Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 17:23:06
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door marco
Vandaag om 17:15:33
Da's Daz 2 door BartvD
Vandaag om 17:06:02
NS 1700 transfers door Roy van Dijk
Vandaag om 17:03:17
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 17:00:00
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:56:23
Overstap naar HTM door Jan Bennink
Vandaag om 16:42:59
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door marco
Vandaag om 16:39:58
Sfeer op je modelbaan door puntenglijder
Vandaag om 16:39:32
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 16:29:09
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 16:24:09
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 16:07:49
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 15:38:11
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door tothebeach
Vandaag om 15:29:18
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 15:24:49
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
Vandaag om 14:42:23
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:40:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:28:28
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door Hans Reints
Vandaag om 14:10:16
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
Vandaag om 14:09:47
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Hans Grasmaijer
Vandaag om 14:06:48
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:24:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Niels64
Vandaag om 13:16:43
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 12:07:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 11:46:46
Verlichting feller, Roco zimo door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:46:21
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
Vandaag om 11:44:44
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:52:53
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 10:41:20
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
Vandaag om 10:33:18

Auteur Topic: NX Wisseltableau maken, hoe?  (gelezen 7349 keer)

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
Re: NX Wisseltableau maken, hoe?
« Reactie #15 Gepost op: 15 March 2008, 11:18:03 »
Paul,

het verhaal in RM waar jij je op baseert is waarschijnlijk mijn artikel "Quo vadis". En je volgt waarschijnlijk het stuk over de dubbelmatrix.
Heb je ook gezien dat je wisselaandrijvingen moet aansluiten afhankelijk van de richting waarin het wissel in het sporenplan ligt?
Verder zitten er nog wat haken en ogen aan. Engelse wissels met een kruisbeweging (dus 1 aandrijving die alle 8 tongen tegelijk beweegt) kun je zo niet aansturen. Daar zijn hulprelais voor nodig.
Ook wisselparen die samen een oversteek vormen tussen twee parallele sporen kun je niet gelijklopend schakelen. Ook daar moeten hulprelais aan te pas komen.

Ik kan je wel een eindje op weg helpen. Geef dan in je sporenplan aan waar de drukknoppen zitten en wat voor aandrijvingen er op de engelsmannen zitten. En graag wisselnummers en spoornummers er in.
En o ja, sla je tekening a.u.b. op als gif formaat en zet hem hier neer in de plaatjesupload. Zoals je de tekening nu hebt gehost vond ik het tamelijk omslachtig om hem te openen. Bovendien komt er met die site een hoop zooi mee waar ik niet op zit te wachten.
« Laatst bewerkt op: 15 March 2008, 11:20:09 door Klaas Zondervan »
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Peter Kleton

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 15 March 2008, 11:20:44 »
 Hallo Paul,
 Als je wissels wil schakelen in een wisselstraat, moet je er in ieder geval wissels nemen met een eindafschakeling.Ik heb niet meteen kunnen ontdekken wat jij zelf hebt,maar ik zeg het maar even.  ;) Zo voorkom je dat wissels die niet om hoeven, ook geen stroom gebruiken.
Ook moet je toch een aparte voeding nemen voor de wissels die  wel geschakeld worden.Zonder speciale schakelingen is het niet mogelijk,dat de wissels na elkaar schakelen .(Behalve dan een PC besturing  zoals b. v. Koploper, Maar dat wil je denk ik niet.)
 Net als Modelspoorder al heeft gezegd, moet je alles voeden met een gelijkspanning, vanwege de diodes die gebruikt worden.
 Ik zou verder nog willen voorstellen dat je eerst  oefenent  op papier met een heel eenvoudige situatie met maar 2 of 3 wissels die in een lijn achter elkaar liggen. Desnoods zelf echt even ook de wissels aansluiten op je schakelingetje.
Als dat echt goed gaat kan je verder.
 Veel sukses , Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

vanDyk

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 15 March 2008, 11:58:43 »
@ Klaas: Kleine uitleg: A1 t/m A5 en B1 t/m B8 zijn de drukknoppen. Alle wissels zijn van alle zeiden schakelbaar, dus kruisingen of halve engelsmannen zijn er niet in mijn plan. De rails is Roco Line (zonder bedding), dus de engelsmannen bevatten 2 motoren.
De baan is nog niet gebouwd, maar wel een definitief plan, geen enkele wijziging zal er nog aangebracht worden.

.
https://images.beneluxspoor.net/bnls/Sporenplan_vanDyk.jpg.

Paul.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #18 Gepost op: 15 March 2008, 13:19:18 »
Da's een duidelijk plaatje.
Eigenlijk is er niks in de weg om hier zonder meer een dubbelmatrix op los te laten.
Er is alleen 1 restrictie. In het grootbedrijf worden wisselcombinaties altijd gelijk geschakeld. B.v. wissel 1 en 2 horen allebei rechtuit of allebei afbuigend te staan.
Hetzelfde geldt voor de combinatie 3 met 7b en 4 met 6b.
Als je van dat gelijkschakelen afziet is er niks in de weg. Wil je ze wel gelijkschakelen dan moeten er een paar hulprelais aan te pas komen. Dus zeg het maar.

Ik heb vanmiddag geen tijd meer om het uit te werken, zal op zijn vroegst vanavond worden.

Verder heb ik nog een vraagje over de nummering van de Engelse wissels. Heb je de nummers geplaatst aan de kant waar de betreffende tongen zitten, of aan de kant waar de gekozen splitsing zit? De achtergrond van deze vraag: Engelse wissels met 2 aandrijvingen moet je gekruist aansluiten. D.w.z. de tongen die links zitten kiezen tussen de splitsing rechts, en de tongen rechts kiezen tussen de splitsing links.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

vanDyk

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 15 March 2008, 13:24:31 »
Aan de zeide waar de tongen zitten.

Maar toch zit ik denk ik met een probleem.

https://images.beneluxspoor.net/bnls/NX.jpg

Nu heb ik enkelt nog van A1 geschakeld, maar zodra A2 erbij komt (richting B1), zal je merken dat enkele wissels van beide zeide geschakeld zullen worden. Of wanneer ze een eindafschakeling hebben, ongetwijveld de verkeerde kant opschakelen.

Wat is hieraan te doen om dit probleem op te lossen?

Paul.
« Laatst bewerkt op: 15 March 2008, 13:38:24 door vanDyk »

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #20 Gepost op: 15 March 2008, 13:57:33 »
Paul, je maakt een fout waar ik in mijn artikel en ook in een eerdere reactie op heb gewezen. Je zet alle wisselaandrijvingen in het schema in dezelfde stand, maar dat gaat niet werken.
B.v.: wissel 1 wijst met zijn tongen naar links, naar de A-zijde dus. Dan moet je de gemeenschappelijke draad van de wisselaandrijving ook naar de A-matrix brengen. Dat heb je goed in jouw schema.
Maar wissel 2 ligt met zijn tongen naar de B-zijde, dus moet je die aandrijving in je schema ondersteboven tekenen, dus met zijn gemeenschappelijke draad naar de B-matrix en de L- en R-draad naar de A-matrix.
Als je dat voor alle wissels consequent aanhoudt zul je zien dat je probleem als sneeuw voor de zon verdwijnt

Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #21 Gepost op: 15 March 2008, 13:58:56 »
Klaas, was me voor  ::)
« Laatst bewerkt op: 15 March 2008, 14:01:09 door Wim Ros »
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

piksov

• Offline Offline
  • OpenDCC fan
    • Het rijk N op zolder
« Reactie #22 Gepost op: 15 March 2008, 14:49:11 »
nou ik heb het artikel gevonden, miba #6 van 1988

http://www.piksov.com/scan0007.jpghttp://www.piksov.com/scan0008.jpg

volgens mij ben je ondertussen al flink verder qua kennis...

Guus
OpenDCC fan

vanDyk

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 15 March 2008, 15:28:04 »
@ Klaas: Hij is werkend hoor, ik had verkeerd omgedraait van de desbetreffende wissels niet eens opgemerkt. Door jouw wat duidelijkere tekst in je laatste bericht is het plan nu volledig werkend.

Dankje voor je geduld (die ik erg op de proef heb gesteld).

Nieuwe tableau:

https://images.beneluxspoor.net/bnls/NX2.jpg

@ Andere: Bedankt voor andere informatie, want extra informatie is nooit weggelegd.

Paul.

Peter Kleton

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 15 March 2008, 16:27:49 »
 Hallo,
 Ik zie dat je de wissels al werkend hebt. Hoe gaat het nu als er veel wissels gelijk om moeten gaan ?
 Groeten,Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #25 Gepost op: 15 March 2008, 17:31:57 »
.....ik had verkeerd omgedraait van de desbetreffende wissels niet eens opgemerkt.
Toch staat het vrij duidelijk in het artikel waarmee je begonnen bent. RM 118, blz. 53, 3e kolom, vanaf de 5e regel. ;)
Maar als je dat leest en het kwartje valt niet, dan kan ik me voorstellen dat je daar niet zo gauw bij stilstaat.
Toen ik indertijd de dubbelmatrix ontwikkelde heb ik ook dagenlang lopen verzinnen hoe ik dat voor elkaar moest krijgen, tot ik ineens inzag dat je wissels die in het sporenplan de andere kant op wijzen in het schema ook ondersteboven moet tekenen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel