Doel:€250.00
Donaties:€35.00

Per saldo:€-215.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 11-09-2023

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rik
Vandaag om 01:35:25
Houten 7 Oktober. Wie gaat erheen en wat hebben we gekocht ? door Rob Ellerman
Vandaag om 01:02:19
Raadplaatje door GerardvV
Vandaag om 00:09:54
Philips Drachten door DJV
04 oktober 2023, 23:57:27
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
04 oktober 2023, 23:45:36
Al mijn goede ideeën... door bask185
04 oktober 2023, 23:34:50
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door hrp
04 oktober 2023, 23:32:54
US diorama in H0 door Wim Vink
04 oktober 2023, 23:08:58
Alternatief Noch 61176 door bellejt
04 oktober 2023, 22:58:32
PB (V)IRM, hoe waarschijnlijk? door sneek
04 oktober 2023, 22:55:22
Esu Class77 31050 gescheurde cardan meenemers door MOVisser
04 oktober 2023, 22:30:11
Modelspoor baan van Einte door Frank 123
04 oktober 2023, 22:25:18
Hoe ziet de ultieme handregelaar er uit? door bask185
04 oktober 2023, 22:19:38
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
04 oktober 2023, 22:15:54
Leubachtalbahn door Krokodil68
04 oktober 2023, 22:05:52
Toon hier je (model)TRAM foto's. door eemstede
04 oktober 2023, 21:55:18
Worstelen met de ESU LocPilot/LocSound 5 decoders door Bahn-AG
04 oktober 2023, 21:22:20
Wat staat hier voor tekst? door martijnhaman
04 oktober 2023, 21:20:34
Witmoosdorf door DJV
04 oktober 2023, 21:10:42
Storing op mijn Multimaus. door NS 1607
04 oktober 2023, 21:08:42
Interessante youtube filmpjes voor het BNLS Kanaal? door henkoia
04 oktober 2023, 20:57:01
Plan E - 2023 oplage door Marnit
04 oktober 2023, 20:42:03
Steenkolenmijn "Zeche Anna", schaal 1f door Bart Donker
04 oktober 2023, 20:22:05
Beginnen met een spoorbaan door breaker
04 oktober 2023, 19:42:07
Zaterdag 28 oktober Het Stoomgenootschap naar Limburg door NS 1607
04 oktober 2023, 19:40:07
Instellen hoog adres in Zimo decoder door NS 1607
04 oktober 2023, 19:35:44
Vervangende motor voor oude Roco Sik. door Pauldg
04 oktober 2023, 19:07:35
Aansluiting wissels en ontkoppelrails door Te 2/2
04 oktober 2023, 18:35:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jack Black (NS1220)
04 oktober 2023, 18:31:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door luukui
04 oktober 2023, 17:39:56
  

Auteur Topic: Een "werkende"sluis  (gelezen 9806 keer)

jan_vm

  • Offline Offline
  • Berichten: 100
    • MST de Maaslijn
Re: Een "werkende"sluis
« Reactie #15 Gepost op: 20 december 2020, 12:05:12 »
Hallo Eric, met 8 mm zou alles wel heel zwaar worden. Het geheel moet ook nog in een baan ingebouwd worden.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6825
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Een "werkende"sluis
« Reactie #16 Gepost op: 20 december 2020, 12:43:19 »
Duidelijk Jan, goed argument, M8 is weliswaar stabieler, maar ook zwaarder ...
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

jan_vm

  • Offline Offline
  • Berichten: 100
    • MST de Maaslijn
Re: Een "werkende"sluis
« Reactie #17 Gepost op: 20 december 2020, 12:47:49 »
Aansturingen:
De sluis en de deuren worden handmatig bediend.
Dit wordt gedaan met een laptop met daarop Koploper© waarmee ook de baan bestuurd wordt.
Dat betekend dat alle onderdelen met schakeldecoders digitaal aangestuurd worden.
De sluisvloer wordt op en neer bewogen door een 12V gelijkstroom motor.
Door de spanning om te polen wordt de richting bepaald.
Met microswitches wordt op de eindstanden de spanning onderbroken.
Een diode zorgt ervoor dat bij ompolen de vloer de andere richting uit kan. 
Andere microswitches onderbreken de spanning voor de deuren als de vloer in beweging is.
De servo’s bedienen microswitches die er voor zorgen dat de vloer niet in beweging komt als er een sluisdeur open staat.
2 andere switches schakelen de lichtseinen bij de ingangen van de sluis.
Er zijn ongetwijfeld andere mogelijk voor de aansturing en beveiliging.
Maar met mijn beperkte technische kennis en mogelijkheden heb ik hier voor gekozen.
In de praktijk zal moet blijken hoe bedrijfszeker het allemaal is.
De volgende keer over de verdere aankleding.
Ook de “varende” boten komen nog aan de orde




Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10415
Re: Een "werkende"sluis
« Reactie #18 Gepost op: 20 december 2020, 13:22:17 »
Interessant. Ik heb er zelf wel eens over gedacht om iets Engels met narrowboats te doen en dan is een sluis onmisbaar. Ligt nog op de plank met 204 andere ideeën.

In de praktijk zal moet blijken hoe bedrijfszeker het allemaal is.
Hangt mede af van de eisen die je stelt. Moet dit een lang weekend op een beurs kunnen draaien, 8 uur per dag, 3 dagen achter elkaar?
Of is het leuk om zelf 2x in een weekend te laten draaien en verder voor een incidentele bezoeker op zolder?
No dress rehearsel, this is our life.

gdh

  • Offline Offline
  • Berichten: 569
    • Station Lemmer
Re: Een "werkende"sluis
« Reactie #19 Gepost op: 20 december 2020, 14:15:53 »
wat een gaaf idee. (y) zal deze volgen

jan_vm

  • Offline Offline
  • Berichten: 100
    • MST de Maaslijn
Re: Een "werkende"sluis
« Reactie #20 Gepost op: 21 december 2020, 10:55:58 »
dubbele tekst,sorry ;D
« Laatst bewerkt op: 21 december 2020, 13:45:49 door jan_vm »

skiptram

  • Offline Offline
  • Berichten: 465
    • skiptram
Re: Een "werkende"sluis
« Reactie #21 Gepost op: 21 december 2020, 11:34:15 »
Beste Jan, ik zie dat je de gevaarlijke variant van de sluisdeuren hebt ontdekt en nu is maar te hopen dat ze weer gauw open en dicht mogen en niet in de lockdown blijven steken. Was leuk om het probleem met je te bespreken en wat oplossingen aan te dragen.
Gr.Paul Sassen
www.skiptram.nl
"Vraag niet hoe het kan, maar geniet ervan" ( De Lijn)
zie ook op facebook: https://www.facebook.com/trammodelbouw/?rc=p

jan_vm

  • Offline Offline
  • Berichten: 100
    • MST de Maaslijn
Re: Een "werkende"sluis
« Reactie #22 Gepost op: 21 december 2020, 11:57:54 »
Hallo Paul,
Zonder jou hulp was ik nog aan het prutsen. En over treinen en trams kletsen is ook altijd welkom.

jan_vm

  • Offline Offline
  • Berichten: 100
    • MST de Maaslijn
Re: Een "werkende"sluis
« Reactie #23 Gepost op: 21 december 2020, 11:58:09 »
De sluiswanden zijn gemaakt van 3mm triplex waarop plastic muurplaten gelijmd zijn.
Aan een kant zijn verticale verstevigings ribben aan gebracht.
De wanden worden op de grondplaat geschroefd.
Aan de 2 ingangen is een vulstuk gemaakt dat aansluiten op de deuren en de sluisvloer.
Tot slot zijn er hekken, bolders en verdere details aangebracht.
De sluis met toebehoren wordt in zijn geheel in de baan geplaatst en aangesloten.
Het uitnemen van de sluis kost ongeveer 5 minuten.
Terugplaatsen en weer aansluiten 10 minuten.
Altijd handig als er iets hapert en hier spreekt de ervaring.
De meeste tijd kost het weer in orde brengen van de begroeiing.







« Laatst bewerkt op: 21 december 2020, 12:01:47 door jan_vm »

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2564
Re: Een "werkende"sluis
« Reactie #24 Gepost op: 21 december 2020, 12:42:46 »
Hoi Jan, mooi deze foto's met deels blik op de afwerking en zicht op de techniek. Zie ik op de eerste foto in het midden een groot koellichaam? Zo ja, wat zit daarop wat zo warm wordt?

Gr. Frits
Groet Frits

jan_vm

  • Offline Offline
  • Berichten: 100
    • MST de Maaslijn
Re: Een "werkende"sluis
« Reactie #25 Gepost op: 21 december 2020, 13:21:14 »
Hallo Frits, het koellichaam heb ik tegen de motor geklemd. Waarschijnlijk overbodig maar zeker is zeker.

Maarten65

  • Offline Offline
  • Berichten: 159
Re: Een "werkende"sluis
« Reactie #26 Gepost op: 21 december 2020, 13:26:04 »
Ik begrijp alleen nog niet hoe je aan de rechterkant de deuren open doet.
Rechts staat water altijd hoog, als sluiskolk hoog staat gaan rechts de deuren open. Beweegt dan alleen dat deel vd deur die boven water uitsteekt?

jan_vm

  • Offline Offline
  • Berichten: 100
    • MST de Maaslijn
Re: Een "werkende"sluis
« Reactie #27 Gepost op: 21 december 2020, 13:28:14 »
De boten
De boten “varen”  met behulp van onder andere Fallercar© onderdelen.
Dat betekent dat er in het kanaal en de sluis magneetband is aangebracht.
Voor en in de sluis zitten onder “water” magneet spoelen die de boten kunnen stoppen.
Met een schakeldecoder worden de spoelen in en uit geschakeld.
In elke boot zit een reed contact dat bij ingeschakelde magneet de spanning in de boot onderbreekt.

Boot 1 is een Artitec© model dat wat aangepast is.
Hij wordt aangedreven door een klein motortje dat op 1,5 V langzaam beweegt.
2 AAA baterijen zorgen voor de energie.
Een messing bodemplaat met daarop de aandrijving en stuurmagneet is de basis.
Het restant van de boot zit daar bovenop.





Boot 2 is een aangepast en gesuperd  Faller© model.
Een 12v motor met vertragingskast draait op 3v heel fraai langzaam.
De achteraandrijving komt uit een slotcar race auto.
Stuurmechanisme is weer van Faller©.
Met behulp van spullen uit de rommeldoos is de boot verfraaid.
Foto's volgen


jan_vm

  • Offline Offline
  • Berichten: 100
    • MST de Maaslijn
Re: Een "werkende"sluis
« Reactie #28 Gepost op: 21 december 2020, 13:30:27 »
Hallo Maarten, de rechterdeur bestaat uit 2 delen. Een vast deel en het bovenste deel dat kan draaien.

jan_vm

  • Offline Offline
  • Berichten: 100
    • MST de Maaslijn
Re: Een "werkende"sluis
« Reactie #29 Gepost op: 21 december 2020, 13:41:00 »
Boot 2







De sluis is intussen ingebouwd in mijn nieuwe baan waarover ik later wil berichten.