat van 3 mm.
Daarin draaien de sluisdeuren.
Met een stukje printplaat onderaan het 3 mm buisje kan de deur bewogen worden.
2 servo’s zorgen voor die beweging.
De servo’s zitten aan de hoge kant van de sluis en blijven bereikbaar.
Met een 0.5 mm staaldraad die in een styreen buisje loopt wordt de servo beweging overgebracht.
Een ESU servodecoder stuurt de servo’s aan.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01315-4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01315-4.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01311-2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01311-2.jpg)
-
Hallo Eric, met 8 mm zou alles wel heel zwaar worden. Het geheel moet ook nog in een baan ingebouwd worden.
-
Duidelijk Jan, goed argument, M8 is weliswaar stabieler, maar ook zwaarder ...
-
Aansturingen:
De sluis en de deuren worden handmatig bediend.
Dit wordt gedaan met een laptop met daarop Koploper© waarmee ook de baan bestuurd wordt.
Dat betekend dat alle onderdelen met schakeldecoders digitaal aangestuurd worden.
De sluisvloer wordt op en neer bewogen door een 12V gelijkstroom motor.
Door de spanning om te polen wordt de richting bepaald.
Met microswitches wordt op de eindstanden de spanning onderbroken.
Een diode zorgt ervoor dat bij ompolen de vloer de andere richting uit kan.
Andere microswitches onderbreken de spanning voor de deuren als de vloer in beweging is.
De servo’s bedienen microswitches die er voor zorgen dat de vloer niet in beweging komt als er een sluisdeur open staat.
2 andere switches schakelen de lichtseinen bij de ingangen van de sluis.
Er zijn ongetwijfeld andere mogelijk voor de aansturing en beveiliging.
Maar met mijn beperkte technische kennis en mogelijkheden heb ik hier voor gekozen.
In de praktijk zal moet blijken hoe bedrijfszeker het allemaal is.
De volgende keer over de verdere aankleding.
Ook de “varende” boten komen nog aan de orde
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01317-3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01317-3.jpg)
-
Interessant. Ik heb er zelf wel eens over gedacht om iets Engels met narrowboats te doen en dan is een sluis onmisbaar. Ligt nog op de plank met 204 andere ideeën.
In de praktijk zal moet blijken hoe bedrijfszeker het allemaal is.
Hangt mede af van de eisen die je stelt. Moet dit een lang weekend op een beurs kunnen draaien, 8 uur per dag, 3 dagen achter elkaar?
Of is het leuk om zelf 2x in een weekend te laten draaien en verder voor een incidentele bezoeker op zolder?
-
wat een gaaf idee. (y) zal deze volgen
-
dubbele tekst,sorry ;D
-
Beste Jan, ik zie dat je de gevaarlijke variant van de sluisdeuren hebt ontdekt en nu is maar te hopen dat ze weer gauw open en dicht mogen en niet in de lockdown blijven steken. Was leuk om het probleem met je te bespreken en wat oplossingen aan te dragen.
Gr.Paul Sassen
-
Hallo Paul,
Zonder jou hulp was ik nog aan het prutsen. En over treinen en trams kletsen is ook altijd welkom.
-
De sluiswanden zijn gemaakt van 3mm triplex waarop plastic muurplaten gelijmd zijn.
Aan een kant zijn verticale verstevigings ribben aan gebracht.
De wanden worden op de grondplaat geschroefd.
Aan de 2 ingangen is een vulstuk gemaakt dat aansluiten op de deuren en de sluisvloer.
Tot slot zijn er hekken, bolders en verdere details aangebracht.
De sluis met toebehoren wordt in zijn geheel in de baan geplaatst en aangesloten.
Het uitnemen van de sluis kost ongeveer 5 minuten.
Terugplaatsen en weer aansluiten 10 minuten.
Altijd handig als er iets hapert en hier spreekt de ervaring.
De meeste tijd kost het weer in orde brengen van de begroeiing.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01318-2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01318-2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01319-2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01319-2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01323-2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01323-2.jpg)
-
Hoi Jan, mooi deze foto's met deels blik op de afwerking en zicht op de techniek. Zie ik op de eerste foto in het midden een groot koellichaam? Zo ja, wat zit daarop wat zo warm wordt?
Gr. Frits
-
Hallo Frits, het koellichaam heb ik tegen de motor geklemd. Waarschijnlijk overbodig maar zeker is zeker.
-
Ik begrijp alleen nog niet hoe je aan de rechterkant de deuren open doet.
Rechts staat water altijd hoog, als sluiskolk hoog staat gaan rechts de deuren open. Beweegt dan alleen dat deel vd deur die boven water uitsteekt?
-
De boten
De boten “varen” met behulp van onder andere Fallercar© onderdelen.
Dat betekent dat er in het kanaal en de sluis magneetband is aangebracht.
Voor en in de sluis zitten onder “water” magneet spoelen die de boten kunnen stoppen.
Met een schakeldecoder worden de spoelen in en uit geschakeld.
In elke boot zit een reed contact dat bij ingeschakelde magneet de spanning in de boot onderbreekt.
Boot 1 is een Artitec© model dat wat aangepast is.
Hij wordt aangedreven door een klein motortje dat op 1,5 V langzaam beweegt.
2 AAA baterijen zorgen voor de energie.
Een messing bodemplaat met daarop de aandrijving en stuurmagneet is de basis.
Het restant van de boot zit daar bovenop.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01288-2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01288-2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01290-2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01290-2.jpg)
Boot 2 is een aangepast en gesuperd Faller© model.
Een 12v motor met vertragingskast draait op 3v heel fraai langzaam.
De achteraandrijving komt uit een slotcar race auto.
Stuurmechanisme is weer van Faller©.
Met behulp van spullen uit de rommeldoos is de boot verfraaid.
Foto's volgen
-
Hallo Maarten, de rechterdeur bestaat uit 2 delen. Een vast deel en het bovenste deel dat kan draaien.
-
Boot 2
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01295-3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01295-3.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01292-2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01292-2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01293-2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01293-2.jpg)
De sluis is intussen ingebouwd in mijn nieuwe baan waarover ik later wil berichten.
-
Ik ben zeer benieuwd naar een filmpje waar de sluis werkend te zien is (y)
Mvg Johan
-
Ben ook wel benieuw hoe dat er uit gaat zien. Ter plaatse van de deuren zal er een naad in het water komen.
-
Johan, dat komt als de baan in zijn geheel opgesteld kan worden in de clubruimte. Dat zal volgend jaar worden als we weer unlockt worden.
Klaas, naden zijn niet te vermijden omdat het ook uitneembaar moet zijn. Ze zijn wel zo klein mogelijk gehouden. Daarnaast moet er wat speling zijn om te voorkomen dat het vastloopt.
-
Bedankt voor de uitleg. Een erg leuk project!
-
https://youtu.be/xZWTvxzlExA
Met dank aan Ronald Visser voor het maken van de film.
-
Verdere foto's volgen. Ook van de baan die er achter ligt. Even de boel weer opbouwen voor de fotograaf.
-
Echt heel gaaf, super mooi. Ik geef een 10! Alles klopt. De snelheid van de boot, de beweging van de deuren en het zakken en stijgen van het water. Ook de scenery heel goed gedaan. Perfect (y)
Eén kleine tip. De kade muren in de sluis waar normaal het hoog water staat kunnen nog wat donkerder gemaakt worden.
-
Erg mooi gemaakt!
groeten,
Julien
-
Heel fraai.
-
top!
-
Gaaf!
-
Prachtig, vooralsnog de mooiste variant van een 'droge' werkende sluis die ik heb gezien (y)
-
Wat mooii!!! Super gemaakt, grote complimenten!! (y) (y) (y)
-
Bedankt allemaal voor jullie lovende woorden.
Nu maar kijken of ik het ergens aan het "grote publiek" kan vertonen.
Jan
-
Ingenieus idee op meesterlijke wijze uitgevoerd (y). Alle bewegingen van het schutten verlopen inderdaad mooi gelijkmatig en in een realistisch tempo. Top !
Peter
-
Nu maar kijken of ik het ergens aan het "grote publiek" kan vertonen.
Is de modelbouwshow (https://modelbouwshow.nl/) op 18 en 19 juni in het Autotron een idee?
De inschrijftermijn is inmiddels verlopen (18 april) maar misschien hebben ze nog een plekje vrij.
-
Meesterlijk idee en fantastisch uitgevoerd. Modelbouw op z'n mooist (en meest ingewikkeld). Top.
-
Hallo Klaas,
Had ik me voor opgegeven.
Maar: te groot/te klein/te duur/niet fraai genoeg/te weinig info, zeg het maar ???.
Kortom, geen Rosmalen voor mij.
Jan
-
Prachtig stuk modelbouw (y)
-
Jan, jammer dat het voor Rosmalen "niet geschikt" was.
Ik had me aangemeld voor de editie in Goes, maar die werd op het laatste moment afgeblazen. Kreeg toen de gelegenheid om in te schrijven voor Rosmalen. Heb ik niet gedaan, want voor mij logistiek niet haalbaar.
-
Kom op Klaas, gewoon stug doorfietsen..........
-
Nog wat plaatjes
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-20201221-141804-2-626d2e933670d.jpg)[/url]
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-20201221-141641-kopie-2-626d2f001ab0d.jpg)[/url]
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-20201221-141613-kopie-2-626d2f2d992ce.jpg)[/url]
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-20211102-130858-1-2-626d2f52918a3.jpg)[/url]
-
Fantastisch Jan, je hebt jezelf alweer overtroffen met deze knap gebouwde schoonheid. Chapeau.
Carel
-
Ja, dit is echt mooi gedaan, zowel uitgedacht als uit gevoerd (y) (y).
Cor Lageweg.
-
Wat een gaaf project!! (y)
-
Al eerder op de topic Open dag van MST De Maaslijn getoond.
https://youtu.be/xZWTvxzlExA
Ronald Visser.
-
Gezien op de open dag van MST de Maaslijn. Deze schitterend gebouwde modelspoorbaan met een met deze volledig naar voorbeeld werkende sluis van topklasse. Met origineel SNCF materieel uit die jaren. Bij al die positieve reacties sluit ik me graag aan. Modelspoorbouw van topklasse. Een highlight en publiekstrekker op tentoonstellingen. Proficiat aan Jan.
-
Wat ongelofelijk mooi zeg (y)
Dat moet een werk geweest zijn alles uit te denken, te bouwen en te laten werken. Tsjonge :P
-
Zie hiervoor, voor details van de bouw.
Ronald Visser
-
Afgelopen weekend kon ik eindelijk mijn baan aan het publiek laten zien.
In Helmond waren de reacties positief en 2 dagen reden de treinen voorbeeldig.
Jammer dat de sluis de duurtest niet helemaal doorstond.
Zondagmiddag was er geen beweging meer in te krijgen.
Vandaag werkte alles weer naar behoren dus waarschijnlijk is er wat te warm geworden.
Samen met de deskundigen kijken we waar dat aan gelegen heeft.
Gelukkig had Hans Peters een film gemaakt zodat we konden laten zien hoe het hoort te werken.
https://www.youtube.com/watch?v=zA_Bdn1QfVk&t=22s
Volgende uitvoering is in Gangelt eind november.
Jan
-
Prachtig gemaakt. Hoge kwaliteit modelbouw, echt schitterend.
-
Heel mooi gemaakt (y)
-
Inderdaad… heel mooi (y)
-
Afgelopen weekend in Helmond gezien. Wat een prachtig staaltje modelbouw.
Op naar OnTrax zou ik zeggen
groet, Henk
-
Op 10 en 11 februari is "Ecluse 11" te zien bij Houten op Rail(s). Wel even alles nog even testen voor die tijd.
Jan
-
Heel tof, Jan (y)