Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 15:19:58
"Nederlandse" modellen door spoorijzer
Vandaag om 15:14:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 14:59:47
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 14:46:54
Kortsluiting bij wissels door Spoorloos
Vandaag om 14:09:39
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door AlbertG
Vandaag om 13:26:02
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 13:20:27
Les Billards du Vivarais door MaraNCS
Vandaag om 13:14:04
RhB H0m, Albulisch door R.C.Grootveld
Vandaag om 12:59:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door hervé
Vandaag om 12:32:19
Gewoon wat busfoto's door hervé
Vandaag om 12:10:47
h0 diorama USA “The Paintshops” door Mudhen
Vandaag om 11:58:57
Doornvliet door mass am see
Vandaag om 11:44:10
BNLS modules: de groeten uit Berkel door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:42:40
03-05-2024 - afscheidsrit NS ICMm 4011 door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:34:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:14:38
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:14:03
19 Toen door PlanU
Vandaag om 11:01:05
Schrootplaats door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:45:54
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 10:42:29
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door TonM
Vandaag om 10:09:06
20 en 21 april MobExpo door MOVisser
Vandaag om 09:52:38
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door RBlok
Vandaag om 09:52:13
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
Vandaag om 09:38:55
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:36:23
diorama, voor lange treinen. door Benelux795
Vandaag om 07:54:29
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 07:31:13
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
25 april 2024, 23:33:55
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
25 april 2024, 23:04:33
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
25 april 2024, 22:40:14
  

Auteur Topic: Een "werkende"sluis  (gelezen 10707 keer)

jan_vm

  • Offline Offline
  • Berichten: 100
    • MST de Maaslijn
Re: Een "werkende"sluis
« Reactie #15 Gepost op: 20 december 2020, 12:05:12 »
Hallo Eric, met 8 mm zou alles wel heel zwaar worden. Het geheel moet ook nog in een baan ingebouwd worden.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6806
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Een "werkende"sluis
« Reactie #16 Gepost op: 20 december 2020, 12:43:19 »
Duidelijk Jan, goed argument, M8 is weliswaar stabieler, maar ook zwaarder ...
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

jan_vm

  • Offline Offline
  • Berichten: 100
    • MST de Maaslijn
Re: Een "werkende"sluis
« Reactie #17 Gepost op: 20 december 2020, 12:47:49 »
Aansturingen:
De sluis en de deuren worden handmatig bediend.
Dit wordt gedaan met een laptop met daarop Koploper© waarmee ook de baan bestuurd wordt.
Dat betekend dat alle onderdelen met schakeldecoders digitaal aangestuurd worden.
De sluisvloer wordt op en neer bewogen door een 12V gelijkstroom motor.
Door de spanning om te polen wordt de richting bepaald.
Met microswitches wordt op de eindstanden de spanning onderbroken.
Een diode zorgt ervoor dat bij ompolen de vloer de andere richting uit kan. 
Andere microswitches onderbreken de spanning voor de deuren als de vloer in beweging is.
De servo’s bedienen microswitches die er voor zorgen dat de vloer niet in beweging komt als er een sluisdeur open staat.
2 andere switches schakelen de lichtseinen bij de ingangen van de sluis.
Er zijn ongetwijfeld andere mogelijk voor de aansturing en beveiliging.
Maar met mijn beperkte technische kennis en mogelijkheden heb ik hier voor gekozen.
In de praktijk zal moet blijken hoe bedrijfszeker het allemaal is.
De volgende keer over de verdere aankleding.
Ook de “varende” boten komen nog aan de orde




Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10571
Re: Een "werkende"sluis
« Reactie #18 Gepost op: 20 december 2020, 13:22:17 »
Interessant. Ik heb er zelf wel eens over gedacht om iets Engels met narrowboats te doen en dan is een sluis onmisbaar. Ligt nog op de plank met 204 andere ideeën.

In de praktijk zal moet blijken hoe bedrijfszeker het allemaal is.
Hangt mede af van de eisen die je stelt. Moet dit een lang weekend op een beurs kunnen draaien, 8 uur per dag, 3 dagen achter elkaar?
Of is het leuk om zelf 2x in een weekend te laten draaien en verder voor een incidentele bezoeker op zolder?
No dress rehearsel, this is our life.

gdh

  • Offline Offline
  • Berichten: 820
    • Station Lemmer
Re: Een "werkende"sluis
« Reactie #19 Gepost op: 20 december 2020, 14:15:53 »
wat een gaaf idee. (y) zal deze volgen

jan_vm

  • Offline Offline
  • Berichten: 100
    • MST de Maaslijn
Re: Een "werkende"sluis
« Reactie #20 Gepost op: 21 december 2020, 10:55:58 »
dubbele tekst,sorry ;D
« Laatst bewerkt op: 21 december 2020, 13:45:49 door jan_vm »

skiptram

  • Offline Offline
  • Berichten: 467
    • skiptram
Re: Een "werkende"sluis
« Reactie #21 Gepost op: 21 december 2020, 11:34:15 »
Beste Jan, ik zie dat je de gevaarlijke variant van de sluisdeuren hebt ontdekt en nu is maar te hopen dat ze weer gauw open en dicht mogen en niet in de lockdown blijven steken. Was leuk om het probleem met je te bespreken en wat oplossingen aan te dragen.
Gr.Paul Sassen
www.skiptram.nl
"Vraag niet hoe het kan, maar geniet ervan" ( De Lijn)
zie ook op facebook: https://www.facebook.com/trammodelbouw/?rc=p

jan_vm

  • Offline Offline
  • Berichten: 100
    • MST de Maaslijn
Re: Een "werkende"sluis
« Reactie #22 Gepost op: 21 december 2020, 11:57:54 »
Hallo Paul,
Zonder jou hulp was ik nog aan het prutsen. En over treinen en trams kletsen is ook altijd welkom.

jan_vm

  • Offline Offline
  • Berichten: 100
    • MST de Maaslijn
Re: Een "werkende"sluis
« Reactie #23 Gepost op: 21 december 2020, 11:58:09 »
De sluiswanden zijn gemaakt van 3mm triplex waarop plastic muurplaten gelijmd zijn.
Aan een kant zijn verticale verstevigings ribben aan gebracht.
De wanden worden op de grondplaat geschroefd.
Aan de 2 ingangen is een vulstuk gemaakt dat aansluiten op de deuren en de sluisvloer.
Tot slot zijn er hekken, bolders en verdere details aangebracht.
De sluis met toebehoren wordt in zijn geheel in de baan geplaatst en aangesloten.
Het uitnemen van de sluis kost ongeveer 5 minuten.
Terugplaatsen en weer aansluiten 10 minuten.
Altijd handig als er iets hapert en hier spreekt de ervaring.
De meeste tijd kost het weer in orde brengen van de begroeiing.







« Laatst bewerkt op: 21 december 2020, 12:01:47 door jan_vm »

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2615
Re: Een "werkende"sluis
« Reactie #24 Gepost op: 21 december 2020, 12:42:46 »
Hoi Jan, mooi deze foto's met deels blik op de afwerking en zicht op de techniek. Zie ik op de eerste foto in het midden een groot koellichaam? Zo ja, wat zit daarop wat zo warm wordt?

Gr. Frits
Groet Frits

jan_vm

  • Offline Offline
  • Berichten: 100
    • MST de Maaslijn
Re: Een "werkende"sluis
« Reactie #25 Gepost op: 21 december 2020, 13:21:14 »
Hallo Frits, het koellichaam heb ik tegen de motor geklemd. Waarschijnlijk overbodig maar zeker is zeker.

Maarten65

  • Offline Offline
  • Berichten: 158
Re: Een "werkende"sluis
« Reactie #26 Gepost op: 21 december 2020, 13:26:04 »
Ik begrijp alleen nog niet hoe je aan de rechterkant de deuren open doet.
Rechts staat water altijd hoog, als sluiskolk hoog staat gaan rechts de deuren open. Beweegt dan alleen dat deel vd deur die boven water uitsteekt?

jan_vm

  • Offline Offline
  • Berichten: 100
    • MST de Maaslijn
Re: Een "werkende"sluis
« Reactie #27 Gepost op: 21 december 2020, 13:28:14 »
De boten
De boten “varen”  met behulp van onder andere Fallercar© onderdelen.
Dat betekent dat er in het kanaal en de sluis magneetband is aangebracht.
Voor en in de sluis zitten onder “water” magneet spoelen die de boten kunnen stoppen.
Met een schakeldecoder worden de spoelen in en uit geschakeld.
In elke boot zit een reed contact dat bij ingeschakelde magneet de spanning in de boot onderbreekt.

Boot 1 is een Artitec© model dat wat aangepast is.
Hij wordt aangedreven door een klein motortje dat op 1,5 V langzaam beweegt.
2 AAA baterijen zorgen voor de energie.
Een messing bodemplaat met daarop de aandrijving en stuurmagneet is de basis.
Het restant van de boot zit daar bovenop.





Boot 2 is een aangepast en gesuperd  Faller© model.
Een 12v motor met vertragingskast draait op 3v heel fraai langzaam.
De achteraandrijving komt uit een slotcar race auto.
Stuurmechanisme is weer van Faller©.
Met behulp van spullen uit de rommeldoos is de boot verfraaid.
Foto's volgen


jan_vm

  • Offline Offline
  • Berichten: 100
    • MST de Maaslijn
Re: Een "werkende"sluis
« Reactie #28 Gepost op: 21 december 2020, 13:30:27 »
Hallo Maarten, de rechterdeur bestaat uit 2 delen. Een vast deel en het bovenste deel dat kan draaien.

jan_vm

  • Offline Offline
  • Berichten: 100
    • MST de Maaslijn
Re: Een "werkende"sluis
« Reactie #29 Gepost op: 21 december 2020, 13:41:00 »
Boot 2







De sluis is intussen ingebouwd in mijn nieuwe baan waarover ik later wil berichten.