Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Da's Daz 2 door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:51:43
Raadplaatje door henk
Vandaag om 11:46:33
LS Models 2025 door Dennis1984
Vandaag om 11:44:43
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Eelco Storm
Vandaag om 11:43:47
Lagers vervangen DJH NS 3300 door TonM
Vandaag om 11:32:12
US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 11:30:22
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 11:19:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 11:14:52
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door henk
Vandaag om 10:04:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 09:50:17
Alternatieven voor servo's door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:20:42
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 09:02:36
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:38:51
Au bord de la Cèze door defender
Vandaag om 08:25:26
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 08:12:37
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 03:13:29
Stalen busjes als lagers voor een Fleischmann rondmotor door borotof
Vandaag om 01:36:31
Arnold 2210 onderdelen gezocht door Gabriël Bergsma
Vandaag om 00:55:04
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Wim Vink
07 November 2025, 23:48:53
Baan in Los Angeles door ArjanB
07 November 2025, 23:28:58
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
07 November 2025, 23:11:16
Aachenau West door Wim Vink
07 November 2025, 23:09:52
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
07 November 2025, 22:49:55
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Arjen52
07 November 2025, 22:38:38
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
07 November 2025, 21:29:27
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
07 November 2025, 20:52:47
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
07 November 2025, 19:19:30
ESU locprogrammer door saskia
07 November 2025, 19:17:34
Nightjet rijtuigen Zuri-Amsterdam door Servé
07 November 2025, 19:06:52
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
07 November 2025, 17:32:00
  

Auteur Topic: Marklin spersein schakelen met stand draaischijf  (gelezen 4568 keer)

FLinn

  • Offline Offline
  • Berichten: 44
Marklin spersein schakelen met stand draaischijf
« Gepost op: 10 October 2020, 23:23:03 »
Aan het begin van een opstelspoor wil ik een oud Märklin spersein plaatsen, dat verspring zodra het spoor spanning krijgt via een draaischijf. Het opstelspoor krijgt als de draaischijf op de juiste positie komt, continue spanning, en wordt weer spanningsloos als de draaischijf verder draait. Op die wisselmomenten wil ik het spersein doen verspringen. Hoe krijg ik die wisselingen in de spanning omgezet in de korte impulsen die het sein nodig heeft om te verspringen? Graag een tip.
« Laatst bewerkt op: 10 October 2020, 23:29:16 door Bert van Gelder. Reden: Titel onduidelijk »
Dank en groet, FLinn

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1789
Re: Marklin spersein schakelen met stand draaischijf
« Reactie #1 Gepost op: 10 October 2020, 23:58:26 »
Hallo

Dat kan als je een 2 polig monostabiel relais aansluit op je draaischijf.
Hiermee kun je dan 2 condensatoren in wisselwerking opladen die de puls naar het sein geven.
Zal morgen eens kijken of ik iets van een schemaatje in elkaar kan flansen.

Bart

ikbenerevenniet

  • Offline Offline
  • Berichten: 379
Re: Marklin spersein schakelen met stand draaischijf
« Reactie #2 Gepost op: 11 October 2020, 00:38:35 »
2 polig monostabiel relais

Precies, een relais met een maak- en een breekcontact (geen wisselcontact dus!). Ik voorzie alleen een probleem als de rijspanning op het betreffende spoor naar nul geregeld wordt: dan zal het relais afvallen en het sein op "onveilig" gaan.
Bovendien moet het relais gevoelig genoeg zijn om op een paar volt op te komen, maar ook 16 volt kunnen hebben.

FLinn

  • Offline Offline
  • Berichten: 44
Re: Marklin spersein schakelen met stand draaischijf
« Reactie #3 Gepost op: 11 October 2020, 12:21:01 »
Alvast dank, Bart. Mijn gedachten gingen ook al wel uit naar iets met vol- en weer leeglopende condensatoren, maar ik ben elektronisch onvoldoende op niveau om zo'n schakeling te bedenken.

Wat de zorg van Erik Baas betreft: Het is toch juist de bedoeling dat het sein dan op onveilig komt te staan? En op veilig als door de juiste stand van de draaischijf het baanvakje weer spanning krijgt.



Dank en groet, FLinn

VvKan

  • Gast
Re: Marklin spersein schakelen met stand draaischijf
« Reactie #4 Gepost op: 11 October 2020, 12:35:58 »
Beetje onduidelijk. 
Rij je 2-rail of 3-rail ?          (Je hebt het alleen over een M-sein, niet over welk systeem)
Rij je analoog of digitaal ?   (bij analoog:  geen spanning op de rails, bij digitaal permanente spanning)

FLinn

  • Offline Offline
  • Berichten: 44
Re: Marklin spersein schakelen met stand draaischijf
« Reactie #5 Gepost op: 11 October 2020, 13:02:19 »
Märklin, dus 3rail wisselspanning. M-rails in ons geval. En we hebben nog twee sperseinen die wij zouden willen plaatsen bij de draaischijf op twee sporen. Niet waar officieel sperseinen voor bedoeld zijn (toestemming voor rangeerbeweging terwijl hoofdsein op halt staat), maar dat weten we.

Wij rijden digitaal, maar schakelen alle attributen analoog. Wissels en dus ook de draaischijf. Er staat dus altijd volle spanning op de rails, tenzij een bepaald baanvak wordt afgeschakeld. Wij hebben bijvoorbeeld opstelsporen die wij met een wipschakelaar op het bedieningspaneel kunnen afschakelen. In het geval van de draaischijf zijn de opstelsporen gekoppeld aan de draaischijf en krijgen die via de contacten in de draaischijf alleen spanning als de draaischijf in de juiste stand gedraaid is. Twee sporen geven toegang tot de draaischijf, en juist op die sporen dachten wij de sperseinen te zetten, eigenlijk dus hier gebruikt als 'toegangssignalen', niet volgens het (seinen)boekje, maar toch leuk.
Dank en groet, FLinn

VvKan

  • Gast
Re: Marklin spersein schakelen met stand draaischijf
« Reactie #6 Gepost op: 11 October 2020, 15:20:48 »
Die 2 toegangssporen hebben dus altijd spanning, begrijp ik dat goed ? En werken de seinen op de digitale spanning, dus als je ze direct op de rails aansluit ?  En mag dat volgens de boekjes ?
Bij 3x Ja is het vrij simpel. Isoleer het laatste stukje rail van het toegangsspoor, zodat dat geen spanning meer heeft. Sluit hier het sein op aan.  Als de draaischijf op deze positie komt, wordt het geïsoleerde stukje door de draaischijf gevoed. Dus het sein treedt in werking.

FLinn

  • Offline Offline
  • Berichten: 44
Re: Marklin spersein schakelen met stand draaischijf
« Reactie #7 Gepost op: 13 October 2020, 14:54:13 »
Beste Veroniek,

Daar gaat het nu juist om. Inderdaad zijn op de twee aanvoerroutes naar de laatste draaischijf de laatste rails vóór de draaischijf geïsoleerd. En krijgen die geïsoleerde rails van de draaischijf spanning zodra de draaischijf in de juiste stand staat. En, omdat wij digitaal rijden, is dat altijd het maximale voltage.

Maar nu de seinen die analoog aangestuurd worden. Die velen geen continue spanning in de ene of de andere stand. (Het op de railspanning aansluiten van het sein mag dus níet volgens het boekje.) De seinen willen een kortdurende puls iedere keer als de stand wisselt. Met een continue spanning zouden hun relais doorbranden, omdat die Märklin-relais naar mijn weten niet zijn uitgerust met een eindafschakeling.

En dus blijft mijn vraag staan: Hoe dergelijke pulsen op de schakelmomenten te regelen? Ik wacht met spanning op de oplossing waarover Bart van Bahn-AG zou nadenken.
Dank en groet, FLinn

ikbenerevenniet

  • Offline Offline
  • Berichten: 379
Re: Marklin spersein schakelen met stand draaischijf
« Reactie #8 Gepost op: 13 October 2020, 15:13:10 »
Hm, ik ben zomaar bang dat Bart ook aan analoge baanspanning zat te denken... Om dezelfde reden kwam ik met dat onbruikbare idee!

PS.: op de oude (70xx) Märklin seinen mag je idd. geen digitale spanning aansluiten, en ze hebben ook geen eindcontacten.

VvKan

  • Gast
Re: Marklin spersein schakelen met stand draaischijf
« Reactie #9 Gepost op: 13 October 2020, 16:31:30 »
Ik ben niet thuis in oude M seinen, maar dat oude rangeersignaal moest toch permanent spanning krijgen (knop ingedrukt houden) om in de stand "rijden toegestaan" te komen.  En weer terugvallen als je de knop losliet ?
Of is dat weer te oud ?
 Bovendien miste ik de info, dat het sein ook weer teruggezet moet worden.  Het gaat dus niet alleen om aanschakelen, maar ook om afschakelen. Daar heb je dus ook nog een puls voor nodig.
Ik zal de voor mij nieuwe gegevens proberen in een voorstel te verwerken.  Dan kun je de rest vergeten.
« Laatst bewerkt op: 13 October 2020, 16:34:31 door VvKan. Reden: toevoeging »

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1789
Re: Marklin spersein schakelen met stand draaischijf
« Reactie #10 Gepost op: 13 October 2020, 17:17:21 »
Hm, ik ben zomaar bang dat Bart ook aan analoge baanspanning zat te denken... Om dezelfde reden kwam ik met dat onbruikbare idee!


Hallo

Heb gewoon even geen tijd om iets uit te tekenen.
Maar moeilijk is het niet. Monostabiel relais via de baanspanning aansluiten (evt gelijkrichtertje ertussen) en bijv. deze schakeling:



D1=1N4001
C1/2 1000 uF 35V
R1 ongeveer 50 Ohm.

Als de brug in positie komt zal het relais aantrekken en het spersein omzetten via de condensator.
Draait de brug verder valt het relais af en gaat het sein weer naar de oorspronkelijke stand.

Bart
« Laatst bewerkt op: 13 October 2020, 17:23:05 door Bahn-AG »

VvKan

  • Gast
Re: Marklin spersein schakelen met stand draaischijf
« Reactie #11 Gepost op: 13 October 2020, 17:38:56 »
Ja, maar dan blijft het sein toch ook gedurende lange tijd onder spanning staan ?  Dit geeft toch geen puls zoals gevraagd ? 

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1789
Re: Marklin spersein schakelen met stand draaischijf
« Reactie #12 Gepost op: 13 October 2020, 18:52:24 »
Hallo

De condensator ontlaadt via de spoel en zal indien leeg gewoon sperren. Er komt dan dus geen spanning meer op de spoel.
Ondertussen wordt de tweede condensator opgeladen, en als het relais omschakelt gaat alles via de andere spoel en begint het verhaaltje weer van voren af aan. ;D

Bart

FLinn

  • Offline Offline
  • Berichten: 44
Re: Marklin spersein schakelen met stand draaischijf
« Reactie #13 Gepost op: 13 October 2020, 23:10:28 »
Beste Bart,

Veel dank. Het is waar ik op zat te kauwen. Maar niet mijn vinger op kon leggen. En eenvoudiger dan ik dacht. En volgens mij klopt de redenering en zal het dus werken. Is het verstandig de wisselspanning niet alleen te lijf te gaan met de diode? Toch maar een gelijklichtertje maken?

Het is inderdaad een sein uit de 70xx-serie. Technisch niet anders dan een normaal armsein. Daarvan hebben wij er verscheidene op de baan staan, aangestuurd vanuit het gele contact van een oude Marlin-trafo.



Maar hier gaat het inderdaad om aansturing via de digitale ECoS. Maar mijns inziens is dat niet anders dan de maximale wisselspanning die ook uit de gewone trafo zou komen, aangevuld met digitale blokrimpeltjes voor de signalen. Wat kan het voor kwaad die spanning aan/uit te gebruiken op het relais?

Niet, zou je zeggen. Of, Veroniek en Erik, missen wij toch iets?

Dank voor de leerzame discussie.
Dank en groet, FLinn

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26913
    • Pagina van klaas
Re: Marklin spersein schakelen met stand draaischijf
« Reactie #14 Gepost op: 13 October 2020, 23:31:22 »
Ik had intussen ook op een oplossing zitten broeden. Lijkt op wat Bart laat zien, maar dan nog iets eenvoudiger.  Een relais met 1 wisselcontact en 1 elco. Zal morgen een schema laten zien.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.