Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:09:19
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 03:41:34
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
Vandaag om 03:08:03
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
Vandaag om 01:26:30
Altenburg im Schwarzwald.(H0, TP III/IV) door Ronald69
Vandaag om 00:58:55
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald69
Vandaag om 00:12:53
De Projecten van RetroJack door RetroJack
18 July 2025, 23:59:29
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
18 July 2025, 23:43:09
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
18 July 2025, 22:55:21
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
18 July 2025, 21:51:08
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
18 July 2025, 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
18 July 2025, 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
18 July 2025, 21:21:53
Sikje 225 door Huup
18 July 2025, 21:21:34
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
18 July 2025, 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
18 July 2025, 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
18 July 2025, 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
18 July 2025, 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
18 July 2025, 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
18 July 2025, 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
18 July 2025, 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
18 July 2025, 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
18 July 2025, 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
18 July 2025, 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
18 July 2025, 16:04:09
Fleischmania Nostalgia door hervé
18 July 2025, 15:16:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
18 July 2025, 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
18 July 2025, 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
18 July 2025, 12:51:41
Railpro 607 door henk
18 July 2025, 12:47:11
  

Auteur Topic: Waarom bij Lenz (geen) OOK diodes bij ongedetecteerde railstukken?  (gelezen 3766 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26636
    • Pagina van klaas
Re: Waarom bij Lenz geen diodes bij ongedetecteerde railstukken?
« Reactie #15 Gepost op: 01 November 2020, 17:11:42 »
Ik denk dat je met een hoogohmige digitale meter meet.
Dan worden de diodes in de bezetmelder onvoldoende belast en zie je geen verschil.

Je kunt de test veel simpeler doen. Zet een draaistelloc stil met het ene draaistel op de gedetecteerde sectie en het andere draaistel op de ongedetecteerde sectie (zonder diodes). Krijg je dan een terugmelding?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

VvKan

  • Gast
Re: Waarom bij Lenz geen diodes bij ongedetecteerde railstukken?
« Reactie #16 Gepost op: 01 November 2020, 17:21:10 »
Dat ga ik dus proberen (of zoiets).  Ik wilde eerst wat meten, maar dat geeft blijkbaar niet de gewenste informatie.  Wat voor een meter raadt jij aan, een ouderwetse analoge ?

VvKan

  • Gast
Re: Waarom bij Lenz geen diodes bij ongedetecteerde railstukken?
« Reactie #17 Gepost op: 01 November 2020, 18:05:54 »
Geen detectie, dus nu nog  met diodes proberen.

VvKan

  • Gast
Re: Waarom bij Lenz geen diodes bij ongedetecteerde railstukken?
« Reactie #18 Gepost op: 01 November 2020, 18:12:42 »
Met diodes (2): wel detectie.

FOEI Lenz. !

VvKan

  • Gast
Re: Waarom bij Lenz wel diodes bij ongedetecteerde railstukken?
« Reactie #19 Gepost op: 01 November 2020, 18:17:49 »
Weet iemand misschien hoe je de naam van het draadje kunt veranderen ?   In plaats van GEEN  zou er nu WEL kunnen komen staan.

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Waarom bij Lenz wel diodes bij ongedetecteerde railstukken?
« Reactie #20 Gepost op: 01 November 2020, 18:33:40 »
In je reactie de onderwerpregel veranderen. (Zoals we net hebben gedaan.)
of
In reactie #1 (openingsbericht) veranderen, dan verandert het in alle nieuwe reacties.
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4385
Re: Waarom bij Lenz geen diodes bij ongedetecteerde railstukken?
« Reactie #21 Gepost op: 01 November 2020, 18:44:20 »
Na een bepaalde tijd kunnen alleen de mods de titel van het eerste berichten (en de daaropvolgende nieuwe berichten) aanpassen

Gr, Bert
Team moderatoren.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26636
    • Pagina van klaas
Re: Waarom bij Lenz geen diodes bij ongedetecteerde railstukken?
« Reactie #22 Gepost op: 01 November 2020, 19:11:19 »
Dat ga ik dus proberen (of zoiets).  Ik wilde eerst wat meten, maar dat geeft blijkbaar niet de gewenste informatie.  Wat voor een meter raadt jij aan, een ouderwetse analoge ?
In het schema van de Lenz detector staat parallel over de diodes een weerstand van 1k. Een digitale meter heeft meestal een eigen weerstand van 1M. Met die 1k extra verlies je dus 1 promille van de spanning, dat zie je niet.

Een analoge meter heeft een inwendige weerstand die afhankelijk is van het meetbereik. Daarom wordt die aangegeven als het aantal ohms per volt. Een simpel metertje is toch al gauw 20k per volt. Dus b.v. op een bereik van 20V is de weerstand toch nog 400k. Ook daarop maakt die 1k in de detector nauwelijks verschil.

Wat beter werkt is de sectie voorbelasten, b.v. met een weerstand van 10k tussen de railstaven. Daarop zal de detector waarschijnlijk aanspreken. Om een eerlijke vergelijking te krijgen  moet je dan de ongedetecteerde sectie ook voorbelasten. Als je dan de spanning op het spoor meet zul je wel een verschil zien.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

VvKan

  • Gast
Re: Waarom bij Lenz (geen) OOK diodes bij ongedetecteerde railstukken?
« Reactie #23 Gepost op: 02 November 2020, 17:22:25 »
Aanvullende test.
De BM2 en BM3 geven een bezetmelding zodra er in het baanvak stroom afgenomen wordt. Vraag is dan, of daar de diodes, die nodig zijn voor  een gewone bezetmelding, ook nog van invloed zouden zijn.  Het antwoord is:  nee, geen invloed.

Nevenresultaat van de proef is wel, dat een loc (bij stroomafname op alle wielen van 2 draaistellen) pas bezetmelding geeft, als alle assen in het BM baanvak staan.  Immers, de isolatie wordt overbrugd.  Een stuurstand voorop (met licht) heeft dit niet, daar volgt meteen een bezetmelding na het passeren van het eerste draaistel. Er is immers geen overbrugging van de isolatie.

Dat is allemaal logisch, maar het betekent wel, dat wanneer stuurstand en wagons stroomafname hebben op ALLE WIELEN, er eerst aan/uit bezetmeldingen plaatsvinden totdat de hele trein in het blok staat.

Ook dit inzicht (had ook beredeneerd kunnen worden)  geeft aan, waarom ik er geen aandacht aan besteed heb, omdat ik er geen last van heb.  Immers, bij mij worden opkomen en afvallen van bezetmeldingen vertraagd doorgegeven, zodat het uiterst toevallig zou zijn dat een eerste bezetmelding, met daarna korte onderbrekingen, problemen zou veroorzaken. Vóór het afvallen is alweer een nieuwe bezetmelding gedaan.

Vraag:  hoe gaan andere systemen hiermee om ?  Of wordt dit in software of programma's opgelost ?

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 1004
  • Metrop-Märklin
Re: Waarom bij Lenz (geen) OOK diodes bij ongedetecteerde railstukken?
« Reactie #24 Gepost op: 02 November 2020, 18:06:28 »
Ik snap het nut van draadjes afsplitsen, maar is het misschien mogelijk om ook aan te geven van welk draadje dit onderwerp is afgesplitst? Of meer in z'n algemeenheid: overal waar draadjes worden afgesplitst? Alvast dank.
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

VvKan

  • Gast
Re: Waarom bij Lenz (geen) OOK diodes bij ongedetecteerde railstukken?
« Reactie #25 Gepost op: 02 November 2020, 19:05:04 »
Het ging over het plaatsen van diodes in niet-gedetecteerde secties tbv. bezetmelding.
Afsplitsing omdat het daarna specifiek over Lenz ging, met name de vraag wel of niet nodig bij Lenz.

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 1004
  • Metrop-Märklin
Re: Waarom bij Lenz (geen) OOK diodes bij ongedetecteerde railstukken?
« Reactie #26 Gepost op: 03 November 2020, 00:38:06 »
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

VvKan

  • Gast
Re: Waarom bij Lenz (geen) OOK diodes bij ongedetecteerde railstukken?
« Reactie #27 Gepost op: 03 November 2020, 09:30:50 »
Juist.