Doel:€250.00
Donaties:€100.00

Per saldo:€-150.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 20-05-2023

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 12:44:53
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 12:34:31
Fleishmann draaischijf 6152C digitaliseren met DSD2022 Drehscheibendekoder door Von Rondstadd
Vandaag om 12:18:03
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS1220
Vandaag om 12:11:31
Raadplaatje door spoorzeven
Vandaag om 11:55:33
Vrijdag 9 juni Veronica Express (De Karel) door Forever Rocofan
Vandaag om 11:52:56
YaMoRC komt met R-bus terugmeldmodule YD6016RB-CS door Ben
Vandaag om 10:55:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Marc tramt
Vandaag om 10:40:09
ESU BR151 (31030) defect door M@rk
Vandaag om 10:40:07
Bypass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door Rody v. G.
Vandaag om 10:39:52
NS-6000 in Spoor-1 door FritsT
Vandaag om 10:39:38
Mat 46 Rivarossi aandrijfassen door Spoor010
Vandaag om 10:33:49
Daz door Alewijn
Vandaag om 10:15:26
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 09:08:15
Voorbereiding bouw en bouwsels N baan Swalbenburg, 2,80 mtr x ,60 cm. door NS264
Vandaag om 08:42:54
BiensBacherWalt door tothebeach
Vandaag om 08:11:13
ACME Traxx BNL openen door Martijn193
Vandaag om 08:03:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 01:20:09
probleem met Fleischmann draaischijf door Frederikus
09 juni 2023, 23:49:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
09 juni 2023, 23:19:21
Ton bouwt goederenwagens door TonM
09 juni 2023, 22:24:34
Haandrecht zolderdam H0 door Benelux795
09 juni 2023, 21:41:46
Ronald gaat vreemd! En bouwt een keertje Duits :) door Ronald Halma
09 juni 2023, 21:11:19
Witmoosdorf door Jelmer
09 juni 2023, 21:03:42
NTM Veewagen. Messing Spoor-1 door FritsT
09 juni 2023, 20:49:25
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door VictorPM
09 juni 2023, 19:30:57
RET - autobussen aan de Dnjepr ? door Eelco Storm
09 juni 2023, 18:33:56
Restauratie Fleischmann 1215 (kunststof versie), waar onderdelen verkrijgbaar? door Ferdinand Bogman
09 juni 2023, 17:06:47
Roco NS 200/300 Sik groen, model 2020, bedrijfsnummer 288 door VAM65
09 juni 2023, 16:41:51
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Sven
09 juni 2023, 15:52:49
  

Auteur Topic: Een "werkende"sluis  (gelezen 9015 keer)

jan_vm

  • Offline Offline
  • Berichten: 99
    • MST de Maaslijn
Een "werkende"sluis
« Gepost op: 19 december 2020, 13:29:56 »
Voor mijn nieuwe baan leek het mij mooi om een sluis te bouwen die schepen van hoog naar laag en omgekeerd brengt.
Maar ja, een idee is mooi maar dan de uitvoering.
Hoe krijg je de sluisvloer mooi gelijkmatig en vlak omhoog.
Er werd met onze clubleden veel gebrainstormd en uiteindelijk kwam er het plan om met 4 draadspindels de zaak te laten bewegen.
Maar hoe laat je 4 draadspindels gelijktijdig draaien.
Na diverse probeersels met tandwielen, werd op de beurs van Dortmund een paar jaar geleden het gouden idee gevonden.
Een getande riem die met bijbehorende wielen alle spindels, M3, gelijktijdig laat draaien.
Toen kwam het op de uitvoering.
In twee 5mm dikke platen MDF werden gaten geboord voor 8 lagertjes met buiten diameter van 10 mm en van binnen 3 mm.
Maar de diameter van M3 draadeind is minder dan 3mm dus slingerde de spindels verschrikkelijk.
Ik heb geen technische opleiding dus hier moest ik hulp inroepen.
Paul Sassen van Skiptram vond het een interessant probleem en samen met zijn helper werd een oplossing gevonden.

« Laatst bewerkt op: 19 december 2020, 13:34:58 door jan_vm »

jan_vm

  • Offline Offline
  • Berichten: 99
    • MST de Maaslijn
Re: Een "werkende"sluis
« Reactie #1 Gepost op: 19 december 2020, 13:32:19 »
De “techneuten” kwamen met de volgende oplossing.
Een RVS staafje van 3mm kreeg aan een kant draad getapt.
Dat kwam gelagerd tussen 2 platen MDF
Daarop kwam een draadbus met daarop het draadeind M3
Als aandrijving wordt een 12V motortje met aangebouwde vertragingskast gebruikt.
Om de riem op spanning te houden is er een extra “loopwiel” toegevoegd met een veermechaniek.
Het geheel draait prima hoewel het vrij veel lawaai maakt.
De draadspindels slingeren vrijwel niet dus tijd voor de verdere opbouw.


« Laatst bewerkt op: 19 december 2020, 16:59:47 door jan_vm »

jan_vm

  • Offline Offline
  • Berichten: 99
    • MST de Maaslijn
Re: Een "werkende"sluis
« Reactie #2 Gepost op: 19 december 2020, 13:45:02 »

jan_vm

  • Offline Offline
  • Berichten: 99
    • MST de Maaslijn
Re: Een "werkende"sluis
« Reactie #3 Gepost op: 19 december 2020, 14:02:49 »
De spaninrichting

« Laatst bewerkt op: 19 december 2020, 16:59:21 door jan_vm »

jan_vm

  • Offline Offline
  • Berichten: 99
    • MST de Maaslijn
Re: Een "werkende"sluis
« Reactie #4 Gepost op: 19 december 2020, 14:16:09 »
Tussen de spindels zitten dwars 2 messing kokers 4x8mm met daarin een blokje messing waarin 3 mm draad getapt is.
Als de spindels draaien bewegen deze kokers ophoog of omlaag.
n.b de foto vertekent nogal.

« Laatst bewerkt op: 19 december 2020, 16:59:07 door jan_vm »

jan_vm

  • Offline Offline
  • Berichten: 99
    • MST de Maaslijn
Re: Een "werkende"sluis
« Reactie #5 Gepost op: 19 december 2020, 16:58:18 »
Op deze 2 dwarsverbindingen ligt een stuk printplaat in de vorm van het wateroppervlak.
Er zijn ook 2 geleider pennen gebruikt die er voor zorgen dat de bodemplaat zich niet verplaatst.
In het midden van de printplaat is eerst in de lengterichting een strip magneetband gelijmd.
Daarnaast zijn stroken styreen gelijmd zodat alles vlak werd.
Die magneetband moet later de boten in het juiste spoor houden.
Na plamuren en schuren is de bodemplaat geschilderd.



« Laatst bewerkt op: 19 december 2020, 17:03:53 door jan_vm »

jan_vm

  • Offline Offline
  • Berichten: 99
    • MST de Maaslijn
Re: Een "werkende"sluis
« Reactie #6 Gepost op: 19 december 2020, 17:02:28 »


wordt vervolgt

RobGood

  • Offline Offline
  • Berichten: 153
Re: Een "werkende"sluis
« Reactie #7 Gepost op: 19 december 2020, 17:56:58 »
Leuk project!

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 5248
    • Modelbouw in't algemeen.
Re: Een "werkende"sluis
« Reactie #8 Gepost op: 19 december 2020, 17:59:08 »
Mooi verhaal en heel ingenieus bedacht.
Ben benieuwd naar het vervolg.

Ja dit is een bouwwerk dat ik ook eens heb gerealiseerd voor een opdrachtgever.
Het is inderdaad heel veel puzzelen over de werkwijze.

In plaats van spindels heb ik van een (auto)schaarkrik gebruik gemaakt.
Van koperen strippen en een aandrijving rechtstreeks op de schroefas en een flexibele stroomaansluiting.

Ik weet niet wat jullie bedoeling is met de schepen?
Via FallerC liet ik ze binnen varen. Dan stop. En op moment dat hoog/laag is, er weer uit"rijden"
Heb toen lopen goochelen met microswitches.
Maar alles zou nu met arduino wellicht ook aangestuurd kunnen worden.

Ik blijf dit volgen.

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen.
Houten augustus 2023 :) sta ik er pas weer. Ook met N-schaal

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4387
Re: Een "werkende"sluis
« Reactie #9 Gepost op: 19 december 2020, 19:15:09 »
Hallo Jan,

Is dit een onderdeel van de club MST de Maaslijn?

Gr, Bert
Team moderatoren.

jan_vm

  • Offline Offline
  • Berichten: 99
    • MST de Maaslijn
Re: Een "werkende"sluis
« Reactie #10 Gepost op: 20 december 2020, 10:31:12 »
Jawel, vanaf de oprichting ben ik daar lid van.
Door het gedwongen thuis zitten heb ik alle tijd om te knutselen.
De bouw aan onze clubbaan "Vogelsheim" ligt noodgedwongen stil.
Daar zal te zijner tijd ook wel iemand over berichten.
We blijven actief dus.

hansberekvam

  • Offline Offline
  • Berichten: 33
Re: Een "werkende"sluis
« Reactie #11 Gepost op: 20 december 2020, 10:55:04 »
Hallo Jan,

Beweging op de baan doet het altijd goed bij de toeschouwer. Leuk dat je dat hier laat zien en vertelt hoe dat is gedaan. Van idee tot ontwerp naar uitvoering. Het ziet er indrukwekkend uit. Ik ben benieuwd naar het vervolg.

Hans Peters.
Nordlandsbanen (NO), Flåmsbana Berekvam (NO),
CFV Lamastre (F), Neuburg Waldhofen an der Jagst (D), medebouwer aan Souvenirs de Vacances Français (F).

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2505
Re: Een "werkende"sluis
« Reactie #12 Gepost op: 20 december 2020, 10:56:07 »
Hoi Jan, mooi project en leuk verslag.  (y)
Een kleine tip, je kan ook meerdere foto's in één bericht zetten. Dan hoef je niet steeds een nieuw bericht te plaatsen.

Succes Frits
Groet Frits

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6786
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Een "werkende"sluis
« Reactie #13 Gepost op: 20 december 2020, 11:36:33 »
Leuke uitdaging  (y)
Vanwaar de keuze voor M3? Persoonlijk zou ik voor M8 of groter hebben gekozen, vandaar de vraag.
Ik volg met belangstelling verder, heel benieuwd naar de oplossing voor de deuren.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

jan_vm

  • Offline Offline
  • Berichten: 99
    • MST de Maaslijn
Re: Een "werkende"sluis
« Reactie #14 Gepost op: 20 december 2020, 12:03:48 »
Toen werd het tijd voor de sluisdeuren.
Die zijn gemaakt van plaatjes messing waarop messing profielen zijn gesoldeerd.
De deuren zijn vervolgens aan een kant gesoldeerd aan een messingbuisje met buitenmaat 3mm.
In de bodemplaat zijn buisjes gelijmd met binnenmaat van 3 mm.
Daarin draaien de sluisdeuren.
Met een stukje printplaat onderaan het 3 mm buisje kan de deur bewogen worden.
2 servo’s zorgen voor die beweging.
De servo’s zitten aan de hoge kant van de sluis en blijven bereikbaar.
Met een 0.5 mm staaldraad die in een styreen buisje loopt wordt de servo beweging overgebracht.
Een ESU servodecoder stuurt de servo’s aan.