Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door AlbertG
Vandaag om 21:44:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 21:42:40
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 21:40:03
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Pollux
Vandaag om 21:36:30
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Peter Soonius
Vandaag om 21:32:12
BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90 door Mcn1986
Vandaag om 21:29:44
Mijnbouw Indonesië door Peter Soonius
Vandaag om 21:26:45
Conrat door ruudns
Vandaag om 21:21:03
tandwiel lux modellbau door bellejt
Vandaag om 20:12:09
Modelspoorbaan van Einte door einte
Vandaag om 20:10:28
Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje door Hasenwald
Vandaag om 19:28:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 19:18:35
Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 19:12:10
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 19:06:47
Z21 en het programeren met de Z21App. door Frank 123
Vandaag om 19:03:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ben
Vandaag om 18:49:03
Da's Daz 2 door NS264
Vandaag om 18:37:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:32:58
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 18:29:04
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok door Bas, Dordrecht
Vandaag om 18:25:26
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door borotof
Vandaag om 17:47:49
19 Toen door ES44C4
Vandaag om 17:20:58
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 17:15:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 17:03:11
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
Vandaag om 16:57:23
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door phdirk
Vandaag om 15:57:32
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 15:23:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 15:03:22
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 14:26:11
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 12:07:16
  

Auteur Topic: Marklin spersein schakelen met stand draaischijf  (gelezen 4403 keer)

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1756
Re: Marklin spersein schakelen met stand draaischijf
« Reactie #15 Gepost op: 14 October 2020, 09:33:32 »
Hallo

Een wisselcontact met één elco kan inderdaad ook, maar dan moet je de spanning eerst gelijkrichten.
Mijn schakeling kun je zo op een wisselstroom trafo aansluiten.

Ik zie echter nog een ander probleem waar ik zo geen oplossing voor heb.
Op het moment dat de draaischijf voorbij een spooraansluiting komt zal het sein omgaan.
Dit wil je eigenlijk niet. Je wil dat het sein pas om gaat als de draaischijf ook daadwerkelijk bij het spoor stopt.  ::)

Bart

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26780
    • Pagina van klaas
Re: Marklin spersein schakelen met stand draaischijf
« Reactie #16 Gepost op: 14 October 2020, 10:07:33 »
Hier mijn oplossing.
Via de gelijkrichter komt het relais op.
Het contact beweegt naar rechts waardoor er stroom gaat lopen door spoel B van het spersein. Die stroom zet het sein om en stopt vanzelf als de elco vol is.
Als het spoor spanningsloos wordt gaat het contact naar links, de elco ontlaadt zich via spoel A en het sein gaat terug. De stroom stopt vanzelf als de elco leeg is.

Het probleem dat het spersein om gaat bij het passeren van het spoor kun je ondervangen door het relais vertraagd te laten opkomen.

Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

FLinn

  • Offline Offline
  • Berichten: 44
Re: Marklin spersein schakelen met stand draaischijf
« Reactie #17 Gepost op: 14 October 2020, 10:47:12 »
Het wordt steeds spannender.

Eerste vraag: Wat is de reden om een eico te kiezen. Er is toch geen functioneel verschil tussen gewone en een elektrolytische condensatoren? Behalve de grotere capaciteit van elco's. Ik zal toch de theorie meer moeten gaan bestuderen.

Vraag twee: Wat zou de capaciteit moeten zijn? Ook 1000 uF, zoals door Bart genoemd?

Tot slot: Die vertraging zou inderdaad mooi zijn. Bereik je die door een condensator van vrij grote capaciteit tussen de uitgangspolen van de gelijkrichter te plaatsen? Nu eens niet om een rimpel af te vlakken, maar om eerst opgeladen te worden voordat de echte volle stroom naar de relaisspoel kan gaan?
Dank en groet, FLinn

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26780
    • Pagina van klaas
Re: Marklin spersein schakelen met stand draaischijf
« Reactie #18 Gepost op: 14 October 2020, 11:44:25 »
De enige reden om een elco te kiezen is dat zulke grote capaciteiten in gewone condensatoren niet bestaan.
Voor de vertraging van het relais moet je niet een condensator direct achter de gelijkrichter zetten. De laadstroom wordt dan veel te groot en daardoor zal de beveiliging van de booster ingrijpen.
Een weerstand in serie met de relaisspoel en een elco parallel aan de spoel. Je moet dan wel een relais kiezen met een lagere spoelspanning, 12v b.v. En de weerstand ongeveer gelijk aan de weerstand van de spoel.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

FLinn

  • Offline Offline
  • Berichten: 44
Re: Marklin spersein schakelen met stand draaischijf
« Reactie #19 Gepost op: 14 October 2020, 12:26:57 »
Beste Klaas,

Begrijp ik het toch goed, het verschil tussen eico en gewoon.

Voor de duidelijkheid: Heb ik het zo goed begrepen?

/Users/f.linnebank/Desktop/Vertraging.png

De weerstand zorgt er dus voor dat die schadelijke grote laadstroom niet kan optreden. Weerstand groot genoeg, maar niet te klein. Is het een idee om achter de gelijkrichter een apart relais te plaatsen dat zal opkomen als het baanvak spanning krijgt. En dat relais vervolgens een stroom laten schakelen die precies genoeg is. Dan kan ik met de groottes van weerstand en eico experimenteren zonder de booster van de baan te kunnen schaden.

Moet ik inderdaad beginnen met een eico van 1000uF?

Dank en groet, FLinn

FLinn

  • Offline Offline
  • Berichten: 44
Re: Marklin spersein schakelen met stand draaischijf
« Reactie #20 Gepost op: 14 October 2020, 12:29:42 »
het plaatje

Dank en groet, FLinn

FLinn

  • Offline Offline
  • Berichten: 44
Re: Marklin spersein schakelen met stand draaischijf
« Reactie #21 Gepost op: 14 October 2020, 12:51:36 »
Nu met die dat tussengevoegde relais. Ben benieuwd naar de expert opinion.

Blijft nog mijn vraag over de capaciteiten van de eerste en tweede eico. Weerstandjes om mee te experimenteren, heb ik in alle maten, maar voor elco's moet ik naar de winkel. En dan zou ik graag zo precies mogelijk die kopen.

Maar reeds nu, veel dank.

Dank en groet, FLinn

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26780
    • Pagina van klaas
Re: Marklin spersein schakelen met stand draaischijf
« Reactie #22 Gepost op: 14 October 2020, 13:02:13 »
De grootte van de elco hangt af van de vertraging die je wilt bereiken.
Ruwweg kun je die benaderen door de formule: T = R x C
T = tijd in secondes.
R = de weerstand in ohms. In dit geval de helft van R, verondersteld dat R ongeveer even groot is als de spoelweerstand.
C = capaciteit van de elco in farads (dus niet: microfarads)

Ik zit nog te broeden op een andere schakeling voor de vertraging, iets waarmee het makkelijker is om langere tijden te realiseren. Met de schakeling zoals je die hebt getekend wordt de elco wel erg groot vermoed ik.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1756
Re: Marklin spersein schakelen met stand draaischijf
« Reactie #23 Gepost op: 14 October 2020, 14:42:30 »
Hallo

Variantje op de schakeling van Klaas.
Met een enkel kontakt kun je ook deze schakeling toepassen.
Je gebruikt dan de laad- en ontlaadstroom om het sein te schakelen.



Bart
« Laatst bewerkt op: 14 October 2020, 14:48:43 door Bahn-AG »

FLinn

  • Offline Offline
  • Berichten: 44
Re: Marklin spersein schakelen met stand draaischijf
« Reactie #24 Gepost op: 14 October 2020, 14:51:54 »
Heren, heren, Het gaat mij duizelen. Ik ga aan het studeren wat jullie bedoelen.
Dank en groet, FLinn

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1756
Re: Marklin spersein schakelen met stand draaischijf
« Reactie #25 Gepost op: 14 October 2020, 15:42:38 »
Nu met die dat tussengevoegde relais.

Hallo

Ik zie het nut van het toegevoegde relais niet in.

Tijdvertraging hoeft ook niet heel groot te zijn. Na geschat 0.3 sec is de draaischijf het spoortje wel voorbij.

Bart
« Laatst bewerkt op: 14 October 2020, 15:44:13 door Bahn-AG »

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 1007
  • Metrop-Märklin
Re: Marklin spersein schakelen met stand draaischijf
« Reactie #26 Gepost op: 14 October 2020, 18:20:48 »
Ik zie het nut van het toegevoegde relais niet in.
Hoe minder je weet, hoe duurder deze hobby wordt. 
;D Nog maar een relais ertussen.
Met éen extra relais duurt het misschien 60 nanoseconden langer voordat de CDU reageert.
Dat merk je niet eens.
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26780
    • Pagina van klaas
Re: Marklin spersein schakelen met stand draaischijf
« Reactie #27 Gepost op: 14 October 2020, 19:21:14 »
De noodzaak voor dat extra relais zie ik ook niet. En ik denk dat het juist mooi is om een wat langere vertraging in te bouwen. In het grootbedrijf zal dit allemaal handmatig bestuurd worden. Het is dan onlogisch als het sein al binnen een tiende seconde vrij geeft. Lijkt me beter om een paar seconden vertraging in te bouwen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1756
Re: Marklin spersein schakelen met stand draaischijf
« Reactie #28 Gepost op: 14 October 2020, 22:26:07 »
Hallo

Dan komt de hele dienstregeling in gevaar. :o
In het echt zal er ook geen spersein voor een draaibrug staan, dus niet te precies kijken. ;)

Bart

FLinn

  • Offline Offline
  • Berichten: 44
Re: Marklin spersein schakelen met stand draaischijf
« Reactie #29 Gepost op: 15 October 2020, 12:15:10 »
Drie deskundige twijfels bij het door mij voorgestelde extra relais. Schrappen dus. De gedachte erachter was niet een extra vertraging in te bouwen, maar een beveiliging van de booster tegen het door Klaas Zondervan geschetste risico van een te grote laadstroom. Maar, de booster zal eventueel zichzelf beveiligen, begrijp ik nu. En er is die weerstand even groot als de spoelweerstand van het relais. Dus geen extra relais.

Inderdaad, het spersein op die plek hoort eigenlijk niet. Het is niet conform de voorschriften van het grootbedrijf (zie eerder). Maar, we hebben die twee sperseinen en niet een betere plek op de baan. De vertraging zie ik vooral om te voorkomen, dat, als de draaibrug het spoor passeert om daar niet te stoppen, hij even aan/uit gaat 'knipperen'. Zoals door Bart terecht werd opgemerkt en waarvoor Klaas de oplossing van die extra eico opperde.

Het te passeren spoor krijgt heel even spanning als het sleepcontact van de draaibrug een metalen vlakje van ongeveer een halve centimeter passeert. Geen idee hoe lang precies; zou het een seconde zijn?

Wordt het deze. Tenzij de laatste suggestie van Bart ons toch op andere gedachten brengt?



Dan sla ik aan het meten (de spoelweerstand van het relais dat ik ga gebruiken), en rekenen met de helft daarvan en een vertragingstijd van één seconde. Dan heb ik de waarde van elco1. Moet ik voor elco2 1000uF kiezen, zoals eerder een keer is genoemd?
Dank en groet, FLinn