Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

23 augustus modelspoorbeurs Houten door KNed
Vandaag om 00:11:30
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
13 August 2025, 23:55:21
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Kees-Jan
13 August 2025, 23:51:22
De projecten van Ruben (NL H0) door Sikko
13 August 2025, 23:36:52
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door TonM
13 August 2025, 23:20:35
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Hans van de Burgt
13 August 2025, 23:08:01
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Steven Loosman
13 August 2025, 22:53:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
13 August 2025, 22:32:26
Aanpassen baanplan bestaande baan door MichielB
13 August 2025, 22:25:43
Hoeveel treinen op Piko Trafo 55008? door Modeltreinmulder
13 August 2025, 22:23:20
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door jandcargo
13 August 2025, 22:19:39
booster vraag door Patrick Smout
13 August 2025, 22:05:38
Aachenau West door MichielB
13 August 2025, 22:02:43
Da's Daz 2 door Huup
13 August 2025, 22:02:43
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door defender
13 August 2025, 21:51:12
Modeltreinwinkels in Berlijn. door grossraumwagen
13 August 2025, 21:45:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
13 August 2025, 21:22:09
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door MarcoK1999
13 August 2025, 19:58:23
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
13 August 2025, 19:21:30
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door defender
13 August 2025, 19:08:33
Molenbaan (werktitel) door defender
13 August 2025, 19:03:45
BR-18.6 Schaal-0. door Sven
13 August 2025, 18:23:28
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door tijgernootje
13 August 2025, 17:42:24
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Huup
13 August 2025, 17:29:32
US diorama in H0 door Wim Vink
13 August 2025, 16:47:48
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
13 August 2025, 16:40:13
Artitec vierdeurs stalen D door gtw6016
13 August 2025, 16:34:00
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Hans van de Burgt
13 August 2025, 16:30:02
Rijnstraat door Huup
13 August 2025, 15:47:38
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door Ronald Halma
13 August 2025, 15:40:21
  

Auteur Topic: Waldhofen - (Baanplan H0)  (gelezen 8832 keer)

Esperopt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2227
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Re: Waldhofen - (Baanplan H0)
« Reactie #30 Gepost op: 29 February 2008, 00:50:52 »
Hallo Xander,

Zo ziet het er veel beter uit. De mogelijkheid van het inhaalspoor wat hierboven neergezet is zou ook nog een optie kunnen zijn. Maar hoeft natuurlijk niet. Dit maakt het rond laten rijden van treinen wel interessanter, denk ik.

Xander

  • Offline Offline
  • Berichten: 194
Re: Waldhofen - (Baanplan H0)
« Reactie #31 Gepost op: 01 March 2008, 22:36:42 »
Hallo allemaal,
Zoals ik een tijdje terug zei zou ik nog wat alternatieven bedenken ( volgens mij is het nooit goed om maar meteen van 1 idee uit te gaan )
Vandaag dus besloten nog eens wat te tekenen en zie hieronder het resultaat:
(het schaduwstation/ keerlus is nog niet ingetekend maar wordt ingereden via de sporen aan de rechterkant, het hoogteverschil wordt in deze lus overbrugd)


https://images.beneluxspoor.net/bnls/Waldhofen_am_Rhein.jpg

(per ongeluk is het onderste gedeelte van het plaatje afgesneden, echter hier ligt gewoon een gehele boog)

Het onderste baandeel is een enkelsporige(!) paradebaan. Op ongeveer 10 cm erboven ligt het station(netje)

Het doodlopende spoor links wordt benut door een heen en weer pendelende railbus.

Vragen en/ of opmerkingen?? Ik hoor het graag.

Mvg, Xander

e_p

  • Offline Offline
  • Berichten: 701
    • N U L S P O O R
Re: Waldhofen - (Baanplan H0)
« Reactie #32 Gepost op: 01 March 2008, 23:11:06 »
ziet er mooi uit, lekker vloeiend. Geef alleen die railbus ietsjes meer ruimte en het paradestuk, nog een kleine overbouwing in de bocht in de binnenhoek, om toch de altijd te krappe bogen iets te verbloemen?
groet,

e-p

nu ook een blog!

http://nulspoor.blogspot.com/

Esperopt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2227
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Re: Waldhofen - (Baanplan H0)
« Reactie #33 Gepost op: 01 March 2008, 23:57:45 »
Linkerkant van het station mis ik een overloopje. Ook zou ik het driewergwissel vervangen door een aantal gewone wissels.



Xander

  • Offline Offline
  • Berichten: 194
Re: Waldhofen - (Baanplan H0)
« Reactie #34 Gepost op: 07 March 2008, 22:33:04 »
Goeieavond,

Afgelopen avond maar weer eens aan een alternatief railplan gedacht. Ik zoek nog steeds naar de baan die het meeste realisme uit kan stralen en toch gecombineerd kan gaan met een aantal speelmogelijkheden op zo'n klein oppervlak.
Ik zelf vind het volgende enkelsporige(!) baanplan erg leuk en afwisselend voor de relatief kleine ruimte die ik beschikbaar heb.

Het schaduwstation zal bestaand uit twee opstelsporen en dan nog het doorgangsspoor tussen punten 1 en 2 en het spoor dat punten 1 en 3 verbindt. Het hoogteverschil tussen de niveau's zal steeds ongeveer 10 cm zijn, waarbij een totaal hoogteverschil van 10 cm op het zichtbare gedeelte merkbaar zal zijn.
(overigens liggen schaduwstation en station op hetzelfde niveau waardoor de baan uit niveau -1 en 0 zal bestaan en niet ook uit -2 zoals te zien op de afbeelding)

Graag hoor ik jullie mening ( ook welke jullie het beste plan tot nu toe vinden)

Hierbij het plan:

https://images.beneluxspoor.net/bnls/ebenau_1.gif

mvg, Xander
« Laatst bewerkt op: 07 March 2008, 22:35:02 door Xander »

Sicco Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 840
Re: Waldhofen - (Baanplan H0)
« Reactie #35 Gepost op: 08 March 2008, 12:12:22 »
Xander,

in het plan van 1 maart is de illusie van ruimte beter: je belangrijkste onderdeel ligt middenop, met daaromheen ruimte om de omgeving uit te beelden. En vooral, ruimte om de rest er bij te denken.

Je laatste plan heeft je belangrijkste onderdeel voorop, 30 cm ruimte diagonaalbaan, 30 cm ruimte rangeerspoor. Waar laat je nu de niet-spoorse wereld? Als je onder een stationsgebouw neerzet kan je aan de andere kant een perron maken aan de diagonaalbaan.

Je merkt, ik chargeer. Links heb je nog weldegelijk ruimte voor scenery, maar ook daar wordt het weer afgesloten met een spoor.

Groet, Sicco Jan

Gert-Jan1975

  • Offline Offline
  • Berichten: 66
  • Blauwe Engel in RSN
Re: Waldhofen - (Baanplan H0)
« Reactie #36 Gepost op: 08 March 2008, 13:07:28 »
Hmm wel een leuk idee voor mijn Rijssenplan. Vooral dat met die brouwerij. Dat kan voor mij heel goed de oude jute fabriek worden. Vooral dat dat spoor diagonaal staat. Met welke rails bouw je eigenlijk dit plan op?

Xander

  • Offline Offline
  • Berichten: 194
Re: Waldhofen - (Baanplan H0)
« Reactie #37 Gepost op: 08 March 2008, 16:51:12 »
Sicco Jan, ik heb er nog eens naar gekeken en kijkend naar de ruimtelijke werking en het realisme is het plan van 1 maart beter. Ik zie alleen wel een beetje op tegen het werken met zoveel flexrail.
Vanmiddag nog wat aanpassingen aan het plan van 1 maart gemaakt waardoor ik ruimte heb gekregen voor 2 meter lange perrons en een klein locdepot.

Echter, Gert-Jan1975, ben ik blij dat ik anderen ook een beetje kan helpen (inspireren met de tekeningen die ik hier plaats). Het gebruikte railmateriaal is Piko A rail.


https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baanplan_8_3_08.gif

mvg, Xander


Frank!

  • Offline Offline
  • Berichten: 172
Re: Waldhofen - (Baanplan H0)
« Reactie #38 Gepost op: 08 March 2008, 17:31:12 »
Xander,

Het geheel oogt goed, maar ik heb een paar kleine aanmerkingen:

Het bovenste spoor van het station valt alleen aan te spreken door via de tunnel te rangeren, het is misschien handiger om het spoor andersom aan te sluiten.

Het spoor in de tunnel moet wel erg snel dalen om onder het locdepot door te kunnen, misschien kun je die sporen iets inkorten.

Rangeren is nu wat beperkt, omlopen kan namelijk maar op een manier en dat is via de hoofdbaan, ook weer de tunnel in en vervolgens achteruit weer uit diezelfde tunnel.

Verder ben ik ontzettend benieuwd naar hoe je schaduwstation er uitziet!

Wat ik trouwens erg mooi vind, is de vorm van je station, die flauwe bogen maken het met goed gevormde scenery erbij een lust voor het oog. Overigens hoef je niet op te zien tegen het leggen van flexrails. Het is een secuur klusje, maar het schijnt goed te doen te zijn.



MVG

Frank
« Laatst bewerkt op: 08 March 2008, 17:35:58 door Frank »

Xander

  • Offline Offline
  • Berichten: 194
Re: Waldhofen - (Baanplan H0)
« Reactie #39 Gepost op: 08 March 2008, 17:52:20 »
hier het plan voor het onzichtbare gedeelte, ik hoop dat het een beetje duidelijk is want ik kan met de demo versie steeds maar 50 railstukken gebruiken vandaar de gescheiden tekeningen.

zo zie je ook dat zonder rangeren het mogelijk is het kopspoor van het station te bereiken.


https://images.beneluxspoor.net/bnls/onzichtbaar_gedeelte_8_3_08.gif

het hoogteverschil tussen de twee niveau's (paradebaan en schaduwstation) + ( station en locdepot) zal ongeveer 16 tot 20 cm bedragen.

mvg, Xander

Sicco Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 840
Re: Waldhofen - (Baanplan H0)
« Reactie #40 Gepost op: 10 March 2008, 23:31:38 »
Xander,

ik zou in je schaduwstation wel die twee driewegwissels vervangen door 4 L-wissels. Krijg je 3 even lange sporen die ook nog iets langer kunnen (leg ze in het verlengde van het uitgaande spoor uit je spiraal en keerlus).

En volgens mij ben je niet bang om flexrail te gebruiken, in het zichtgedeelte gebruikte je op 1-3 toch ook al gauw 8 stukken  ;D

Groet, Sicco Jan


ps. ik had dit even geschets in Drail, maar lukt me niet 123 om het hier geplaatst te krijgen. Je snapt hem denk ik wel.