Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€100.00
Per saldo:
€-150.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 20-05-2023
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Frank103
Vandaag
om 12:44:53
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Wim Vink
Vandaag
om 12:34:31
Fleishmann draaischijf 6152C digitaliseren met DSD2022 Drehscheibendekoder
door
Von Rondstadd
Vandaag
om 12:18:03
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²)
door
NS1220
Vandaag
om 12:11:31
Raadplaatje
door
spoorzeven
Vandaag
om 11:55:33
Vrijdag 9 juni Veronica Express (De Karel)
door
Forever Rocofan
Vandaag
om 11:52:56
YaMoRC komt met R-bus terugmeldmodule YD6016RB-CS
door
Ben
Vandaag
om 10:55:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Marc tramt
Vandaag
om 10:40:09
ESU BR151 (31030) defect
door
M@rk
Vandaag
om 10:40:07
Bypass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N
door
Rody v. G.
Vandaag
om 10:39:52
NS-6000 in Spoor-1
door
FritsT
Vandaag
om 10:39:38
Mat 46 Rivarossi aandrijfassen
door
Spoor010
Vandaag
om 10:33:49
Daz
door
Alewijn
Vandaag
om 10:15:26
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 09:08:15
Voorbereiding bouw en bouwsels N baan Swalbenburg, 2,80 mtr x ,60 cm.
door
NS264
Vandaag
om 08:42:54
BiensBacherWalt
door
tothebeach
Vandaag
om 08:11:13
ACME Traxx BNL openen
door
Martijn193
Vandaag
om 08:03:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
Vandaag
om 01:20:09
probleem met Fleischmann draaischijf
door
Frederikus
09 juni 2023, 23:49:30
Bouw van materieel 40 treinstellen
door
Rob Bennis
09 juni 2023, 23:19:21
Ton bouwt goederenwagens
door
TonM
09 juni 2023, 22:24:34
Haandrecht zolderdam H0
door
Benelux795
09 juni 2023, 21:41:46
Ronald gaat vreemd! En bouwt een keertje Duits :)
door
Ronald Halma
09 juni 2023, 21:11:19
Witmoosdorf
door
Jelmer
09 juni 2023, 21:03:42
NTM Veewagen. Messing Spoor-1
door
FritsT
09 juni 2023, 20:49:25
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
VictorPM
09 juni 2023, 19:30:57
RET - autobussen aan de Dnjepr ?
door
Eelco Storm
09 juni 2023, 18:33:56
Restauratie Fleischmann 1215 (kunststof versie), waar onderdelen verkrijgbaar?
door
Ferdinand Bogman
09 juni 2023, 17:06:47
Roco NS 200/300 Sik groen, model 2020, bedrijfsnummer 288
door
VAM65
09 juni 2023, 16:41:51
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
Sven
09 juni 2023, 15:52:49
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Modelspoorverenigingen (MSV)
|
MST de Maaslijn - Nijmegen
|
Een "werkende"sluis
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
Volgende
- [
1
]
2
3
...
5
Omlaag
Auteur
Topic: Een "werkende"sluis (gelezen 9015 keer)
jan_vm
Offline
Berichten: 99
Een "werkende"sluis
«
Gepost op:
19 december 2020, 13:29:56 »
Voor mijn nieuwe baan leek het mij mooi om een sluis te bouwen die schepen van hoog naar laag en omgekeerd brengt.
Maar ja, een idee is mooi maar dan de uitvoering.
Hoe krijg je de sluisvloer mooi gelijkmatig en vlak omhoog.
Er werd met onze clubleden veel gebrainstormd en uiteindelijk kwam er het plan om met 4 draadspindels de zaak te laten bewegen.
Maar hoe laat je 4 draadspindels gelijktijdig draaien.
Na diverse probeersels met tandwielen, werd op de beurs van Dortmund een paar jaar geleden het gouden idee gevonden.
Een getande riem die met bijbehorende wielen alle spindels, M3, gelijktijdig laat draaien.
Toen kwam het op de uitvoering.
In twee 5mm dikke platen MDF werden gaten geboord voor 8 lagertjes met buiten diameter van 10 mm en van binnen 3 mm.
Maar de diameter van M3 draadeind is minder dan 3mm dus slingerde de spindels verschrikkelijk.
Ik heb geen technische opleiding dus hier moest ik hulp inroepen.
Paul Sassen van Skiptram vond het een interessant probleem en samen met zijn helper werd een oplossing gevonden.
«
Laatst bewerkt op: 19 december 2020, 13:34:58 door jan_vm
»
Gelogd
jan_vm
Offline
Berichten: 99
Re: Een "werkende"sluis
«
Reactie #1 Gepost op:
19 december 2020, 13:32:19 »
De “techneuten” kwamen met de volgende oplossing.
Een RVS staafje van 3mm kreeg aan een kant draad getapt.
Dat kwam gelagerd tussen 2 platen MDF
Daarop kwam een draadbus met daarop het draadeind M3
Als aandrijving wordt een 12V motortje met aangebouwde vertragingskast gebruikt.
Om de riem op spanning te houden is er een extra “loopwiel” toegevoegd met een veermechaniek.
Het geheel draait prima hoewel het vrij veel lawaai maakt.
De draadspindels slingeren vrijwel niet dus tijd voor de verdere opbouw.
«
Laatst bewerkt op: 19 december 2020, 16:59:47 door jan_vm
»
Gelogd
jan_vm
Offline
Berichten: 99
Re: Een "werkende"sluis
«
Reactie #2 Gepost op:
19 december 2020, 13:45:02 »
Gelogd
jan_vm
Offline
Berichten: 99
Re: Een "werkende"sluis
«
Reactie #3 Gepost op:
19 december 2020, 14:02:49 »
De spaninrichting
«
Laatst bewerkt op: 19 december 2020, 16:59:21 door jan_vm
»
Gelogd
jan_vm
Offline
Berichten: 99
Re: Een "werkende"sluis
«
Reactie #4 Gepost op:
19 december 2020, 14:16:09 »
Tussen de spindels zitten dwars 2 messing kokers 4x8mm met daarin een blokje messing waarin 3 mm draad getapt is.
Als de spindels draaien bewegen deze kokers ophoog of omlaag.
n.b de foto vertekent nogal.
«
Laatst bewerkt op: 19 december 2020, 16:59:07 door jan_vm
»
Gelogd
jan_vm
Offline
Berichten: 99
Re: Een "werkende"sluis
«
Reactie #5 Gepost op:
19 december 2020, 16:58:18 »
Op deze 2 dwarsverbindingen ligt een stuk printplaat in de vorm van het wateroppervlak.
Er zijn ook 2 geleider pennen gebruikt die er voor zorgen dat de bodemplaat zich niet verplaatst.
In het midden van de printplaat is eerst in de lengterichting een strip magneetband gelijmd.
Daarnaast zijn stroken styreen gelijmd zodat alles vlak werd.
Die magneetband moet later de boten in het juiste spoor houden.
Na plamuren en schuren is de bodemplaat geschilderd.
«
Laatst bewerkt op: 19 december 2020, 17:03:53 door jan_vm
»
Gelogd
jan_vm
Offline
Berichten: 99
Re: Een "werkende"sluis
«
Reactie #6 Gepost op:
19 december 2020, 17:02:28 »
wordt vervolgt
Gelogd
RobGood
Offline
Berichten: 153
Re: Een "werkende"sluis
«
Reactie #7 Gepost op:
19 december 2020, 17:56:58 »
Leuk project!
Gelogd
MOVisser
Offline
Berichten: 5248
Re: Een "werkende"sluis
«
Reactie #8 Gepost op:
19 december 2020, 17:59:08 »
Mooi verhaal en heel ingenieus bedacht.
Ben benieuwd naar het vervolg.
Ja dit is een bouwwerk dat ik ook eens heb gerealiseerd voor een opdrachtgever.
Het is inderdaad heel veel puzzelen over de werkwijze.
In plaats van spindels heb ik van een (auto)schaarkrik gebruik gemaakt.
Van koperen strippen en een aandrijving rechtstreeks op de schroefas en een flexibele stroomaansluiting.
Ik weet niet wat jullie bedoeling is met de schepen?
Via FallerC liet ik ze binnen varen. Dan stop. En op moment dat hoog/laag is, er weer uit"rijden"
Heb toen lopen goochelen met microswitches.
Maar alles zou nu met arduino wellicht ook aangestuurd kunnen worden.
Ik blijf dit volgen.
Ronald Visser
Gelogd
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen.
Houten augustus 2023
sta ik er pas weer. Ook met N-schaal
Bert van Gelder
Offline
Berichten: 4387
Re: Een "werkende"sluis
«
Reactie #9 Gepost op:
19 december 2020, 19:15:09 »
Hallo Jan,
Is dit een onderdeel van de club MST de Maaslijn?
Gr, Bert
Team moderatoren.
Gelogd
jan_vm
Offline
Berichten: 99
Re: Een "werkende"sluis
«
Reactie #10 Gepost op:
20 december 2020, 10:31:12 »
Jawel, vanaf de oprichting ben ik daar lid van.
Door het gedwongen thuis zitten heb ik alle tijd om te knutselen.
De bouw aan onze clubbaan "Vogelsheim" ligt noodgedwongen stil.
Daar zal te zijner tijd ook wel iemand over berichten.
We blijven actief dus.
Gelogd
hansberekvam
Offline
Berichten: 33
Re: Een "werkende"sluis
«
Reactie #11 Gepost op:
20 december 2020, 10:55:04 »
Hallo Jan,
Beweging op de baan doet het altijd goed bij de toeschouwer. Leuk dat je dat hier laat zien en vertelt hoe dat is gedaan. Van idee tot ontwerp naar uitvoering. Het ziet er indrukwekkend uit. Ik ben benieuwd naar het vervolg.
Gelogd
Hans Peters.
Nordlandsbanen (NO), Flåmsbana Berekvam (NO),
CFV Lamastre (F), Neuburg Waldhofen an der Jagst (D), medebouwer aan Souvenirs de Vacances Français (F).
Fritsprt
Offline
Berichten: 2505
Re: Een "werkende"sluis
«
Reactie #12 Gepost op:
20 december 2020, 10:56:07 »
Hoi Jan, mooi project en leuk verslag.
Een kleine tip, je kan ook meerdere foto's in één bericht zetten. Dan hoef je niet steeds een nieuw bericht te plaatsen.
Succes Frits
Gelogd
Groet Frits
Eric B
Offline
Berichten: 6786
NS tijdperk III (a)b/c
Re: Een "werkende"sluis
«
Reactie #13 Gepost op:
20 december 2020, 11:36:33 »
Leuke uitdaging
Vanwaar de keuze voor M3? Persoonlijk zou ik voor M8 of groter hebben gekozen, vandaar de vraag.
Ik volg met belangstelling verder, heel benieuwd naar de oplossing voor de deuren.
Gelogd
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.
jan_vm
Offline
Berichten: 99
Re: Een "werkende"sluis
«
Reactie #14 Gepost op:
20 december 2020, 12:03:48 »
Toen werd het tijd voor de sluisdeuren.
Die zijn gemaakt van plaatjes messing waarop messing profielen zijn gesoldeerd.
De deuren zijn vervolgens aan een kant gesoldeerd aan een messingbuisje met buitenmaat 3mm.
In de bodemplaat zijn buisjes gelijmd met binnenmaat van 3 mm.
Daarin draaien de sluisdeuren.
Met een stukje printplaat onderaan het 3 mm buisje kan de deur bewogen worden.
2 servo’s zorgen voor die beweging.
De servo’s zitten aan de hoge kant van de sluis en blijven bereikbaar.
Met een 0.5 mm staaldraad die in een styreen buisje loopt wordt de servo beweging overgebracht.
Een ESU servodecoder stuurt de servo’s aan.
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
Volgende
- [
1
]
2
3
...
5
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Modelspoorverenigingen (MSV)
|
MST de Maaslijn - Nijmegen
|
Een "werkende"sluis