Doel:€250.00
Donaties:€42.50

Per saldo:€-207.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 10-05-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Sven
Vandaag om 20:28:09
3D/RM-IG: Mitchell's hoekje door Rob Moerkerken
Vandaag om 20:25:28
Raadplaatje door René 4312
Vandaag om 20:21:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door bosje77
Vandaag om 20:18:33
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 20:14:44
Artitec overwegbomen en anger management door Ronald Halma
Vandaag om 20:13:57
SGM; de laatste loodjes. Fotodraadje. door Rob Ellerman
Vandaag om 19:41:58
Gezocht: onderdelenlijst Fleischmann 4897, BR 39105 door stoombr38
Vandaag om 19:19:21
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 19:14:57
Exact Train, echte NS Gs en geelbanders Gs-t, verwacht 2021 door Noud
Vandaag om 19:10:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 18:50:34
iTrain-bestand, wordt opgeslagen als .tcdz, maar kan niet worden geopend? door peterha
Vandaag om 18:48:41
Hoe kun je passagiers plaatsen op bovenste verdieping dubbeldekker? door Fritsprt
Vandaag om 18:40:49
BMB 00-modelbaan, ideeën voor een module door Hans van de Burgt
Vandaag om 18:26:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 18:23:42
Baanbouw Frycio; eindelijk ruimte door Frycio82
Vandaag om 18:18:06
Schorumdijk Gem. Vaagburg 1940-1960. (Jaren ‘40-‘60 baan met haventje) door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 17:33:18
Harzwald Hafen Bahn door Wim Vink
Vandaag om 17:11:59
Dönsdorfer Bauberichte door Freek Jonkers
Vandaag om 17:07:05
Projekt 083-338 door Freek Jonkers
Vandaag om 16:56:32
Rechthoekig tegelmotief door Bjor
Vandaag om 16:44:05
Falkenheim door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:18:31
XPS (roofmate platen) waar te koop? (in corona-tijd) door waterlelies
Vandaag om 16:09:43
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Roy van Dijk
Vandaag om 14:48:32
Asse-Bad - Assche-les-Bains door wpinkhof
Vandaag om 14:43:59
Tagho Train, welke modellen gemaakt in schaal 0? door arnout
Vandaag om 13:41:19
Bruggen-IG: de Hef in N schaal... door jowi
Vandaag om 13:33:07
Modeltrein Express Slps II, afval container draagwagens. VAM, Essent door Kabouter
Vandaag om 13:24:50
Verschil 3G en 5G tram GVB door Jeronimos
Vandaag om 13:13:35
Bouw rongenwagen R10 van Petau (spoor 0) door BartvD
Vandaag om 13:08:20
  

Auteur Topic: Lima koploper, koppeling modificeren  (gelezen 1301 keer)

Bert van Hooff

  • Offline Offline
  • Berichten: 39
  • aan de beperking herkent men de meester
Lima koploper, koppeling modificeren
« Gepost op: 18 oktober 2020, 20:40:49 »
Beste forumgenoten,

Ik heb twee Lima koplopers, die ik graag netter wil koppelen, in plaats van de originele koppelingen.
Wie heeft er ervaring of tips?

Ik weet dat er in Railhobby of Railmagazine een artikel heeft gestaan hierover, maar dat artikel kan ik niet meer vinden.

Bij voorbaat dank voor jullie reactie's

HG Bert

Marcel112

  • Lid EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 1394
    • Project "Spoor op Vleugels"
Re: Lima koploper, koppeling modificeren
« Reactie #1 Gepost op: 18 oktober 2020, 21:47:02 »
Bert,

Wat wil je gaan koppelen?
De koplopers onderling of de drie bakken van de koploper?

Ik heb de mijne voorzien van Symoba/Rietze kortkoppelingsmechanieken.
Rijden dan balg aan balg op het rechte spoor.
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

Carl

  • Offline Offline
  • Berichten: 145
Re: Lima koploper, koppeling modificeren
« Reactie #2 Gepost op: 18 oktober 2020, 22:40:22 »
Bert,

Wat wil je gaan koppelen?
De koplopers onderling of de drie bakken van de koploper?

Ik heb de mijne voorzien van Symoba/Rietze kortkoppelingsmechanieken.
Rijden dan balg aan balg op het rechte spoor.

Marcel, Je schrijft balg aan balg op rechte spoor, en hoe is het dan in de bochten ?

Marcel112

  • Lid EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 1394
    • Project "Spoor op Vleugels"
Re: Lima koploper, koppeling modificeren
« Reactie #3 Gepost op: 18 oktober 2020, 22:42:45 »
Door het mechaniek gaat dit gewoon goed.

Daarvoor zijn juist die kortkoppel mechanieken uitgevonden.  ;D
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

Bert van Hooff

  • Offline Offline
  • Berichten: 39
  • aan de beperking herkent men de meester
Re: Lima koploper, koppeling modificeren
« Reactie #4 Gepost op: 18 oktober 2020, 23:28:07 »
Het ging inderdaad om de drie bakken onderling. Dank voor reacties, ik ga op zoek naar deze koppelingen.

Marcel112

  • Lid EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 1394
    • Project "Spoor op Vleugels"
Re: Lima koploper, koppeling modificeren
« Reactie #5 Gepost op: 19 oktober 2020, 01:23:40 »
Bert,

het gaat hier alleen om het mechaniek.
De koppeling zelf kun je daarna zelf bepalen. Hangt er in feite dan een NEM-schacht onder.
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 19740
Re: Lima koploper, koppeling modificeren
« Reactie #6 Gepost op: 19 oktober 2020, 06:31:36 »
Helemaal onderaan deze pagina van de Encyclopedie staat infiormatie over de Symoba-mechanieken.
https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php?title=Koppelingen_in_schaal_H0

Mijn Lima Koplopers haddden ook Symoba mechanieken. De kleine variant 103 past zonder meer onder de bakken, met uitzondering van de motorbak. Het motordraaistel staat nogal ver naar achteren, zodat er weinig ruimte is. Als ik me goed herinner past daar wel een mechaniek, maar moest ik dan de nem-schacht inkorten voor de juiste koppelafstand. De koppeling klik je dan niet in de schacht, maar lijm je er in.

Ik kan trouwens zo gauw geen webwinkel in Nederland vinden die ze kan leveren.  ???
« Laatst bewerkt op: 19 oktober 2020, 09:19:34 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 6254
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Lima koploper, koppeling modificeren
« Reactie #7 Gepost op: 19 oktober 2020, 11:48:51 »
ets Emmen ;)

groeten
Hendrik Jan
(die ze ook onder zijn Koploper heeft naar volle tevredenheid)
Je bent nog lang niet zielig!

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 19740
Re: Lima koploper, koppeling modificeren
« Reactie #8 Gepost op: 19 oktober 2020, 12:48:08 »
Bij ETS is momenteel zowat geen enkel product van Symoba leverbaar.
Ik kom bij Duitse webwinkels uit.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Bert van Hooff

  • Offline Offline
  • Berichten: 39
  • aan de beperking herkent men de meester
Re: Lima koploper, koppeling modificeren
« Reactie #9 Gepost op: 19 oktober 2020, 18:50:12 »
Ik voorzie een uitdaging, dank voor de extra toelichtingen. HG Bert

GMA70

  • Offline Offline
  • Berichten: 55
    • Lydo.nl
Met vriendelijke groeten,  Gertjan

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1461
Re: Lima koploper, koppeling modificeren
« Reactie #11 Gepost op: 19 oktober 2020, 19:37:04 »
Hi All,

Ik heb het een flink aantal jaren geleden ook met Symoba koppelingen gedaan. Bij de 'motorbak' moet je inderdaad wat meer ruimte houden, omdat anders de balgen elkaar in de bogen en op de wissels uit de baan drukken. Ik heb er verder stroomvoerende koppelingen opgezet. De beide kopbakken nemen allebei stroom af op alle wielen en zijn doorverbonden. Tussen de motorloze stuurstand en de middenbak zit een vierpolige koppeling, omdat die ook de binnenverlichting van de middenbak voedt.
Tussen de motorbak en de middenbak zit een tweepolige koppeling, die alleen de voeding doorgeeft.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

008200

  • Offline Offline
  • Berichten: 463
Re: Lima koploper, koppeling modificeren
« Reactie #12 Gepost op: 19 oktober 2020, 19:40:34 »
Kleinspoor.nl

Wil uit Drenthe

  • Offline Offline
  • Berichten: 276
Re: Lima koploper, koppeling modificeren
« Reactie #13 Gepost op: 03 februari 2021, 10:16:36 »
Hallo Bert,

In Railhobby zijn twee artikelen geplaatst over hoe de Lima koploper met kort koppelingen kan worden uit gevoerd. Die heb ik.

Bij de motorwagen is weinig ruimte, maar door een kleine symoba mechaniek iets verder naar achteren te plaatsen lukt het wel.
Bij de tussen wagon is het symoba mechaniek dichter bij het draaipunt van het wielstel geplaatst.
Als koppelingen heb ik de vierpolige koppelingen van roco gebruikt.
Doordat de kortkoppelkinematiek aan een zijde op een andere plaats is bevestigd, kan de tussen wagon maar op één manier, de juiste, gekoppeld worden.

mvg
Wil 
De nieuwe treintafels staan op hun plek. De eerste rails ligt er