Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
23 augustus modelspoorbeurs Houten
door
KNed
Vandaag
om 00:11:30
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
GerardvV
13 August 2025, 23:55:21
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Kees-Jan
13 August 2025, 23:51:22
De projecten van Ruben (NL H0)
door
Sikko
13 August 2025, 23:36:52
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE
door
TonM
13 August 2025, 23:20:35
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie.
door
Hans van de Burgt
13 August 2025, 23:08:01
YaMoRC YD8248 Servodecoder
door
Steven Loosman
13 August 2025, 22:53:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
MichielB
13 August 2025, 22:32:26
Aanpassen baanplan bestaande baan
door
MichielB
13 August 2025, 22:25:43
Hoeveel treinen op Piko Trafo 55008?
door
Modeltreinmulder
13 August 2025, 22:23:20
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0)
door
jandcargo
13 August 2025, 22:19:39
booster vraag
door
Patrick Smout
13 August 2025, 22:05:38
Aachenau West
door
MichielB
13 August 2025, 22:02:43
Da's Daz 2
door
Huup
13 August 2025, 22:02:43
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje
door
defender
13 August 2025, 21:51:12
Modeltreinwinkels in Berlijn.
door
grossraumwagen
13 August 2025, 21:45:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
13 August 2025, 21:22:09
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer
door
MarcoK1999
13 August 2025, 19:58:23
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N
door
RobVille
13 August 2025, 19:21:30
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
door
defender
13 August 2025, 19:08:33
Molenbaan (werktitel)
door
defender
13 August 2025, 19:03:45
BR-18.6 Schaal-0.
door
Sven
13 August 2025, 18:23:28
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0
door
tijgernootje
13 August 2025, 17:42:24
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Huup
13 August 2025, 17:29:32
US diorama in H0
door
Wim Vink
13 August 2025, 16:47:48
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
wob
13 August 2025, 16:40:13
Artitec vierdeurs stalen D
door
gtw6016
13 August 2025, 16:34:00
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel?
door
Hans van de Burgt
13 August 2025, 16:30:02
Rijnstraat
door
Huup
13 August 2025, 15:47:38
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13
door
Ronald Halma
13 August 2025, 15:40:21
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
Waldhofen - (Baanplan H0)
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
Vorige
-
Volgende
-
1
[
2
]
3
Omlaag
Auteur
Topic: Waldhofen - (Baanplan H0) (gelezen 8831 keer)
Xander
Re: Waldhofen - (Baanplan H0)
«
Reactie #15 Gepost op:
26 February 2008, 09:16:34 »
@ Esperopt: De linker kruising is een gewone kruising, de rechter een heel Engels wissel (Piko heeft maar 1 engels wissel in zn programma, ik neem aan dat dat een hele is). Ik zag het probleem met het midden spoor, bedankt voor de opmerking, ik heb het plan weer aangepast zoals hieronder te zien. (meer wissels moeten er ook niet komen denk ik)
@FLMtreintjes: Ik heb het even nagekeken, de brouwerij komt net niet over de sporen van de rechterbocht te staan, dus het landschap hoeft niet gewijzigd (gelukkig). Verder heb ik uitgerekend dat de lengte van de kortste afdalind aan de rechterkant een lengte heeft van 224 cm. Een grotere doorrijhoogte dan 8 cm heb ik toch ook niet nodig?
https://images.beneluxspoor.net/bnls/aangepast_plan_26_02_2008.jpg
mvg, Xander
jentje
«
Reactie #16 Gepost op:
26 February 2008, 10:06:42 »
Ziet er goed uit Xander
Flris
«
Reactie #17 Gepost op:
26 February 2008, 13:42:05 »
maar hoe ga je dat dan doen met omlopen en uithalen van de loc? langs het perron?
Xander
«
Reactie #18 Gepost op:
26 February 2008, 16:14:57 »
@Flris: Het is niet nodig locs om te laten lopen. Het is een doorgangsstation voor regionale treinen die zullen bestaan uit een V100 met silberlingen en een br 38 met drie-assige umbauwagen. Op het kopspoor onderaan zal alleen een railbus stoppen, verder kan het eventueel gebruikt worden als opstelspoor.
mvg, Xander
BertuzZz
«
Reactie #19 Gepost op:
27 February 2008, 14:10:30 »
Ha die Xander,
Ik ziet je plannen en ik moet uit herkenbaarheid lachen
! Ik heb zelf ook zon ruimte beschikbaar, ook een tafel met L profiel, maar mijn tafel is net ietsje groter (ca. 10%) en ik herken de problemen helaas. Ik ben al een tijd bezig om iets leuks te bedenken, maar zover nog zonder succes. Ik ga dit draadje goed in de gaten houden.
Met vriendelijke groet
daan2353
009, da's pas fijn.
«
Reactie #20 Gepost op:
27 February 2008, 19:39:00 »
Het eerste ontwerp met de enkele wisselstraat aan de rechterkant (dus zonder die draken van engelse wissels) ziet er mijns inziens beter uit. Waarom heb je gekozen voor een dubbelspoor? Het ziet eruit als een lokaal spoorweg, die zijn zelden dubbelsporig. Bovendien heb je niet zoveel wissels nodig voor het verplichte haasje over tussen de 2 ovalen van het dubbelspoor, die je dan weer kunt gebruiken voor een inhaalspoor onder de grond.
Als je al weinig geld hebt, houd de hoeveelheid wissels dan laag en ik zou zeker kiezen voor enkelspoor. Past veel beter bij je ontwerp. (maar dat is mijn idee dan..)
Xander
«
Reactie #21 Gepost op:
27 February 2008, 20:26:07 »
Bert,
Zou je misschien iets kunnen vertellen over de problemen die je herkent, want misschien zie ik iets over het hoofd. Ik ben erg blij met deze ruimte voor de baan (voorheen had ik nog minder ruimte) de problemen bij mij onstaan op dit moment vooral in de relatie tussen mn ideeen en mn banksaldo.
Dat brengt me meteen naar de reactie van Daan, inderdaad, enkelspoor past misschien beter bij een Duitse lokaalspoorbaan in de jaren 60. Ik ga zometeen eens opnieuw schetsen om wat nieuwe ideeen te krijgen (het eerste idee is zeker niet altijd het beste). Ik heb uitgerekend dat ik alleen al voor de rails 250 euro kwijt zou zijn en dat wordt me wel een beetje veel.
Dus over een paar uurtjes hoop ik hier wat varianten op het plan te kunnen plaatsen.
jentje
«
Reactie #22 Gepost op:
27 February 2008, 22:04:49 »
Xander, is die 250 euro voor nieuwe rails? Zoja, dan is er nog heel wat te besparen. Ik heb haast al mijn rails via marktplaats en beurzen gekocht.
Enkelsporig is wel mooi voor een lokaalspoorbaan. Ik heb gister mijn baanplan ook verbouwd van dubbelsporig naar enkelsporig, en ik vind het nu veel meer passen bij mijn thema(ook lokaalspoor
).
BertuzZz
«
Reactie #23 Gepost op:
27 February 2008, 22:06:09 »
Ik herken je probleem met deze baan in de zin dat je erg weinig effectieve ruimte beschikbaar hebt en het er eigenlijk op neer komt dat de korte poot van de L (links onder) enkel voor het keren gebruikt kan worden.
Momenteel heb ik
http://www.xs4all.nl/~valkhof/modelspoor/spoorbegin2008.JPG
deze baan.
Dit is echter een tijdelijke baan, heb op deze manier al de nodige voorraad rails hetgeen ik sowieso nodig heb als ik mijn baan groter ga maken.
Toekomstplan:
Mijn plan is om nog een eerste laag te maken die ik door middel van een spiraal (in korte poot L) en met een keerlus rechts (op 1e niveau) boven te maken. In het midden wil ik de eerste laag zo smal mogelijk houden.
Overigens was ik ca 400 euro kwijt voor het spoor wat je op tafel ziet liggen. Zelf rijd ik Roco. Het duurste waren de wissels (
+ de wisselmotoren. Twee wissels en wisselmotoren had ik gelukkig al.
gr
Ook zit ik erover na te denken om een 'zwevend' rangeerterrein te maken welke ik tegen de muur aan de lange zijde bevestig. Het voordeel hiervan is dat ik wel de rangeermogelijkheden heb, en het optisch niet verkleinend oogt. Wellicht een idee om het maximale uit de kleine ruimte te halen.
Xander
«
Reactie #24 Gepost op:
27 February 2008, 22:24:28 »
@ Bert, een spiraal zou een oplossing kunnen zijn voor de ruimtelijke problemen. Ik zal ook een kijken naar die oplossing.
Wat ik zelf een heel interessant baanplan vond (ik weet niet of ik zomaar een link mag plaatsen) is het plan van deze baan:
www.osterthun.com
Deze site laat zien dat je op een relatief klein oppervlak een hele mooie baan kunt bouwen waarbij je absoluut niet meteen doorhebt wat voor rondje de trein rijdt.
Wat het tekenen vanmijzelf betreft... dat gaat erg moeizaam. Als je 1 keer een idee hebt dan kom je er heel moeilijk weer vanaf.
mvg, Xander
Esperopt
Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
«
Reactie #25 Gepost op:
27 February 2008, 23:45:34 »
Hoi Xander,
Nu kun je inderdaad van alle kanten het middenspoor op. Je zou het kopspoortje voor je railbussen met een gewone wissel aan het meest rechtse spoor kunnen aansluiten. Verderop kun je dan een overloop wissel plaatsen, eventueel in de boog. Dit geeft een rustiger spoorbeeld en ook iets realistischer.
Succes,
Gerrad.
BertuzZz
«
Reactie #26 Gepost op:
28 February 2008, 00:23:37 »
@ Xander:
Thnx voor deze link. De fotos zijn er inderdaad adembenemend uit. Ook laat deze persoon zien dat er veel mogelijk is op een kleine ruimte. Ik ga het eea zeker in mijn ontwerp proberen te combineren.
Mocht je zoiets zelf willen doen (met meerdere lagen werken), zul je toch aan het kostenplaatje moeten geloven. Zelf doe ik soms ook financiëel pijnlijke uitgaven, maar de rails komt niet vanzelf, overweeg voor jezelf ook goed wat je wilt, want alles kost geld. Zelf had ik ook niet verwacht dat het zo duur zou zijn maar daar denk ik allang niet meer aan.
Hetgeen je zegt over vasthouden aan eigen idee herken ik helemaal
. Zo zit ik met de achtelijke gedachte in mijn hoofd dat zoveel mogelijk tweesporig moet zijn (hetgeen zeer moeilijk te realiseren is op zo een kleine ruimte).
Achtergrond informatie:
Ik ben nog een beginner en mijn tafel is helemaal kaal, enkel de rails en 10 electrische wissels
!
Ik rijd roco digitaal, NLD plan V.
Scenery wil ik ooit (lage prioriteit) gaan bouwen anno 1985 NLD talig. Zelf moet ik dan nog een legitieme reden bedenken voor hoogteverschillen in het NLD landschap
Veel suc6 toegewenst en ik blijf dit volgen, want ik zit met dezelfde (te) kleine ruimte
!
Als tip voor je baan:
Zijn er wel genoeg rangeermogelijkheden? Wellicht een idee om uiterst bovenaan, net links van je wissel een wissel naar rechts te maken, waarin je ook de loc kan afkoppelen en aan de andere kant van je wagonnen te plaatsen (zie mijn baanontwerp, binnenste 2 sporen, net iets boven het midden van de baan)
«
Laatst bewerkt op: 28 February 2008, 00:31:35 door Bert
»
Xander
«
Reactie #27 Gepost op:
28 February 2008, 18:51:06 »
Ik denk dat ik nu het uiteindelijke plan wel heb. Esperopt, bedankt voor die tip want dat ziet er inderdaad veel mooier uit (als ik het zo gedaan heb zoals je bedoelde).
Ik houd het express tweesporig, in de buurt van een station is ook een enkelsporige lijn tweesporig vanwege een lang inhaalspoor. Meer dan het gedeelte rond het station kan ik toch niet laten zien lettend op de beschikbare ruimte. Alleen goederentreinen zullen met wat grotere snelheid door het station rijden. Personentreinen zullen alleen maar optrekkend en afremmend te zien zijn.
Door het onzichtbare gedeelte ook dubbelsporig te maken kan ik gewoon twee treinen los van elkaar laten rijden wat voor mij goed genoeg is.
Het gaat mij namelijk vooral om het landschap bouwen maar ik heb inmiddels wel geleerd dat een realistisch ogend landschap alleen maar leuk is als de techniek eronder ook goed is en er rijmogelijkheden zijn.
Bert, rangeren zal gebeuren bij de brouwerij, het is een sterk vereenvoudigt Engels inglenook principe waarbij wat met goederenwagons gerangeerd kan worden met automatisch ontkoppelende kadee koppelingen enzo..
Overigens, Jentje, de rails koop ik het liefst gewoon nieuw.. rails kopen via marktplaats doe ik liever niet, ik wil het eerst zien voor ik het koop en bij de plaatselijke modelspoorwinkel verkopen ze geen tweedehands Piko A rails.
Zo.. heel verhaal.. dan nu maar het plan:
https://images.beneluxspoor.net/bnls/aangepast_plan_28_02_2008.jpg
mvg, Xander
IPIO'er
"Multi Level" Nederlands Modelbaan in Spoor-N
«
Reactie #28 Gepost op:
28 February 2008, 21:35:38 »
Xander,
Mijn vraag is waarom je nog geen twee extra wissels plaatst
vanaf het midden spoor naar onderen toe dan heb je echt een inhaalspoor die vanaf twee kanten te berijden is nu niet.
https://images.beneluxspoor.net/bnls/bahnhof_waldhofen_2.jpg
Marc
Een Nederlandse Baan in N, drie etage's langs de wanden van de zolder van 7mtr. bij 3mtr., verbonden d.m.v. een helix.
RJ
«
Reactie #29 Gepost op:
29 February 2008, 00:09:23 »
Is een enkelsporige baan niet veel leuker?
Dan is het minder proppen met de wisselstraten.
Print
Pagina's:
1
2
3
Vorige
-
Volgende
-
1
[
2