Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
23 augustus modelspoorbeurs Houten
door
KNed
Vandaag
om 00:11:30
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
GerardvV
13 August 2025, 23:55:21
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Kees-Jan
13 August 2025, 23:51:22
De projecten van Ruben (NL H0)
door
Sikko
13 August 2025, 23:36:52
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE
door
TonM
13 August 2025, 23:20:35
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie.
door
Hans van de Burgt
13 August 2025, 23:08:01
YaMoRC YD8248 Servodecoder
door
Steven Loosman
13 August 2025, 22:53:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
MichielB
13 August 2025, 22:32:26
Aanpassen baanplan bestaande baan
door
MichielB
13 August 2025, 22:25:43
Hoeveel treinen op Piko Trafo 55008?
door
Modeltreinmulder
13 August 2025, 22:23:20
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0)
door
jandcargo
13 August 2025, 22:19:39
booster vraag
door
Patrick Smout
13 August 2025, 22:05:38
Aachenau West
door
MichielB
13 August 2025, 22:02:43
Da's Daz 2
door
Huup
13 August 2025, 22:02:43
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje
door
defender
13 August 2025, 21:51:12
Modeltreinwinkels in Berlijn.
door
grossraumwagen
13 August 2025, 21:45:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
13 August 2025, 21:22:09
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer
door
MarcoK1999
13 August 2025, 19:58:23
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N
door
RobVille
13 August 2025, 19:21:30
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
door
defender
13 August 2025, 19:08:33
Molenbaan (werktitel)
door
defender
13 August 2025, 19:03:45
BR-18.6 Schaal-0.
door
Sven
13 August 2025, 18:23:28
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0
door
tijgernootje
13 August 2025, 17:42:24
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Huup
13 August 2025, 17:29:32
US diorama in H0
door
Wim Vink
13 August 2025, 16:47:48
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
wob
13 August 2025, 16:40:13
Artitec vierdeurs stalen D
door
gtw6016
13 August 2025, 16:34:00
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel?
door
Hans van de Burgt
13 August 2025, 16:30:02
Rijnstraat
door
Huup
13 August 2025, 15:47:38
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13
door
Ronald Halma
13 August 2025, 15:40:21
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
Waldhofen - (Baanplan H0)
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
Volgende
- [
1
]
2
3
Omlaag
Auteur
Topic: Waldhofen - (Baanplan H0) (gelezen 8829 keer)
Xander
Waldhofen - (Baanplan H0)
«
Gepost op:
24 February 2008, 18:08:59 »
Hallo allemaal,
Een tijdje geleden heb ik een topic gestart over de opbouw van Waldhofen bhf, een plank met daarop wat rangeersporen. Ik heb bij het bouwen niet of nauwelijks aandacht besteed aan de electronica waardoor alledrie de wissels kortsluiting maakten. Omdat de ballast er al lag kon ik de wissels niet meer repareren. Ook heb ik een drietal mooie nieuwe locs gekocht en vond het zonde dat ze niet echt konden rijden op die paar stukjes spoor.
Daarom besloten deze vakantie te beginnen met de onderbouw voor het volgende baanplan. Het idee is een echte rijbaan, met daarop wederom station Waldhofen.
Afmetingen:
Achterzijde: 320 cm; Linkerzijde: 190 cm; Breedte overal 100 cm.
Op- en aanmerkingen zijn altijd welkom, net als vragen.
Graag krijg ik ook suggesties wat te doen met het stuk achter het station. (Zelf dacht ik aan een groot bos zonder gebouwen e.d. gezien de naam Waldhofen)
Zichtbare deel
Onzichtbare deel
Groeten, Xander
«
Laatst bewerkt op: 25 February 2008, 09:14:22 door Hans van de Burgt
»
JaJo
Spoor-0 & Spoor-1
Re: Waldhofen als rij-baan
«
Reactie #1 Gepost op:
24 February 2008, 18:51:10 »
Dus dit Waldhoven bestaat niet meer...
Het nieuwe Waldhoven biedt inderdaad meer rij-mogelijkheden. Geen slecht ontwerp vind ik. Als je alleen bossen maakt ligt het station niet bij de bewoonde wereld. Je hebt achter het station genoeg ruimte om van die vakwerkhuisjes te plaatsen met bossen.
Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl
genincr
Gast
«
Reactie #2 Gepost op:
24 February 2008, 19:06:28 »
Een station wordt meestal daar geplaatst waar "iets te doen is". De naam Waldhofen suggeert inderdaad iets met bossen, misschien is een aankleding met wat gebouwen naar Duits voorbeeld nog niet zo gek.
Schaduwstation: in het niet zichtbare gedeelte zou ik een schaduwstation maken, interesanter voor de treinenloop.
Station: uitbreiden met nog 1 of 2 wissels om een doodlopend spoor te maken waar wat wagons en een lok kan staan. Misschien naar de plaatstelijke bierbrouwerij ? Of houtverwerkend bedrijf ?
Xander
«
Reactie #3 Gepost op:
24 February 2008, 19:44:01 »
Het is inderdaad de bedoeling dat het geheel aangekleed wordt met duitse bebouwing. Ik ben al begonnen met het stationsgebouw. de kit is van oorsprong niet bedoeld als station maar dat wordt het wel, hieronder twee foto's.
Het eindresultaat zal ik laten zien in m'n draadje in de bouwrubriek. Vanwege de bouwstijl lijkt het me niet mooi er een rij vakwerkhuisjes achter te plaatsen maar de tip van een rij huizen hou ik zeker in mn achterhoofd.
Verder had ik als bebouwing een aantal personeelswoningen die langs de lichtgrijze vlakken links komen te staan. het echte stadje zou dan achter de rails liggen waardoor ik dat niet weer hoef te geven.
Het idee van een bierbrouwerij sprak me erg aan. Ik zal zometeen eens kijken hoe ik dat in het plan kan verwerken (dan komen goederentreinen op de baan ook geloofwaardiger over).
Dan als laatste nog het schaduwstation, ik ben me bewust van de prachtige mogelijkheden van een schaduwstation gecombineerd met digitale aansturing en evt. computerbesturing maar gezien mijn leeftijd een daarbijbehorend beschikbaar geld laat ik een schaduwstation weg vanwege de vele kostbare wissls. Het schaduwstation zal later onbereikbaar worden en daar ik niet meteen geld heb om het automatisch aan te sturen levert het alleen maar problemen op.
Wel zou ik graag weten of iemand me kan helpen met het realistisch plaatsen van de seinen en andere 'verkeersborden' die bij een station horen.
Xander.
Xander
«
Reactie #4 Gepost op:
24 February 2008, 20:14:10 »
direct geprobeerd een aansluiting van de bierbrouwerij aan te leggen. hier weer twee plaatjes van het zichtbare en onzichtbare deel om de veranderingen te laten zien. ook heb ik geprobeerd de bebouwing wat beter weer te geven door middel van rode vierkanten. er staat nu een station, de bierbrouwerij, twee seinhuizen aan beide zijden van het station en twee baanpersoneelswoningen.
De wisselstraat aan de linkerkant is weggelaten, dit omdat de probeerversie van het programma maar 50 railstukken toelaat.
Xander
Sander
«
Reactie #5 Gepost op:
24 February 2008, 20:23:08 »
Bij het berijden van de brouwerij sporen dien je te rangeren op je hoofdbaan.
Ook nog eens in een ontaichtbaar gedeelte. Dit zou ik toch even eits anders doen, extra wisseltje erbij??
mvg,
Sander
mvg,
Sander
Xander
«
Reactie #6 Gepost op:
24 February 2008, 20:32:42 »
Hoe bedoel je precies rangeren op de hoofdbaan? Kan een hoofdbaan geen vertakking hebben? Ik zal het schakelbord zo maken dat ik kan zien in welke stand ieder wissel staat.
Verder heb ik de wisselstraat aan de oostzijde (rechts) van het station een beetje soepeler gemaakt. (op dit plaatje is de brouwerij weer weg, dit staat echter in een ander bestand ivm. de hoeveelheid railstukken)
https://images.beneluxspoor.net/bnls/Zichtbare_niveau_Waldhofen_2_1.jpg
Xander
Sander
«
Reactie #7 Gepost op:
24 February 2008, 21:37:49 »
Xander,
rij is denkbeeldig van je station naar je brouwerij en terug. Je ziet dat je nu over je hoofdspoor moet rijden, zowel heen en terug, 1 van beide keren rijd je dus tegen het verkeer in, indien je dat geen bezwaar vind mooi laten zitten, ik zou dit proberen aan te passen.
mvg,
Sander
mvg,
Sander
Xander
«
Reactie #8 Gepost op:
24 February 2008, 21:46:43 »
Ah ik zie het, sorry dom van me inderdaad. Zou een wisselstraatje zoals aan de linkerkant van het baanplan te zien is in vorig bericht een uitkomst zijn?
Xander
Sander
«
Reactie #9 Gepost op:
24 February 2008, 21:53:19 »
ja hoor, kan prima.
mvg,
Sander
mvg,
Sander
Xander
Re: Waldhofen - (Baanplan H0)
«
Reactie #10 Gepost op:
25 February 2008, 21:15:57 »
Vanochtend nog een goede tip gekregen voor het plaatsen van de brouwerij, bedankt daarvoor. het bochtwissel zoals voorgestelt paste niet, nu staat de brouwerij boven het station gepland waar veel meer ruimte over was.
Vandaag ook begonnen met de onderbouw, wat in mijn ogen een hels karwei is (ik volg voor het eerst de open bouwmethode). Later deze week zal ik er foto's van plaatsen.
Nu het definitieve baanplan, tenzij er nog enige op of aanmerkingen van jullie komen, deze hebben me tot nu toe in ieder geval goed geholpen beter over het plan na te denken.
https://images.beneluxspoor.net/bnls/Definitief_Waldhofen.jpg
https://images.beneluxspoor.net/bnls/Definitief_Waldhofen_schaduwstation.jpg
Gebruikt railmateriaal is overigens Piko A rails. ( ook vanuit kostenoogpunt )Vraagje: zit je met deze wissels ook met het polarisatieprobleem?
mvg, Xander
Sander
«
Reactie #11 Gepost op:
25 February 2008, 22:01:03 »
Kijk nog eens naar de wisselstraten in je station.
Totaal niet logisch vind ik.
Je kan je dubbelsporige hoofdbaan vanuit sommige stationspsoren niet optimaal bereiden.
mvg,
Sander
mvg,
Sander
Xander
«
Reactie #12 Gepost op:
25 February 2008, 22:56:38 »
klopt weer, bedankt voor de tip! ik heb nu alles nog een keer nagelopen met een 'denkbeeldige' trein om te kijken of het klopt. ik zag het probleem met het kopspoor inderdaad, deze kon niet eens bereden worden vanuit de hoofdbaan want dan zou je weer in tegengestelde richting over de hoofdbaan moeten. Ook zag ik dat deze tegengestelde richting het geval zou zijn wanneer het middelste van de stationssporen bereden zou worden.
Dit alles aangepast met een kruising en een extra wissel. Volgens mij klopt het zo allemaal al een stuk beter: (wel een vereenvoudigde versie waarbij het kopsoor te lang is)
https://images.beneluxspoor.net/bnls/aangepast_plan_25_02_2008_1.jpg
mvg, Xander.
Esperopt
Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
«
Reactie #13 Gepost op:
26 February 2008, 01:07:10 »
Zijn dit hele en halve engelse wissels? Het lijkt nu een beetje over de top. Volgens mij blijf je een probleempje houden als je een trein, van rechts komend op je tekening, het middenspoor op laat rijden.
Overigens vind ik de vorm van je baan wel leuk. Niets strak en standaard maar een beetje speelse vormen.
genincr
Gast
«
Reactie #14 Gepost op:
26 February 2008, 01:28:59 »
Het ziet er goed uit. Maar heb je al eens gekeken naar de lengte van de afritten naar de onderbouw ? Met 4% helling heb je toch alweer 2 meter rijlengte nodig en dan ben je nog maar 8cm gedaald.
Komt het uit met de rest van je landschap ?
Print
Pagina's:
1
2
3
Volgende
- [
1
]
2
3
« vorige