Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:15:50
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door fleischmann1
Vandaag om 13:13:26
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:16:32
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
  

Auteur Topic: Wissel in keerlus  (gelezen 5057 keer)

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4132
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Wissel in keerlus
« Reactie #30 Gepost op: 17 oktober 2020, 10:53:26 »
Ah, dat had ik gemist. Ik meende dat de 6199 een wissel was. Ik ben niet zo thuis in Fleischmann. Maar we zijn het er over eens dat dat stuk rail de keerlus moet worden.

VvKan

  • Gast
Re: Wissel in keerlus
« Reactie #31 Gepost op: 17 oktober 2020, 15:20:34 »
Kan wel, maar...........   Links in het nu bruine stuk zit het eerste railstuk (diode) direct na de "keerluswissel".   Dan komt het bruine stuk naar de nieuwe wissel.  Verdergaand in de keerlus volgt dan ergens de railisolatie en vlak voor de wissel het tweede railstuk met onderbreking en diode. 
De nieuwe wissel zou  aan de bruguitgang voorzien moeten worden van een dubbele isolatie.

Wat gebeurt er nu ?  Een trein rijdt links het bruine stuk binnen en rijdt over de eerste dioderail.  Er gebeurt niets.  Afhankelijk van de stand van de wissel: A/  Rechtdoor:  de hele rode baan staat hetzelfde gepolariseerd, dus de trein kan gewoon doorrijden
 B/  Afbuigend:  de trein komt in het rode stuk en rijdt over de isolatie.  De trein stopt.  Bij ompolen van de regelaar rijdt de trein verder.  De rode baan volgend komt de trein weer van de andere kant richting brug en nieuwe wissel.   Vraag is dan welke spanning (poling) er in de keerlus staat. Daar zijn  gegevens van de keerlusmodules voor nodig, met name hoe de diodes zijn aangesloten.

Makkelijker is het dus om de wissel in de rode baan VOOR de keerluswissel te leggen, zoals Cees Baarda aangeeft,  of direct ACHTER de keerluswissel in de afbuigende baan, zoals Bert V bedoelt.
« Laatst bewerkt op: 17 oktober 2020, 20:38:35 door VvKan. Reden: correctie »

Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 849
Re: Wissel in keerlus
« Reactie #32 Gepost op: 17 oktober 2020, 18:50:31 »
De Betriebsanleitung van Fleischmann bekijkend is het volgens mij niet mogelijk om in het bruine deel de eerste "Funktionsgleis" te plaatsen. Alles moet volgens de voorbeelden van Fleischmann in de keerlus zelf zitten en dat zou in dit geval dus het rode gedeelte zijn. De situatie die hier gecreëerd wordt komt volgens mij overeen met Fig. 2.

De twee gemakkelijkere opties die jij aangeeft Veroniek zijn te oordelen naar de foto's die Jack geplaatst heeft van de huidige situatie op zijn baan nagenoeg onuitvoerbaar.

Groeten,
Bert

gruspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
Re: Wissel in keerlus
« Reactie #33 Gepost op: 17 oktober 2020, 18:56:12 »
Volgens de handleiding bestaat de 6199 uit 2 stukjes rails die aan in en uitgang van je keerlus moeten komen en twee railisolatie lasjes die op een afstand van 2x langste locomotief voor de uitgang moet komen. Een trein hoeft niet geheel in de sectie te passen. Dus de 6199 moet geheel in de rode sectie (in/isolatie/uit)
Groetjes Gert

Soest in H0


Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 849
Re: Wissel in keerlus
« Reactie #34 Gepost op: 17 oktober 2020, 19:04:05 »
Ik geloof dat je daarin gelijk hebt Gert. Het gaat inderdaad alleen om de locomotief. Eventuele verlichte en dus stroomafnemende rijtuigen zullen geen last hebben van het omdraaien van de polariteit en evenmin sluiting kunnen veroorzaken. M.a.w. het moet in de bestaande situatie in te bouwen zijn.

Groeten,
Bert


72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Wissel in keerlus
« Reactie #35 Gepost op: 17 oktober 2020, 20:03:10 »
In dat rode stuk wat je tekent moet hij die Fleischmann 6199 plaatsen.
Hij kan de polariteit van het rode spoor ook schakelen met de wissels en een relais:  rode spoor binnenrijden via onderste wissel, stoppen, uitrijwissel op afbuigend zetten (en daarmee via relais ook rode spoor ompolen), uitrijden.
De rest van de baan houdt dan altijd dezelfde polariteit.
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

VvKan

  • Gast
Re: Wissel in keerlus
« Reactie #36 Gepost op: 17 oktober 2020, 21:01:35 »
De twee gemakkelijkere opties die jij aangeeft Veroniek zijn te oordelen naar de foto's die Jack geplaatst heeft van de huidige situatie op zijn baan nagenoeg onuitvoerbaar.
Dan bedoel je het inpassen van een stuk dubbelsporige brug in het landschap, dus het landschap aanpassen.  Als dat niet de bedoeling is, dan kunnen die varianten inderdaad niet.
Maar even terug naar de keerlus, nu opgedeeld in een bruin stuk voor de nieuwe wissel, en een rood stuk achter de nieuwe wissel.  Past alles (werkzaam) achter de nieuwe wissel:  makkelijke oplossing.
Maar ook de oplossing in een "lange" keerlus, dus bruin en rood, kan volgens mij ook.  Nieuwe wissel staat op afbuigen:  de gewone keerlus.  Nieuwe wissel staat op rechtdoor:  gewoon ovaal.  Het potentiële probleem ontstaat, wanneer een trein al door de keerlus gegaan is en vanaf rechts weer terug wil komen. Als de wissel op rechtdoor staat, krijgt het linkse deel van de keerlus via de denkende wissel de juiste polariteit, dus kan de trein doorrijden.  Maar als de wissel op afbuigen staat, moet de trein stoppen.  Maar dat kan niet meer met de denkende wissel, daar moet een apart stopstuk voor gemaakt worden, dat tegelijkertijd met de wissel aan/uit staat.
Dus afhankelijk van lengtes, wensen en toegevoegde eisen kan gekozen worden

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 534
Re: Wissel in keerlus
« Reactie #37 Gepost op: 17 oktober 2020, 22:46:16 »
Denkende wissels zijn er niet voor om polariteit te wisselen, die zijn ervoor om een enkele rail aansluitend aan het puntstuk wel of niet stroomloos te zetten.
Tegengestelde polariteit moet je echt uit de buurt houden van zo'n denkend puntstuk.

Edit: De Fleischmann 6199 set lijkt me een goede oplossing, de beschrijving is duidelijk (voorbeeld 2 toepassen).
Alleen de vorm (2x overweg) past natuurlijk niet op de brug.
Maar misschien is de functie van de dingen wel na te bouwen als je kunt achterhalen wat er precies in de overwegen verstopt zit. Een set diodes, lijkt me.

2e edit: onzin van die overwegen, alleen in spoor N bestaat de set uit twee overwegen. Had ik even over het hoofd gezien.
https://www.fleischmann.de/de/product/11710-0-0-0-0-0-0-005007006-0/products.html
« Laatst bewerkt op: 17 oktober 2020, 23:13:50 door VictorPM »

Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 849
Re: Wissel in keerlus
« Reactie #38 Gepost op: 17 oktober 2020, 22:51:02 »
Ik ken de bouwwijze van de onderdelen van de 6199 niet voldoende om te weten of het kwaad kan dat de inrijrail los in een gesloten ovaal komt te liggen (situatie met doorgaande nieuwe wissel). Het feit dat Fleischmann expliciet vermeld dat de keerlus maar in één richting kan worden bereden doet mij vermoeden van wel maar dat kan ik natuurlijk mis hebben.
Wel heb ik het uit verhaal van Jack begrepen dat hij een trein die door de keerlus is gegaan ten allen tijde naar beneden naar de binnenbanen wil sturen en dus niet andersom over het ovaal wil laten rijden. Als hij dat echter vergeet ontstaat er volgens mij dan wel een probleem bij dat inrijstuk.

Simpelste oplossing volgens mij is alles in het rode deel plaatsen (zoals het in fig. 2 staat), geen gedoe met denkende wissels (zoals Victor aangeeft: moet je in deze situatie niet willen) en mocht hij een keer per ongeluk vergeten om de trein die door de keerlus is gegaan naar beneden te sturen dan kan het ovaal zonder problemen in tegengestelde richting bereden worden. Maar goed, alles moet dan wel in het rode deel ingepast kunnen worden.

Groeten,
Bert

VvKan

  • Gast
Re: Wissel in keerlus
« Reactie #39 Gepost op: 18 oktober 2020, 10:35:33 »
Als altijd naar de beneden baan gereden wordt:  leg de eerste inrij-diode rail direct achter de keerluswissel. De wissel kan rustig in het midden gelegd worden, heeft geen enkele invloed.
Ik persoonlijk zou echter voor de mogelijkheid kiezen om toch het ovaal geheel in "tegengestelde" richting te kunnen berijden, is weer eens wat anders.  En als het bij punt 1 toch fout gaat, is er niks aan de hand.
Kosten? Een paar extra isolaties, een schakelaar, zo gewenst 1 diode, en nog wat kabel.  Ik denk minder dan 10 euro.

Dus vraag aan Jack:  altijd naar de beneden baan of niet ?

jack is back

  • Offline Offline
  • Berichten: 21
Re: Wissel in keerlus
« Reactie #40 Gepost op: 18 oktober 2020, 16:42:43 »
Beste helpers;

Ik vind het geweldig hoe jullie mij proberen te  helpen , maar helaas kan ik niet op elk bericht direct antwoorden omdat ik ook nog gelukkig mag en kan werken .

Maar ik lees met veel aandacht jullie reacties ,  en dit word mij plan.



VvKAN

Ik wil kunnen rond sporen zowel links als rechtsom op de rode boven baan .
Dat moet nu lukken omdat het keerlus garnituur nu op de brug ligt ,en hier heb ik aan 45cm tussen 1 en 2 genoeg om een locomotief te kunnen laten ompolen . dit ompolen gebeurt bij schakeling 2 en ik mag alleen vanuit de bocht het keerlus garniteur  bij 1 oprijden .

Als ik op de rode boven baan rij en ik laat de linkse rechte wissel (op recht stuk links naast muur)op recht doorstaan en de gebogen wissel links onder in bocht naar rechts over brug afbuigen dan heb ik toch gewoon een ovaal.
Dan zou ik toch gewoon rondjes kunnen draaien op de boven rode baan. En is de keerlus uitgeschakeld.

Wil ik gebruik maken van de keerlus dan moet ik linker rechte wissel gewoon rechtdoor laten staan, bochtwissel naar keerlus zetten over keerlus garniteur 1  ,ompolen bij 2 en weer verder in tegengestelde richting over boven baan kunnen rijden op het rode ovaal of     Als ik rechtsboven wissel omzet weer naar beneden kan rijden naar de gele buitenbaan
Dit word nu mij plan.

Gr Jack



VvKan

  • Gast
Re: Wissel in keerlus
« Reactie #41 Gepost op: 18 oktober 2020, 17:04:27 »
Goed plan.  Dan kun je de  "denkende" wissels zo nodig van een stopstuk voorzien, om te voorkomen dat je over een verkeerd staande wissel rijdt bij het met de klok mee rijden.
Ik bedoel de keerluswissel links (die na het verlaten van de keerlus in afgebogen toestand staat)  en ook de nieuwe wissel, die ook verkeerd staand achtergebleven is.
Dit alleen voor de veiligheid, als je vergeet de wissels weer in de juiste stand te zetten.

Veel plezier en succes met de aanpassing, die een mooi stukje rijden toevoegt.

(En laat het resultaat nog eens horen / zien.  Ik ben zeer benieuwd)
PS.  Ik vond het erg leuk om weer eens in het analoge tijdperk te verkeren. Ben zelf behoorlijk gedigitaliseerd, alhoewel voor sommigen niet genoeg. ;)
« Laatst bewerkt op: 18 oktober 2020, 17:07:01 door VvKan »

jack is back

  • Offline Offline
  • Berichten: 21
Re: Wissel in keerlus
« Reactie #42 Gepost op: 18 oktober 2020, 17:59:17 »
Beste VvKan;

Tuurlijk  hou ik jullie op de hoogte, maar het zal wel wat maanden gaan duren i.v.m bouwen van wegneembare brug bij deuropening en het op hoogte brengen van rechter rode ovaal.

Dank je wel.

gr Jack

Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 849
Re: Wissel in keerlus
« Reactie #43 Gepost op: 18 oktober 2020, 19:23:12 »
Prima plan zo Jack, dat moet helemaal gaan lukken  (y).

In plaats van denkende wissels zou je ook kunnen overwegen om de wissel helemaal linksonder en die rechtsboven te koppelen, zodat je wanneer je ervoor kiest om boven in het ovaal te blijven rijden de wissel bij de keerlus ook altijd goed staat (wissel bij de brug rechtdoor = wissel rechtsboven afbuigend) . Op het moment dat je wel de keerlus wilt gebruiken schakelt de wissel rechtsboven dan weliswaar mee maar daar heb je geen hinder van en kun je tijdig weer omzetten als je besluit om vanuit je keerlus nog even op het ovaal te blijven.

Groeten,
Bert

jack is back

  • Offline Offline
  • Berichten: 21
Re: Wissel in keerlus
« Reactie #44 Gepost op: 23 december 2020, 20:46:38 »
Het is gelukt; 

Ik heb nu een bovenbaan met keerlus .
Kan nu met 3 treinen apart sporen maar ook met een trein over de gehele baan. hier mijn baanoverzicht.
De oversteek is gemaakt met een uitneembare aluminium brug.
gr en fijne feestdagen.






« Laatst bewerkt op: 23 december 2020, 20:48:49 door jack is back »