Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Yamorc 7001 dood door Reinout van Rees
Vandaag om 21:16:47
Pfarrerwinkel bahn door william_2
Vandaag om 21:08:02
sluitverlichting op paar goederenwagens 3 rail door bellejt
Vandaag om 21:05:38
3e US Convention op 11 en 12 april 2026, locatie De Pol Aalten NL door Ronald Halma
Vandaag om 20:39:32
Fotowedstrijd 2025 door Bob R.
Vandaag om 20:31:55
Berkina Volvo met Viessmann taxi bord door ruudns
Vandaag om 20:03:34
Tandwielen Fleischmann BR 80 door stoombr38
Vandaag om 19:56:49
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Sven
Vandaag om 19:32:29
Modelwensen 2026 door grossraumwagen
Vandaag om 19:14:51
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
Vandaag om 19:00:51
Laatste beurs voor Piet Peetoom (Godfather Models& Supply) 10/11 januari a.s. door Ronald Halma
Vandaag om 18:27:52
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 18:16:23
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Silvolde
Vandaag om 17:51:59
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 17:13:20
Bahnstrecke 5867 door Ronald Halma
Vandaag om 16:50:11
Goede wensen voor 2026 door Wim Vink
Vandaag om 16:15:16
MoBaBro.de door Marco1044
Vandaag om 15:52:36
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Jelmer
Vandaag om 15:45:01
Van Eijs naar Wijlre en naar Schin op Geul door dennie
Vandaag om 15:44:20
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door Benelux795
Vandaag om 15:31:10
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door ES44C4
Vandaag om 14:58:44
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat door DJV
Vandaag om 14:51:13
REE Modèles 2022, nieuws van de fabrikant. door kar
Vandaag om 14:14:55
Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m door Juroen
Vandaag om 13:16:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:58:11
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Frits C
Vandaag om 12:25:58
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door gdh
Vandaag om 12:16:48
foto's van "Nederlandse" Tds'en door Wies
Vandaag om 11:52:20
US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 11:46:27
Binnenverlichting van 4 DDM1 rijtuigen laten draaien op 1 decoder. door Jos B.
Vandaag om 11:40:33
  

Auteur Topic: Lima koploper, koppeling modificeren  (gelezen 4631 keer)

Bert van Hooff

  • Offline Offline
  • Berichten: 46
  • aan de beperking herkent men de meester
Lima koploper, koppeling modificeren
« Gepost op: 18 October 2020, 20:40:49 »
Beste forumgenoten,

Ik heb twee Lima koplopers, die ik graag netter wil koppelen, in plaats van de originele koppelingen.
Wie heeft er ervaring of tips?

Ik weet dat er in Railhobby of Railmagazine een artikel heeft gestaan hierover, maar dat artikel kan ik niet meer vinden.

Bij voorbaat dank voor jullie reactie's

HG Bert

Marcel112

  • Lid EMV & NLMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 1653
    • Project "Spoor op Vleugels"
Re: Lima koploper, koppeling modificeren
« Reactie #1 Gepost op: 18 October 2020, 21:47:02 »
Bert,

Wat wil je gaan koppelen?
De koplopers onderling of de drie bakken van de koploper?

Ik heb de mijne voorzien van Symoba/Rietze kortkoppelingsmechanieken.
Rijden dan balg aan balg op het rechte spoor.
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

Carl

  • Offline Offline
  • Berichten: 312
Re: Lima koploper, koppeling modificeren
« Reactie #2 Gepost op: 18 October 2020, 22:40:22 »
Bert,

Wat wil je gaan koppelen?
De koplopers onderling of de drie bakken van de koploper?

Ik heb de mijne voorzien van Symoba/Rietze kortkoppelingsmechanieken.
Rijden dan balg aan balg op het rechte spoor.

Marcel, Je schrijft balg aan balg op rechte spoor, en hoe is het dan in de bochten ?

Marcel112

  • Lid EMV & NLMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 1653
    • Project "Spoor op Vleugels"
Re: Lima koploper, koppeling modificeren
« Reactie #3 Gepost op: 18 October 2020, 22:42:45 »
Door het mechaniek gaat dit gewoon goed.

Daarvoor zijn juist die kortkoppel mechanieken uitgevonden.  ;D
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

Bert van Hooff

  • Offline Offline
  • Berichten: 46
  • aan de beperking herkent men de meester
Re: Lima koploper, koppeling modificeren
« Reactie #4 Gepost op: 18 October 2020, 23:28:07 »
Het ging inderdaad om de drie bakken onderling. Dank voor reacties, ik ga op zoek naar deze koppelingen.

Marcel112

  • Lid EMV & NLMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 1653
    • Project "Spoor op Vleugels"
Re: Lima koploper, koppeling modificeren
« Reactie #5 Gepost op: 19 October 2020, 01:23:40 »
Bert,

het gaat hier alleen om het mechaniek.
De koppeling zelf kun je daarna zelf bepalen. Hangt er in feite dan een NEM-schacht onder.
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22769
Re: Lima koploper, koppeling modificeren
« Reactie #6 Gepost op: 19 October 2020, 06:31:36 »
Helemaal onderaan deze pagina van de Encyclopedie staat infiormatie over de Symoba-mechanieken.
https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php?title=Koppelingen_in_schaal_H0

Mijn Lima Koplopers haddden ook Symoba mechanieken. De kleine variant 103 past zonder meer onder de bakken, met uitzondering van de motorbak. Het motordraaistel staat nogal ver naar achteren, zodat er weinig ruimte is. Als ik me goed herinner past daar wel een mechaniek, maar moest ik dan de nem-schacht inkorten voor de juiste koppelafstand. De koppeling klik je dan niet in de schacht, maar lijm je er in.

Ik kan trouwens zo gauw geen webwinkel in Nederland vinden die ze kan leveren.  ???
« Laatst bewerkt op: 19 October 2020, 09:19:34 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7185
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Lima koploper, koppeling modificeren
« Reactie #7 Gepost op: 19 October 2020, 11:48:51 »
ets Emmen ;)

groeten
Hendrik Jan
(die ze ook onder zijn Koploper heeft naar volle tevredenheid)
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22769
Re: Lima koploper, koppeling modificeren
« Reactie #8 Gepost op: 19 October 2020, 12:48:08 »
Bij ETS is momenteel zowat geen enkel product van Symoba leverbaar.
Ik kom bij Duitse webwinkels uit.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Bert van Hooff

  • Offline Offline
  • Berichten: 46
  • aan de beperking herkent men de meester
Re: Lima koploper, koppeling modificeren
« Reactie #9 Gepost op: 19 October 2020, 18:50:12 »
Ik voorzie een uitdaging, dank voor de extra toelichtingen. HG Bert

GMA70

  • Offline Offline
  • Berichten: 125
    • Lydo.nl
Met vriendelijke groeten,  Gertjan

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1971
Re: Lima koploper, koppeling modificeren
« Reactie #11 Gepost op: 19 October 2020, 19:37:04 »
Hi All,

Ik heb het een flink aantal jaren geleden ook met Symoba koppelingen gedaan. Bij de 'motorbak' moet je inderdaad wat meer ruimte houden, omdat anders de balgen elkaar in de bogen en op de wissels uit de baan drukken. Ik heb er verder stroomvoerende koppelingen opgezet. De beide kopbakken nemen allebei stroom af op alle wielen en zijn doorverbonden. Tussen de motorloze stuurstand en de middenbak zit een vierpolige koppeling, omdat die ook de binnenverlichting van de middenbak voedt.
Tussen de motorbak en de middenbak zit een tweepolige koppeling, die alleen de voeding doorgeeft.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

008200

  • Offline Offline
  • Berichten: 910
Re: Lima koploper, koppeling modificeren
« Reactie #12 Gepost op: 19 October 2020, 19:40:34 »
Kleinspoor.nl

Wil uit ZO drenthe

  • Offline Offline
  • Berichten: 437
Re: Lima koploper, koppeling modificeren
« Reactie #13 Gepost op: 03 February 2021, 10:16:36 »
Hallo Bert,

In Railhobby zijn twee artikelen geplaatst over hoe de Lima koploper met kort koppelingen kan worden uit gevoerd. Die heb ik.

Bij de motorwagen is weinig ruimte, maar door een kleine symoba mechaniek iets verder naar achteren te plaatsen lukt het wel.
Bij de tussen wagon is het symoba mechaniek dichter bij het draaipunt van het wielstel geplaatst.
Als koppelingen heb ik de vierpolige koppelingen van roco gebruikt.
Doordat de kortkoppelkinematiek aan een zijde op een andere plaats is bevestigd, kan de tussen wagon maar op één manier, de juiste, gekoppeld worden.

mvg
Wil 
De nieuwe treintafels staan op hun plek. De eerste rails ligt er

erikkral

  • Offline Offline
  • Berichten: 348
Re: Lima koploper, koppeling modificeren
« Reactie #14 Gepost op: 09 April 2022, 17:46:20 »
Even een schopje van dit oude topic.
Even een vraag over de koppelingen.
Begrijp ik nou goed dat je bij Symoba de houder/bevestiging voor de NEM-schacht en de NEM-schacht zelf kan kopen, maar dat je daarnaast ook nog (stroomvoerende) koppelingen van bijvoorbeeld Viessmann of Roco moet kopen?

Of snap ik het niet goed en koop ik (mogelijk) straks dingen dubbel?