Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door fleischmann1
Vandaag om 14:05:55
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 13:59:14
OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:15:50
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
  

Auteur Topic: 3D/RM IG: Anycubic Photon en Resin printers voor modelbouw, gebruikservaringen  (gelezen 36216 keer)

p-kokkie

  • Offline Offline
  • Berichten: 252
    • Wassertalbahn Roemenië in schaal 0e
Re: 3D/RM IG: Anycubic Photon en Resin printers voor modelbouw, gebruikservaringen
« Reactie #225 Gepost op: 27 juni 2021, 14:27:48 »
Hoi Sven,

Uitharden doe ik inderdaad niet heel erg lang. Meestal een minuut of vier. Wel is het zo dat bij dit specifieke machinistenhuis het uitharden even geduurd heeft. Tussen washen en curen heeft zeker een dikke week gezeten. Kan dat het zijn?

Gr. Pascal
Volg de bouw van mijn nieuwe Roemeense Smalspoor beursbaan via https://www.facebook.com/romanianmodelrailroad/

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6130
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: 3D/RM IG: Anycubic Photon en Resin printers voor modelbouw, gebruikservaringen
« Reactie #226 Gepost op: 27 juni 2021, 16:33:38 »
Geen of wel vocht kan ook een rol spelen.
Soms raden ze aan de print in water te curen.

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 30 maart sta ik er weer. Ook met N-schaal.

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 3842
Re: 3D/RM IG: Anycubic Photon en Resin printers voor modelbouw, gebruikservaringen
« Reactie #227 Gepost op: 27 juni 2021, 17:18:37 »
Oh nooit van gehoord.
Ik moet zeggen ik “cure” langer (. Grijze resin)
Nog niet veel geprint, maar wat ik heb geprint is gewoon goed.
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6130
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: 3D/RM IG: Anycubic Photon en Resin printers voor modelbouw, gebruikservaringen
« Reactie #228 Gepost op: 27 juni 2021, 17:39:33 »
123-3D    resin print

"
Bent u klaar met uw 3D-print? Verwijder het plakkerige laagje dat overblijft met water en zeep en laat uw design minimaal 10 minuten uitharden in een bak met water onder direct daglicht. De resterende resin kunt u hergebruiken maar dient wel eerst gefilterd te worden om harde stukken te verwijderen.
"
en bij washable:

"
Bent u klaar met uw 3D-print? Verwijder het plakkerige laagje dat overblijft met water en zeep en laat uw design minimaal 20 minuten uitharden in een bak met water en UV-licht. Verwijder de 3D-print uit het water en laat uw 3D-ontwerp nog minimaal een uur verder uitharden onder direct UV-licht. De resterende resin kunt u hergebruiken maar dient wel eerst gefilterd te worden om harde stukken te verwijderen.
"
« Laatst bewerkt op: 27 juni 2021, 17:42:36 door MOVisser »
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 30 maart sta ik er weer. Ook met N-schaal.

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 3842
Re: 3D/RM IG: Anycubic Photon en Resin printers voor modelbouw, gebruikservaringen
« Reactie #229 Gepost op: 27 juni 2021, 18:17:25 »
Ik gooi gewoon dat ding gewoon in de alcohol in de wash&cure
En dan uitharden met t UV licht van de wash&cure
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6130
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: 3D/RM IG: Anycubic Photon en Resin printers voor modelbouw, gebruikservaringen
« Reactie #230 Gepost op: 27 juni 2021, 23:25:27 »
En zo doet ieder het op zijn eigenwijze...  (y) (y)

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 30 maart sta ik er weer. Ook met N-schaal.

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Online Online
  • Berichten: 6061
Re: 3D/RM IG: Anycubic Photon en Resin printers voor modelbouw, gebruikservaringen
« Reactie #231 Gepost op: 13 juli 2021, 21:43:27 »
Vandaag de eerste print gemaakt met mijn Elegoo Saturn 3D resin printer. Er zit een testbestand bij, dat je bij het in gebruik nemen van de machine kunt toepassen. De instellingen zijn daarbij door de leverancier ingesteld.



Hier hangen de twee werkstukken uit het testbestand ondersteboven aan de buildplate. De niet gebruikte wateroplosbare resin die achtergebleven is in het reservoir, kan na zeven weer hergebruikt worden.

Na uitvoerig wassen met water, en drogen in het curingapparaat is dit het resultaat:



Voor het verwijderen van de geprinte objecten van de buildplate was wel wat kracht nodig.

Ik ben erg tevreden met deze twee torens. Het schoonmaken van alle attributen met water viel erg mee. Al viel het wel wat tegen om het reservoir goed schoon te krijgen. De achtergebleven resin voelde wat plakkerig aan. Ik laat het nog maar even ondergedompeld in water staan.

Gr, Hans

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: 3D/RM IG: Anycubic Photon en Resin printers voor modelbouw, gebruikservaringen
« Reactie #232 Gepost op: 14 juli 2021, 05:49:13 »
Hans👍 Voor het reinigen neem ik altijd zon vensterreiniger spray op alcohol basis. Resin terug in fles via filter, laatste resten met de plastic schraper bij elkaar ook terug. Papiere tissues afvegen. Dastna sprayen en weer afvegen. Eventueel herhalen met de spray klaar.
gr Joke

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Online Online
  • Berichten: 6061
Re: 3D/RM IG: Anycubic Photon en Resin printers voor modelbouw, gebruikservaringen
« Reactie #233 Gepost op: 14 juli 2021, 08:31:01 »
@Joke,

Bedankt voor je tip. Het laten weken in water heeft mijn vat goed gedaan. Vanmorgen kon ik met een vochtige doek alle restjes wegwrijven. Ik heb nu weer een maagdelijk schoon velletje.

Gr, Hans

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9555
    • nulpunt
Re: 3D/RM IG: Anycubic Photon en Resin printers voor modelbouw, gebruikservaringen
« Reactie #234 Gepost op: 14 juli 2021, 08:57:43 »
Voor het makkelijker loshalen vanaf de buildplate, zetten we ons voorwerp op een (dun) plateau.

Foto03 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_0147 by Nulpunt0, on Flickr
« Laatst bewerkt op: 14 juli 2021, 09:00:22 door FritsT »

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Online Online
  • Berichten: 6061
Re: 3D/RM IG: Anycubic Photon en Resin printers voor modelbouw, gebruikservaringen
« Reactie #235 Gepost op: 14 juli 2021, 09:01:56 »
@Frits,

Dit test bestand had (helaas) niet zo’n plateau.

Ik heb trouwens wel een vraagje. Ik wil een aantal draaistellen printen voor mijn Pullman trein. Ik heb begrepen dat het schuin printen veel voordelen heeft. Moet ik de ondersteuning dan voor of na het drogen wegknippen?

Gr, Hans

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9555
    • nulpunt
Re: 3D/RM IG: Anycubic Photon en Resin printers voor modelbouw, gebruikservaringen
« Reactie #236 Gepost op: 14 juli 2021, 09:24:39 »
Hangt van de resin en de fijnheid van je onderdeel af. Sommige zijn flexibel en sommige zijn knetterhard (brekie brekie). Ik laat mijn fijne messing onderdelen MET supports afgieten en slijp dan pas de supports weg.
Dus ervaring opdoen met je resins en werkwijze. Testen testen en nog eens testen.

Dit is een klepkast voor een stoomloc in H0 en ik zie dat handwiel zo maar afbreken als ik in er in ga knippen of slijpen met superdunne metaal zaagbladen. Knippen is helemaal uit den boze. Dat is wringen en vervormen...brekie.
IMG_0131 by Nulpunt0, on Flickr

Dus afgieten in messing (doet de professionele messinggieter die zelf 3D print ook zo).
Nu zagen met een 0,3 slijpschijfje gaat probleemloos.
IMG_0653 by Nulpunt0, on Flickr


MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6130
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: 3D/RM IG: Anycubic Photon en Resin printers voor modelbouw, gebruikservaringen
« Reactie #237 Gepost op: 14 juli 2021, 09:30:31 »
@ Joke
Ik ga het toch aan je vragen: 

Hoe gaat het nu met je? Zo'n operatie is toch niet niks.
Veel succes met je verdere inzet van/met je hobby's. (y)

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 30 maart sta ik er weer. Ook met N-schaal.

Hunslet57

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 9
Re: 3D/RM IG: Anycubic Photon en Resin printers voor modelbouw, gebruikservaringen
« Reactie #238 Gepost op: 25 november 2021, 18:36:33 »





Ik ben onlangs weer beginnen printen vandaar dat ik hier afwezig was. Dit kom ik nu na verschillende geslaagde prints tegen: halfweg volgt de printer het ontwerp niet meer alhoewel op het LCD scherm de lagen correct weergegeven zijn. Heeft iemand dit al voorgehad en is dit éénmalig of is er een software probleem?
Groetjes
Groeten, Eddy
Schaal 0 modelrijder en bouwer: GWR en NMBS.
Lid ModelSpoor Atelier Oostkamp VZW - 0-Forum

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6130
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: 3D/RM IG: Anycubic Photon en Resin printers voor modelbouw, gebruikservaringen
« Reactie #239 Gepost op: 25 november 2021, 21:44:53 »
Kan het model losgelaten tussentijds, verschoven en dan weer op een andere plaats doorgeprint zijn?

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 30 maart sta ik er weer. Ook met N-schaal.