Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€130.00
Per saldo:
€-120.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Bauarbeiten im gange
door
Wim Vink
Vandaag
om 00:03:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 00:01:35
Schrootplaats
door
ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf"
door
Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
US diorama in H0
door
Wim Vink
26 april 2024, 22:54:44
NS 6000 (in schaal 0)
door
FritsT
26 april 2024, 22:52:21
Oude metalen trafo's gebruiken.......
door
bask185
26 april 2024, 22:11:18
Rheinburg, TP V/VI
door
Chris Westerduin
26 april 2024, 22:10:56
Raadplaatje
door
Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool
door
Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer
door
jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein?
door
orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch
door
Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820
door
prutser
26 april 2024, 19:57:45
Motorpost ombouwen ?
door
hmmglaser
26 april 2024, 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE
door
Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen
door
orientexpress
26 april 2024, 19:29:26
19 Toen
door
defender
26 april 2024, 19:22:04
Laag-Baarlo
door
Mark Lin
26 april 2024, 19:02:20
Les Billards du Vivarais
door
Hans1963
26 april 2024, 17:51:03
Gewoon wat busfoto's
door
Joost O
26 april 2024, 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
Keska
26 april 2024, 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg
door
Ronaldk
26 april 2024, 17:15:48
Kortsluiting bij wissels
door
Voske
26 april 2024, 16:57:37
Meedhuizen in H0
door
Scratchbuilt
26 april 2024, 16:31:17
diorama, voor lange treinen.
door
FritsT
26 april 2024, 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1
door
sncf231e
26 april 2024, 15:37:10
EifelBurgenBahn
door
Reinout van Rees
26 april 2024, 15:29:26
"Nederlandse" modellen
door
spoorijzer
26 april 2024, 15:14:16
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Voorbereiding bouw en bouwsels N baan Swalbenburg, 2,80 mtr x ,60 cm.
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
Vorige
-
Volgende
-
1
...
24
25
[
26
]
27
28
...
35
Omlaag
Auteur
Topic: Voorbereiding bouw en bouwsels N baan Swalbenburg, 2,80 mtr x ,60 cm. (gelezen 69147 keer)
henkoia
Offline
Berichten: 57
Re: Voorbereiding bouw en bouwsels N baan Swalbenburg, 2,80 mtr x ,60 cm.
«
Reactie #375 Gepost op:
18 december 2022, 17:07:32 »
Mooi draadje Koen!
Volg 'm graag.
Veel bouwplezier verder.
Groet, Henk
Gelogd
NS264
En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
Offline
Berichten: 8530
Re: Voorbereiding bouw en bouwsels N baan Swalbenburg, 2,80 mtr x ,60 cm.
«
Reactie #376 Gepost op:
19 december 2022, 21:40:59 »
Hoi,
@dankje Henk.
Een groot deel van de bediening van Swalbenburg wordt uitbesteed aan inmiddels kan ik wel zeggen een modelspoorhobbyvriend Bas(k)
of zeggen we ons Baske
.
Al een hoop heen en weer gechat voor de bnls-module.
Voor mij zal hier op Swalbenburg de grote test zijn hoe het dat allemaal werkt of gaat werken en hoe ik ga installeren.
Er zal gebruik gemaakt worden van Arduino voor de wissels en mogelijk seinen.
Nu hoef ik niet automatisch te kunnen rijden. Ik vind het nog wel leuk een wisseltje om te zetten of een sein op rood.
Dit zonder al te dure investeringen met oog op digitalisering van analoge verzamelde materiaal.
Dat wordt dan met de tijd omgebouwd.
Vooralsnog bediening mbv z21.
Hier mag Bas(k) zich mee bemoeien en ik wacht af wanneer alles klaar is en ik het kan installeren.
Daar toe moet ik even weer terug in mijn sporenplan duiken maar ik had "Am Park DR " nog niet uitgewerkt.
Treinen komen binnen van rechts.
Links is "doodlopend"feitelijk een oud kopstation waar nu dieseltreinstellen en trek/duw combi's kop maken.
(maar lijkt net of sporen doorlopen links)
Blauw is de grindoverslag, de R1 binnenbocht is een uithaalspoor.
De grindtrein komt binnen via het kruiswissel op het binnenste omloopspoor.
De wagons worden langs de overslag opgeduwd en "gevuld".
Loc trekt de wagons de bocht uit, koppelt af loopt om. Ongeveer 60 cm tot beschikking voor 4 tot 5 4-assers.
Koppelt aan en kan vertrekken.
Ondertussen komen en gaan dieselstellen over het hoofdspoor.
Gelegen in de DR heeft men hier de beschikking over een locloods voor onderhoud en winterstalling.
Gezien de grindwagons een behoorlijke tonnage hebben zet ik hier dan de BR118DR 's voor in.
Er komen nog andere type wagons voor grindvervoer maar dat later weer
Gr Koen.
«
Laatst bewerkt op: 19 december 2022, 22:02:43 door NS264
»
Gelogd
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#
NS264
En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
Offline
Berichten: 8530
Re: Voorbereiding bouw en bouwsels N baan Swalbenburg, 2,80 mtr x ,60 cm.
«
Reactie #377 Gepost op:
21 december 2022, 10:59:44 »
Toevoegende voor Bas.
Controlepaneel front module maat 5 cm x 20 cm (?)
Is niet op schaal.
Maar denk toch voor bediening geen schakelaars maar 2kleuren Led voor controle stand wissels.
Is niet op schaal maar ik heb niet de juiste programmas om dit netjes te tekenen of verschalen (als iemand dit wil doen...
)
Weet niet of ik nu ergens sporen moet blokken met seinen, ik heb ze nog niet, alleen maar een idee waar ze zouden moeten komen.
Wel mooi als in ieder geval bediend kan worden(desnoods handmatig).
Moet nog ingetekend worden.
Denk erover dit alles via het materiaal van Bas en de z21 aan te sturen.
Desnoods in rap tempo in '23 het analoge materiaal digitaliseren.
«
Laatst bewerkt op: 21 december 2022, 11:19:50 door NS264
»
Gelogd
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#
bask185
Online
Berichten: 4069
Re: Voorbereiding bouw en bouwsels N baan Swalbenburg, 2,80 mtr x ,60 cm.
«
Reactie #378 Gepost op:
21 december 2022, 14:41:30 »
Mijn print is geschikt voor analoog en digitaal. Hij doet slechts relais en wissels aansturen en je hebt 16 ingangen voor een schakelpaneel. Je kan er een multimaus in prikken en dan kan je analoog rijden met de ingebouwde pwm regelaar.
Als je eenmaal digitaal gaat rijden. Dan sluit je rails niet meer aan op de print maar op de z21 uitgang en dan kan je digitaal rijden.
Mvg,
Bas
Gelogd
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)
NS264
En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
Offline
Berichten: 8530
Re: Voorbereiding bouw en bouwsels N baan Swalbenburg, 2,80 mtr x ,60 cm.
«
Reactie #379 Gepost op:
26 december 2022, 14:25:12 »
Hoi,
Met Bas tot een mooi overzichtelijk paneel gekomen.
Mooi werk Bas
Gr. Koen.
Gelogd
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#
Wim Vink
Offline
Berichten: 22446
Eens komt het goed.
Re: Voorbereiding bouw en bouwsels N baan Swalbenburg, 2,80 mtr x ,60 cm.
«
Reactie #380 Gepost op:
26 december 2022, 14:34:51 »
Nieuwe profielfoto
Gelogd
Met vriendelijke groet,
Wim
NS264
En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
Offline
Berichten: 8530
Re: Voorbereiding bouw en bouwsels N baan Swalbenburg, 2,80 mtr x ,60 cm.
«
Reactie #381 Gepost op:
26 december 2022, 14:38:24 »
Met die combi(wipkar) rijdt ik momenteel bij VDH, Wim.
Ik dacht voor de foto ik pak hem van de schaduwkant.
Gr. Koen.
«
Laatst bewerkt op: 26 december 2022, 14:40:20 door NS264
»
Gelogd
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#
bask185
Online
Berichten: 4069
Re: Voorbereiding bouw en bouwsels N baan Swalbenburg, 2,80 mtr x ,60 cm.
«
Reactie #382 Gepost op:
26 december 2022, 16:27:10 »
Ik zal binnenkort wat over de andere print vertellen die je wissels schakelt en je treinen bedient
Mvg,
Bas
Gelogd
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)
bask185
Online
Berichten: 4069
Re: Voorbereiding bouw en bouwsels N baan Swalbenburg, 2,80 mtr x ,60 cm.
«
Reactie #383 Gepost op:
31 december 2022, 17:04:34 »
https://www.youtube.com/v/kUFGHrup7HI
Gelogd
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)
NS264
En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
Offline
Berichten: 8530
Re: Voorbereiding bouw en bouwsels N baan Swalbenburg, 2,80 mtr x ,60 cm.
«
Reactie #384 Gepost op:
31 december 2022, 20:05:21 »
Hoi,
Mag ik U hartelijk danken.
Zal tussen de oliebollen en geklapper hier naar kijken.
Eerst hapje eten.
Wens ieder een goed, gezond en veilig uiteinde.
Gr Koen.
Gelogd
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#
bask185
Online
Berichten: 4069
Re: Voorbereiding bouw en bouwsels N baan Swalbenburg, 2,80 mtr x ,60 cm.
«
Reactie #385 Gepost op:
01 januari 2023, 20:39:23 »
Print werkt
https://www.youtube.com/v/MoQrtmSUa2k
Gelogd
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)
NS264
En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
Offline
Berichten: 8530
Re: Voorbereiding bouw en bouwsels N baan Swalbenburg, 2,80 mtr x ,60 cm.
«
Reactie #386 Gepost op:
01 januari 2023, 21:37:57 »
Hoi,
Superblij mee.
Kortgezegd heeft Bas dus een print, noem het gerust een processor, ontwikkeld die een aantal items gaat regelen.
- PWM regelaar om de analoge modellen te kunnen laten rijden.
- relais voor bediening servos.
- 16 in/uit gangen voor diverse aansluitingen.
- een frontpaneel met bediening wissels/kruising via de Maus.
- blokbeveiliging dmv isolatie rails wat eerst met drukknop uitgeschakeld kan worden en later dmv een sein.
- mogelijkheid om een wisselstraat om te zetten is er ook.
Hier kan bediend/gevoed worden met de z21 en de Maus via de X-net/bus aansluiting.
Knap stukje werk.
Het wordt allemaal via de voorgeprogrammeerde print geregeld en ingelezen.
Ondertussen bouw ik door aan de bak en landschap
Gr Koen.
«
Laatst bewerkt op: 01 januari 2023, 22:09:12 door NS264. Reden: Tekst aangepast
»
Gelogd
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#
bask185
Online
Berichten: 4069
Re: Voorbereiding bouw en bouwsels N baan Swalbenburg, 2,80 mtr x ,60 cm.
«
Reactie #387 Gepost op:
02 januari 2023, 00:21:49 »
Ik heb nog een uitlegje over de precieze werking met plaatjes
.
Elke start/stop knop van het paneel heeft een nummer. Dit nummer komt overeen met de arduino pin waar deze op aangesloten zit. De volgorde is zo als die is omdat dat makkelijk te 'routen' was. Het maakt verder niet veel uit voor de werking.
Vervolgens moest ik o.a. een tabel maken met alle mogelijke combinaties. De eerste 2 getallen komen overeen met de start/stop knoppen. Dan volgt een aantal wissel nummers en standen en als laatste zijn er de relais.
Als ik straks dezelfde print onder Rosedale Abbey bouw, hoef ik slechts deze tabel aan te passen naar mijn eigen layout.
S = Straight
C = Curved
Als er gelijktijdig 2 knopjes worden ingedrukt en het is een geldige combinatie dan worden eerst de wissels gezet, dan worden alle relais uitgezet en als laatste worden de relais aangezet op het beginspoor, eindspoor en eventueel sporen die er tussen liggen.
Om de logica en de flow een beetje te ordenen, heb ik een state-machine gemaakt. Ik zal jullie de code besparen, maar in bollen diagram ziet het er zo uit.
Omdat bezetmelding misschien ietwat overdreven is voor de daadwerkelijke beveiliging, heb ik ingebouwd dat een lok eerst op gang moet komen en ook worden gestopt voordat de rijweg weer voor wordt vrijgegeven zoals ik eerder heb uitgelegd. Het is natuurlijk wel vatbaar voor 'menselijk falen'. Als je je trein bewust stilzet op een wissel en dan een andere rijweg kiest... ja dan moet je toch echt een andere hobby zoeken
En als laatste, moest de software getest worden
.
Dit is een stukje output wat de print heeft uitgespuugd. In deze test heb ik knop 1 en 8 ingedrukt. En dat komt overeen met deze rij uit de tabel
Code:
[Selecteer]
{ 1, 8, 3|S, 1|S, lastPoint, 1, 8, 6, lastRelay },
En dat is deze route
De relais onder 1, 6 en 8 moeten aan, (nu heeft 8 geen relais omdat dat het binnenkomst spoor is). En wissels 1 en 3 moeten beiden op recht staan.
Mvg,
Bas
Gelogd
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)
NS264
En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
Offline
Berichten: 8530
Re: Voorbereiding bouw en bouwsels N baan Swalbenburg, 2,80 mtr x ,60 cm.
«
Reactie #388 Gepost op:
04 januari 2023, 12:44:37 »
Weer is afwisselen met wat andere perikelen.
De bediening is zo goed als rond.
Daar hoeft weinig meer aan te gebeuren behalve installatie door mijzelf.
Daarvoor had ik nog enkele items erbij besteld zoals langere stukken jumpersdraad om de servo's op verdere gelegen plekken van stroom te kunnen voorzien.
Verder voorraadje draad en klemmen etc.
Komt binnenkort allemaal.
Ondertussen weer is bij de bak kijken.
Berichten een aantal paginas terug dat ik ledbatten had gekocht.
Deze zijn koppelbaar en vederlicht en bieden 6500 K, baby.
De bureaulamp kan nu uit
Zat me suf te praktiseren hoe ik dit nou ging bevestigen.
Heb de bak nog niet dichtzitten met een hemel daarbij nog van alles moet doen aan alle kanten.
Heb de bak in de grondverf gezet.
Testje:
Ter versteviging had ik er nog een extra 'voor' plint ingehangen
Daardoor zie je op de foto een zwarte schaduw bovenin, niet zo mooi vond ik.
Heb er aan 1 kant een weggehaald en vind dat er beter uit zien.
Denk dus dat ik die extra lat weghaal en zo laat.
Die dingen wegen niks en kunnen eventueel met dubbelzijdig tape vastgezet worden .
We hebben licht.
(and we need cork, cork)
Gr. Koen.
Gelogd
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#
nkob
Offline
Berichten: 2051
Re: Voorbereiding bouw en bouwsels N baan Swalbenburg, 2,80 mtr x ,60 cm.
«
Reactie #389 Gepost op:
04 januari 2023, 13:10:33 »
leuk die combi van lekker bezig met je bak en allerlei high tech aansturing
goed bezig !
kees
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
Vorige
-
Volgende
-
1
...
24
25
[
26
]
27
28
...
35
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Voorbereiding bouw en bouwsels N baan Swalbenburg, 2,80 mtr x ,60 cm.