Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

lampjes in huizen willekeurig schakelen door bask185
Vandaag om 00:15:11
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Bahn-AG
21 July 2025, 23:59:53
Sfeer op je modelbaan door René 4312
21 July 2025, 23:25:13
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
21 July 2025, 23:18:52
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
21 July 2025, 23:03:58
Raadplaatje door Huup
21 July 2025, 22:39:08
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
21 July 2025, 22:05:35
Station Roodeschool door Torikoos
21 July 2025, 21:59:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door wob
21 July 2025, 21:59:52
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door 741230
21 July 2025, 20:44:16
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
21 July 2025, 20:39:50
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door borotof
21 July 2025, 20:26:55
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Martijn193
21 July 2025, 20:06:38
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
21 July 2025, 20:05:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door 741230
21 July 2025, 20:04:49
NS 1700 transfers door Rick
21 July 2025, 19:51:29
Overstap naar HTM door GerardvV
21 July 2025, 19:50:12
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
21 July 2025, 19:48:41
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
21 July 2025, 18:59:34
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door Rob Hagg
21 July 2025, 18:40:47
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
21 July 2025, 18:18:39
Br 38 Piko Superen. door Silvolde
21 July 2025, 17:32:46
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
21 July 2025, 17:32:02
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door marco
21 July 2025, 17:15:33
Da's Daz 2 door BartvD
21 July 2025, 17:06:02
Stationsplein Baden Baden door Dion
21 July 2025, 17:00:00
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
21 July 2025, 16:07:49
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
21 July 2025, 15:38:11
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door tothebeach
21 July 2025, 15:29:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
21 July 2025, 14:40:06
  

Auteur Topic: Ringleiding aansluiten  (gelezen 18014 keer)

Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4291
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re: Ringleiding aansluiten
« Reactie #15 Gepost op: 26 February 2008, 20:01:26 »
open spanning?
kijk es naar het kroonsteentje , daar zitten pennetjes aan. Ale je spanning op je ringleiding zet staat er ook spanning op de pennetjes  :-[
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Ringleiding aansluiten
« Reactie #16 Gepost op: 26 February 2008, 20:18:37 »
Maar je moet jezelf afvragen of je volle spanning op de ringleiding zet als je bezig bent de modules te demonteren .......

Swiss_fan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1284
  • Mijn fotoalbum zien? klik op het wereldbolletje
    • mijn foto's
Re: Ringleiding aansluiten
« Reactie #17 Gepost op: 26 February 2008, 20:20:47 »

Simpel aanhouden: ringleiding maken? 2,5 of 1,5 mm2installatiedraad gebruiken. Wil je makkelijk kunnen aftakken dan is een massieve het handigste , wil je soepel met je baan meebewegen dan neem je een soepele draad. Die van de gamma/praxs zijn prima . De soepele haal je bij Conrad.


Dat is ook mijn idee, we praten hier niet over Essent energiecentrales. 8)
Hou het een beetje simpel, dan blijft de materie voor iedereen begrijpelijk.
(Ik denk dat Johan de Reuver  zometeen een fotootje van zijn ringleiding gaat plaatsen. ;D

peter
« Laatst bewerkt op: 26 February 2008, 21:44:45 door Swiss_fan »
Met vriendelijke groet, Peter

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Private SNAFU

  • Offline Offline
  • Berichten: 1744
  • Member of the 1(to)87 gang
    • project "Nijkerk:87"
Re: Ringleiding aansluiten
« Reactie #18 Gepost op: 26 February 2008, 21:11:12 »
Is het een optie om aan het uiteinde van de 1,5mm2 kabel 3 dunnere draadjes te solderen en die aan de sub-d connector aan te sluiten of geeft dat geen meerwaarde?

Ongeacht of een sub-d nu wel of niet geschikt is. Bied dit bovenstaande een oplossing?

Gr,
Bart
Website
NS - IVa (1968 - 1978) / Koploper / LocoNet / IB+ProfiBoss / Modulebouw

Rieks

  • Helemaal opnieuw begonnen
  • Offline Offline
  • Berichten: 514
  • Fiat Voluntas HrMs Poolster A835
Re: Ringleiding aansluiten
« Reactie #19 Gepost op: 26 February 2008, 21:28:29 »
@ Han.
Je hebt deels gelijk. Dit effect is heel goed te zien bij heel hoge frequenties.(Ghz en hoger)
Het signaal zal daar langs de buitenkant van de kabel lopen, vandaar dat voor radarinstallaties een buis gebruikt wordt de zogenaamde golfpijp.
Er is geen massieve draad nodig.

De frequenties waar wij gebruik van maken 0 voor dc tot een paar khz
voor digitaal zijn zo laag dat dat geen invloed heeft.
Als er hier iemand radarspecialist is kan die het beter uitleggen, voor mij is het al twitig jaar geleden dat ik daarmee gewerkt heb.

Bij hoogspanning geldt dit niet Tennet gebruikt gewoon massieve draad.
Weliswaar vaak opgesplitst in 3 of 4 draden maar dat is meer voor de koeling.Voor de rest heb je gelijk gebruik gewoon installatie draad of luidsprekerdraad uit de bouwmarkt.


Listen very carefully, I shall say this only once.

Cetero censeo birrum  bibendum esse

Swiss_fan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1284
  • Mijn fotoalbum zien? klik op het wereldbolletje
    • mijn foto's
Re: Ringleiding aansluiten
« Reactie #20 Gepost op: 26 February 2008, 21:38:47 »
Ongeacht of een sub-d nu wel of niet geschikt is. Bied dit bovenstaande een oplossing?

Gr,
Bart
Natuurlijk kan je een sub -d connector gebruiken; als je 2 pennetjes tegelijk gebruikt kun je een dikkere draad solderen zonder gebruikmaking van een dunner draadje.(geeft alleen maar meer kans op storing)
Vergt wel wat van je soldeervaardigheid maar moet kunnen.

succes, Peter
Met vriendelijke groet, Peter

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Ringleiding aansluiten
« Reactie #21 Gepost op: 26 February 2008, 22:26:11 »
Ongeacht of een sub-d nu wel of niet geschikt is. .(...).
Wat is de reden dat je zo graag wilt vasthouden aan sub-d ?

Dit type connectoren is bepaald niet gemaakt voor grote stromen. Met een kunstgreep (meerdere punten tegelijk gebruiken) kun je wel iets bereiken, maar dat maakt de sub-d connector nog steeds niet echt geschikt.
« Laatst bewerkt op: 26 February 2008, 23:54:22 door santerdam. Reden: tikfoutje weggewerkt »

Paul VT 11.5

  • Offline Offline
  • Berichten: 1099
Re: Ringleiding aansluiten
« Reactie #22 Gepost op: 26 February 2008, 22:29:16 »
Op (Huib) zijn site lees ik nergens dat hij de sub-d connectoren als verbinding tbv van een ringleiding toepast....  :-|

Zie ook foto site Huib:

http://www.floodland.nl/aim/plaatjes/info_module_connector_1_4.jpg

Ik ga de bewuste connectoren zelf gebruiken om elektrische verbindingen te realiseren over korte afstanden tussen modules voor bijv. de aansturing van wissels, seinen etc.   Niet om als verbinding in een (centrale) ringleiding te gebruiken. Daar zijn denk ik andere en betere oplossingen voor. Ik gebruik bijv een variant van deze stekker: Conrad Bestnr.: 739561 - 89. Zo zij er nog vele andere mogelijkheden.

Gr. Paul
« Laatst bewerkt op: 26 February 2008, 22:59:26 door Paul VT 11.5. Reden: correctie+ aanvulling ond. nr. + sitevermelding »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11251
    • nulpunt
Re: Ringleiding aansluiten
« Reactie #23 Gepost op: 26 February 2008, 23:44:42 »
Laat ik duidelijk vooropstellen dat ik niet van draadjes hou en dat er hier op het Nulpunt twee kabelspecialisten van  KPN rondlopen.
Voor zowel Keuvelaarkade als de Nulpuntbaan is er voor oplossingen gekozen die simpel waren .
Nergens nooit never geen problemen gehad met spanningsverlies terwijl we toch met locs rijden die regelmatig grote stromen vragen. Draadjes warm worden...alles zit nog steeds en nergens schroeiplekken.

Dus als de connectoren simpel wilt houden, mijn suggestie op de foto.



De onderkant van Keuvelaarkade in 0 (nog in aanbouw)
Een in tweeén geknipte computerkabel met aan de draadjes een stukje koperdraad gesoldeerd. Dat weer in een kroonsteen geklemd.
voor de rest van de leiding zo dik mogelijk hard of flexibel draad.
Door de gekleurde draadjes kan je eigenlijk ook nooit fout bij het doorverbinden tijdens de bouw.

Is het wat of niet?



« Laatst bewerkt op: 26 February 2008, 23:47:24 door FritsT »

Huib

  • Offline Offline
  • Berichten: 1495
    • Avontuur in Miniatuur
Re: Ringleiding aansluiten
« Reactie #24 Gepost op: 27 February 2008, 07:54:27 »
Op (Huib) zijn site lees ik nergens dat hij de sub-d connectoren als verbinding tbv van een ringleiding toepast....  :-|

Zie ook foto site Huib:

http://www.floodland.nl/aim/plaatjes/info_module_connector_1_4.jpg


Beste Paul,

Inderdaad, dat gaat prima.

Ik werk trouwens niet met een ringleiding. De modules van mijn nieuwe baan (Buitenlust, http://www.floodland.nl/aim/blust_sporenplan_1.htm) zijn geclusterd in groepjes van vier. Elke groep heeft een centrale module waar bijvoorbeeld de wisseldecoders en terugmelddecoders onder hangen. De centrale module is met een printer/seriële kabel verbonden met de centrale en de andere modules zijn met zo'n kabel op de centrale module aangesloten. In feite is het een 'sternetwerk'. Ik gebruik dus niet de sub-d connectoren om eindeloos door te lussen.

Het grote voordeel is dat je in één keer alle aansluitingen in één kabel hebt en door de steropstelling is het heel makkelijk om bij eventuele problemen een module of een groep modules te isoleren. Bovendien is dat mogelijke spanningsverlies geen issue meer. Je moet trouwens wel echt met flinke stroomvreters rijden om echt spanningsverlies in de kabels te krijgen.

De ervaring van Frits laat zien dat de kabels zelfs bij 0 prima voldoen. Ze moeten dus ook zondermeer geschikt zijn voor H0. Ook bij flinke kortsluitingen is er nooit iets gebeurt.

Als je echt een lange ringleiding wilt aanleggen en grote ambities hebt wat betreft stroomverbruik kun je beter speakersnoer en hele zware connectoren gebruiken, maar ik vraag me af of je de zaak dan niet nodeloos aan het overdimensioneren bent. We hebben het toch niet over de stroomvoorziening van de echte spoorwegen..?

Grtn,

Huib
« Laatst bewerkt op: 27 February 2008, 08:00:06 door Huib »
Buitenlust in 1:43,5 | BMD16N, BMD16N-SD | website: www.avontuurinminiatuur.com | vlog: www.prutsvlog.nl |
updates: https://www.instagram.com/huibmaaskant/

Casey Jones

  • Offline Offline
  • Berichten: 160
Re: Ringleiding aansluiten
« Reactie #25 Gepost op: 27 February 2008, 22:33:53 »
Citaat: open spanning?
kijk es naar het kroonsteentje , daar zitten pennetjes aan. Als je spanning op je ringleiding zet staat er ook spanning op de pennetjes.

Naar mijn mening zijn de rails één en al open spanning.
Bovendien staat er op de kroonsteentjes hoe dan ook een ongevaarlijke lage spanning .   

Dan moet de foto van Frits T. wel helemaal een gruwel zijn.

Jay Jay
12x Fleischmann MSF 6735   25x 2N3035

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11251
    • nulpunt
Re: Ringleiding aansluiten
« Reactie #26 Gepost op: 27 February 2008, 22:53:27 »
Bijna leedvermaak, maar helaas.
Ik schreef:  "in aanbouw"

Na alles gesoldeerd te hebben zijn de open einden natuurlijk WEL afgeplakt. Zo gek zijn we natuurlijk ook weer niet.

MRP_Peter

  • Gast
Re: Ringleiding aansluiten
« Reactie #27 Gepost op: 28 February 2008, 01:42:31 »
ah, Peter, weer zo'n ludieke theorie. ;)
Kun je dit uitleggen, want ik heb de neiging om het niet met je eens te zijn.

Klaas:

Dit alles heeft te maken met het feit dat er electrisch gezien, kernverzadiging optreed wat verliezen veroorzaakt, dat moet je toch onderhand weten Klaas ;)
Hoe meer kernen je gebruikt ( soepel draad dus) hoe meer je de verliezen enigzinds beperkt, even de verliezen welke door de soortelijke weerstand (van het materiaal waaruit de draad gemaakt is) worden veroorzaakt in het midden latende.
In de audiotechniek gebruiken ze niet voor niets soepel speakerdraad, anders hadden ze wel massief genomen.
Trouwens, mocht je desondanks toch nog een andere mening hebben dan ben ik daar zeer benieuwd naar (anderen misschien ook wel)  ;)
Trouwens Klaas, als je het berichtje goed gelezen hebt dan heb je ook de uitleg waarom gelezen, ik heb het namelijk al in dat berichtje genoemd.
 
Met vriendelijke groet,

Peter.
« Laatst bewerkt op: 28 February 2008, 02:11:50 door Peter (MRP) »

Steen

  • Offline Offline
  • Berichten: 205
Re: Ringleiding aansluiten
« Reactie #28 Gepost op: 28 February 2008, 08:11:16 »
Tsjongejonge, wat wordt er weer ingewikkeld en quasi wetenschappelijk gedaan en worden er weer zaken bijgehaald die niets meer met het doodeenvoudig aansluiten van een ringleiding te maken hebben. Kom op zeg, het gaat hier niet over energiecentrales en energietransport van weet ik hoeveel gigaWatt. Daar heb ik meer dan veertig jaar ervaring mee maar goed beschouwd hebben we het hier over speelgoed. Hup, gewoon dikke draad onder de baan en om de meter met dunne draadjes naar de rails. Zo Klaas Zondervan al eerder of misschien wel in een ander draadje zeer terecht opmerkte gaat het bij de draaddoorsnede van een ringleiding niet zozeer om de grote stromen die er optreden maar om het spanningsverlies dat in de in de rails en raillassen onstaat te omzeilen, dus om op alle uithoeken van de baan een beetje constante spanning te hebben. Zo eenvoudig is het en het is volkomen overbodig om hierover ingewikkelde theoriën op te hangen.

Steen
Schaal N  Geen tijdperk; Geen bepaalde nationaliteit; Ik rommel maar wat aan.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26639
    • Pagina van klaas
Re: Ringleiding aansluiten
« Reactie #29 Gepost op: 28 February 2008, 14:29:04 »
Steen, je hebt helemaal gelijk. Er wordt vaak ingewikkelder gedaan dan nodig is. Ik heb zelf ook bijna 40 jaar als elektrotechnieker in de energiewereld gezeten. Maar er komen hier soms theorieën voorbij die zo bijzonder zijn dat ik het niet kan laten om er op te reageren. Als was het maar om te voorkomen dat leken zulke theorieën voor waarheid gaan aannemen. Dus als je het niet erg vindt ga ik Peter toch even antwoorden.

Peter, het verschijnsel wat je noemt is mij bekend. Er zijn zelfs twee van die verschijnselen. Het eerste heet stroomverdringing. Dat wordt veroorzaakt doordat elektronen allemaal negatief geladen zijn en elkaar dus afstoten. Daardoor duwen ze elkaar naar de buitenkant van de draad zodat daar meer stroom gaat lopen dan in de kern. Bij hoogspanninglijnen maken ze daar handig gebruik van door in de kern een staalkabel op te nemen voor de treksterkte, daar loopt toch bijna geen stroom.

Het andere verschijnsel heet skin-effect. Dat speelt alleen bij wisselstroom. Vanwege de zelfinductie binnen de draad wordt de stroom naar de buitenkant gedreven, en wel sterker naarmate de frequentie hoger is.

Maar nu komt mijn bezwaar tegen je theorie: je veronderstelt dat deze effecten minder spelen bij meervoudige draad (soepel snoer) dan bij massieve kernen. Dat zou zo kunnen zijn als die draadjes in soepel snoer stuk voor stuk geisoleerd zijn van elkaar. Maar dat zijn ze niet, ze liggen binnen de ader gewoon bloot tegen elkaar. Daardoor stappen de elektronen net zo makkelijk over van het ene op het andere draadje, en het netto effect is dat een soepel snoer zich niet anders gedraagt dan een massieve kern.
En de reden waarom luidsprekersnoer altijd soepel is: dat is makkelijker leggen.
Als je theorie waar zou zijn, dan zou gewoon installatiedraad ook soepel moeten zijn, en dat is nou juist altijd massief. En daar is ook een reden voor, het is goedkoper, en het sluit makkelijker aan.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.