Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 17:59:18
Trix DXI van DC naar AC door puntenglijder
Vandaag om 17:59:13
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 17:54:15
Cornfield Junction / Boulder Crossing - Afsluiten Topic door Frank 123
Vandaag om 17:45:38
Rocrail terugstel tijd wissels door AlbertG
Vandaag om 17:37:43
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968 door Wim Vink
Vandaag om 17:24:50
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 17:22:20
Rheinburg, TP V/VI door Wim Vink
Vandaag om 17:13:46
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 17:12:55
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Dave.......
Vandaag om 16:37:20
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Erwin 054
Vandaag om 16:29:08
Artitec goederenwagen door henk
Vandaag om 16:17:39
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door janw
Vandaag om 15:50:32
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
Vandaag om 15:42:58
De Projecten van RetroJack door Wim Vink
Vandaag om 15:38:28
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 15:34:59
Lenz 66 001 (artnr 30200) zit vast door wob
Vandaag om 15:16:14
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:03:35
Roco N.S.diesel elektrische loc 2400 door Tedo
Vandaag om 15:03:08
Heeft de nieuwe oplage reeks 55 van B-models verbeterde aandrijving ? door Tedo
Vandaag om 14:58:50
Wegfrezen ballastgewicht t.b.v. ruimte voor decoder door meino
Vandaag om 14:50:54
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door aad52
Vandaag om 14:25:29
Heimwee naar de NFLS (Noord-Friesche Locaalspoorweg-Maatschappij) door daempfer
Vandaag om 13:54:15
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 13:50:14
Bouw van OCCRE G10 in CIWL livrei in spoor 1 door Sven VG
Vandaag om 13:10:29
Veevervoer ss/ ns door Edsko Hekman
Vandaag om 12:32:22
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 12:31:48
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 12:08:59
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door deBult
Vandaag om 12:08:50
Duitser met hoedje (Beurs Houten) door thevandijks
Vandaag om 11:58:08
  

Auteur Topic: Stroomdetectie M-Rails en gebruik UTP bekabeling  (gelezen 2270 keer)

jfve

  • Offline Offline
  • Berichten: 17
Stroomdetectie M-Rails en gebruik UTP bekabeling
« Gepost op: 24 October 2020, 15:57:12 »
Beste allemaal,
Ik vraag mij het volgende af:
Ik wil mijn Marklin baan (M-Rails) gaan besturen via Rocrail en op basis van stroomdetectie. Ik heb hiervoor een aantal Digikeijs DR4088 aangeschaft. Nu ik alles wil gaan aansluiten schrik ik hoeveel bekabeling ik nodig heb. Ik heb 15 blokken allen voorzien van 2 meldpunten. Dat zij dus 30 kabels en ongeveer 40 meter. (Baan is 130 bij 270). Ik moet hier dus bekabeling gaan aanschaffen. Nu vroeg ik mij af, is het mogelijk om UTP kabel te gebruiken voor de stroomdetectie?
Hebben jullie een idee of dat een goede keuze is of juist niet? Heb dit forum doorzocht maar kwam dit specifieke onderwerp hier niet tegen. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
Dank alvast,
Jan van Eeden
Noordwijk.

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6744
Re: Stroomdetectie M-Rails en gebruik UTP bekabeling
« Reactie #1 Gepost op: 24 October 2020, 16:02:07 »
UTP is eigenlijk niet geschikt, te dun. Je moet tenminste 0,5mm2 hebben. Dit bijvoorbeeld:

https://www.mecktronics.nl/index.php?item=montagedraad-0_50mm2&action=article&group_id=8&aid=138&lang=NL

Gr, Ben.

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 2039
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re: Stroomdetectie M-Rails en gebruik UTP bekabeling
« Reactie #2 Gepost op: 24 October 2020, 16:16:46 »
Ligt eraan wat je bedoelt.
Voor S88n bekabeling tussen de DR4088 stroomdetectors en naar de centrale is UTP perfect, daar is S88n voor bedacht.

Van de stroomdetectors naar de individuele blokken zou ik in jouw geval 0,50 mm2 0,25 mm2 of minimaal 0,14 mm2 gebruiken.
Je kunt de hoeveelheid bedrading beperken door de stroomdetectors dicht bij de blokken te plaatsen.
De stroomvoorziening van de stroomdetectors en de massa van de rails zou ik via een ringleiding doen.
Daar wordt vaak stugge (lichtnet) draad van 1,5 mm2 of 2,5 mm2 gebruikt.

Aanpast... Zie reden onder.
« Laatst bewerkt op: 24 October 2020, 22:15:50 door HansQ »
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Stroomdetectie M-Rails en gebruik UTP bekabeling
« Reactie #3 Gepost op: 24 October 2020, 16:19:22 »
Waarom zou het te dun zijn? POE is zelfs 48V over grotere afstanden. Moet prima kunnen.

bellejt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2294
Re: Stroomdetectie M-Rails en gebruik UTP bekabeling
« Reactie #4 Gepost op: 24 October 2020, 16:24:38 »
Basic properties of the standard IEEE 802.3af

    voltage between 44V and 57V
    maximal current 550mA
    maximal trigger current 500mA
    typical current 10mA - 350mA
    overload detection 350mA – 500mA
    maximal demand of 5mA in idle condition
Greetings,salutations,groetjes,

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26738
    • Pagina van klaas
Re: Stroomdetectie M-Rails en gebruik UTP bekabeling
« Reactie #5 Gepost op: 24 October 2020, 16:47:59 »
https://www.mecktronics.nl/index.php?item=montagedraad-0_50mm2&action=article&group_id=8&aid=138&lang=NL
Rol van 50 meter. Bij Elektramat krijg je 100 meter voor dat bedrag.

Het hangt er vanaf over welke verbindingen het gaat. Voor de rijstroom is UTP te dun.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8838
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Stroomdetectie M-Rails en gebruik UTP bekabeling
« Reactie #6 Gepost op: 24 October 2020, 17:01:07 »
Ga geen vliegerdraad gebruiken als draad naar je baan. Gebruik daarvoor 0,50mm2. Onder andere bij  Vekto.nl, Reichelt en Conrad wel te verkrijgen voor redelijke prijzen.

Trouwens plaats de S88 module op de plaats waar je hem gaat gebruiken. Dus niet alles op één plek willen monteren. Dan heb je de kortste draden van en naar je baan,

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

MRdirect

  • Offline Offline
  • Berichten: 242
  • Marco Roede
Re: Stroomdetectie M-Rails en gebruik UTP bekabeling
« Reactie #7 Gepost op: 24 October 2020, 19:10:51 »
Trouwens plaats de S88 module op de plaats waar je hem gaat gebruiken. Dus niet alles op één plek willen monteren. Dan heb je de kortste draden van en naar je baan,

Pas je fysieke ontwerp aan zodat je aan bovenstaande voldoet, is ook al eerder geadviseerd. Dan krijg je nooit “30 kabels en 40 meter”. De verbinding tussen de S88 modules doe je dan met S88n, dus UTP.

Succes, Marco
Sinds april 2020 IntelliBox 650 ipv MRdirect en via LocoNet twee Power4 boosters.
Rosoft servo-wisseldecoders, Henk Kooiman stappenmotor draaischijf mbv Peter Giling hardware en eigen ontwerp DCC-decoder.

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 2039
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re: Stroomdetectie M-Rails en gebruik UTP bekabeling
« Reactie #8 Gepost op: 24 October 2020, 21:05:51 »
Een vraag aan de andere adviseurs in dit draadje...

Waarom zou je 0,50 mm2 draad moeten gebruiken? Mij lijkt 0,25 mm2 meer dan genoeg?
Vooropgesteld natuurlijk dat je er niet veel meer dan 1 meter mee overbrugt en niet meer dan 1A (voor 1 H0 trein) erdoorheen jaagt?
« Laatst bewerkt op: 24 October 2020, 21:08:02 door HansQ »
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26738
    • Pagina van klaas
Re: Stroomdetectie M-Rails en gebruik UTP bekabeling
« Reactie #9 Gepost op: 24 October 2020, 21:17:21 »
Die 1A is het probleem niet. Daarvoor is een 0,1mm2 dik genoeg.
Het probleem zit (kan zitten) in het spanningsverlies. Dat is lastiger te bepalen, hoewel, voor mij niet. Ik schud zo'n berekening bij wijze van spreken zo uit mijn mouw. Maar niet iedereen is zo elektrisch onderlegd. Vandaar het advies om 0,5mm2 te nemen, dan zit je meestal wel goed.
Anders moeten we voor Jan zijn hele opzet doorrekenen. En daarvoor is het nodig dat we die opzet tot in detail kennen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 2039
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re: Stroomdetectie M-Rails en gebruik UTP bekabeling
« Reactie #10 Gepost op: 24 October 2020, 22:14:22 »
OK... Dat kan ik onderschrijven.
Als je een modelspoorder bent die maar 1 soort draad in huis wil halen en/of niet over draaddikte wil nadenken, dan is 0,50 mm2 een goede keus.
« Laatst bewerkt op: 24 October 2020, 22:16:16 door HansQ »
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26738
    • Pagina van klaas
Re: Stroomdetectie M-Rails en gebruik UTP bekabeling
« Reactie #11 Gepost op: 24 October 2020, 22:56:45 »
Ik denk er wel over na en gebruik al jaren voornamelijk 0,5mm2 en dan ook nog in één kleur.
Op tentoonstellingen zie (zag) ik wel eens mensen die bij een elektronicastand rollen 0,18mm2 kopen, en dan ook nog in 5 of 6 verschillende kleuren. En dan denk ik: wat ga je daar in vredesnaam mee doen?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Tom Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 249
Re: Stroomdetectie M-Rails en gebruik UTP bekabeling
« Reactie #12 Gepost op: 24 October 2020, 23:26:41 »
Een (1) soort draad gebruiken lijkt me wel handig. Maar ook nog in 1 kleur. Hoe hou je dan alles nog uit elkaar ??

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26738
    • Pagina van klaas
Re: Stroomdetectie M-Rails en gebruik UTP bekabeling
« Reactie #13 Gepost op: 24 October 2020, 23:30:16 »
Ja hoor, elke draad heeft een nummer en op papier hou ik bij wat de functie van die draden is. Of eigenlijk is het andersom, ik maak eerst de bedradingslijst en dan pas ga ik draden leggen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

jfve

  • Offline Offline
  • Berichten: 17
Re: Stroomdetectie M-Rails en gebruik UTP bekabeling
« Reactie #14 Gepost op: 26 October 2020, 18:10:18 »
Beste allemaal, hartelijk dank voor jullie reacties.
Ik ben er erg mee geholpen.
Groeten
Jan van Eeden
Noordwijk