BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: Olaf op 10 december 2020, 16:33:38
-
Zoals u weet (of niet) heeft Artitec fraaie geel/blauwe plan E fietsrijtuigen uitgebracht, in oorspronkelijke uitvoering van voor de verbouwing van de rijtuigen in 1990. Omdat mijn imaginaire Nederlandse modelbaan zich in de 2e helft van de jaren '90 bevindt, moest ik zelf aan de slag om het 'moderne' fietsenrijtuig te maken.
Nou ben ik niet de eerste en enige die deze verbouwing doet en er zijn ook al meer draadjes over verschenen, maar omdat er verschillen zaten tussen de twee deelseries van de 8 Df'en wil ik daar wat meer van in detail laten zien. Met tips voor degene die ook een rijtuig wil verbouwen.
Een oud draadje met tevens de geschiedenis van de rijtuigen is hier te vinden: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=39897.msg623802#msg623802
Er waren dus twee soorten Df: ex-post en ex-RD. Het geinige is dat bij de ene een grote deurpartij moet verdwijnen (post), terwijl bij de andere een grote deurpartij juist geplaatst moet worden (RD), ter vervanging van een set smalle deuren. Ik bouw gelijktijdig beide uitvoeringen. We gaan ff Df'en!
De slachtoffers, P 7939 en RD6971:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20201020_161410k.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20201020_161410k.jpg)
De echte P 7939 werd Df 001. Ergens in de jaren '90 werden bij dit rijtuig echter de ronde buffers vervangen door moderne exemplaren. Omdat ik het niet zie zitten om de buffers te vervangen zal mijn model niet de 001 worden. Welke het wel gaat worden weet ik nog niet. Er waren onderling namelijk ook nog (kleine) verschillen, daarover later meer. Eerst maar eens het mes in de bakken!
Met potlood aangegeven waar de snijlijnen liggen om de grote deuren van de P naar de RD te transplanteren:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20201028_123030k.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20201028_123030k.jpg)
De 36 slaat op de breedte van het stuk wand dat er uit moet, 36mm. De kruizen geven aan wat er verder aan deuren en ramen dichtgemaakt moet worden. Let op! De beide zijden van de RD zijn hierin niet gelijk (en ik trapte er bijna in).
De andere zijden, met de stukken zijwand al verwijderd:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20201028_154448k.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20201028_154448k.jpg)
De bakken met getransplanteerde deuren, met 1,5 mm dik styreen opgevulde wanden en dichtgemaakte ramen en deuren:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20201127_145413k.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20201127_145413k.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20201127_145439k.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20201127_145439k.jpg)
Een stuk van de stootrubbers van de P heb ik gebruikt om de openingen in de stootrubbers onder de middelste deuren van de P op te vullen. Of dat goed gelukt is weet ik niet, dat zien we na het spuiten tzt wel. Wat mij opviel is dat de ramen in de grote deuren van de P groter zijn dan de ramen in de RD. Geen idee of dat in het echt ook zo was, maar ik neem het voor lief.
Van de vijf grote ramen in de P heb ik de hoeken haaks gevijld. Alle vier ex-P Df'en kregen bij de modernisering nieuwe ramen uit één stuk (ik meen zelfs dat het plexiglas was) met rechte hoeken. Enkele RD Df'en daarentegen hebben tot het eind met de originele ramen gereden.
Let op bovenstaande foto's ook op de verschillende indelingen in de wanden van de RD!
Op de kopwanden worden de vouwbalgen vervangen door buisbalgen en dient er eerst een opbouwtje gemaakt te worden. De afmetingen hiervan zijn afhankelijk van de buisbalgen die je gebruikt. Ik heb ze bij Piko (of Poki) besteld. (over de ervaring van de bezorgdienst: GLS heeft ze twee dagen na bestelling in Duitsland bij mij in de brievenbus geduwd).
De sluitseinen zitten ietsiepietsie te dicht naar het midden en heb ik vervangen door een stukje Evergreen buis 2,4mm.
Van de twee deuren in de kopwand van de P heb ik één grote gemaakt door het wegsnijden van de middenspijl en het gladscheuren van de naad in het midden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20201127_163308k.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20201127_163308k.jpg)
De daken:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20201130_181635k.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20201130_181635k.jpg)
Begin met het jezelf makkelijk te maken door daken zonder dwarsnaden te kopen. De langsnaden moeten er ook af, ook die aan de zijkant van het dak bij de aansluiting op de bak. Verder moeten alle pielekes van het dak op de ventilatoren na. De ventilator die tegen de waterbak op het dak van de P zit moet ook weg. Op de kopse kantjes van het dak zit een richeltje, dus ook daar even met de vijl overheen fietsen.
De bodems zijn nog even 'een dingetje'. Bijna alle luiken in de schortplaten zijn bij de verbouwing vervangen door dicht plaatmateriaal. Bij bestudering van foto's lijkt hier echter bij de ex-P's onderling ook weer enig verschil te zijn. Het ene luik is bij de ene ex-P weg, terwijl het bij een andere nog aanwezig is. Hier is nog wat recherche a.d.h.v. foto's nodig en pas hierna kan ik het rijtuignummer bepalen.
Ander 'dingetje' is dat met het gladvijlen van de luiken de opstaptreden zullen sneuvelen, terwijl deze in sommige gevallen kunnen blijven. Idee is nog om met de Dremel er omheen te werken, maar ik vrees dat het met de frees niet mooi glad wordt.
Wordt vervolgd.
-
Leuk project, ik ben benieuwd naar het eindresultaat. In N heb ik hetzelfde gedaan alleen bij gebrek aan een postrijtuig is een RD opgeofferd om de brede deurpartij in een andere RD te zetten.
-
Ik vind dit ook een leuk project, en er zitten leuk variaties in de verschillende rijtuigen.
De ex RD 008 had nog zijn schoorsteen van de keuken, en er was ook nog een ex Post met nog de contouren zichtbaar van de dakramen.
De reden dat de ex posten plexiglas ruiten kregen, was omdat er geen onderdelen meer waren voor de blauwe engel ramen die deze rijtuigen hadden. (gebouwd door Werkspoor, maar ontwerp Allan.) Het raam op de plaats van de middelste deur was weer een normaal plan E raam, en ook het enigste wat nog open kon in het rijtuig.
Groeten Arjen
-
Kijk, nog meer verschillen! Van die schoorsteen op de 008 wist ik niet. Mijn RD Df wordt de 007, dus van de schoorsteen heb ik geen last;).
Ik weet dat op het dak van de 001 de dichtgemaakte ramen nog vaag zichtbaar waren;
https://www.flickr.com/photos/35626608@N00/5600257219/in/album-72157626454874220/
-
De schorten van de bodems glad maken met een Dremel+frees (ofzo) gaat niet mooi worden, nog niet misschien. Dus alles maar gewoon glad gevijld, inclusief de opstaptreden. Als alles mooi glad geschuurd is maak ik nieuwe opstaptreden van styreen. Ik vond een foto van de 004 waarop duidelijk te zien is welke luiken moeten blijven zitten, dus dat wordt mijn ex-P Df.
Na vijlen tot-ik-een-ons-woog en oude trapkasten en roosters dichtmaken met een stukkie styreen ziet het er nu zo uit:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20201215_155730k.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20201215_155730k.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20201215_155803k.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20201215_155803k.jpg)
Met de hele handel los-vast in elkaar ziet het er dan zo uit:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20201215_160415k.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20201215_160415k.jpg)
Volgende stap is het grote plamuur- schuurfeest, een van de weinige feestje die nog wel mogen ;).
-
Tussen al het grote 1300-gebeuren door was er af en toe ook tijd om wat te Df'en.
Het grote plamuur- en schuurfeest waar ik vorige keer mee eindigde kostte weer de nodige tijd, maar het resultaat is er dan ook naar: bodem, bak en dak zijn retestrak!
De nieuwe opstaptreden zijn gemaakt van stripjes styreen en op de bodems gelijmd.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20210326-132204k-605dd53975b9c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20210326-132204k-605dd53975b9c.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20210326-132253k-605dd55ed1b4f.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20210326-132253k-605dd55ed1b4f.jpg)
Voor het interieur van de wagens heb geheel nieuwe bodemplaten en fietsenrekken gemaakt en vervolgens voorzien van een setje fietsen van Artitec. Ik heb ze zo geplaatst dat ze voor de grote ramen staan, anders zie je ze toch bijna niet en dat is ook de reden dat ik er verder geen interieur in ga bouwen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20210326-131847k-605dd589a0579.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20210326-131847k-605dd589a0579.jpg)
Volgende stap wordt het op kleur brengen van het geheel.
-
Ik ben vooral benieuwd naar de verschillen tussen de modellen van Artitec en deze
-
Het verschil tussen deze en Artitec is dat je bij deze kan zeggen dat je hem helemaal zelf gemaakt hebt , en bij de Artitec kan je zeggen dat je hem zelf uitgepakt hebt .
-
Zijn de rijtuigen inmiddels af?
Ik ben erg benieuwd naar het eindresultaat.
-
Die liggen nog bij spuiter. Deel van het spuitwerk is klaar, binnenkort maken we het af (is de bedoeling ;))
-
Na het afronden van het ongevallengeval (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=21692.0) kon ik afgelopen week ook de Df'en afwerken. Hoogste tijd om weer eens verslag te doen van dit project, niet in de laatste plaats omdat de concurrentie (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=106419.msg3222377730;topicseen#msg3222377730) in aantocht is ;)
Zoals in de vorige post is te lezen waren de bakken, bodems en interieurs al af. Na het spuiten dus het gebruikelijke beschriften en aanbrengen van een laagje blanke lak.
De nieuwe rechthoekige ramen in de ex-P 004 heb ik gemaakt uit een oud CD-doosje (u weet wel, zo'n glimmend schijfje waar je muziek en andere bestanden op kon zetten en met een gatdiameter ter grootte van een dubbeltje, mag trouwens ook een DVD-doosje zijn). Door nauwkeurig vijlen zitten ze strak passend in de sponningen geklemd en hoefde er niets te worden gelijmd. De zijkanten van het 'glas' heb ik zwart gemaakt met een watervaste stift om de raamrubbers te imiteren.
De buisbalgen zijn van Piko. De overloopplaten heb ik losgesneden van de balg en rechtstreeks op de kopwanden gelijmd. Hierdoor zitten er geen storende zwarte verbindingsstripjes tussen de balg en overloopplaat.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Df-1-64030a4523e01.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Df-1-64030a4523e01.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Df-2-64030a452736e.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Df-2-64030a452736e.jpg)
Tot slot nog wat je zoal met een Df kan doen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Df-3-64030b076a76f.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Df-3-64030b076a76f.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Df-4-64030b076a769.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Df-4-64030b076a769.jpg)
-
Mooi werk, netjes gedaan (y) (y)
Rob
-
Ik had dat inderdaad ook beter kunnen doen om beide fietsenrijtuigen tegelijk te maken.
Dan was ik die deur wat ik bij de Plan L heb verwijderd waarschijnlijk niet kwijt geraakt.
Maar gelukkig bood een Mastica Mat54 setje de oplossing.
Jos.
-
Mooi geworden (y) (y)
Groeten Arjen
-
Dank allen!
@Jos: achteraf stellen dat je vooruit had moeten kijken is makkelijk ;)
-
De rijtuigen zijn prachtig geworden, mijn complimenten.
Daar ik niet zo handig ben, hoop ik dat een (kleinserie)fabrikant deze leemte kan opvullen.
-
Niemand die deze ombouw strak realiseert werd spontaan geboren met de benodigde handigheid. Die verwerf je door veel te doen, te leren en te verknoeien. Als je begint met het verbouwen van een paar oude Lima plan-E's die je voor de kiloprijs kan kopen dan durf je dit op een gegeven moment ook wel.
-
Dan kun je beter setjes van Mastica kopen, die kosten ook een drol en dan heb je gelijk een Post en een RD, inclusief ramensetjes, daken, dakbenodigdheden en draaistellen. Lima heeft dat allemaal niet…. Voordeel is dan ook dat je niet in de bak maar in de individuele wandjes kunt zagen en plakken
(Ik heb nog wel wat van die dingen liggen, als je interesse hebt: stuur me dan even een pb).
Rob
-
Echt iets verzieken kan je in mijn ogen niet. Scheef gesneden, gezaagd of uitgeschoten met een mes? Met styreen, lijm en plamuur is dat eigenlijk altijd wel weer te herstellen. Leer je van en bovendien moet er toch gespoten worden. Per ongeluk een onderdeel gesloopt? Deze rijtuigen zijn niet dusdanig zeldzaam dat er niet opnieuw aan te komen is.
Vooraf goed bedenken wat je van plan bent en nauwkeurig werken is echt meer dan de helft van het werk. Het laatste beetje is moed verzamelen en gewoon gaan ;)
-
Exact dat! Ik vraag mij overigens af of de verbouwing in het echie ook zo ging en de extra brede deur voor de RD gevonden werd in een postrijtuig :)
-
Ach what the heck... als de maten van die deuren overeenkomen: gewoon d'r in rossen ;D
-
Fraai hoor! Ik was te laf om de 001-004 te maken vanwege de te ronde hoeken in de grote ramen van de Artitec P. Je hebt het mooi opgelost. (y)