Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Lenz 66 001 (artnr 30200) zit vast door Hasenwald
Vandaag om 14:04:42
Wegfrezen ballastgewicht t.b.v. ruimte voor decoder door stoombr38
Vandaag om 14:01:09
Heimwee naar de NFLS (Noord-Friesche Locaalspoorweg-Maatschappij) door daempfer
Vandaag om 13:54:15
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Pauldg
Vandaag om 13:51:18
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 13:50:14
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim1969
Vandaag om 13:25:48
Bouw van OCCRE G10 in CIWL livrei in spoor 1 door Sven VG
Vandaag om 13:10:29
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Huup
Vandaag om 13:00:09
Rocrail terugstel tijd wissels door R.C.Grootveld
Vandaag om 12:59:15
23 augustus modelspoorbeurs Houten door R.C.Grootveld
Vandaag om 12:48:52
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 12:41:47
Veevervoer ss/ ns door Edsko Hekman
Vandaag om 12:32:22
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 12:31:48
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968 door hervé
Vandaag om 12:25:19
Artitec goederenwagen door Peter45
Vandaag om 12:14:36
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 12:08:59
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door deBult
Vandaag om 12:08:50
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door PeterV
Vandaag om 12:04:40
Duitser met hoedje (Beurs Houten) door thevandijks
Vandaag om 11:58:08
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Roelof R
Vandaag om 11:21:17
Wat spoor 1 brouwsels door FritsT
Vandaag om 11:11:51
Roco Loc trilt 1 kant op bij optrekken icm klokanker door meino
Vandaag om 11:10:02
Trix DXI van DC naar AC door Robert vh Prutsert
Vandaag om 10:47:27
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door MathynK
Vandaag om 10:43:46
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door bernhard67
Vandaag om 09:33:23
Liliput L382003 Wagen set Rheingold HO - Handleiding door grossraumwagen
Vandaag om 08:41:29
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 08:15:40
PB models: koplopers (voorbespreking) door hmmglaser
Vandaag om 01:32:25
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Twinkie
Vandaag om 00:18:49
Magneet koppelingen voor Bemo door martijn v m
23 August 2025, 23:45:55
  

Auteur Topic: Ballasten: Houtlijm of boekbindlijm?  (gelezen 3523 keer)

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12267
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Ballasten: Houtlijm of boekbindlijm?
« Reactie #15 Gepost op: 09 December 2020, 16:38:38 »
Voorstrijk met druppie afwas middel mengen en met een pipet aanbrengen.
Ballast beetje vochtig maken,en druppelen maar,eenmaal opgedroogt,zie je dr niks meer van.
Voordeel,met genoeg water laat t ook weer los mocht t resultaat niet bevallen.
Zowel het aanbrengen als het weer verwijderen heb ik in m'n HO draadje vermeld,die moet er (indien gewenst) nog wel ergens in dit forum rond zwerven  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3355
Re: Ballasten: Houtlijm of boekbindlijm?
« Reactie #16 Gepost op: 09 December 2020, 17:01:48 »
Ik zie dat ieders recept een beetje anders is. Ik gebruik nog steeds gewoon verdunde houtlijm, met een klein druppeltje afwasmiddel. Verhouding water:lijm doe ik op het oog en ligt zo tussen de 1:1 en 2:1.

Vooraf nevelen met een plantenspuit deed ik voorheen ook, maar bij de huidige baan heb ik de lijm zo in de ballast laten lopen zonder voorbehandeling. Moet er wel bij zeggen dat ik graspollen in het ballastbed heb zitten en ik begin altijd in zo'n pol. De grassprieten zorgen ervoor dat de droge ballast op z'n plek blijft. Vanaf daar steeds verder indruppelen, waarbij ik nooit een druppel in de droge ballast laat vallen, maar steeds in de rand van het al natte gedeelte. De lijm trekt vanzelf steeds een beetje verder.

Overigens maakt vooraf nevelen het lijmen wel een stuk makkelijker en sneller, maar ik had stukken van de baan en omgeving die niet nat mochten worden en ik had gewoon geen zin om alles te gaan afdekken.

Ik ben juist wel voorstander van 'zwaar' lijmen. Voor een transporteerbare baan vind ik dat nodig. Heb al genoeg mooie tentoonstellingsbanen gezien waar stukjes ballast uitgevallen zijn waardoor het beeld wordt verpest. Bij gebruik van weinig lijm loop je het risico dat alleen de buitenkant verlijmd wordt en dat daaronder nog losse ballast zit. Ik druppel net zolang door tot alles doornat is en de lijm uit de zijkant van het ballastbed komt lopen. Dat is dan eigenlijk net iets teveel. Als het echt te gek is, zuig ik het teveel weg met het puntje van een keukenrol of zoiets. Op plekjes waar toch een kratertje is ontstaan, rommel ik een beetje met de punt van een prikpen, dan vloeit alles weer mooi dicht. Daarna blijf ik er minstens twee dagen bij weg om alles door en door te laten drogen.

Dat ballast na het lijmen wat donkerder is dan daarvoor, is een feit. Zelfs bij echt natuursteen treedt dat effect op. Ik probeer daar rekening mee te houden bij de keuze van de ballast, en ik maak vooraf een proefstukje op een apart plankje om te zien wat het resultaat is, voordat ik de hele baan volgooi. 
Reinier

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 1255
Re: Ballasten: Houtlijm of boekbindlijm?
« Reactie #17 Gepost op: 09 December 2020, 17:32:04 »
IK heb het verlijmd met bison houtlijm(gele bus)

ssucces jandcargo

Hoi Jan,

Alle bussen zijn geel gebruik je D2 of D3?

@Floris, dank voor de tip ga ik proberen  (y)

Mvg, Johan

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7199
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Ballasten: Houtlijm of boekbindlijm?
« Reactie #18 Gepost op: 09 December 2020, 17:39:04 »
D2.

Dan is de boel weer los te weken.
En dat is altijd handig, bij verbouwing of storing.

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly