Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:50:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:16:55
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jeroen Water
Vandaag om 08:53:16
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door tothebeach
Vandaag om 08:21:31
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
27 maart 2024, 21:57:02
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
Aachenau West door 741230
27 maart 2024, 18:55:45
  

Auteur Topic: 3D/RM IG: Anycubic Photon en Resin printers voor modelbouw, gebruikservaringen  (gelezen 36210 keer)

Gerco van Beelen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1423
    • sleutelspoor
Re: 3D/RM IG: Anycubic Photon en Resin printers voor modelbouw, gebruikservaringen
« Reactie #150 Gepost op: 21 februari 2021, 14:35:10 »
Het gaat om de laatste uitharding. Alles is net even fragieler dan kan een voordeel zijn maar ook een nadeel. Afhankelijk van wat je geprint hebt . Dus je mag zelf bepalen door schade en schande wordt men wijzer. (y)

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: 3D/RM IG: Anycubic Photon en Resin printers voor modelbouw, gebruikservaringen
« Reactie #151 Gepost op: 21 februari 2021, 14:47:53 »
Goedemiddag

Pascal, ik haal de studs altijd na het wassen en curen weg. daarvoor kan je makkelijk je print verdrukken. Het materiaal is dan nog zacht.

De fietschallenge:

Ik heb alle drie de fietsen geprint in clear Anycubic basic resin. De ondersteuning heb ik met Chitubox gedaan en ja het kan zeer fijne ondersteuning maken. Hier zijn er gedeeltelijk 0.2mm ondersteuning gebruikt. De fiets SLT komen alle van de link van Gerco van Thingiverse.

De fietsen eerst met ondersteuning:


Het fietsenrek dat van de zelfde tekenaarster komt


De ondersteuning gedeeltelijk weggenomen:


nog even de fietsen met het fietsenrek:


de achtergrond is een snijmat met 1cm vakken.

Eigenlijk niet slecht een met een half wiel, die kan in de gracht :angel: Maar verder eigenlijk zeer bruikbare prints zo en wat een fijnheid kan je zo behalen :o Hmm nog maar eens overdenken hoe ik het hek kan printen.

Wat betreft chitubox ik ben verkocht, nu eens kijken welke standen het beste resultaat leveren.

Prettige avond
Gr Joke

ps eindelijk een week vakantie

Gerco van Beelen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1423
    • sleutelspoor
Re: 3D/RM IG: Anycubic Photon en Resin printers voor modelbouw, gebruikservaringen
« Reactie #152 Gepost op: 21 februari 2021, 14:50:11 »
De fietsen zien er keurig uit. Welke printinstellingen heb je gebruikt.  (y)

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: 3D/RM IG: Anycubic Photon en Resin printers voor modelbouw, gebruikservaringen
« Reactie #153 Gepost op: 21 februari 2021, 16:08:46 »
De settings:



gr Joke

p-kokkie

  • Offline Offline
  • Berichten: 252
    • Wassertalbahn Roemenië in schaal 0e
Re: 3D/RM IG: Anycubic Photon en Resin printers voor modelbouw, gebruikservaringen
« Reactie #154 Gepost op: 21 februari 2021, 16:41:34 »
Hallo,

Ik heb drie fietsen geprint... waarvan er eentje zo'n 75% goed is. Een andere is niet gelukt en de derde lijkt uit een ander universum te komen. Hieronder de settings en de foto's. Conclusie; recht printen geeft tot nu toe het beste resultaat, schuin lukt niet.
ik heb de fietsen trouwens wel wat groter gemaakt omdat ik in schaal 0 bouw. zoals te zien op de foto's van de bouwplaat toch weer geen optimale hechting...
Groet, Pascal













Volg de bouw van mijn nieuwe Roemeense Smalspoor beursbaan via https://www.facebook.com/romanianmodelrailroad/

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: 3D/RM IG: Anycubic Photon en Resin printers voor modelbouw, gebruikservaringen
« Reactie #155 Gepost op: 21 februari 2021, 16:54:18 »
Hoi Pascal

vraag me langzaam af of je niet eens een ander resin wil proberen. Ik heb verschillende en sommige geven meer problemen dan andere. Ben langzaam echt fan van clear resin.

Misschien nog eens printen recht op schijnt het beste te gaan en je hebt minder steun nodig en dan eens bewust alleen steunen aanbrengen bij grotere overbruggingen. Ben niet zeker waarom je wielen niet lukken maar het kan een effect zijn van schaalvergroting. Probeer eens in H0, heb je wel niet nodig maar kost ook niet veel resin.

Maar je gaat zeker de goede kant op.

Overigens steunen zijn er voor 2 redenen, het vast houden "aanknooppunt" van overhangende delen naar de bodemplaat, en een beginpunt voor het te printen dwarsdeel. Voor het laatste heb je maar een kleine ondersteuning nodig. Misschien daar nog even op letten.

En vergelijk nog eens je instelling met die van mij.

gr en volhouden.

Joke

Gerco van Beelen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1423
    • sleutelspoor
Re: 3D/RM IG: Anycubic Photon en Resin printers voor modelbouw, gebruikservaringen
« Reactie #156 Gepost op: 22 februari 2021, 22:12:36 »


print krijg ik nog niet helemaal goed, enkele van de spaken ontbreken

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: 3D/RM IG: Anycubic Photon en Resin printers voor modelbouw, gebruikservaringen
« Reactie #157 Gepost op: 23 februari 2021, 06:03:14 »
Spannend die fietsen. Moet zeggen dat die van mij op de tafel stonden en op een ongeschikt momentje ben ik ertegenaan gegaan zonder veel kracht en ze brken zeer snel. Ik geloof dat ze in h0 formaat de grens van het bereikbare zijn.
Heb laatst een flexibele en extra harde resin gekocht. Misschien nog maar eens met die proberen.

Gerco die ziet er niet slecht uit en je hebt werkelijk weinig ondersteuning. (y)

Welke resin heb jij genomen?

gr Joke

Gerco van Beelen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1423
    • sleutelspoor
Re: 3D/RM IG: Anycubic Photon en Resin printers voor modelbouw, gebruikservaringen
« Reactie #158 Gepost op: 23 februari 2021, 09:10:53 »
De resin die ik gebruikte is Anycubic zwart. Vandaag weer verder experimenteren met de instellingen om alle spaken er in te krijgen.

ATB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1599
  • Modelrailroading is fun
Re: 3D/RM IG: Anycubic Photon en Resin printers voor modelbouw, gebruikservaringen
« Reactie #159 Gepost op: 23 februari 2021, 09:32:02 »
Een erkende grootheid in het gebied van modelbouw zei ooit tegen mij "Modelbouwen is de kunst van het weglaten". Volgens mij vergeten jullie dat met de spaken in een wiel op schaal h0. Spaken hebben 1:1 een doorsnede van 2 mm, in h0 zou dat dus 0,023 mm zijn. Dit is ver onder de grens van wat momenteel in 3D geprint kan worden en dan ook nog afgezien van de breekbaarheid van zo'n h0 spaak..

Succes met jullie proeven om het onmogelijke mogelijk te maken.
Ted
Ted is op 25 augustus 2023 overleden

Ad_M

  • Offline Offline
  • Berichten: 62
  • N-Spoor
Re: 3D/RM IG: Anycubic Photon en Resin printers voor modelbouw, gebruikservaringen
« Reactie #160 Gepost op: 23 februari 2021, 10:19:55 »
Succes met jullie proeven om het onmogelijke mogelijk te maken.
Ted

Hehehe, met die instelling zal "Starship" van SpaceX nooit zijn doel bereiken, ook al is weglaten zeker ook een kunst en nodig

Dit maakt het juist leuk, kijken hoe ver je kan gaan, met de juiste printer en vooral resin kom je al heel ver, zoals Joke hier ook bewijst naast vele andere hier

Zelfde verhaal met dit Volker containertje (1:160), de hijsogen (0,05 mm) zijn onmogelijk om te printen
Is dat zo  ;D :



Niets is onmogelijk tot je het opgeeft  8) :P
Go for it all!!!!

Mvg,
Ad
« Laatst bewerkt op: 23 februari 2021, 10:27:36 door Ad_M. Reden: typo »
Als je het niet meer trekt..., dan moet je duwen!

Mitchell

  • 3D Designer
  • Offline Offline
  • Berichten: 3092
    • SpoorObjecten
Re: 3D/RM IG: Anycubic Photon en Resin printers voor modelbouw, gebruikservaringen
« Reactie #161 Gepost op: 23 februari 2021, 10:32:11 »
de hijsogen (0,05 mm) zijn onmogelijk om te printen

Wij krijgen vaak klachten bij Shapeways over dit soort modellen als we zoiets afkeuren "want thuis op mijn resin printer lukte dit wel makkelijk".

En dat is ook wel zo, totdat je het moet gaan versturen, en dan zijn dit soort oogjes wel heeeeeel fragiel  :angel: (komt kapot aan, klant eist geld terug)


Maarrrr, dat ziet er wel heel mooi uit Ad  (y) (y)

ATB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1599
  • Modelrailroading is fun
Re: 3D/RM IG: Anycubic Photon en Resin printers voor modelbouw, gebruikservaringen
« Reactie #162 Gepost op: 23 februari 2021, 11:18:53 »
Dit maakt het juist leuk, kijken hoe ver je kan gaan, met de juiste printer en vooral resin kom je al heel ver, zoals Joke hier ook bewijst naast vele andere hier

Zelfde verhaal met dit Volker containertje (1:160), de hijsogen (0,05 mm) zijn onmogelijk om te printen
Is dat zo  ;D :

Niets is onmogelijk tot je het opgeeft  8) :P
Go for it all!!!!

Mvg,
Ad

Ad, je kunt natuurlijk proberen alles in 3D te printen, ook 0,5 mm hijsogen. Zou het niet verstandiger zijn ook andere (en misschien betere) fabriekagetechnieken niet uit het oog te verliezen. Bijvoorbeeld geëtste hijsogen van 0,5 mm. Ben je ook tegelijk af van de kwets- c.q. breekbaarheid.

BTW ik denk dat de bovenkant van de raamopeningen nog wel een of twee supports had kunnen gebruiken als je die echt recht zou willen hebben.

Groeten
Ted
Ted is op 25 augustus 2023 overleden

Gerco van Beelen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1423
    • sleutelspoor
Re: 3D/RM IG: Anycubic Photon en Resin printers voor modelbouw, gebruikservaringen
« Reactie #163 Gepost op: 23 februari 2021, 12:34:12 »
Een erkende grootheid in het gebied van modelbouw zei ooit tegen mij "Modelbouwen is de kunst van het weglaten". Volgens mij vergeten jullie dat met de spaken in een wiel op schaal h0. Spaken hebben 1:1 een doorsnede van 2 mm, in h0 zou dat dus 0,023 mm zijn. Dit is ver onder de grens van wat momenteel in 3D geprint kan worden en dan ook nog afgezien van de breekbaarheid van zo'n h0 spaak..

Succes met jullie proeven om het onmogelijke mogelijk te maken.
Ted

Dit is een kant en klaar model, die je van thinkerinverse kan downloaden. Het is een tekening die op slot zit en als je probeert deze tekening te veranderen komen er alleen maar monsters uit om mee te werken. Heb het via meshmaker geprobeerd maar dat ziet er niet uit. Dan kan je beter opnieuw een fiets tekenen. Maar het is een aardige oefening om supports te maken en te leren printen met je machine tevens ontdek je de beperkingen van het printen met je machine. Met een filamenten printer is dit helemaal niet mogelijk.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7832
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: 3D/RM IG: Anycubic Photon en Resin printers voor modelbouw, gebruikservaringen
« Reactie #164 Gepost op: 23 februari 2021, 18:21:10 »
Die hijshaken van Ad zou ik zelf niet printen. Ik zou schuine gaatjes erin tekenen, met een freesboortje met de hand uitboren (freesboortjes draaien heel veel makkelijker in resin dan gewone boortjes), en dan een dun messing gebogen draadje erin plakken. Veel duurzamer. Een of meer van die geprinte haken gaat ongetwijfeld een keer sneuvelen.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.