Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Spoor 1 nem of finescale
door
Wies
Vandaag
om 21:53:27
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein
door
Blausee-Mitholz
Vandaag
om 21:48:04
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC
door
Jeroen Trainz
Vandaag
om 21:44:40
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Eelco Storm
Vandaag
om 21:40:47
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm
door
Prutsert
Vandaag
om 21:01:04
Station Roodeschool
door
Torikoos
Vandaag
om 20:58:39
Fleischmania Nostalgia
door
Noordernet
Vandaag
om 20:32:58
NS 1700 transfers
door
ES44C4
Vandaag
om 20:32:18
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0
door
Stefan88
Vandaag
om 20:17:47
Modules van Kees Gorter (vervolg)
door
ca.gorter
Vandaag
om 20:11:13
Pimpen Rivarossi DD-AR
door
Roelof R
Vandaag
om 19:36:41
De Projecten van RetroJack
door
NS264
Vandaag
om 18:52:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
Vandaag
om 18:25:23
Piko 2025
door
Duikeend
Vandaag
om 18:06:39
Yet Another Servo Decoder
door
AP3737
Vandaag
om 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen
door
AP3737
Vandaag
om 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0)
door
Jan Pieter
Vandaag
om 17:06:01
Sfeer op je modelbaan
door
R1954
Vandaag
om 16:40:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen
door
ES44C4
Vandaag
om 16:36:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 16:23:27
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ben
Vandaag
om 16:20:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 16:17:22
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus
door
Corné81
Vandaag
om 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia
door
Eric B
Vandaag
om 15:26:07
Raadplaatje
door
ArjanB
Vandaag
om 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0.
door
tijgernootje
Vandaag
om 15:14:06
US Sandtower in messing Spoor-0
door
FritsT
Vandaag
om 14:07:58
Swalbenburg, N modulebaan
door
NS264
Vandaag
om 14:01:11
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
door
bellejt
Vandaag
om 13:43:46
Locverlichting dmv micro-LEDS
door
Bahn-AG
Vandaag
om 13:33:07
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
241P SNCF, messing schaal-0, Benoit Semblat
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
Vorige
-
Volgende
-
1
...
14
15
[
16
]
17
18
...
23
Omlaag
Auteur
Topic: 241P SNCF, messing schaal-0, Benoit Semblat (gelezen 34762 keer)
Benelux795
Offline
Berichten: 4980
Vinnie the who?
Re: 241P SNCF, messing schaal-0, Benoit Semblat
«
Reactie #225 Gepost op:
03 December 2024, 11:40:19 »
Terecht... Prachtig model!!! (koffie kan ik niet beoordelen)
Gelogd
De groeten! Vincent
Arlbergbahn...?
Bf Kibronn
FritsT
Offline
Berichten: 11248
Re: 241P SNCF, messing schaal-0, Benoit Semblat
«
Reactie #226 Gepost op:
04 December 2024, 13:59:44 »
Er blijven zo langzamerhand geen andere bouwgroepen over dan de aandrijving. Stuk voor stuk aanbrengen dus en vooral de volgorde in de gaten houden. Besef dat de motor in de kap zit en de aangedreven as (de achterste) dus geplaatst kan worden als het model al zowat in elkaar zit. Die volgorde heeft weer gevolgen voor de koppelstangen (en de rest). Dus goed onderzoeken en documenteren.
[
Ook telkens controleren of alles nog soepel loopt.
Filmpje.
«
Laatst bewerkt op: 04 December 2024, 14:12:56 door FritsT
»
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11248
Re: 241P SNCF, messing schaal-0, Benoit Semblat
«
Reactie #227 Gepost op:
04 December 2024, 18:48:25 »
Ik ben ook maar aan de slag gegaan met de belijning van de lok. De vroege versie van de loc (die ik dus maak) heeft 2 (van de 5) ketelbanden die zwart zijn geverfd en afgezet zijn met een rode bies aan weerszijden. Ik heb er nu 1 in bewerking. De 2e voor de dom maak ik straks. Even schrikken op al dat groen, maar het klopt wel. Als straks de 2e ring, de voetplaat en vooral het machinistenhuis van biezen zijn voorzien zal het er veel evenwichtiger gaan uitzien.
Ik vermoed dat ze dat destijds in Frankrijk ook hebben ervaren.....het moet smoelen, ook 1:1
Vandaar dat ik de appendages op de voetplaat zwart heb gemaakt. Het was allemaal veel te groen. De voetplaat is na de indiensttreding ook snel van groen naar zwart gegaan. De stang van het ganghandel is boven de ACFI pomp al zwart. Die naar het machinistenhuis moet ik nog doen.
Het midden van de koppelstangen moet zwart. Nu teveel bling-bling.
«
Laatst bewerkt op: 04 December 2024, 19:07:47 door FritsT
»
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11248
Re: 241P SNCF, messing schaal-0, Benoit Semblat
«
Reactie #228 Gepost op:
04 December 2024, 21:58:01 »
Die ringen waren nooit gelukt met decals. Onder al die leidingen door...vergeet het maar. Met verf... succes. Strips gingen lastig, maar het ging.
De koppelstangen en de drijfstang zijn inmiddels zwart in het midden.
Het begint te smoelen.
Dat kale machinistenhuis........
22935
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11248
Re: 241P SNCF, messing schaal-0, Benoit Semblat
«
Reactie #229 Gepost op:
05 December 2024, 11:03:35 »
Ik heb de ringen om de ketel aangebracht en ben daardoor tot een ander inzicht gekomen mbt. het verfschema. Het is even wennen als je niet het NS-versfchema aanhoudt. Toch maar de oer-oer versie van de 241P waarbij eigenlijk alles boven de voetplaat en de voetplaat zelf groen is en niet deels zwart. Alle appendages op de voetplaat (behalve de ACFI-pomp) heb ik gisteravond nog groen gespoten. Die staan vandaag dus op het programma om gemonteerd te worden voor zover ze al niet vast zaten.
23101
«
Laatst bewerkt op: 05 December 2024, 11:07:46 door FritsT
»
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11248
Re: 241P SNCF, messing schaal-0, Benoit Semblat
«
Reactie #230 Gepost op:
06 December 2024, 12:11:06 »
In dit stadium, ik schreef het al, kom je ogen en vingers (en klemmetjes) te kort. Het zichtveld moet je ook niet klein houden want op centimeters afstand van je focus kan het blokkeren. Dan heb je straks ook nog (en tegelijkertijd) de andere kant van de loc. Dus, concentreren op 1 item en telkens het hele boeltje op en afbouwen. Het is dus vooral zaak om "in de huid" van de ontwerper te kruipen... wat wanneer waar en hoe. En dat staat allemaal niet in de handleiding.
De schaar bestaat uit 2 delen en die moeten altijd los van elkaar blijven. Even wennen. Maar dan moet de horizontale stang naar de voorzijde er nog wel even tussen én blijven zitten. Die stabiliteit van de schaar komt van het solderen as voor de stang (rechts onder) aan de schaar. Maar die moet je ook nog eens in vorm buigen om te koppelen met de kruk op het wiel. Dat laatste moet ik dus nog doen.
Dus een heel gepuzzel en vooral niet iets te vroeg vastzetten.
De schaar heb ik er in gekregen en dan zou je zeggen..de stang (rechts onder) monteren op de kruk. Jammer dan, daarvoor moet je eerst de stalen pen op het wiel bewerken zodat de kruk geborgd kan worden. Dus alles kan weer uit elkaar.
De stangenverbinding met de binnenliggende cylinders heeft Semblat niet gemaakt, ik wel. Je ziet er later helemaal niets meer van.
Toch zet ik die stangen er in en moet ze dan ook vastzetten. Dat heb ik gedaan met een klein rond messing plaatje op een zelf verlengde as. Hoe het met het bewegen van het geheel gaat is mij nu nog niet duidelijk, dus vooralsnog lijmen dat plaatje.
Ook niet vergeten dat de kap en de voetplaat eerst een geheel moeten worden voordat de onderkant er aan komt. Dus de motor moet er nu eigenlijk eerst in.
Ik zie het al gebeuren, alles in en uit elkaar met al die leidingen die uitsteken....... oogjes openhouden op alle fronten.
«
Laatst bewerkt op: 06 December 2024, 12:19:30 door FritsT
»
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11248
Re: 241P SNCF, messing schaal-0, Benoit Semblat
«
Reactie #231 Gepost op:
06 December 2024, 12:29:09 »
Maar het model wordt wel mooi....
Gelogd
peterha
Offline
Berichten: 1185
Re: 241P SNCF, messing schaal-0, Benoit Semblat
«
Reactie #232 Gepost op:
06 December 2024, 13:38:46 »
Citaat van: FritsT op 06 December 2024, 12:29:09
Maar het model wordt wel mooi....
Zeker weten!
In de bouwbeschrijving van de 241P geeft Semblat zijn versie van de kleuren en de biezen en op de zijkant van de voetplaat zet hij een dunne bies onderaan die smalle opstaande rand. Op jouw model is de zijrand van de voetplaat nog groen. Ga je daar nog een bies opzetten of had de vroege versie van de loc (die jij dus maakt) die er ook niet op?
Gelogd
Met vriendelijke groet,
Peter
FritsT
Offline
Berichten: 11248
Re: 241P SNCF, messing schaal-0, Benoit Semblat
«
Reactie #233 Gepost op:
06 December 2024, 16:08:58 »
@Peter,
Die biezen komen er allemaal op. Ze zijn en blijven kwetsbaar, dus ik doe dat als laatste. Er zitten er nu een aantal (als test) op, dus ik weet dat het kan en hoe het moet.
Ook hier dus weer... alles in de juiste volgorde.
Dat collegedictaat van Semblat heb ik al weer een aantal keren doorgenomen. Opmerkelijk dat ik de papieren versie heb met het ganghandel met motor (afkomstig van de 141R). Het stangenstelsel van de ganghandel is dan compleet anders. Ik durf dan ook niet 100% af te gaan op het kleurenschema dat Semblat opgeeft. Maar er zijn andere bronnen waaronder foto's van zijn gebouwde modellen.....
Groene voetplaat ? ja dus terwijl je zou denken zwart. Ze zijn dus groen geweest en later zwart geschilderd. Zie je dat op zwart/wit foto's?...ook nog eens altijd op ooghoogte dus nauwelijks te zien.. Maar op het oermodel van Semblat...groen 100% En de stelregel is:
Semblat heeft (bij twijfel) altijd gelijk.
Ik heb mezelf er al betrapt dat bij het omkeren van de lok ik de cylinders beetpakte.....Gelukkig zonder verschuivingen. De rookkastdeur heb ik nu verwijderd zodat ik de binnenkant van de rookkast als houvast gebruik. Dat wordt straks weer oefenen als de kap en frame een geheel zijn. Dan zal de onderkant/achterkant frame (bij de trapjes) wel het punt worden waar ik de loc moet gaan vastpakken. Zoeken naar het juiste evenwicht.
Aan de lak wil ik eigenlijk niet zitten, behalve als het niet anders kan. Witte handschoentjes samen met al die losse uitsteeksels is vragen om problemen. Die blijven denk ik heel snel haken met alle gevolgen van dien. Latex handschoenen (zonder talkpoeder) zouden nog kunnen. Ik ga het zien (testen)...
«
Laatst bewerkt op: 06 December 2024, 16:26:37 door FritsT
»
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11248
Re: 241P SNCF, messing schaal-0, Benoit Semblat
«
Reactie #234 Gepost op:
06 December 2024, 21:44:38 »
In het collegedictaat van Semblat staat met tekeningen aangegeven hoe de krukken en de kwartering is. Het zal allemaal wel kloppen, maar in 1 oogopslag?..nee.
Dit is makkelijker.
Op 12 april 2009 zijn er in Mulhouse foto's van de 241P16 gemaakt, aan beide kanten.
Links
: (met ACFI pomp)
Rechts:
Ik heb die posities nagebootst (ook nog eens vastgelijmd) op een as met wielen die ik nog had liggen. Positie kwartering en positie kruk zijn nu wel in 1 oogoplsag te bekijken.
Zoals door Semblat beschreven:
Lees onder de tekening 11: Droite et gauche IDENTIQUE . Klopt dat wel?
Bovenstaande foto's laten anders zien.
«
Laatst bewerkt op: 07 December 2024, 09:55:23 door FritsT
»
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11248
Re: 241P SNCF, messing schaal-0, Benoit Semblat
«
Reactie #235 Gepost op:
07 December 2024, 10:11:50 »
Nog eens naar de krukken kijken door de foto's zo te draaien dat van beide wielen het contragewicht horizontaal staat en de "as" van de kruk in bovenste positie. (12 uur)
Links:
De kruk, groene lijn staat kloksgewijs op circa 8 uur
Rechts:
De kruk, groene lijn staat kloksgewijs op circa 4 uur
«
Laatst bewerkt op: 07 December 2024, 10:55:27 door FritsT
»
Gelogd
Benelux795
Offline
Berichten: 4980
Vinnie the who?
Re: 241P SNCF, messing schaal-0, Benoit Semblat
«
Reactie #236 Gepost op:
07 December 2024, 11:08:27 »
Ik zou zeggen: eerder 7 en 5...
Gelogd
De groeten! Vincent
Arlbergbahn...?
Bf Kibronn
FritsT
Offline
Berichten: 11248
Re: 241P SNCF, messing schaal-0, Benoit Semblat
«
Reactie #237 Gepost op:
07 December 2024, 11:16:37 »
jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa
het gaat om het principe.
Op tekening staat: 4 mm vanuit de middellijn. Moet ik nog uitmeten.
«
Laatst bewerkt op: 07 December 2024, 11:28:45 door FritsT
»
Gelogd
Benelux795
Offline
Berichten: 4980
Vinnie the who?
Re: 241P SNCF, messing schaal-0, Benoit Semblat
«
Reactie #238 Gepost op:
07 December 2024, 11:20:07 »
('t Ziet er sowieso geloofwaardig uit!)
Gelogd
De groeten! Vincent
Arlbergbahn...?
Bf Kibronn
FritsT
Offline
Berichten: 11248
Re: 241P SNCF, messing schaal-0, Benoit Semblat
«
Reactie #239 Gepost op:
07 December 2024, 11:20:39 »
Maar zo stuit ik op nog iets anders.
De bout en moer op/door de krukken links en rechts zitten niet gelijk. Die steken 180 graden verschil. Dat zie je op foto's. Semblat heeft een gietdeel gemaakt met inderdaad 2 verschillende uitvoeringen, maar hebben wel allebei hetzelfde nummer, 851. Daar is dus echt is aan de hand geweest ten tijde van het maken van het collegedictaat.
De twee gietstukken heb ik nu duidelijk geïdentificeerd als 851-R en 851-L
Nu nog achterhalen wat er bedoeld wordt met 851
EC.
(zie tekening)
Wie?
«
Laatst bewerkt op: 07 December 2024, 11:25:25 door FritsT
»
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
Vorige
-
Volgende
-
1
...
14
15
[
16
]
17
18
...
23
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
241P SNCF, messing schaal-0, Benoit Semblat