Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 19:54:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:52:07
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:23:35
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Bahn-AG
Vandaag om 19:16:54
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: Roco NS 2400, model 2020, materieelbespreking  (gelezen 54428 keer)

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2419
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: Roco NS 2400, model 2020, materieelbespreking
« Reactie #240 Gepost op: 26 juni 2021, 11:35:22 »
Ik heb om een reden die hier niet ter zake doet twee 2400's naast elkaar gezet, eentje uit de oude serie en de laatste. Wel leuk om te vergelijken wellicht. Links de oude, rechts de nieuwe:



De foto is gemaakt uit de hand en met de telefoon, dus technisch perfect is 'ie niet.

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4133
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Roco NS 2400, model 2020, materieelbespreking
« Reactie #241 Gepost op: 26 juni 2021, 16:28:57 »
Ik zie afgezien van het nummer en de derde lamp weinig verschil. Roco heeft dus waarschijnlijk alleen de binnenkant aangepast.

Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 709
Re: Roco NS 2400, model 2020, materieelbespreking
« Reactie #242 Gepost op: 26 juni 2021, 16:59:55 »
We kunnen (nogmaals) concluderen dat het "schilderwerk" van de nieuwe oplage gewoon droevig is, waarbij de sluitseinen schijnbaar uit de oude voorraad kwamen.

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 3843
Re: Roco NS 2400, model 2020, materieelbespreking
« Reactie #243 Gepost op: 26 juni 2021, 17:16:44 »
Het lijkt meer dat gekke geprinte verf ( of hoe ze dat ook noemen)
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9156
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: Roco NS 2400, model 2020, materieelbespreking
« Reactie #244 Gepost op: 26 juni 2021, 22:17:00 »
Rood lampje, blauw lampje...pukkelspoor ..wat is het probleem?

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Offline Offline
  • Berichten: 8386
  • Nooit uitgeklust....
Re: Roco NS 2400, model 2020, materieelbespreking
« Reactie #245 Gepost op: 27 juni 2021, 00:13:50 »
We kunnen (nogmaals) concluderen dat het "schilderwerk" van de nieuwe oplage gewoon droevig is, waarbij de sluitseinen schijnbaar uit de oude voorraad kwamen.
Deze mis ik even. Wat is er mis met het schilderwerk? Lichte kleurverschillen kan ik niet zien, want licht kleurenblind. Dat heb je wel eens. ;)

Gr.

Edsko

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: Roco NS 2400, model 2020, materieelbespreking
« Reactie #246 Gepost op: 27 juni 2021, 00:20:18 »
Het lijkt meer dat gekke geprinte verf ( of hoe ze dat ook noemen)


Ja, ik zie wat je bedoelt. Het lijkt wel of het gele vlak aan de voorkant uit de printer komt. Je ziet wel een soort van pixels lijkt het ???

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2419
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: Roco NS 2400, model 2020, materieelbespreking
« Reactie #247 Gepost op: 27 juni 2021, 20:41:38 »
Rood lampje, blauw lampje...pukkelspoor ..wat is het probleem?

Ik zie niemand een probleem aankaarten, jij? Je observatie is overigens niet volledig. Doe je best! ;D

gtw6016

  • Offline Offline
  • Berichten: 661
  • zucht we missen je dierbaar trammetje:'(
Re: Roco NS 2400, model 2020, materieelbespreking
« Reactie #248 Gepost op: 16 november 2021, 19:33:12 »
@ Chris, misschien leuk voor de volgende bij Roco, de 2413 (de 2414 is al eens uitgebracht):


Foto: Leo van Leeuwen.


Foto: Leo van Leeuwen.

Model zelf omgenummerd en wat gesuperd:



Meer foto's zijn beschikbaar ;D
Er heeft hiervan ooit een verslag in de railmagazine gestaan, weet iemand nog welk nummer.

Ook ik heb het digikeijs setje ingebouwd, is jet ook nog mogenlijk om de sluitseinen schakelbaar te maken?

M.v.g

Marc
Ps als iemand nog rode zwaailichtjes heeft liggen dan neem ik ze graag over ;)
Edit mijn vraag gaat over het "oude" model,
« Laatst bewerkt op: 16 november 2021, 19:55:41 door gtw6016 »

Daan!

  • Online Online
  • Berichten: 4497
Re: Roco NS 2400, model 2020, materieelbespreking
« Reactie #249 Gepost op: 16 november 2021, 19:37:43 »
Kun je zomaar blauwe wisselen voor rode dan?

gtw6016

  • Offline Offline
  • Berichten: 661
  • zucht we missen je dierbaar trammetje:'(
Re: Roco NS 2400, model 2020, materieelbespreking
« Reactie #250 Gepost op: 16 november 2021, 19:41:00 »
Ja. Let wel dit is de "oude versie" die roy laat zien.
Dacht ook even dat dit draadje daar over ging.
Ik heb de "oude versie" daar gingen mijn vragen dus over  :)

Marc

Roy van Dijk

  • Offline Offline
  • Berichten: 450
Re: Roco NS 2400, model 2020, materieelbespreking
« Reactie #251 Gepost op: 17 november 2021, 07:39:21 »
Volgens m'n gegevens en de gegevens moet dit in Rail Magazine 261 gestaan hebben ;D
https://issuu.com/railmagazine/docs/rm261

_____________________________________________________



De tekst van toen:

Voor de prijs van net geen honderd euro bracht Roco vorig jaar een geweldig model van de NS 2400 op de markt. Gezien de 2400 altijd één van mijn favoriete Nederlandse dieselloc’s is heb ik ze ook aangeschaft. Eigenlijk probeer ik alles te superen wat ik aanschaf.
Ondanks dat veel materieel voorlopig de vitrinekast in gaat, maak ik het wel functioneel.
Ook deze loc werd flink onder handen genomen.

De 2433 is als eerste aan de beurt en zal de 2413 worden. Het nummer 2413 heeft wat meer betekenis voor mij. Ik kocht op Internet het boek ‘’De IJmuider Spoorlijn, zo was het’’ wat geschreven is door onder andere mijn kennis Leo A. van Leeuwen. In dit boek staat veel geschiedenis en staan foto’s over deze bekende spoorlijn tussen Haarlem en den. Tijdens het doorlezen van het boek viel mijn oog op een foto van een geel/grijze 2400 die een vistrein aan de haak had. Na een telefoontje aan Leo werd ik uitgenodigd en kreeg ik de foto’s te zien en wel in kleur.
Zelf ben ik van 1985 dus helaas heb ik nooit de kans gehad om een 2400 op deze lijn te zien, wat overigens vaak al zelden voorkwam. Meestal waren het 2200’en en later de 6400’en die daar de vistreinen trokken. Gezien ik als klein jongetje nog op één van de laatste vistreinen ben mee geweest heb ik altijd al veel interesse gehad in de ‘’IJmuider lijn’’.
Tegenwoordig is er geen verkeer meer op deze lijn en is de toekomst op het moment van schrijven nog steeds onduidelijk. Als Haarlemmer rijd ik veel langs deze spoorlijn en hoop ik toch nog dat er ooit weer wat gaat rijden…

Terug naar het model. Als eerste beginnen we met de loc uit elkaar te halen. Eerst worden de hekwerken voorzichtig losgetrokken van de cabine. De cabine wordt door deze tussen duim en wijsvinger te klemmen iets naar buiten gebogen en kan dan eenvoudig van de huif worden afgehaald. De twee schroeven die de huif verbindt met het metalen frame kunnen vervolgens worden losgeschroefd. Met wat heen en weer schuiven van de huif in de lengte en naar boven halen is ook deze los van het frame. De blauwe zwaailichten en uitlaatdemper konden eenvoudig worden losgetrokken.Vervolgens werden de hekwerken voorzichtig uit het frame getrokken en apart gelegd. De draaistelzijkanten heb ik met een pincet verwijderd. Dit gaat erg eenvoudig door middel van het open pincet tussen draaistel en zijkant te plaatsen en het voorzichtig te bewegen naar de buitenkant. De brandstoftank laten we zitten.
De handgrepen voorop de motorhuif heb ik conform de werkelijkheid voor de helft geel geschilderd, bij het Roco-model zijn ze echter helemaal grijs. De kleine ''ruimtes'' waar deze handgrepen op de fronten invallen zijn een beetje opgevuld met verf zodat ze helemaal wegvallen. Na deze ingreep wordt het meteen al wat ‘’meer 2400’’.

We gaan door met het nummer, wat meer concentratie vergt.
Het locnummer ‘’2433’’ heb ik verwijderd met Micromesh polijstpapier, korrel P3600. Dit polijstpapier heb ik eerst 20 minuten in water gelegd zodat het goed week wordt.
Om het nummer heen heb ik alles afgeplakt met Tamiya Magic Tape, gezien de gewichtsopschriften gewoon kunnen blijven zitten.
Daarna heb ik heel rustig het nummer van de kap geveegd (!). Micromesh raadt zelf aan rechte vegende bewegingen te maken, in plaats van draaiende. Dit heb ik ook gedaan. Na een test op een object waarbij ik toch eigenwijs draaiende bewegingen maakte zag ik helaas toch de onderliggende kunststoflaag tevoorschijn komen. Het is een kwestie van zo verdeelt mogelijk de vegende bewegingen te maken en zo langzaam het nummer in gedeeltes eraf te halen. Restjes kunnen eenvoudig met een in water gedoopt wattenstaafje weggeveegd worden. Ook op de fronten werd dit zelfde herhaald. Met enig geduld zijn alle locnummers prima verdwenen. Micromesh vind ik geweldig. Liever doe ik dit soort dingen daarmee en niet met allerlei chemicaliën. Veel opschriften zijn zeer netjes te verwijderen, met uitstekende resultaten mits volgens gebruiksaanwijzing gewerkt wordt. Het setje bevat zelfs polijstpapier met korrel P12000. Het is wel een prijzige investering. Het setje met wat kleine polijstpapiertjes kost € 19,50 en het is te verkrijgen bij o.a. Airbrush Service Almere.

Van Kleinspoor bestaat een setje met nummers voor de 2400. Het nummer 2413 moest ik zelf samenstellen uit de verschillende cijfers die aanwezig zijn in deze set. Ook het opwrijven van deze cijfers vergt wat concentratie, maar daar heeft Len in verschillende artikelen natuurlijk al genoeg over geschreven. De frontnummers op de 2413 zitten trouwens nét een fractie hoger dan op veel andere 2400’en. Ik kon het dan ook niet laten dit ook te doen.
Omdat we nu toch aan het beschriften zijn, nam ik meteen de opschriften op het frame mee. Roco heeft helaas geen krikpunten aangebracht. Iets wat mij toch altijd wel op viel bij de 2400. Een paar witte remteken vlakjes werden geleend uit een setje van een gesloten goederenwagen. Deze werden precies boven het midden van het draaistel op het frame opgewreven. In het midden van dit witte vlakje komt dan het rode krikpunt.
Ook op de bufferbalk stonden deze krikpunten. Roco heeft hier voor gelukkig al twee kleine verhogingen op aan gebracht, precies naast de buffers. Nadat de stuurstroom kabel even werden verwijderd konden de verhoogde vlakjes wit geschilderd worden. Vervolgens werden daarop de krikpunten gezet. Dat is even millimeterwerk, maar het resultaat is er naar.
 
Vervolgens zijn nu de hekwerken op het frame aan de beurt. Deze zijn allen opnieuw geel gespoten na een laagje primer, ik vond ze namelijk te plasticachtig. Ik heb de voetjes die in het frame verdwijnen afgeplakt, om zo te voorkomen dat met het terugplaatsen de verf er wordt afgeschoven.
De ruitenwissers zijn ook geel gespoten. Een gek gezicht maar bij zowat alle 2400'en in geel/grijs waren ze geel. De wissers (die naar het glaswerk wijzen) zijn daarna met een viltstift zwart aangetipt. Ook heb ik de binnenzijden van de raamsponningen meteen van zwart voorzien. Uiteraard doe ik niet de zijraamsponningen.
De uitlaat en de verwarmingsuitlaat van de cabine zijn metallic grijs gespoten. Omdat deze loc voor mij in de periode valt eind jaren ’80 heb ik bij Roco rode zwaailichten (via de vakhandel) besteld. Deze zwaailichten zitten ook in setje 1750, maar dat is helaas al jaren uit hun assortiment.
De zwaailichten hebben ook een klein metallic grijs ringetje tussen voet en kap, wat eigenlijk zowat niet te zien is. Ik heb eerst het onderste gedeelte in deze kleur geschilderd, vervolgens kan dit afgeplakt worden om 0,2 MM over te laten. Daarna kan de gehele voet grijs worden geschilderd. Na het verwijderen van de tape komt een mooi klein metallic grijs ringetje tevoorschijn. Met een klein druppeltje superlijm werden deze opnieuw in de houder gelijmd. Met de verdunde kleur grijs neem ik ook meteen de 0-vormige balk voor op het frame mee (boven de bufferbalk).
Deze is zwart op het Roco model, maar behoort grijs te zijn. Dit laatste geldt ook voor de ophanging van de stuurstroom kabel en de handgrepen onder de buffers. Eigenlijk spuit ik deze delen liever, maar het is allemaal zo weinig verf wat er op komt dat na de laatste laklaag de geschilderde delen toch verdoezeld worden. De buffers heb ik allen wél opnieuw gespoten. Ze zijn helaas zwart, maar ze behoren toch echt grijs te zijn. Eigenlijk horen om de bufferhulzen nog 2 smalle witte ringen te lopen, dit heb ik maar weggelaten.
De uitlaatdemper bovenop is met wat verdunde zwarte verf en een kwastje bewerkt. Zo komen de ''lucht''gaatjes er weer wat mooier uit.
Alle lichtgeleiders heb ik uit de frontlampen getrokken. Met een zilveren viltstift heb ik de onderste binnenkanten zilverkleurig gemaakt. Een dag later heb ik de buitenste ringen van de onderste frontlampen weer met grijs iets bijgewerkt. Het zilver lijkt vrij snel te drogen, maar dat kan tegen vallen. Het wordt een puinhoop om meteen de ringen grijs te maken. Hoe zou ik dit weten?
Dan zijn de luchtslangen aan de beurt. Ik heb getracht deze conforme werkelijkheid te maken.
''Steel-grey'' van Humbrol komen op het bovenste en onderste gedeelte. De hendel van de luchtkraan wordt rood en metallic grijze ringetjes worden om de luchtslangen heen geschilderd. Dit is goed te zien op de foto’s. Het hendeltje op het draaistel onder de cabine is geel aangetipt. De kleine ‘’ketting’’ die de brandstoftank dop vasthoudt heb ik weer rood aangetipt.
 
Dan komt de grijze binneninrichting van de cabine aan bod. Deze heeft ook nog een waasje gekregen. Het ding is bedoeld om de aandrijving af te dekken en is helemaal grijs. Dat vond ik wat overdreven. Na bestuderen van foto’s in het boek over ‘’Diesellocomotieven in Nederland’’ zag ik dat Roco met het verhoogde deel de bedieningkast wilde nabootsen. Ik heb het onderdeel opnieuw licht grijs gespoten, vervolgens het verhoogde deel afgeplakt en de rest zwart gespoten.
De koppelinghaken zijn vervangen door exemplaren van Weinert, deze vond ik net wat mooier. Dit is een bouwsetje en ik heb alleen de haken gebruikt. Indien volledige imitatiehaken zijn gewenst dient het hele setje afgebouwd te worden of kunnen exemplaren van Philotrain worden aangeschaft. Ik heb het bij de haken gelaten omdat ik koppelingen gebruik in het model.
 
Na dit proces heb ik alles met de verfspuit gevernist. Door middel van Humbrol zijden matte lak nummer 135 één op vier te verdunnen is de lak mooi op te spuiten. Ook is meteen een beetje de ‘’glanslaag’’ van het model af. Gebruik voor het lakken geen thinner als verdunning. Veel fabrieksmodellen en de verf hiervan (waaronder Roco) kunnen als reactie wit uitslaan en dan is al het werk voor niets geweest. Ik heb daarom wasbenzine gebruikt.
Voor het vernissen heb ik de ruitenwissers op de cabine teruggeplaatst en de hekwerken in het frame gezet. Dit geldt ook voor de luchtslangen in de bufferbalken. De wielen heb ik afgeplakt en zo kon het gehele frame gevernist worden. De draaistelzijkanten heb ik wel los gevernist.
Later krijgt de 2413 misschien nog een laagje vuil.
Na de vernislaag zijn de ramen weer teruggeplaatst en heb ik met Kristal Klear alle frontlampen weer ‘’glas’’ gegeven. Daarbuiten heb ik in de loc nog een Digirails verlichtingssetje ingebouwd. Het is trouwens aan te raden Kristal Klear te gebruiken voor de bovenste lichtgeleiders. De lichtgeleiders van Roco kunnen met terugplaatsen van de kap vaak een SMD-led van het Digirails printje beschadigen.

Met dit artikel hoop ik u een zo goed mogelijke beschrijving gegeven te hebben van mijn werkzaamheden. Deze 2413 mag wat mij betreft voor een IJmuidense vistrein!

Tekst en ombouw: Roy van Dijk.

Foto’s: Len de Vries, tenzij anders aangegeven.

Met dank aan: Leo A. van Leeuwen.

Gebruikte materialen:

Verf
 
- Humbrol 53 (metallic grijs voor uitlaten en luchtslang ringen)
- Humbrol 69 (geel voor de handgrepen)
- Humbrol 130 (wit voor front noodvijzel punten)
- Humbrol 135 (vernis, zijdenmat)
- Humbrol 140 (grijs, voor de cabine-inrichting)
- Humbrol 167 (staalgrijs voor de luchtslangen)
- Revel 09 (donkergrijs / -antraciet voor het frame, zwaailichthouders)
- Revel 302 (zijdenmat zwart voor het interieur, uitlaatdemper)
- Revel 330 (signaalrood voor de luchtkranen)

Opschriften
 
Kleinspoor:
 
Nr. 12 (rode noodvijzel punten)
Nr. 21 (NS 2400 / 2500 opschriften)
Nr. 54 (opschriften voor gesloten goederenwagen (GS) waar de witte vlakjes uitkomen)
 
Overig
 
Bouwsetje koppelhaken van Weinert: cat. nr: 8630
Of:
Gebouwd setje koppelhaken van Philotrain: cat. nr: 870/10701   

Kristal Klear van Microscale verkrijgbaar bij o.a. GM&S of Jophispoor

Zilveren stift
Pilot Super Color Silver (Fine) eventueel bij de kantoorhandel verkrijgbaar

Tamiya Magic Tape

Micromesh polijstpapier, te verkrijgen bij o.a. Airbrush Service Almere

Airbrush Revel Master Class Vario

Rode zwaailichten, Roco bestelnummer: 100106 (2x nodig)

Geraadpleegde literatuur:

‘’De IJmuider Spoorlijn, zo was het’’
Door: Leo A. van Leeuwen, Guus Hartendorf en Piet Korpershoek.

‘’Diesellocomotieven in Nederland’’
Door: Carel van Gestel, Bert van Reems en Peter van der Welle

Internet: www.feijenoordsemeesters.nl en www.railfaneurope.net


_____________________________________________________

Succes (y)
« Laatst bewerkt op: 17 november 2021, 11:10:54 door Roy van Dijk »
· DR · DB · NS · '85 - '89 · TREINFILMPJES! ·

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Roco NS 2400, model 2020, materieelbespreking
« Reactie #252 Gepost op: 17 november 2021, 10:40:57 »
Tekst en ombouw: Roy van Dijk.

Huishoudelijke mededeling: het is de tekst van Roy zelf. Voordat er nog een tweede meld-aan-moderator-bericht komt waarop ondergetekende te schietgraag reageerde, sorry :)

Reinout-als-moderator
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Daan!

  • Online Online
  • Berichten: 4497
Re: Roco NS 2400, model 2020, materieelbespreking
« Reactie #253 Gepost op: 17 november 2021, 10:46:18 »
2454 is ook in IJmuiden geweest btw. Bewijs ook uit de fotocollectie van Leo.

Roy van Dijk

  • Offline Offline
  • Berichten: 450
Re: Roco NS 2400, model 2020, materieelbespreking
« Reactie #254 Gepost op: 17 november 2021, 11:05:31 »
Huishoudelijke mededeling: het is de tekst van Roy zelf. Voordat er nog een tweede meld-aan-moderator-bericht komt waarop ondergetekende te schietgraag reageerde, sorry :)

Reinout-als-moderator

(Ik blijf me toch altijd weer verbazen dat er ''bepaalde figuren'' zijn die wederom nooit / niet goed lezen, heel jammer als je eens moeite doet ::)).
Anyway, thx Reinout! (y)
« Laatst bewerkt op: 17 november 2021, 11:08:39 door Roy van Dijk »
· DR · DB · NS · '85 - '89 · TREINFILMPJES! ·