Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 15:29:26
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 15:26:45
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 15:19:58
"Nederlandse" modellen door spoorijzer
Vandaag om 15:14:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 14:59:47
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 14:46:54
Kortsluiting bij wissels door Spoorloos
Vandaag om 14:09:39
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door AlbertG
Vandaag om 13:26:02
Les Billards du Vivarais door MaraNCS
Vandaag om 13:14:04
RhB H0m, Albulisch door R.C.Grootveld
Vandaag om 12:59:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door hervé
Vandaag om 12:32:19
Gewoon wat busfoto's door hervé
Vandaag om 12:10:47
h0 diorama USA “The Paintshops” door Mudhen
Vandaag om 11:58:57
Doornvliet door mass am see
Vandaag om 11:44:10
BNLS modules: de groeten uit Berkel door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:42:40
03-05-2024 - afscheidsrit NS ICMm 4011 door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:34:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:14:38
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:14:03
19 Toen door PlanU
Vandaag om 11:01:05
Schrootplaats door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:45:54
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 10:42:29
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door TonM
Vandaag om 10:09:06
20 en 21 april MobExpo door MOVisser
Vandaag om 09:52:38
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door RBlok
Vandaag om 09:52:13
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
Vandaag om 09:38:55
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:36:23
diorama, voor lange treinen. door Benelux795
Vandaag om 07:54:29
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 07:31:13
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
25 april 2024, 23:33:55
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
25 april 2024, 22:40:14
  

Auteur Topic: 3D/RM IG: Anycubic Photon en Resin printers voor modelbouw, gebruikservaringen  (gelezen 36605 keer)

Gerco van Beelen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1432
    • sleutelspoor
Re: 3D/RM IG: Anycubic Photon en Resin printers voor modelbouw, gebruikservaringen
« Reactie #135 Gepost op: 18 februari 2021, 23:46:15 »


3D in H0 nu hopen dat snel de hars komt om te zien hoe hij er geprint uitziet

p-kokkie

  • Offline Offline
  • Berichten: 256
    • Wassertalbahn Roemenië in schaal 0e
Re: 3D/RM IG: Anycubic Photon en Resin printers voor modelbouw, gebruikservaringen
« Reactie #136 Gepost op: 20 februari 2021, 10:22:59 »
Nou mensen...

Het gaat niet heel lang meer duren of ik *** het hele zooitje bij het oud ijzer! Wat ben ik teleurgesteld in het hele 3D printen!
Waar ik zeer enthousiast aan begon eindigt steeds weer in deceptie. De zoveelste print die mislukt.

Hechting aan de bouwplaat blijft een drama. Ondanks meerdere verschillende pogingen om de Zero in te stellen lukt het gewoon niet. Bij elkaar nu zo'n 500 euro kapot gesmeten aan deze 3D ellende.





Volg de bouw van mijn nieuwe Roemeense Smalspoor beursbaan via https://www.facebook.com/romanianmodelrailroad/

Gerco van Beelen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1432
    • sleutelspoor
Re: 3D/RM IG: Anycubic Photon en Resin printers voor modelbouw, gebruikservaringen
« Reactie #137 Gepost op: 20 februari 2021, 11:07:20 »
Kan je een afbeelding van de file delen van wat je wil afdrukken?

 Zullen we eens kijken of we je toch weer enthousiast kunnen krijgen en met iets kleins beginnen

https://www.thingiverse.com/thing:3131722

Download deze fiets en breng supports aan en print er eentje.

Hier zit al veel in en kost weinig materiaal. Ben benieuwd hoe dit lukt. Vaak is het zo is met een modelbaan we denken heel groot en daardoor komt het vaak niet af.

Gr. Gerco
« Laatst bewerkt op: 20 februari 2021, 11:16:37 door Gerco van Beelen »

FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 9612
    • nulpunt
Re: 3D/RM IG: Anycubic Photon en Resin printers voor modelbouw, gebruikservaringen
« Reactie #138 Gepost op: 20 februari 2021, 11:26:34 »
Hadden we het net een beetje onder de knie met Powercast (dat alleen duurder is vanwege importheffingen), maken we met BluecastX10 weer hetzelfde mee. Afgebroken supports dus. Gisteravond hadden we goede hoop, maar..... Supports verbreed en hopen later op de dag Joechij te roepen. Triall and Error.
De aanhouder wint. ;D

Zo'n fles Powercast of Bluecast is zeker niet goedkoop. Komt de primer en sharpener bij.. dus ja, in het begin  is dat even zo. Later als alles loopt......
« Laatst bewerkt op: 20 februari 2021, 11:28:30 door FritsT »

Ad_M

  • Offline Offline
  • Berichten: 62
  • N-Spoor
Re: 3D/RM IG: Anycubic Photon en Resin printers voor modelbouw, gebruikservaringen
« Reactie #139 Gepost op: 20 februari 2021, 11:42:46 »
Nou mensen...

Het gaat niet heel lang meer duren of ik *** het hele zooitje bij het oud ijzer! Wat ben ik teleurgesteld in het hele 3D printen!
Waar ik zeer enthousiast aan begon eindigt steeds weer in deceptie. De zoveelste print die mislukt.

Vervelend voor je maar ook helaas heel herkenbaar
Kan je je print settings hier delen aub, ben heel benieuwd naar je belichtingstijden, resin die je gebuikt en welk programma je gebruikt om te je print in klaar te maken

- Het model zit aan je plaat, dus je bed is level
- De eerste lagen zijn zichtbaar, dus de belichtings-tijden voor de basis zijn goed

Dan hou je 3 dingen over

- belichtings-tijden model
- supports
- vacuüm krachten van / op je FEP (hoe plaats je je model en zijn supports)

Je bent er bijna

Ik hoor het graag

Mvg,
Ad

PS, i.pv. dure middeltjes te gebruiken, haal eens een licht schuurpapiertje over je plaat!!!
Werk als een tierelier, de boel valt er alleen maar af als je plaat te glad is of vet....

En mag ik ook vragen om een foto van je scherm van de printer zonder het resin basin er op?
« Laatst bewerkt op: 20 februari 2021, 11:56:39 door Ad_M »
Als je het niet meer trekt..., dan moet je duwen!

p-kokkie

  • Offline Offline
  • Berichten: 256
    • Wassertalbahn Roemenië in schaal 0e
Re: 3D/RM IG: Anycubic Photon en Resin printers voor modelbouw, gebruikservaringen
« Reactie #140 Gepost op: 20 februari 2021, 12:04:52 »
Gerco, Ad,

Hier even mijn zelf gemaakte ontwerp en de instellingen.
Het betreft een kapje in schaal Oe voor op een Roco NS Hippel. Afmeting van ongeveer 10 x 4,5 x 5 centimeter.

Slicen doe ik met Lychee Slicer.
Resin is Prima Creator Value UV / DLP White
En ik heb ook nog Platebond in huis

De bouwplaat heb ik, voor deze laatste mislukte print, inmiddels een keer licht geschuurd voor extra hechting.
Ik merk dat de print aan de voorzijde wel hecht maar telkens aan de achterkant dus niet.




Volg de bouw van mijn nieuwe Roemeense Smalspoor beursbaan via https://www.facebook.com/romanianmodelrailroad/

p-kokkie

  • Offline Offline
  • Berichten: 256
    • Wassertalbahn Roemenië in schaal 0e
Re: 3D/RM IG: Anycubic Photon en Resin printers voor modelbouw, gebruikservaringen
« Reactie #141 Gepost op: 20 februari 2021, 12:10:33 »
@ Ad,

De foto van het scherm.

Gr. Pascal

Volg de bouw van mijn nieuwe Roemeense Smalspoor beursbaan via https://www.facebook.com/romanianmodelrailroad/

Ad_M

  • Offline Offline
  • Berichten: 62
  • N-Spoor
Re: 3D/RM IG: Anycubic Photon en Resin printers voor modelbouw, gebruikservaringen
« Reactie #142 Gepost op: 20 februari 2021, 12:34:35 »
@Pascal, hier kan ik wat mee, dank

Scherm is goed, kon zijn dat er bij sommige modellen of merken printers hier een tape rand zat ofzo, die kan het levelen van je plaat gruwelijk in de weg zitten
Dus dat kan ik afstrepen, dat is goed

Dat de boel er aan de achterkant afvalt is niet goed, iets grover schuren zou ik adviseren
EN daarna je bed levelen met een half A4 papiertje er onder, als het goed is moet je als je bed recht is het papiertje er niet of met moeite onderuit kunnen trekken
Hier zit echt je probleem, hechting

Je model zit te vol met supports, zo te zien de gratis versie van Lychee Slicer?
Je kan hier te weinig mee qua supports tenzij je een olifant wil printen, je kan niets met je support tips doen (probeer eens Chitubox, gratis en daar kan je dat wel, of gaan betalen voor Lychee?, niet echt Nederlands  :P)
Je model in nu bijna gelijk aan een massief vierkant blok....  :o

Niet goed, als je je model recht plaats zoals je nu doet, kan deze bijna zonder supports opgebouwd worden
Zeker niets nodig aan de zijkanten, dat bouwt vanzelf en bij de eerste gelukte testprint kan je support bijvoegen waar de boel eventueel uitzakt
Op deze manier trek je zo veel vacuum van je fep dat je bijna je model aan gort trekt, en dat gebeurt dus ook met je slechte hechting

Onderkant van je model een goede hecht basis geven met resin op je plaat, goed oppervlakte met opstaande randen (doet Chitubox out of de box), krijg je het er ook beter af
Supports zwaar / middel aan de onderkant / wanden van je model, meer NIET (je gaat bijna een hol doosje printen, op het dak na)
Een paar strategische supports voor je dak (niet meer dan 3 in de breedte en 5 in de lengte, middel supports is goed denk ik?)

Laten we hier mee gaan beginnen, je setting lijken goed

Mvg,
Ad
« Laatst bewerkt op: 20 februari 2021, 12:36:57 door Ad_M »
Als je het niet meer trekt..., dan moet je duwen!

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: 3D/RM IG: Anycubic Photon en Resin printers voor modelbouw, gebruikservaringen
« Reactie #143 Gepost op: 20 februari 2021, 12:37:51 »
Hoi Pascal

tje elke nieuwe techniek geeft frustratie of dat nu solderen, een huisje plakken of 3D printen is. En juist bij 3D printen komt meer kijken als men denkt. Dus allereerst niet opgeven en veel lezen. En gewoon hier vragen en laten zien.

Als ik je print kijk dan zie ik volgende probleemzonen:
-de zijwanden
- het wegtrekken van de hechtplaat
- afbreken van je ondersteuning

Deze problemen hebben het meest met je supports te doen, je richtung van printen en je liftsnelheid.

Op de foto lijkt het of je geen zijwanden hebt, dat kan betekenen dat je geen support op de rand van de zijwanden hebt. Dit betekent dat de zijwand niet van je feb afgetrokken word en daar verder print. Is je FEB printvrij na deze print of zitten er resten op?

Verder vind ik je ondersteuning zeer grof en veel, kijk daar nog eens naar. Het naarboven trekken van de aanhechtkant kan te maken hebben met een vacuum bij het liften van je plaat. Als dit nog onder grotere snelheid gaat dan ontstaat een vacuum aan de onderkant en wordt de aanhechtkant weggetrokken, heb ik ook al eens gehad.

Dus nog eens naar je support structuur kijken. Misschien op het internet nog eens nalezen hoe die verbeterd kan worden. En nog een proberen. Ik heb bepaalde testprints gedaan met verkleinde modellen om te zien wat er gebeurd.

De vraag is of je al eens een print gemaakt hebt met de testfile bij de machine of met een werkstuk waar geen ondersteuning nodig is.
Dus stapje terug, even wat anders en een nieuwe aanloop.

Gr Joke

Gerco van Beelen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1432
    • sleutelspoor
Re: 3D/RM IG: Anycubic Photon en Resin printers voor modelbouw, gebruikservaringen
« Reactie #144 Gepost op: 20 februari 2021, 13:36:03 »
Als je steeds geen hechting hebt  aan een zijde aan de hechtplaat kan het ook zijn dat je LCD scherm niet goed is. Neem dan contact op met anycubic met foto's en als het dat dan de fout is sturen ze vaak een nieuw LCD scherm op. Voor de rest sluit ik mij aan bij de vorige schrijvers. Hoe groter het object als je begint hoe moeilijker het is om een goede print te krijgen.
« Laatst bewerkt op: 20 februari 2021, 13:37:38 door Gerco van Beelen »

Gerco van Beelen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1432
    • sleutelspoor
Re: 3D/RM IG: Anycubic Photon en Resin printers voor modelbouw, gebruikservaringen
« Reactie #145 Gepost op: 20 februari 2021, 22:14:24 »

Hier de H0 print van het rangeerstopsein

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: 3D/RM IG: Anycubic Photon en Resin printers voor modelbouw, gebruikservaringen
« Reactie #146 Gepost op: 21 februari 2021, 08:59:00 »
Gerco (y) strakke print

Oja ik ga ook maar eens een paar fietsjes printen. 8)

Gerco van Beelen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1432
    • sleutelspoor
Re: 3D/RM IG: Anycubic Photon en Resin printers voor modelbouw, gebruikservaringen
« Reactie #147 Gepost op: 21 februari 2021, 11:48:54 »
Is best nog een pittige print. Spaken moeten ook geprint worden. Leuk projectje om supports zelf te bouwen. Kwam er achter dan met build platform toch niet helemaal recht was. Aan de linkerkant liet alles los. Opnieuw levelen.
Levelen op de volgende manier. Papier er tussen en build platform losdraaien en laten zakken totdat papier klem zit. Daarna met de vingers overal platform goed tegen de plaat aandrukken en dan vastdraaien. Heb je meerdere schroeven deze elk een beetje aanschroeven stuk voor stuk. Ben je klaar dan kan je het papier niet los trekken. Dus niet los op platform zetten met papier ertussen dan kan ij toch nog niet goed geleveld zijn.

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: 3D/RM IG: Anycubic Photon en Resin printers voor modelbouw, gebruikservaringen
« Reactie #148 Gepost op: 21 februari 2021, 11:54:28 »
Dat wordt dan gelijk een challenge, wie krijgt de fietsen geprint met welke supports. Graag fotos van de foto en de bijbehorende screenshot van de supports.
Ben benieuwt, ik heb er momentaan 3 op de machine met verschillende supports.

gr Joke

p-kokkie

  • Offline Offline
  • Berichten: 256
    • Wassertalbahn Roemenië in schaal 0e
Re: 3D/RM IG: Anycubic Photon en Resin printers voor modelbouw, gebruikservaringen
« Reactie #149 Gepost op: 21 februari 2021, 14:08:05 »
Even een praktische vraag; de studs voor of na UV harden verwijderen?

Gr. Pascal
Volg de bouw van mijn nieuwe Roemeense Smalspoor beursbaan via https://www.facebook.com/romanianmodelrailroad/