Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Schachbrett
Vandaag om 21:09:44
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 21:09:28
Pfarrerwinkel bahn door Schachbrett
Vandaag om 21:08:37
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door Ronald69
Vandaag om 20:58:01
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door basjuh1981
Vandaag om 20:53:29
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 20:52:40
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:51:10
diorama, voor lange treinen. door JohnRobertGrunn
Vandaag om 20:25:07
Les Billards du Vivarais door Frank 123
Vandaag om 20:07:55
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 19:59:22
Ijzeren Rijn: militair transport door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:20:47
Gewoon wat busfoto's door Keska
Vandaag om 19:20:28
Aachenau West door wob
Vandaag om 19:10:24
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
Vandaag om 19:04:37
19 Toen door defender
Vandaag om 19:01:10
20 en 21 april MobExpo door class 37
Vandaag om 18:16:26
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 17:45:39
Al mijn goede ideeën... door maartenvdb
Vandaag om 17:22:59
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 17:18:39
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
Vandaag om 15:58:27
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bask185
Vandaag om 15:50:37
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Hans Reints
Vandaag om 14:34:08
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 14:24:44
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:14:55
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:07:41
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 12:57:17
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door AlbertG
Vandaag om 12:10:11
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door RBlok
Vandaag om 10:23:55
Cranicher Altbahn door Eric v C
Vandaag om 10:09:34
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door 3dbuildr
Vandaag om 09:55:45
  

Auteur Topic: Start nieuwe modelbaan in HO met Z21 en Fleischmann Profirails  (gelezen 7812 keer)

Lazer1

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
    • Fleischmann profi digitaal
Start nieuwe modelbaan in HO met Z21 en Fleischmann Profirails
« Gepost op: 10 november 2020, 22:06:04 »
Hallo allemaal,

ik heb eindelijk de toestemming gekregen van mijn CEO ( 8)) om te verhuizen naar een grotere kamer.
De afmetingen zijn 595cm op 390cm.
Daar zal dus van voorafaan begonnen worden met de bouw van een nieuwe modelspoorbaan.
Ik rijd DCC met een Z21 centrale en Fleischmann Profirails in schaal hO.
Tijdperk : vandaag
Regio : Belgie

Ik had graag jullie input mbt het spoorplan.
Ik ben geen held in het maken van spoorplannen, ik leg meestal de sporen en verander dit dan 100 keer...
Ik hoef geen schaduwstation, alle treinen (ik heb er ongeveer 30) mogen permanent zichtbaar zijn.

Hieronder een layout van de kamer.
Bij secties C en F begint er 20cm boven de sporen een schuin dak, vandaar de max breedte van 80cm om overal goed aan te kunnen.
Ik wil graag een groot personen kopstation (sectie B) dat vanuit alle zijden kan bekeken worden, alsook een goederenstation met vele rangeermogelijkheden (D of E ?) en ik heb ook een draaischijf.
Graag wil ik minstens 2 niveaus en ook een aantal bewegende auto's.
Ik zou graag 3-4 treinen laten rondrijden (dubbel spoor op elk niveau?) en daarnaast tegelijk manueel rangeren.
Ik weet nog niet of ik wil werken met bezetmelders etc (ik heb ze wel), maar ik wil sowieso wel wisselstraten en seinen bedienen vanop de PC en/of Z21.
Ik wil op het einde ook een bovenleiding aanleggen (decoratief, niet functioneel).

Ik bouw geen houten skelet, maar als basis gebruik ik IKEA ladekasten (78cm hoog) met daarop houten platen en daarop polystreen platen. Dat heeft het gemak dat je onder de baan veel bergruimte hebt in de lades.
Met de polystreen kan je alle kanten uit, zelfs hier en daar groeven maken om kabels bovengronds weg te steken.
Hieronder ook enkele foto's van mijn huidige baan (nooit afgewerkt) waar je de kastjes kan zien.

Tot zo ver mijn 'wishlist'.
Het zou tof zijn om jullie input te vernemen, spoorplannen maken mag uiteraard ook :-)
In ruil houd ik jullie voortaan op de hoogte van de bouw met tekst, foto's en filmpjes.

mvg
Rudy

layout van de nieuwe kamer :


de oude baan :




« Laatst bewerkt op: 10 november 2020, 22:14:12 door Lazer1 »
Fleischmann profi digitaal in HO
www.fleischmann.be

Rolando

  • Modelspoorbaan Fleischmann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1006
  • Het kind in jezelf blijven
    • Modelspoorbaan Fleischmann
Re: Start nieuwe modelbaan in HO met Z21 en Fleischmann Profirails
« Reactie #1 Gepost op: 11 november 2020, 10:52:51 »
Heerlijk als je zoveel ruimte tot je beschikking krijgt, daar word je toch helemaal vrolijk van.
Vind het erg slim om inderdaad ladekasten te gebruiken, daardoor heb je inderdaad heel veel opslagruimte.
Iets waar je altijd mee verlegen zit als je bezig bent. En het zit ook niet in de weg.
Ik heb zelf mijn hoofd module (rangeerterrein) op een rijdende kast gezet, daardoor kan ik de baan makkelijk rond draaien.
En daar zitten al mijn treinen en veel werk spulletjes in.

Ik ben erg benieuwd hoe het allemaal gaat worden en ik wens je heel veel succes met het vorm geven van de baan.
Maar dat gaat wel goed komen denk ik.
Groet van Roland

Mijn HO analoge Fleischmann modelbaan volgen  : http://modelspoorbaan.jouwweb.nl/
Bezig met : 2e en 3e module van 120 cm x 60 cm (houtzagerij)
1ste module Rangeerterrein met laden en lossen kolenwagons

FHJ Seller

  • Offline Offline
  • Berichten: 257
    • TCM Opnieuw beginnen met een modelbaan
Re: Start nieuwe modelbaan in HO met Z21 en Fleischmann Profirails
« Reactie #2 Gepost op: 11 november 2020, 11:04:28 »
Ik zou de vrije door gang wat breder maken ruimte in de praktijk is 50cm erg krap.
60 cm is bij ons gebleken wel de minimale maat te zijn.
Mvg Frans
N spoor, HO spoor, Lenz systeem,
Roco systeem,Zimo, Uhlenbrock,
Roco Multimaus(Pro), Nanox-S88, Genli,
S88-XPress-NetLI, Software Koploper,
TCM modelbaan.
Lid: Treinen Club Midden Nederland

Zsjoske

  • Offline Offline
  • Berichten: 160
  • n spoorder
Re: Start nieuwe modelbaan in HO met Z21 en Fleischmann Profirails
« Reactie #3 Gepost op: 11 november 2020, 11:23:11 »
Rudy,

Je wil groeven maken om kabels weg te werken, maar al eens nagedacht over de  hoeveelheid kabels je straks wel niet benodigd. Ben bang dat van je polystyreen platen niet meer veel over blijft dan alleen maar groeven.

Je geeft aan geen houten skelet te bouwen. Mijn advies, doe dat wel en leg het skelet boven op je Ikea kastjes. Nog sterker ik zou voor losse delen gaan welke je kunt opklappen ( modulair) zo kom je ook aan de onderkant van je baan om het e.e.a. elektrisch aan te sluiten en bijv. je bezetmelders en decoders weg te werken.  Gezien de grootte van je baan zou ook een ringleiding niet misstaan.

Voordeel van een skelet is dat je baan op een iets acceptabele hoogte komt, 78 cm. Is wel erg laag.
Mvg. Jos
Spoor N - z21 met tab bediening geweldig !

Lazer1

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
    • Fleischmann profi digitaal
Re: Start nieuwe modelbaan in HO met Z21 en Fleischmann Profirails
« Reactie #4 Gepost op: 11 november 2020, 12:42:20 »
Rudy,

Je wil groeven maken om kabels weg te werken, maar al eens nagedacht over de  hoeveelheid kabels je straks wel niet benodigd. Ben bang dat van je polystyreen platen niet meer veel over blijft dan alleen maar groeven.

Je geeft aan geen houten skelet te bouwen. Mijn advies, doe dat wel en leg het skelet boven op je Ikea kastjes. Nog sterker ik zou voor losse delen gaan welke je kunt opklappen ( modulair) zo kom je ook aan de onderkant van je baan om het e.e.a. elektrisch aan te sluiten en bijv. je bezetmelders en decoders weg te werken.  Gezien de grootte van je baan zou ook een ringleiding niet misstaan.

Voordeel van een skelet is dat je baan op een iets acceptabele hoogte komt, 78 cm. Is wel erg laag.

Dag Jos,

dank voor de tips.
Een ringleiding maak ik sowieso.

Het is niet zo dat de ladekasten onder de baan helemaal aaneengesloten worden.
Ik zal dus overal nog onder kunnen, en daar zullen ook de meeste draden en aansluitingen weggeborgen worden.
Groeven maken bovenaan kunnen soms wel handig zijn heb ik al gemerkt (bv als je niet naar onder kan boren omdat daar nu net een kastje staat)..

Op die 78cm komt 2cm mdf en minstens 3cm polystreen. De meeste sporen komen nog hoger.
Ik twijfel om nog wat houten kepers te monteren tussen de kastjes en en de onderste houten mdf plaat, zodat ik er ook makkelijk tussen kan.
Ik ben zelf 1m91 en dus is een hogere baan inderdaad handiger voor mijn rug :-).
Maar het probleem is dat het raam aan de zijkant maar op 80cm hoogte hangt ofzo en onze CEO wel de ramen nog wil kuisen...klinkt dat herkenbaar ? :-). Het alternatief is dat ik daar een uitneembaar stukje maak, maar dat zijn zorgen voor later...
De reden dat ik geen frame maak is dat ik een absoluut verbod heb om in de muren te boren...klinkt dat ook herkenbaar?  ;D

mvg
Rudy
« Laatst bewerkt op: 11 november 2020, 12:44:12 door Lazer1 »
Fleischmann profi digitaal in HO
www.fleischmann.be

Lazer1

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
    • Fleischmann profi digitaal
Re: Start nieuwe modelbaan in HO met Z21 en Fleischmann Profirails
« Reactie #5 Gepost op: 11 november 2020, 12:47:36 »
Ik zou de vrije door gang wat breder maken ruimte in de praktijk is 50cm erg krap.
60 cm is bij ons gebleken wel de minimale maat te zijn.

Dat is inderdaad nog een twijfelgeval. Het plan is ook niet helemaal accuraat, het zal ongeveer 52cm zijn.
Op een foto van de oude baan zie je een bureaustoel staan, daar is de doorgang 60cm.
De hoeken worden misschien hier en daar nog wat afgerond.
En ik wil natuurlijk zoveel mogelijk m² modelbaan  ;)

mvg
Rudy
« Laatst bewerkt op: 11 november 2020, 12:52:02 door Lazer1 »
Fleischmann profi digitaal in HO
www.fleischmann.be

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25302
    • Pagina van klaas
Re: Start nieuwe modelbaan in HO met Z21 en Fleischmann Profirails
« Reactie #6 Gepost op: 11 november 2020, 12:50:31 »
Maar het probleem is dat het raam aan de zijkant maar op 80cm hoogte hangt ofzo en onze CEO wel de ramen nog wil kuisen...klinkt dat herkenbaar ? :-).
Een raam kuisen waar je toch nooit door kijkt? Nergens goed voor. :)

Citaat
De reden dat ik geen frame maak is dat ik een absoluut verbod heb om in de muren te boren...klinkt dat ook herkenbaar?  ;D
Nee klinkt niet herkenbaar. Het is mijn huis dus als ik in muren wil boren dan doe ik dat gewoon.
Is overigens ook niet nodig, je kunt een frame los op de kastjes leggen.

Lazer1

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
    • Fleischmann profi digitaal
Re: Start nieuwe modelbaan in HO met Z21 en Fleischmann Profirails
« Reactie #7 Gepost op: 11 november 2020, 12:53:10 »
Een raam kuisen waar je toch nooit door kijkt? Nergens goed voor. :)
Nee klinkt niet herkenbaar. Het is mijn huis dus als ik in muren wil boren dan doe ik dat gewoon.
Is overigens ook niet nodig, je kunt een frame los op de kastjes leggen.

hoe hoog zou jij dat frame maken?
Mijn oude baan lag op 81cm hoogte en dat mag inderdaad wel wat hoger vind ik.

R
Fleischmann profi digitaal in HO
www.fleischmann.be

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25302
    • Pagina van klaas
Re: Start nieuwe modelbaan in HO met Z21 en Fleischmann Profirails
« Reactie #8 Gepost op: 11 november 2020, 13:04:52 »
Ik zou het frame minstens 10cm hoog maken. Zelf maak ik het meestal 12cm. En dat frame is niet op zichzelf staand, maar zit gewoon vast aan de bovenplaat. Je krijgt dan aan de onderkant een heleboel ruimte voor bedrading, wisselmotoren en elektronica.
En zoals iemand al schreef, bouw de baan in secties die je op de kant kan zetten om aan de onderkant te werken. Dat is echt veel comfortabeler dan onder de baan zittend boven je hoofd te werken. Vooral omdat het op kastjes ligt, dat veroorzaakt allemaal plekken waar je anders nooit bij komt.

Zsjoske

  • Offline Offline
  • Berichten: 160
  • n spoorder
Re: Start nieuwe modelbaan in HO met Z21 en Fleischmann Profirails
« Reactie #9 Gepost op: 11 november 2020, 13:29:21 »
Alternatief zou zijn je platen op poten te zetten, maar voor de stevigheid moet er dan toch een frame onder  :-[

Je kunt dan wat wieltjes onder je Ikea kastjes monteren en deze verrijdbaar maken. Dan komt van zelf de hoogte van je baan beter uit  ;)

Dat je CEO de ramen wil kunnen lappen prima, vergeet ook niet dat de verf op je kozijn er niet voor eeuwig opzit, daar zal tzt. ook een kwastje aan te pas moeten komen.

Mvg. Jos
Spoor N - z21 met tab bediening geweldig !

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11764
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Start nieuwe modelbaan in HO met Z21 en Fleischmann Profirails
« Reactie #10 Gepost op: 11 november 2020, 16:18:07 »
Het makkelijkste is i.d.d. om opzichzelf staande modules te bouwen(evt met wieltjes eronder aan de poten)
Voordelen,je kan overal bij ,je kastjes passen dr onder,je kan je baan op een goed werkend niveau zetten ,zodat je er makkelijk bij kan aan de onderkant.
Nadelen,t kost iets meer om frames voor de modules te maken.
(je verdient t echter terug in gemak en flexibiliteit  (y) )
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Lazer1

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
    • Fleischmann profi digitaal
Re: Start nieuwe modelbaan in HO met Z21 en Fleischmann Profirails
« Reactie #11 Gepost op: 19 december 2020, 15:56:55 »
Intussen ben ik begonnen met de onderbouw.
De IKEA kastjes zijn 78 cm hoog.
Hierop komt een plank van 10cm, die ik NIET vastvijs op de kastjes, deze blijven dus gaaf.
Ik boor wel een aantal planken vast in de muur, zodat alles overal goed vastligt.
Daarop een mdf plaat van 12mm die ik vastvijs op de planken en daarop de styropur platen.

Hierdoor ontstaat een totale hoogte van ongeveer 93cm die ik wel comfortabel vind om op te werken.









Fleischmann profi digitaal in HO
www.fleischmann.be

Lazer1

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
    • Fleischmann profi digitaal
Re: Start nieuwe modelbaan in HO met Z21 en Fleischmann Profirails
« Reactie #12 Gepost op: 28 december 2020, 12:06:15 »
De onderbouw is zonet voltooid en de eerste treinen kunnen testrijden.
Ik heb ervoor gekozen om de onderbouw toch enkele mm boven de IKEA kastjes te houden, door hier en daar een poot te voorzien. Zo kan ik zelf de kastjes verplaatsen naar elke plaats die ik wil en kan ik steeds onder de baan.

Het spoorplan is voorlopig nog op een niveau en nog wat fantasieloos, maar het is wel leuk om een lange paradebaan te hebben van bijna 6 meter en een kopstation van bijna 5 meter.
Zo komen lange treinen echt tot hun recht.

De komende dagen begin ik aan de ringleiding en bekabeling en test ik de wisselstraten enzo verder uit om te zien wat er nog moet aangepast worden.

Daarna wil ik de eerste testen doen met bewegende auto's, een stadje en eventueel wat bruggen.

R







Fleischmann profi digitaal in HO
www.fleischmann.be

Bierwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 303
Re: Start nieuwe modelbaan in HO met Z21 en Fleischmann Profirails
« Reactie #13 Gepost op: 28 december 2020, 12:14:49 »
Hoi Rudy :
goed bezig (y) (y)
Toen ik eens bij je op bezoek was ( ophalen rode BR 140 ), zou je ook iets in de tuin willen realiseren en dan zou ik nog eens komen kijken. Ben je daar ooit nog aan toe gekomen?
Succes verder! vriendelijke groet, Marius ( alias Bierwagen )

Lazer1

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
    • Fleischmann profi digitaal
Re: Start nieuwe modelbaan in HO met Z21 en Fleischmann Profirails
« Reactie #14 Gepost op: 28 december 2020, 18:26:11 »
He Marius,

intussen zit ik dus een etage hoger (eindelijk een ok gekregen van mn CEO) :-)

Ik heb 2 jaar geleden een fleischmann flex profirail buitengelegd om te bekijken wat de weerselementen ermee aanvangen.
Die ligt er nog steeds en heeft het goed overleefd, behalve de aansluitstekkertjes die verroest zijn.
Ik zal eens een foto posten in de betreffende topic en bekijken wat eventueel de oplossingen hiervoor kunnen zijn.

mvg
Rudy
Fleischmann profi digitaal in HO
www.fleischmann.be