Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 13:59:14
OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
  

Auteur Topic: Ff Df'en! (bouw van twee fietsenrijtuigen)  (gelezen 4719 keer)

Olaf

  • Offline Offline
  • Berichten: 845
Ff Df'en! (bouw van twee fietsenrijtuigen)
« Gepost op: 10 december 2020, 16:33:38 »
Zoals u weet (of niet) heeft Artitec fraaie geel/blauwe plan E fietsrijtuigen uitgebracht, in oorspronkelijke uitvoering van voor de verbouwing van de rijtuigen in 1990. Omdat mijn imaginaire Nederlandse modelbaan zich in de 2e helft van de jaren '90 bevindt, moest ik zelf aan de slag om het 'moderne' fietsenrijtuig te maken.

Nou ben ik niet de eerste en enige die deze verbouwing doet en er zijn ook al meer draadjes over verschenen, maar omdat er verschillen zaten tussen de twee deelseries van de 8 Df'en wil ik daar wat meer van in detail laten zien. Met tips voor degene die ook een rijtuig wil verbouwen.
Een oud draadje met tevens de geschiedenis van de rijtuigen is hier te vinden: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=39897.msg623802#msg623802 

Er waren dus twee soorten Df: ex-post en ex-RD. Het geinige is dat bij de ene een grote deurpartij moet verdwijnen (post), terwijl bij de andere een grote deurpartij juist geplaatst moet worden (RD), ter vervanging van een set smalle deuren. Ik bouw gelijktijdig beide uitvoeringen. We gaan ff Df'en!

De slachtoffers, P 7939 en RD6971:


De echte P 7939 werd Df 001. Ergens in de jaren '90 werden bij dit rijtuig echter de ronde buffers vervangen door moderne exemplaren. Omdat ik het niet zie zitten om de buffers te vervangen zal mijn model niet de 001 worden. Welke het wel gaat worden weet ik nog niet. Er waren onderling namelijk ook nog (kleine) verschillen, daarover later meer. Eerst maar eens het mes in de bakken!   

Met potlood aangegeven waar de snijlijnen liggen om de grote deuren van de P naar de RD te transplanteren:

De 36 slaat op de breedte van het stuk wand dat er uit moet, 36mm. De kruizen geven aan wat er verder aan deuren en ramen dichtgemaakt moet worden. Let op! De beide zijden van de RD zijn hierin niet gelijk (en ik trapte er bijna in).

De andere zijden, met de stukken zijwand al verwijderd:


De bakken met getransplanteerde deuren, met 1,5 mm dik styreen opgevulde wanden en dichtgemaakte ramen en deuren:



Een stuk van de stootrubbers van de P heb ik gebruikt om de openingen in de stootrubbers onder de middelste deuren van de P op te vullen. Of dat goed gelukt is weet ik niet, dat zien we na het spuiten tzt wel. Wat mij opviel is dat de ramen in de grote deuren van de P groter zijn dan de ramen in de RD. Geen idee of dat in het echt ook zo was, maar ik neem het voor lief.
Van de vijf grote ramen in de P heb ik de hoeken haaks gevijld. Alle vier ex-P Df'en kregen bij de modernisering nieuwe ramen uit één stuk (ik meen zelfs dat het plexiglas was) met rechte hoeken. Enkele RD Df'en daarentegen hebben tot het eind met de originele ramen gereden.   
Let op bovenstaande foto's ook op de verschillende indelingen in de wanden van de RD!

Op de kopwanden worden de vouwbalgen vervangen door buisbalgen en dient er eerst een opbouwtje gemaakt te worden. De afmetingen hiervan zijn afhankelijk van de buisbalgen die je gebruikt. Ik heb ze bij Piko (of Poki) besteld. (over de ervaring van de bezorgdienst: GLS heeft ze twee dagen na bestelling in Duitsland bij mij in de brievenbus geduwd).
De sluitseinen zitten ietsiepietsie te dicht naar het midden en heb ik vervangen door een stukje Evergreen buis 2,4mm.
Van de twee deuren in de kopwand van de P heb ik één grote gemaakt door het wegsnijden van de middenspijl en het gladscheuren van de naad in het midden. 
   

De daken:

Begin met het jezelf makkelijk te maken door daken zonder dwarsnaden te kopen. De langsnaden moeten er ook af, ook die aan de zijkant van het dak bij de aansluiting op de bak. Verder moeten alle pielekes van het dak op de ventilatoren na. De ventilator die tegen de waterbak op het dak van de P zit moet ook weg. Op de kopse kantjes van het dak zit een richeltje, dus ook daar even met de vijl overheen fietsen. 

De bodems zijn nog even 'een dingetje'. Bijna alle luiken in de schortplaten zijn bij de verbouwing vervangen door dicht plaatmateriaal. Bij bestudering van foto's lijkt hier echter bij de ex-P's onderling ook weer enig verschil te zijn. Het ene luik is bij de ene ex-P weg, terwijl het bij een andere nog aanwezig is. Hier is nog wat recherche a.d.h.v. foto's nodig en pas hierna kan ik het rijtuignummer bepalen.
Ander 'dingetje' is dat met het gladvijlen van de luiken de opstaptreden zullen sneuvelen, terwijl deze in sommige gevallen kunnen blijven. Idee is nog om met de Dremel er omheen te werken, maar ik vrees dat het met de frees niet mooi glad wordt.

Wordt vervolgd.
     
« Laatst bewerkt op: 11 december 2020, 16:22:16 door Olaf »
Meer NS in spoor 1!

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8038
  • Spoor N
Re: Ff Df'en! (bouw van twee fietsenrijtuigen)
« Reactie #1 Gepost op: 11 december 2020, 15:44:31 »
Leuk project, ik ben benieuwd naar het eindresultaat. In N heb ik hetzelfde gedaan alleen bij gebrek aan een postrijtuig is een RD opgeofferd om de brede deurpartij in een andere RD te zetten.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1514
    • Dwangrail.nl
Re: Ff Df'en! (bouw van twee fietsenrijtuigen)
« Reactie #2 Gepost op: 11 december 2020, 16:59:31 »
Ik vind dit ook een leuk project, en er zitten leuk variaties in de verschillende rijtuigen.
De ex RD 008 had nog zijn schoorsteen van de keuken, en er was ook nog een ex Post met nog de contouren zichtbaar van de dakramen.
De reden dat de ex posten plexiglas ruiten kregen, was omdat er geen onderdelen meer waren voor de blauwe engel ramen die deze rijtuigen hadden. (gebouwd door Werkspoor, maar ontwerp Allan.) Het raam op de plaats van de middelste deur was weer een normaal plan E raam, en ook het enigste wat nog open kon in het rijtuig.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Olaf

  • Offline Offline
  • Berichten: 845
Re: Ff Df'en! (bouw van twee fietsenrijtuigen)
« Reactie #3 Gepost op: 11 december 2020, 17:14:33 »
Kijk, nog meer verschillen! Van die schoorsteen op de 008 wist ik niet. Mijn RD Df wordt de 007, dus van de schoorsteen heb ik geen last;).
Ik weet dat op het dak van de 001 de dichtgemaakte ramen nog vaag zichtbaar waren;
https://www.flickr.com/photos/35626608@N00/5600257219/in/album-72157626454874220/
Meer NS in spoor 1!

Olaf

  • Offline Offline
  • Berichten: 845
Re: Ff Df'en! (bouw van twee fietsenrijtuigen)
« Reactie #4 Gepost op: 15 december 2020, 16:24:01 »
De schorten van de bodems glad maken met een Dremel+frees (ofzo) gaat niet mooi worden, nog niet misschien. Dus alles maar gewoon glad gevijld, inclusief de opstaptreden. Als alles mooi glad geschuurd is maak ik nieuwe opstaptreden van styreen. Ik vond een foto van de 004 waarop duidelijk te zien is welke luiken moeten blijven zitten, dus dat wordt mijn ex-P Df.

Na vijlen tot-ik-een-ons-woog en oude trapkasten en roosters dichtmaken met een stukkie styreen ziet het er nu zo uit:



Met de hele handel los-vast in elkaar ziet het er dan zo uit:


Volgende stap is het grote plamuur- schuurfeest, een van de weinige feestje die nog wel mogen ;).
   
Meer NS in spoor 1!

Olaf

  • Offline Offline
  • Berichten: 845
Re: Ff Df'en! (bouw van twee fietsenrijtuigen)
« Reactie #5 Gepost op: 26 maart 2021, 13:42:04 »
Tussen al het grote 1300-gebeuren door was er af en toe ook tijd om wat te Df'en.
Het grote plamuur- en schuurfeest waar ik vorige keer mee eindigde kostte weer de nodige tijd, maar het resultaat is er dan ook naar: bodem, bak en dak zijn retestrak!
De nieuwe opstaptreden zijn gemaakt van stripjes styreen en op de bodems gelijmd.






Voor het interieur van de wagens heb geheel nieuwe bodemplaten en fietsenrekken gemaakt en vervolgens voorzien van een setje fietsen van Artitec. Ik heb ze zo geplaatst dat ze voor de grote ramen staan, anders zie je ze toch bijna niet en dat is ook de reden dat ik er verder geen interieur in ga bouwen.



Volgende stap wordt het op kleur brengen van het geheel.
Meer NS in spoor 1!

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 3818
Re: Ff Df'en! (bouw van twee fietsenrijtuigen)
« Reactie #6 Gepost op: 26 maart 2021, 15:04:44 »
Ik ben vooral benieuwd naar de verschillen tussen de modellen van Artitec en deze
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1628
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Ff Df'en! (bouw van twee fietsenrijtuigen)
« Reactie #7 Gepost op: 26 maart 2021, 19:59:38 »
Het verschil tussen deze en Artitec is dat je bij deze kan zeggen dat je hem helemaal zelf gemaakt hebt , en bij de Artitec kan je zeggen dat je hem zelf uitgepakt hebt .

ES44C4

  • Offline Offline
  • Berichten: 1224
Re: Ff Df'en! (bouw van twee fietsenrijtuigen)
« Reactie #8 Gepost op: 20 juli 2022, 18:42:23 »
Zijn de rijtuigen inmiddels af?
Ik ben erg benieuwd naar het eindresultaat.

Olaf

  • Offline Offline
  • Berichten: 845
Re: Ff Df'en! (bouw van twee fietsenrijtuigen)
« Reactie #9 Gepost op: 20 juli 2022, 22:20:24 »
Die liggen nog bij spuiter. Deel van het spuitwerk is klaar, binnenkort maken we het af (is de bedoeling ;))
Meer NS in spoor 1!

Olaf

  • Offline Offline
  • Berichten: 845
Re: Ff Df'en! (bouw van twee fietsenrijtuigen)
« Reactie #10 Gepost op: 04 maart 2023, 10:14:46 »
Na het afronden van het ongevallengeval kon ik afgelopen week ook de Df'en afwerken. Hoogste tijd om weer eens verslag te doen van dit project, niet in de laatste plaats omdat de concurrentie in aantocht is ;)

Zoals in de vorige post is te lezen waren de bakken, bodems en interieurs al af. Na het spuiten dus het gebruikelijke beschriften en aanbrengen van een laagje blanke lak.
De nieuwe rechthoekige ramen in de ex-P 004 heb ik gemaakt uit een oud CD-doosje (u weet wel, zo'n glimmend schijfje waar je muziek en andere bestanden op kon zetten en met een gatdiameter ter grootte van een dubbeltje, mag trouwens ook een DVD-doosje zijn). Door nauwkeurig vijlen zitten ze strak passend in de sponningen geklemd en hoefde er niets te worden gelijmd. De zijkanten van het 'glas' heb ik zwart gemaakt met een watervaste stift om de raamrubbers te imiteren. 

De buisbalgen zijn van Piko. De overloopplaten heb ik losgesneden van de balg en rechtstreeks op de kopwanden gelijmd. Hierdoor zitten er geen storende zwarte verbindingsstripjes tussen de balg en overloopplaat.



   

Tot slot nog wat je zoal met een Df kan doen:




« Laatst bewerkt op: 04 maart 2023, 10:26:39 door Olaf »
Meer NS in spoor 1!

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 4834
  • Modelspoor is emotie...
Re: Ff Df'en! (bouw van twee fietsenrijtuigen)
« Reactie #11 Gepost op: 04 maart 2023, 11:26:42 »
Mooi werk, netjes gedaan (y) (y)

Rob
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)

NS 1607

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6382
  • 1982 - 2018
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Ff Df'en! (bouw van twee fietsenrijtuigen)
« Reactie #12 Gepost op: 04 maart 2023, 11:47:38 »
Ik had dat inderdaad ook beter kunnen doen om beide fietsenrijtuigen tegelijk te maken.
Dan was ik die deur wat ik bij de Plan L heb verwijderd waarschijnlijk niet kwijt geraakt.
Maar gelukkig bood een Mastica Mat54 setje de oplossing.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1514
    • Dwangrail.nl
Re: Ff Df'en! (bouw van twee fietsenrijtuigen)
« Reactie #13 Gepost op: 04 maart 2023, 17:16:02 »
Mooi geworden  (y) (y)

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Olaf

  • Offline Offline
  • Berichten: 845
Re: Ff Df'en! (bouw van twee fietsenrijtuigen)
« Reactie #14 Gepost op: 05 maart 2023, 10:12:04 »
Dank allen!

@Jos: achteraf stellen dat je vooruit had moeten kijken is makkelijk ;)
Meer NS in spoor 1!