Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 10:24:10
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Besselspoor
Vandaag om 10:19:34
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:50:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:16:55
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
27 maart 2024, 21:57:02
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
Aachenau West door 741230
27 maart 2024, 18:55:45
  

Auteur Topic: Flachdorf (430x100 cm)  (gelezen 24183 keer)

wimk

  • Offline Offline
  • Berichten: 825
    • kusee.nl
Flachdorf (430x100 cm)
« Gepost op: 04 december 2020, 12:30:31 »
In dit draadje wil ik mijn bouwwerkzaamheden aan mijn baan tonen. Met mijn vorige baan was ik niet zo tevreden, daarom opnieuw begonnen.  Ik ben al een tijdje bezig, mijn plan is om in dit draadje eerst wat foto's te laten zien van de werkzaamheden die tot nu toe zijn uitgevoerd, en vervolgens regelmatig verslag te doen van mijn bouwwerkzaamheden.

Eerst maar eens het baanplan laten zien.



De baan bestaat uit ovaaltje voor een trein-baan met vooraan een station. Links en rechts een kopspoortje, verder drie doorgaande sporen. Achteraan is er een tweede halte met twee sporen. Rechts zijn nog twee extra kopsporen, het is de bedoeling dat daar (op die twee kopsporen rechts onderaan de tekening) tezijnertijd een locloodsje gaat komen. Voorlopig alleen de sporen.

Verder is er een trambaan die als pendelbaan is uitgevoerd. Met een kruising passeert deze (links op de tekening) de spoorbaan, dat geeft gelijk wat uitdaging in de besturing; de tram moet natuurlijk op een passerende trein wachten voor de overweg.

Rechts langs de rand staat er een recht spoortje ingetekend. Daar komt een bergbaan (funiculaire), die ook op mijn vorige baan al aanwezig was, die kan dus rechtstreeks worden overgezet.

Wordt vervolgd.
Wim K.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4003
Re: Flachdorf (430x100 cm)
« Reactie #1 Gepost op: 04 december 2020, 13:03:16 »
Hoi Wim,

Voordat je al je rails vastspijker..

Een paar vraagjes:
Hoe zag je vorige baan er uit en wat vond je er niet goed aan?
Hoe ziet je kamer er uit?
Is een rechthoek van 430x100cm de enige mogelijkheid om iets van treinbaan aan te leggen?
Wat voor treinen wil je laten rondrijden? getrokken treinen, push-pull, treinstellen?
Heb je ook nagedacht aan iets anders dan een ovaal?
Wat voor rails ga je gebruiken?
Digitaal/analoog?
Ben je meer een bouwer of een rijder?

Dan een opmerking over het baanplan:
De dubbele sporen boven liggen vrij 'apart' met de meegebogen wissel. Dat zal waarschijnlijk zijn omdat je de rechtheid van de baan wilt doorbreken. Achter de meegebogenwissel liggen aan elke kant een boog in contra richting. Ik heb me laten vertellen dat dit ontsporingsgevoelig zou zijn. Je kan er ook voor kiezen om rechte wissels te gebruiken en om er dan een einlandperron in te verwerken om zo een 2e stationnetje te maken. Om de rechtheid te doorbreken kan je de de wissels ook een graadje of 10 naar beneden draaien en met flexrails (mits mogelijk) de sporen leggen.

Je kan ook de meegebogen wissels kunnen plaatsen als 1na laatste boog in de keerlussen. Zo krijg je wel langere passeerstukken. En ook hier kan je de sporen net 10 graden verder laten buigen om de rechtheid te doorbreken.



Een ovaaltje heeft soms wel eens de neiging mensen te gaan vervelen. Ik heb zelf ook menig ovaal baan gehad en daar kan ik over mee praten. En ik zou natuurlijk niet willen dat jouw dat ook overkomt  ;)

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

wimk

  • Offline Offline
  • Berichten: 825
    • kusee.nl
Re: Flachdorf (430x100 cm)
« Reactie #2 Gepost op: 05 december 2020, 10:45:02 »
Bas, bedankt voor je opbouwende reactie.

Mijn kamer heeft de lengte van 430 cm, tegen de lange muur staat de modelbaan, dus die 100 cm is gebaseerd op het feit dat mijn armen niet langer zijn. Achterom lopen is geen optie. Links is een raam, in het baanplan linksonder liggen geen rails, daar gaat een stukje in een driehoek eraf (ca. 25 cm gaat van de linker korte kant af, en ca.50 cm van de voorkant linksonder is weg). Dat is dus een driehoek die niet op de tekening is ingetekend.

Ik rijd deels met getrokken treinen (loc met goederenwagens, loc met tweeasser personenwagens), en verder met drie railbussen. Vandaar de korte kopspoortjes, waar die railbus kan keren en het plan voor een loodsje, waar de railbusen in kunnen geparkeerd worden.

Ik gebruik Piko-A rails, die heb ik liggen en ik ben er tevreden mee.

Ik rijd analoog, met pmw, aangestuurd via een arduino. Dus een beetje een tussenvorm tussen analoog en digitaal.

Ik ben meer een bouwer dan een rijder. Vandaar dat ik voor een simpele baan ga. De simpelheid van alleen maar een ovaaltje is doorbroken door de trambaan die (aan de linkerkant) de spoorbaan via een overweg moet passeren (uitdaging in de aansturing) en die trambaan die dus ook heen en weer pendelt. Ook de bergbaan rechts (en een klein bergje met een tunneltje in de rechter bocht) maakt dat het wat speelser wordt om te zien.

De meegebogen wissels zijn ingegeven door het feit dat ik die heb liggen. "Ons Zeeuwen binne zuunig", nieuwe rechte wissels kost geld, wat ik heb liggen kan ik gebruiken. Ik denk dat het wel mee zal vallen met de contra-boog. Ik zal eerst goed testen voordat ik alles vastleg en de scenery ga maken. De wissels in de boog aan de zijkant leggen is nog wel een optie, maar daarmee verschuift het grote station ook wat naar beneden (of het kleien station komt achter de achterwand te liggen), en die ruimte heb ik niet (dan wordt de baan breder dan 100 cm). Bij de definitieve aanleg zal ik nog kijken of ik de meegebogen wissels toch in de bocht kan leggen.

Wim K

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4003
Re: Flachdorf (430x100 cm)
« Reactie #3 Gepost op: 05 december 2020, 12:39:59 »
Citaat
nieuwe rechte wissels kost geld
haha ja dat zeg ik ook altijd. Een van de redenen dat ik geen marklin meer doe, die rails is 2x zo duur dan elk ander merk.

Citaat
Ik ben meer een bouwer dan een rijder. Vandaar dat ik voor een simpele baan ga. De simpelheid van alleen maar een ovaaltje is doorbroken door de trambaan die (aan de linkerkant) de spoorbaan via een overweg moet passeren (uitdaging in de aansturing) en die trambaan die dus ook heen en weer pendelt. Ook de bergbaan rechts (en een klein bergje met een tunneltje in de rechter bocht) maakt dat het wat speelser wordt om te zien.

Wat je misschien wilt overwegen is om een soort scenenic break in te bouwen waarbij je wat spoor buiten beeld laat. Ik had even gouw dit voorbeeldje gekrabbeld. Die zwarte rechte hoek moet je hier zien als een mooi ingekleurde achtergrond plaat (verwijderbaar om ontsporingen op te kunnen ruimen enzo)

Het is feitelijk een 8 figuur geworden met een extra kopspoor bovenin waar je railbus naar toe zou kunnen gaan. De boogdelen links onder heb ik hier groter gemaakt


Voor de mooiheid bestaat de boog links onder uit grotere delen.

Ik weet niet of het een optie is om een uitneembaar iets te fabriceren? Denk aan een dubbelsporige cassette, misschien met een segmentdraaischijf om kop te kunnen maken?

Aangezien je een bouwer ben, wil je een mooie baan bouwen die er mooi uit ziet. Je kan daarom ook overwegen om het concept 'rondjesrijden' de deur uit trappen en zoiets neer te zetten:

Je hebt als voordelen dat je een erg ruime boog kan neerzetten. En die 100cm hoeft natuurlijk geen 100cm meer te zijn. Je hebt bovendien zo ook iets meer tuimte voor scenery. Of misschien een zelfbouw draaischijf (kopen kost immers geld  :police:) Je railbussen kunnen van schaduw links naar station naar schaduw rechts rijden en weer terug..

Dus laat je inspireren... of niet. Je moet immers bouwen wat jij het meest plezier aan beleeft  (y)

Mvg,

Bas


Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Flachdorf (430x100 cm)
« Reactie #4 Gepost op: 05 december 2020, 13:03:04 »
Of Wim bouwt gewoon wat hij mooi vindt en niet wat jij zou willen ;D ;)

De boogwissels in de bogen vind ik persoonlijker net iets mooier, net wat Bas al aangaf. Denk ook dat het rijtechnisch veel beter is. Plus; je opstelruimte wordt langer.

wimk

  • Offline Offline
  • Berichten: 825
    • kusee.nl
Re: Flachdorf (430x100 cm)
« Reactie #5 Gepost op: 05 december 2020, 13:26:20 »
Ja, ik sluit me aan bij de eerste zin van Ronald.
Wim K

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4003
Re: Flachdorf (430x100 cm)
« Reactie #6 Gepost op: 05 december 2020, 13:59:18 »

Dat zeg ik toch ook helemaal niet  ??? Zal wel miscommunicatie zijn van mijn kant. Ik dacht dat
Citaat
Je moet immers bouwen wat jij het meest plezier aan beleeft
Wel duidelijk was  ???

Ik smijt alleen een paar ideeën op tafel voor inspiratie zodat Wim hier niet opnieuw een baan in ontevredenheid hoeft af te breken. Dat is mijn enige intentie geweest.

Daarom vraag ik er ook naar wat voor treinen hij heeft en of hij een bouwer of een rijder is. Misschien dat Wim niet eerder zelf had gedacht aan een pendelbaan? Had gekund toch? Veel bouwers geven er niet om rond te kunnen rijden, daarom leg ik het idee op de (trein)tafel..

Waar Wim voor kiest, zal mij een biet zijn zolang hij er maar gelukkig mee is.

Mvg,

Bas

Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

wimk

  • Offline Offline
  • Berichten: 825
    • kusee.nl
Re: Flachdorf (430x100 cm)
« Reactie #7 Gepost op: 06 december 2020, 15:47:00 »
Oké, na alle goedbedoelde adviezen wil ik toch verder gaan met mijn eigen interpretatie en hier wat foto's tonen van de aanleg van de baan.

Eerst maar wat foto's van de chaos die het was toen het frame van mijn oude baan bleef staan. De poten, horizontale delen en achterwand zijn achtergebleven, de rest is weggesloopt.



Mijn vorige baan had meerder niveau's. De poten waren derhalve niet zo lang. Mijn nieuwe baan heet niet voor niets "flachdorf", bestaat maar uit één niveau. De poten moesten dus nog een stukje worden verlengd. Hieronder een foto van de verlenging.



Vervolgens de opbouwende werkzaamheden. Op de volgende foto is een deel van de plaat al neergelegd. Rechts moet nog het één en ander gebeuren.



En vervolgens nog een foto waarop de hele plaat is neergelegd. De bouw kan beginnen.



Wordt vervolgd.
Wim K


Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Flachdorf (430x100 cm)
« Reactie #8 Gepost op: 06 december 2020, 16:02:04 »

Ik smijt alleen een paar ideeën op tafel voor inspiratie zodat Wim hier niet opnieuw een baan in ontevredenheid hoeft af te breken. Dat is mijn enige intentie geweest.

Daarom vraag ik er ook naar wat voor treinen hij heeft en of hij een bouwer of een rijder is. Misschien dat Wim niet eerder zelf had gedacht aan een pendelbaan? Had gekund toch? Veel bouwers geven er niet om rond te kunnen rijden, daarom leg ik het idee op de (trein)tafel..

Bas, was ook geenszins mijn intentie je te vloeren. Vind alleen dat er hier vaak direct een regen van ideeen over een topicstarter uitgestort wordt over wat mogelijk alternatieven of verbeteringen zijn. Maar soms is dat helemaal niet wat de bouwer wil, en dat moeten we dan ook respecteren. Kreeg direct al het gevoel dat Wim eigenlijk heel tevreden was met wat hij ons liet zien ;)


wimk

  • Offline Offline
  • Berichten: 825
    • kusee.nl
Re: Flachdorf (430x100 cm)
« Reactie #9 Gepost op: 07 december 2020, 21:20:02 »
Aan de rechterkant komt een bergbaan (funiculaire). Aangezien die al helemaal kant en klaar op mijn vorige baan stond, kon ik die snel in gebruik nemen. Alleen de plank met het stukje spoor moest wat worden ingekort. Hieronder wat foto's van deze bergbaan.


Een foto van het geheel. De electronica voor de bediening ligt hier nog bovenop de plaat, maar die komt uiteraard onder de plaat, uit het zicht, te hangen.


Een detail van de stuur-electronica. Een Arduino, wat voedingen, een relais om de richting om te keren. Allemaal onderdelen die ik al had liggen en gemakkelijk kon samenvoegen.



Het motortje boven op de berg. Gemaakt van mecano. Met een visdraadje hangt de wagen aan de trommel die door het motortje wordt aangedreven.


Nog een foto vanuit een andere hoek van het motortje. Uiteindelijk wil ik rondom dit motortje een gebouwtje maken, een bergstationnetje. Zal op maat gemaakt worden van styreen. Maar dat is een toekomstig project.


Een foto van de bergwagen en van een railbus. De rails voor de trein en het tunnelportaal liggen nu nog los, het gaat meer om het idee. Rechts onderaan zie je een reed-contact dat zorgt voor het uitschakelen van de motor om na x seconden de bergbaan weer de andere kant op te laten gaan. De bedieningselectronica is nu onder de baan bevestigd, je ziet nu nog alleen wat draadjes. Die worden later uiteraard weggewerkt door er een dal-stationnetje bij te maken, ook van styreen, ook een toekomstig project.

Wordt vervolgd,
Wim K

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Flachdorf (430x100 cm)
« Reactie #10 Gepost op: 07 december 2020, 22:14:41 »
Zegt 'ie dat 'ie plat bouwt op een plaat, komt 'ie met een funiculaire met meccano-aandrijving aanzetten! :)
Leuk gedaan. Ook leuk om zoiets ouds als meccano met een arduino aan te sturen.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

wimk

  • Offline Offline
  • Berichten: 825
    • kusee.nl
Re: Flachdorf (430x100 cm)
« Reactie #11 Gepost op: 08 december 2020, 15:35:16 »
Nog even wat andere foto's van de bergbaan.


Een platte goederenwagen met daarin wat plateau's met daarop wat passagiers. Vanwege de hoogte zijn alle benen geamputeerd.


De constructie van de behuizing. Gemaakt van styreen,geschilderd met acrylverf. Deze behuizing past precies over de goederenwagen.


En dit is dan het resultaat van de bergbaan. Links zit een dun touwtje van vissendraad waarmee de bergbaan aan de aandrijving hangt.

De berg (nou ja, bergje van 18 cm hoog) moet uiteraard nog worden aangelegd, zodat de bergbaan in het berglandschap zal worden opgenomen.

Wordt vervolgd.
Wim K

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Flachdorf (430x100 cm)
« Reactie #12 Gepost op: 08 december 2020, 16:03:10 »
Mooi hoor, creatief :)

wimk

  • Offline Offline
  • Berichten: 825
    • kusee.nl
Re: Flachdorf (430x100 cm)
« Reactie #13 Gepost op: 12 december 2020, 12:34:43 »
De trambaan op Flachdorf is als eerste aangelegd. Inmidddels is die aanleg vrijwel achter de rug. Het heeft nogal wat voeten in de aarde gehad. In een aantal volgende posts wil ik de diverse fasen van de aanleg de revue laten passeren en ook vertellen welke problemen ik erbij heb ondervonden.

FASE 1:
De eerste fase was het losjes neerleggen van de rails en het installeren van de electronica om de tram te besturen. De tram wordt aangestuurd door een Arduino. Aan de Arduino moet je natuurlijk vertellen dat de tram ergens is, b.v. bij de halte bij het centrale station. Mijn eerste gedachten waren om dat te doen met reed-contacts. Maar de ellende die dat gaf komt wel in fase 2. Eerst de test om te kijken of de rails goed lagen en of de electronica werkte. Ja, die electronica werkte na in elkaar knutselen feilloos, en de rails bleken ook goed te liggen. Op de hierna getoonde foto liggen de rails nog los.


Een foto van de (nog los liggende) rails. De meest rechter rail is die van de trambaan die achteraan doodloopt bij de hiervoor beschreven bergbaan. En ook aan de linkerkant het doodlopende stukje is van de tram.


Een foto van de aansturings-electronica. Onderaan de Arduino. Hij zit nu nog met een usb-kabel aan de computer, maar die gaat uiteraard verdwijnen. Rechts de 5 volt voeding voor deze Arduino. Links daarvan de 5 volt voeding voor het relais, links daarvan de 12 volt voeding voor het rijden van de tram. Links bovenaan een versterker (transistor) om het door de Arduino opgewekte PWM-signaal te vertalen naar een 12 volt PWM-signaal. Het gele blokje is een relais dat zorgt voor de omkering van de polariteit, nodig om zowel heen als terug te kunnen rijden.

Fase 2 volgt morgen.
Wim K

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4454
Re: Flachdorf (430x100 cm)
« Reactie #14 Gepost op: 12 december 2020, 12:38:05 »
Ik vind dat kabeltreintje wel leuk gemaakt. En naar ik begrijp gaat de kabel het treintje ook echt voortbewegen. (y) Mijn complimenten!