Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 06-02-2023

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Verdrahtung CONRAD-Weichenantireb mit ESU-Komponenten door Reinout van Rees
Vandaag om 14:08:30
Karl Bub Nuremberg Locomotief en wagons spoor 0 door sncf231e
Vandaag om 14:04:54
Train-o-matic smart power pack aansluiten door Martin Domburg
Vandaag om 14:03:41
Leiden Centraal op N schaal door 1200blauw
Vandaag om 14:00:28
Central Station 3 of Esu Ecos II of geen van beide? door Ronald Halma
Vandaag om 13:57:23
Ronald bouwt een basic micro van 0,2 m2 voor een demo op OntraXS door Ronald Halma
Vandaag om 13:52:02
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Eric B
Vandaag om 13:44:28
't Is niets (h0, opp=0,46 m2) door André 1976
Vandaag om 13:24:24
Solderen wil maar niet (goed) lukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:02:23
NTM Veewagen. Messing Spoor-1 door FritsT
Vandaag om 12:50:31
De Hoekse Lijn nader bekeken. door hrp
Vandaag om 12:45:48
Brand bij VSM, Historische wagons verwoest door Markoes
Vandaag om 12:40:57
Advies loeplamp door Rondje_HO
Vandaag om 12:37:30
Marklin/Trix koploper door Bahn-AG
Vandaag om 12:24:28
Houten op Rail(s) 10-11 februari 2023 door Ronald Halma
Vandaag om 11:53:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door CKLX
Vandaag om 11:33:21
The Summer of 69 door NS264
Vandaag om 11:02:52
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:43:17
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:30:39
Daz door Huup
Vandaag om 09:55:56
Oude tijden, nieuwe tijden, Duitsland 2e wereldoorlog door Eric B
Vandaag om 09:45:09
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:28:54
NS-6000 in Spoor-1 door FritsT
Vandaag om 09:06:19
Bauarbeiten im gange door Jelmer
Vandaag om 09:05:37
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 09:04:59
Schwarzburg door tuurtje
Vandaag om 08:15:40
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Remunj
Vandaag om 08:02:47
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door eemstede
07 februari 2023, 23:18:40
19 Toen door GerardvV
07 februari 2023, 23:11:15
Nieuwe baan epoche 2 door Stefan88
07 februari 2023, 22:40:32
  

Auteur Topic: Voorbereiding bouw en bouwsels N baan Swalbenburg, 2,80 mtr x ,60 cm.  (gelezen 49652 keer)

WimC

  • Offline Offline
  • Berichten: 1066
  • Spoor N
Re: Voorbereiding bouw en bouwsels N baan Swalbenburg, 2,80 mtr x ,60 cm.
« Reactie #360 Gepost op: 07 december 2022, 19:23:09 »
Lekker bezig zo.

Dat loodsje rechts met die kraan, staat dat niet wat hoog t.o.v. de rails, of komt daar hoger ook nog een weg oid?

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 7967
    • Midland
Re: Voorbereiding bouw en bouwsels N baan Swalbenburg, 2,80 mtr x ,60 cm.
« Reactie #361 Gepost op: 07 december 2022, 19:34:55 »
De bedoeling is om die tegen een helling te plaatsen of uitgraving.
Hoe dat verder uit komt te zien,...nog geen idee.
Wel wat contourenlijntjes hoe het landschap wordt.

Gr. Koen.

Klik op de wereldbol naar ouder topic. Bouw aan diverse projecten. Betuwse oplossing:'kumt tied, kumt road'.
4NonBlondes -Train.

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 18153
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Voorbereiding bouw en bouwsels N baan Swalbenburg, 2,80 mtr x ,60 cm.
« Reactie #362 Gepost op: 07 december 2022, 19:46:32 »
Ik zie het al Koen. Met dit koude weer was het weer een mooie bouw en hobby dag  (y)
Met vriendelijke groet,
Wim

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 7967
    • Midland
Re: Voorbereiding bouw en bouwsels N baan Swalbenburg, 2,80 mtr x ,60 cm.
« Reactie #363 Gepost op: 07 december 2022, 20:38:30 »
En morgen reserve dag.
Dat is me in mijn loopbaan in december nog nooit overkomen.

Dus wat extra tijd voor HO morgen.

Maar ja, de huishouding beneden roept ook.
Niet de hele dag tijd helaas.

Gr Koen.
« Laatst bewerkt op: 07 december 2022, 20:40:55 door NS264 »
Klik op de wereldbol naar ouder topic. Bouw aan diverse projecten. Betuwse oplossing:'kumt tied, kumt road'.
4NonBlondes -Train.

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 7967
    • Midland
Re: Voorbereiding bouw en bouwsels N baan Swalbenburg, 2,80 mtr x ,60 cm.
« Reactie #364 Gepost op: 08 december 2022, 10:24:59 »
Lekker bezig zo.

Dat loodsje rechts met die kraan, staat dat niet wat hoog t.o.v. de rails, of komt daar hoger ook nog een weg oid?

Hoi,

Optisch gezien ligt de groeve aan de binnenzijde van de bocht tegen de hoek module aan.
Had daar wel een paar leuke invullingen over gezien bij anderen.





Het idee is om de bocht op de 1e hoek naar de andere zijde van de U baan door een afgraving/helling te bouwen.
Op de helling een stuk woud of miss zelfs een wijngaard met een weg ervoorlangs.

Maar zover zijn we nog niet, de volgende module wordt ongeveer een hoek van 30x30 cm.




Bron: de Oldenburger modelbouwclub

Gr Koen.
« Laatst bewerkt op: 08 december 2022, 10:41:47 door NS264 »
Klik op de wereldbol naar ouder topic. Bouw aan diverse projecten. Betuwse oplossing:'kumt tied, kumt road'.
4NonBlondes -Train.

Hans GJ

  • Tussen Vlaamse Velden
  • Offline Offline
  • Berichten: 61
Re: Voorbereiding bouw en bouwsels N baan Swalbenburg, 2,80 mtr x ,60 cm.
« Reactie #365 Gepost op: 09 december 2022, 08:15:42 »
Goed bezig Koen!
Leuk om je vooruitgang te volgen.  Trouwens, een mooi baanplan heb je daar!
Groeten
Hans
Na 25 jaar opnieuw gebeten door het modelspoor
Tussen Vlaamse Velden:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=95991.msg3222171972#msg3222171972

WimC

  • Offline Offline
  • Berichten: 1066
  • Spoor N
Re: Voorbereiding bouw en bouwsels N baan Swalbenburg, 2,80 mtr x ,60 cm.
« Reactie #366 Gepost op: 09 december 2022, 12:18:51 »
Mooi baanplan idd. Wel één opmerking. De tunnel in de keerlus is erg kort. Als daar een trein inrijdt, rijdt 'ie er bijna direct weer uit. Zo'n korte had ik ook op mijn baan, maar vond ik te kort en heb ik later veranderd door er een extra rondje in te maken. Nou is dat bij jouw plan wat minder makkelijk, maar ik zou toch eens kijken of je de tunnel wat kunt verlengen.

Ik weet niet of je er aan het dat het deel in de BRD dubbelspoor is, maar je zou er over kunnen denken om één van de oren wat naar achteren te leggen en onder de stad door te laten lopen. Je krijgt dan zoiets:




Rood ingetekend het alternatief. Het bovenste spoor van het dubbelspoor vervalt dan natuurlijk. Misschien wil je nog wat schuiven in de wisselstraat en je kunt evt. het spoor laten doorlopen van het bovenste spoor (dat vereist dan ook weer wat aanpassing van de wisselstraat).

Bijkomend voordeel is dat je misschien ook een extra spoortje in de tunnel kunt leggen als 'schaduwstation'. Dat komt denk ik wel wat slecht uit op de moduleovergang.

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 7967
    • Midland
Re: Voorbereiding bouw en bouwsels N baan Swalbenburg, 2,80 mtr x ,60 cm.
« Reactie #367 Gepost op: 09 december 2022, 15:53:10 »
Klopt helemaal Wim.

Ik had het voorlopig zo gelaten met de gedachten dat dit de toerit naar schaduwstation wordt.
Maar eerder nog de mogelijkheid om te dalen en stijgen met 2 of 3 wendes.
Ik kijk nog hoe ruim ik die bocht kan doen, kan miss net op radius R2.
Alleen een helling wordt een flinke.

Het rechterdeel (bovenin plan)wil ik op een vaste tafel bouwen.
Bovenop 2 niveaus.
Het stukje DDR Grenze zone is 0 en het station DB rechtsboven +1, de stad erbij op +2.
Beetje in terrassen bouw denken.

Hopelijk zo weer wat toegelicht.
Andere ideeën zijn welkom voor de verdere bouw.


Gr Koen.

« Laatst bewerkt op: 09 december 2022, 20:24:28 door NS264 »
Klik op de wereldbol naar ouder topic. Bouw aan diverse projecten. Betuwse oplossing:'kumt tied, kumt road'.
4NonBlondes -Train.

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 7967
    • Midland
Re: Voorbereiding bouw en bouwsels N baan Swalbenburg, 2,80 mtr x ,60 cm.
« Reactie #368 Gepost op: 11 december 2022, 00:18:12 »
Vandaag mijn laatste restanten piepschuim verwerkt in de module.
Heb nu de hele bak in alle bovenlagen pasklaar gemaakt tot het plakken en rails solderen toe.
Nu een beetje coderen wat voor wat is en de bak compleet leeghalen.
Planning om de achterwand een grondlaag te geven.

Vormgeving landschap

Dat vind ik belangrijk.
Nu zet je de laatste hand hoe het er uiteindelijk uit komt te zien.
Het rechtse deel had nog geen duidelijk beeld.
Nu wel.
Vanaf het midden langs de kerk loopt de weg naar rechts langzaam omhoog de heuvels in.
Na de kerk nog even gekeken of er nog een huisje bij kon, dat kon.

Aan de voorkant nog plek voor de groeve/overslag, (die later nog wel iets verder de volgende module opkan)
Vanaf de groeve gaat het hoger gelegen landschap verder.
Een garagebedrijf (zeer nostalgisch kitje) kan daar aan een streepje weg zaken doen met zijn woning erbij.

Leben und arbeid.













Daartussen hobbelt de trein ergens. ;D

Gr. Koen.





« Laatst bewerkt op: 11 december 2022, 01:05:08 door NS264 »
Klik op de wereldbol naar ouder topic. Bouw aan diverse projecten. Betuwse oplossing:'kumt tied, kumt road'.
4NonBlondes -Train.

g-j

  • Offline Offline
  • Berichten: 1585
Re: Voorbereiding bouw en bouwsels N baan Swalbenburg, 2,80 mtr x ,60 cm.
« Reactie #369 Gepost op: 11 december 2022, 09:03:15 »
Leuk die sporen tussen verhoging en bebouwing, krijg je mooie doorkijkjes van!

En dan nu bouwen Koen!!
Groet, Gert-Jan

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 18153
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Voorbereiding bouw en bouwsels N baan Swalbenburg, 2,80 mtr x ,60 cm.
« Reactie #370 Gepost op: 11 december 2022, 18:59:59 »
Ja bouwen Koen!  (y)
Met vriendelijke groet,
Wim

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 7967
    • Midland
Re: Voorbereiding bouw en bouwsels N baan Swalbenburg, 2,80 mtr x ,60 cm.
« Reactie #371 Gepost op: 11 december 2022, 19:22:52 »
Mooi dat het in de smaak valt.

Nu moet ik ook de bak zelf op hoogte brengen.

Midland stond op 1,13 mtr.
Een voorbeeld die ik zag nog een stukje hoger op 1,20 mtr.
Dan kun je nog kiezen voor zithoogte..

De kamer zelf is ruim 2 meter hoog.

Vantevoren had ik niet zo in etages gedacht voor de N baan.

In een verdere toekomst wil ik nog een HO baan realiseren boven de N-baan op boekenplanken.
Ik denk dat deze N-baan toch op zithoogte moet komen(zittend op kruk en eraan werken en kijken)

Daar moet ik nu rekening mee houden.
Ik schat zo in gewoon tafelhoogte aanhouden op 75 cm voor de N-baan.

Gr Koen.
« Laatst bewerkt op: 11 december 2022, 20:51:12 door NS264 »
Klik op de wereldbol naar ouder topic. Bouw aan diverse projecten. Betuwse oplossing:'kumt tied, kumt road'.
4NonBlondes -Train.

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 7967
    • Midland
Re: Voorbereiding bouw en bouwsels N baan Swalbenburg, 2,80 mtr x ,60 cm.
« Reactie #372 Gepost op: 16 december 2022, 17:25:09 »
Hoi,

En daar kwam zomaar een geschenk binnen van een vriendelijke Oosterbuur via de FB pagina "N Spur enfänger lernen von Profis, ene Dietmar.
Hij had nog een originele locloods staan van Piko speciaal toendertijd voor die BR118DR 's die ik heb.
Stond te verstoffen bij hem op de boekenplank





Gr Koen.

Klik op de wereldbol naar ouder topic. Bouw aan diverse projecten. Betuwse oplossing:'kumt tied, kumt road'.
4NonBlondes -Train.

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 7967
    • Midland
Re: Voorbereiding bouw en bouwsels N baan Swalbenburg, 2,80 mtr x ,60 cm.
« Reactie #373 Gepost op: 17 december 2022, 19:06:20 »
Hoi,

Klaagmodus ::)lezen niet verplicht.
Na 2 dagen van 13u en weinig slaap en het halve land door weer in de weekendmodus.

Weer even ogenschouw over de module.

Het kerkje inmiddels vaste plek gegeven.
Een etage lager komt een kerkhof.
Met een parkje erbij.
De weg loopt langzaam omhoog de heuvels in.
Omlaag buigt de weg om het kerkhof naar rechts tegen de achterwand het dal in.
Vanaf hier mooi uitzicht over 'de rest' van de stad. Een zelfmaak achtergrond ligt in gedachten.
De standaard komt nou weer net niet overeen met de dieptewerking ::)











boven

Dan duiken we even naar een lokaal werkplaats gebouwtje.
Ligt aan de rand van de module met mooie hoekjes om op te vullen met scenery.
Hier loopt nog een rangeerspoortje achterlangs tot aan de locloods.
Zo ontstond het idee voor een kleine laderampe voor diverse goederen.
Ook een mooi viewpoint over het terrein.




Het goederenverkeer tussen DB en DR zal bestaan uit de uitwisseling van selbstentladers.
De kalkgroeve rechts zorgt voor industrie.
De locs hoeven enkel uit te halen en om te lopen.
In de geometrie van de rails die ik gebruik komt alleen 15 graden kruising voor helaas.

Maar het zal werken.

Gr Koen.


Klik op de wereldbol naar ouder topic. Bouw aan diverse projecten. Betuwse oplossing:'kumt tied, kumt road'.
4NonBlondes -Train.

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 7967
    • Midland
Re: Voorbereiding bouw en bouwsels N baan Swalbenburg, 2,80 mtr x ,60 cm.
« Reactie #374 Gepost op: 18 december 2022, 11:20:26 »
Kiesgrube: EisenbahnKies-Swalben.
Ofwel kortgezegd EKS

Geïnspireerd op fantasie en dat dit deel in een kalksteenrijk gebied ligt.





Deze ligt dan meer in de heuvels langs de spoorbaan.
Grind/kalksteen kan er naar toe getransporteerd worden.
De opslag was nog onbestemd aan de achterkant. Ws nog een silo erbij of toren en een luchtransportband maakt het compleet.




Bron: SaarfelderZeitung



Gr Koen.
« Laatst bewerkt op: 18 december 2022, 12:44:45 door NS264 »
Klik op de wereldbol naar ouder topic. Bouw aan diverse projecten. Betuwse oplossing:'kumt tied, kumt road'.
4NonBlondes -Train.