Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 22:38:39
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door bask185
Vandaag om 22:27:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door raymond erdtsieck
Vandaag om 22:23:17
Laag-Baarlo door Benelux795
Vandaag om 22:22:31
Haandrecht materieel door gdh
Vandaag om 22:03:53
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door gdh
Vandaag om 21:51:42
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 21:38:59
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 21:19:22
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door Bert_Apd
Vandaag om 21:14:45
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Michiel 80
Vandaag om 20:49:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
Vandaag om 20:31:36
Einde Koemo ballast ??? door Ronald Halma
Vandaag om 20:17:56
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
Vandaag om 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:41:34
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door grossraumwagen
Vandaag om 19:37:41
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Sicco Dierdorp
Vandaag om 18:55:04
Aachenau West door MichielB
Vandaag om 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
Vandaag om 18:36:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
Vandaag om 17:59:32
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ben
Vandaag om 17:53:38
LS Models 2024 door Daan!
Vandaag om 16:34:44
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
Vandaag om 16:14:12
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 15:56:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
Vandaag om 15:30:48
ACME 2024 met NS ICNG! door Daan!
Vandaag om 14:09:36
"Nederlandse" modellen door ArjanB
Vandaag om 14:07:20
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:43:30
  

Auteur Topic: Welk relais voor ompoolsectie?  (gelezen 2043 keer)

clickmaniac

  • Offline Offline
  • Berichten: 1095
  • The perfect is the enemy of the good
Welk relais voor ompoolsectie?
« Gepost op: 03 november 2020, 11:43:31 »
Hallo,  ik ga de keerlussen in m'n modelbaan op de ouderwetse manier ompolen, met een relais. (toch maar wel... lang verhaal, oude discussie)
Welke moet ik hebben? DPDT, pulse ofwel latching ofwel bi-stabiel...   maar bij Conrad zijn er dan nog steeds duizenden varianten. 

Dus : welke gebruiken jullie?

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25274
    • Pagina van klaas
Re: Welk relais voor ompoolsectie?
« Reactie #1 Gepost op: 03 november 2020, 13:14:16 »
In ieder geval DPDT (dubbelpolige omschakeling)
Wat voor type, dat hangt er van af hoe je dat relais gaat aansturen.


VvKan

  • Gast
Re: Welk relais voor ompoolsectie?
« Reactie #3 Gepost op: 03 november 2020, 13:35:57 »
Zo'n relais zou ik niet nemen, omdat het maximale Amperage  te weinig is om onverwachte kortsluiting op te vangen. Dan gaan de contacten vastlassen.  Ik zou altijd een relais pakken dat minimaal 5 Ampere kan hebben.

clickmaniac

  • Offline Offline
  • Berichten: 1095
  • The perfect is the enemy of the good
Re: Welk relais voor ompoolsectie?
« Reactie #4 Gepost op: 03 november 2020, 13:43:09 »
In ieder geval DPDT (dubbelpolige omschakeling)
Wat voor type, dat hangt er van af hoe je dat relais gaat aansturen.
Pertinente vraag, Klaas. Aansturen door de computer via een schakeldecoder (ik weet eigenlijk niet wat voor stroom die dan levert voor de puls) en / of handmatig (drukknopje).

Aha 5 Ampère, goed om te weten.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25274
    • Pagina van klaas
Re: Welk relais voor ompoolsectie?
« Reactie #5 Gepost op: 03 november 2020, 15:24:04 »
Je wilt met een puls aansturen. Dan moet je een bistabiel relais hebben.

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 967
  • Metrop-Märklin
Re: Welk relais voor ompoolsectie?
« Reactie #6 Gepost op: 03 november 2020, 18:32:17 »
k zou altijd een relais pakken dat minimaal 5 Ampere kan hebben.
Hoeveel ampere staat er wel niet op de baan dat 5 A veilig is? 2A is bij mij royaal genoeg.

Ik neem HFD2 012-S-L2, daarvan zijn 2 versies in omloop: van 2 A en van 3 A per stroomkring.
De "S" slaat op "sensitive", dat wil zeggen dat het relais binnen 3 ms schakelt. L2 slaat op de coil (spoel), en de L slaat op Latched.

Maar als je gaat voor 5 A, kijk dan eens naar     FRT5 DC12V of 05DC (die gaat tot 5 A).
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

VvKan

  • Gast
Re: Welk relais voor ompoolsectie?
« Reactie #7 Gepost op: 03 november 2020, 22:46:29 »
Bij mij is 1 A royaal genoeg.  Maar daar had ik het niet over.  Als er om welke reden dan ook een (kortdurende) kortsluiting ontstaat in het te schakelen stuk, dan zijn die kleine relais meestal meteen kapot  dwz de interne schakelcontacten zijn aan elkaar gelast of juist verbrand.
Vandaar dat ik de veiligheid neem door relais te kiezen die een zwaardere stroom kunnen verdragen, voordat de kortsluitbeveiliging aanspringt.
Bron:  praktijkervaring.
Maar als je zeker weet dat er bij jou niets gebeurt, dan rustig zwakke relais gebruiken.  Kom je vanzelf wel achter als er toch iets gebeurd is.  En verder nog een waarschuwing:  de opgaves op die Chinese relais zijn vaak erg aan de royale kant en alleen geldig voor een dicht contact, dus niet een contact dat onder belasting schakelt.
Mijn eigen stelregel is: pak de helft van de opgegeven waarde.  En niet raar staan te kijken, dat zelfs dan na een aantal keer schakelen ONDER LAST je het weer uit kunt solderen en vervangen.  Dus nog een goeie raad:  nooit solderen, altijd voetjes gebruiken.
Bron:  praktijkervaring.

En als laatste:  prima relais voor stuurstroompjes,  bij schakelen van baanspanning altijd een zwaar relais pakken.

clickmaniac

  • Offline Offline
  • Berichten: 1095
  • The perfect is the enemy of the good
Re: Welk relais voor ompoolsectie?
« Reactie #8 Gepost op: 03 november 2020, 23:19:26 »
jan Willem, ik vind geen 5A relais met de zoektermen die je gaf. Maar misschien is het te laat... morgen nog eens kijken. Iedereen alvast bedankt in ieder geval! Hele belangrijke informatie. Veroniek ik neem inderdaad liever een te zware dan een te lichte.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21666
Re: Welk relais voor ompoolsectie?
« Reactie #9 Gepost op: 04 november 2020, 06:01:37 »
Welke centrale en eventueel boosters heb je dan? Meer stroom kunnen doorlaten dan een centrale kan leveren, is niet nodig. Bij Conrad ‘bistabiel’ in de zoekfunctie typen en je komt een heel eind. Deze 3A bijvoorbeeld.

https://www.conrad.nl/p/hongfa-hfd2024-s-l2-d-printrelais-24-vdc-3-a-2x-wisselcontact-1-stuks-629514

Bij goede relais kennen de specificaties een behoorlijke marge. Bij sluiting moet de beveiliging van de centrale ingrijpen en snel genoeg om gevoelige elektronica te beschermen. De schakelcontacten in een relais moeten dat niet eens merken.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

clickmaniac

  • Offline Offline
  • Berichten: 1095
  • The perfect is the enemy of the good
Re: Welk relais voor ompoolsectie?
« Reactie #10 Gepost op: 04 november 2020, 13:23:46 »
Hi Henk, De boosters kunnen tot 5 Ampère. Dus deze is te licht. Of: deze is misschien te licht. Of: deze is prima. Aaargggh! Toch niet zo simpel als het lijkt.
En trouwens, je zegt het zelf al: goede relais kennen een ruime marge. Maar kan je een goede en een goedkoop flutding van elkaar onderscheiden?
Affijn ik neem het op met de man van iTrain die e.e.a komt installeren. Benieuwd hoe hij erover denkt. Tot zover heel veel dank iedereen!
 
« Laatst bewerkt op: 04 november 2020, 13:25:57 door clickmaniac »

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 967
  • Metrop-Märklin
Re: Welk relais voor ompoolsectie?
« Reactie #11 Gepost op: 04 november 2020, 17:43:21 »
Zoals ik al schreef, ik beperk me al jaren tot 2A, en dat gaat (analoog) goed
(het is allemaal niet zo spannend, ook niet met veel treinen).
 
Ik switch bij het ompolen niet alleen van pool maar ook van trafo (en mede daardoor blijft het verbruikt vermogen - en amperage-  per stroomkring laag). De kans op kortsluiting tussen trafo's is nihil, door scheiding en blokbesturing.

Jij rijdt digitaal, dus hoef je minder te scheiden. Bij het zelfde aantal treinen (16) heb je meer vermogen op de baan staan, dus zwaardere voedingen, boosters, dikkere kabels. En wellicht meer kans op kortsluiting.  ???

Wie rond scharrelt bij Ebay kan verrassende zaken tegen komen, zoals  Schrack-RP430F12-Relais-12V-DC, 100 stuks voor EUR 85,00, en goed tot 12A ....

Het grappige is dat als je zoekt (bij diverse elektronicaboeren zoals Conrad, Reidhelt, e.d.) op bistabil en < 6A, je bijna niets vindt wat > 3A schakelt, en toch DPDT is.

Bistabiele relais in de tussen range tussen 3A en 6 A zijn bijna allemaal SPDT, en daar heb je weinig aan. Maar als zo'n DPDT latched  relais ook best veel meer mag schakelen, dan ligt er ineens een wereld open aan oudere relais die nog leverbaar zijn voor te geef prijzen.

Zo schakel ik zelf m'n wissels om met relais die belastbare stroomkringen hebben tot ruim 40 ampere.
Absolute overkill (ik had liever 4 lichte stroomkringen gewild in plaats van 1 zware), maar die bistabiele relais kostten destijds omgerekend €0,50, en 4 ma schakelen ze ook gewoon (ze doen niet moeilijk).
« Laatst bewerkt op: 04 november 2020, 17:48:22 door Te 2/2 »
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

clickmaniac

  • Offline Offline
  • Berichten: 1095
  • The perfect is the enemy of the good
Re: Welk relais voor ompoolsectie?
« Reactie #12 Gepost op: 04 november 2020, 20:21:50 »
Kijk dat ziet er tenminste degelijk uit. En geen geld inderdaad.
Je zou met de schakeldecoder in plaats van één DPDT relais toch ook twee SPDT kunnen aansturen? Gewoon twee draadjes in één uitgang?

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 967
  • Metrop-Märklin
Re: Welk relais voor ompoolsectie?
« Reactie #13 Gepost op: 05 november 2020, 10:06:58 »
Je zou met de schakeldecoder in plaats van één DPDT relais toch ook twee SPDT kunnen aansturen?
Bij relais-gebruik tel je het minimaal aantal benodigde stroomkringen dat je gescheiden moet schakelen. Ompolen (keerlus, kopspoor, pendeltrein, 2-rail/3-rail mixen) is typerend iets voor 2 stroomkringen (voor elke spoorstaaf 1 stroomkring).

De puristen onder ons voelen zich bezwaard met die oplossing. Stel de ene weigert en de andere niet, dan lopen de polen uit balans (allebei min of allebei plus), en hoe herstel je volledig geautomatiseerd die ontstane situatie dan nog?

Als je de relais-techniek zo wantrouwt, dan zou je overal sensoren moeten leggen om relais-falen te traceren. En als je dat wilt, dan kan dat bij ompolen natuurlijk, met 2 dioden, een 1,5 K Ω weerstand en een ledje (eventueel x2). Gaat het ledje uit, dan heeft een van de twee SPDT-relais gefaald.

Als een DPDT relais weigert, dan blijven de polen tegenpolen, en rijdt de trein door tot hij kortsluiting maakt, of een stootblok ramt. Ik heb relais-falen trouwens nog nooit meegemaakt.

Toen ik QPDT relais (latched en non-latched) kon scoren heb ik de kans niet laten lopen.
Omdat sommige oplossingen begrijpelijker zijn met 4 in plaats van met 2 stroomkringen.
Als je er langer over nadenkt, dan zijn dat situaties die je goedkoper met DPDT-relais en vier dioden kunt bedraden. Zoals wisselpolarisatie voor zowel 2-rail als 3-rail voertuigen.
Omdat het minimaal aantal benodigde stroomkringen dan toch nog steeds 2 is (en geen 4).
Sindsdien gebruik ik ze alleen voor situaties die echt 4 gescheiden stroomkringen vergen.
« Laatst bewerkt op: 05 november 2020, 10:19:28 door Te 2/2 »
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

clickmaniac

  • Offline Offline
  • Berichten: 1095
  • The perfect is the enemy of the good
Re: Welk relais voor ompoolsectie?
« Reactie #14 Gepost op: 16 november 2020, 20:58:56 »
Jan Willem, Ik zie je bericht nu pas maar bedankt! Ik had ook al zo'n vermoeden, hoewel niet zo welbespraakt onder woorden gebracht zoals jij dat doet ;-) De keuze is uiteindelijk gevallen op deze knakker: https://preview.tinyurl.com/y3r9854w.