Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 08:17:12
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door piet keppel
Vandaag om 08:16:10
Ronald doet de Fork Challenge! door spoorijzer
Vandaag om 08:12:03
Sikje 225 door spoorijzer
Vandaag om 08:09:09
365 "Het is weekend foto's" door Jelmer
Vandaag om 08:04:56
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Rick
Vandaag om 07:14:31
Railpro 607 door Simon Stenneberg
Vandaag om 06:48:35
Lima IRM pimpen door StefanNL_Plays
Vandaag om 06:11:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
Vandaag om 02:58:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dave.......
Vandaag om 02:21:00
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Edwin2121992
Vandaag om 00:13:50
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door laurent
Vandaag om 00:07:56
Klein baantje 1200x1200mm door Wim Vink
16 July 2025, 23:02:19
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
16 July 2025, 22:21:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
16 July 2025, 21:47:03
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
16 July 2025, 21:44:15
Gewoon wat busfoto's door Bolramer
16 July 2025, 21:43:57
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
16 July 2025, 21:25:56
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
16 July 2025, 21:11:42
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
16 July 2025, 20:00:59
DCM motor van Märklin demonteren. door bellejt
16 July 2025, 19:17:08
Raadplaatje door grossraumwagen
16 July 2025, 18:59:30
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door puntenglijder
16 July 2025, 18:32:29
Boek over de oorsprong NS 500/600 door sneek
16 July 2025, 18:15:23
Lima plan E bankjes door klusser
16 July 2025, 18:02:28
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
16 July 2025, 15:50:59
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door Jip
16 July 2025, 13:58:06
Spoor 1 nem of finescale door Hirschsprung
16 July 2025, 13:22:31
Baanplan deels gebaseerd op Veluwe door Jelmer
16 July 2025, 13:06:06
Bauarbeiten im gange door tijgernootje
16 July 2025, 12:29:54
  

Auteur Topic: Digikeijs Centrale en Boosters: Kortsluiting door spanningsverschil baanvakken  (gelezen 5997 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26633
    • Pagina van klaas
Re: Digikeijs Centrale en Boosters: Kortsluiting door spanningsverschil baanvakken
« Reactie #15 Gepost op: 11 October 2020, 09:25:08 »
Net even een testje gedaan. Gestabiliseerde voeding 15V gelijkspanning. Gemeten met universeelmeter op gelijkspanningsbereik geeft precies 15,00V aan. Gemeten op wisselspanningsbereik geeft 32V.
Pallie, het is zeer waarschijnlijk dat je meter verkeerd ingesteld was.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10474
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Digikeijs Centrale en Boosters: Kortsluiting door spanningsverschil baanvakken
« Reactie #16 Gepost op: 11 October 2020, 10:49:45 »
Hoi,

Dit zou er zo ongeveer uit moeten komen:



Wisselspanning geeft bij mij een paar honderd millivolt.

Onder belasting meet wat lastig, dan zou ik eerst verloopkabeltjes moeten maken ;)  Maarrr... met je meter op AC kun je op de TrackOut meten. De absolute waarde klopt dan waarschijnlijk niet, maar je kunt wel een idee van het verschil krijgen van de verschillende modules. Extra Info: De DR5000 en de DR5033 hebben exact dezelfde uitgangsversterker.

Grtzz,
Karst

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26633
    • Pagina van klaas
Re: Digikeijs Centrale en Boosters: Kortsluiting door spanningsverschil baanvakken
« Reactie #17 Gepost op: 11 October 2020, 11:16:43 »
Wisselspanning geeft bij mij een paar honderd millivolt.
Fabrikanten van multimeters gebruiken verschillende manieren om wisselspanning te meten. Daardoor kun je rare uitkomsten krijgen als je gelijkspanning meet op het wisselspanningsbereik. Als je de meetpennen omwisselt kun je soms iets heel anders zien.

PS: even mijn eigen suggestie uitgevoerd: als ik de meetpennen omwissel meet ik ineens 0,00.
« Laatst bewerkt op: 11 October 2020, 11:48:28 door Klaas Zondervan »
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

pallie

  • Lief zijn
  • Offline Offline
  • Berichten: 164
  • DB-ag Periode V-VI
Re: Digikeijs Centrale en Boosters: Kortsluiting door spanningsverschil baanvakken
« Reactie #18 Gepost op: 23 October 2020, 14:02:01 »
Hallo Allen,

Excuus voor de late reactie. ff een paar dagen met de kids. Ook gezellig (y)

Zoals jullie al schreven was de meting idd noet correct. Ik heb nu een betere meting kunnen doen. En wat blijkt, er zit nagenoeg geen verschil in de uitgang spanning. Helaas zou ik haast zeggen wat dat is voor mij de enige reden om aan te nemen dat de kortsluiting door veroorzaakt wordt.









De waarden schelen niet veel. Dit zou het dus niet moeten zijn. Wat zou een volgende stap kunnen zijn?
De apparaten zijn iig wel ik de juiste manier aangesloten.

Zou een dergelijke storing voor kunnen komen als de secties niet goed gescheiden zijn? Of ga ik dan te snel?

Groet, Ruud
« Laatst bewerkt op: 23 October 2020, 14:11:23 door pallie »
DB periode V-VI

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10474
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Digikeijs Centrale en Boosters: Kortsluiting door spanningsverschil baanvakken
« Reactie #19 Gepost op: 23 October 2020, 19:23:38 »
Citaat van: pallie
De waarden schelen niet veel. Dit zou het dus niet moeten zijn. Wat zou een volgende stap kunnen zijn?
De apparaten zijn iig wel ik de juiste manier aangesloten.

Zou een dergelijke storing voor kunnen komen als de secties niet goed gescheiden zijn? Of ga ik dan te snel?

Ok. Spanningen zien er goed uit. Als de secties niet 100% dubbelzijdig geisoleerd zijn kan het tot problemen leiden.

Maar... heel triviaal wellicht: Is de poling wel goed van de boosters ? maw wat gebeurt er bij/op de overgang als je bij 1 van de 2 boosters de uitgangsdraden omdraait ?


Grtzz,
Karst

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26633
    • Pagina van klaas
Re: Digikeijs Centrale en Boosters: Kortsluiting door spanningsverschil baanvakken
« Reactie #20 Gepost op: 23 October 2020, 19:48:40 »
Heb je ook de spanning op de boosterscheidingen gemeten, zoals in de handleiding is aangegeven?
Dan kom je er gauw genoeg achter als een booster verkeerd gepoold is.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

pallie

  • Lief zijn
  • Offline Offline
  • Berichten: 164
  • DB-ag Periode V-VI
Re: Digikeijs Centrale en Boosters: Kortsluiting door spanningsverschil baanvakken
« Reactie #21 Gepost op: 25 October 2020, 19:41:55 »
Karst,

Wanneer de locs over de raillas van de een naar de andere booster lopen dan gaat het mis. Te langzaam rijden dan schiet alles in de kortsluitingmodus. Snel overrijden, de locs reageren met een zware remming maar kunnen doorrijden.
Na het verwisselen van de draden blijft het beeld gelijk. (Rood en zwart omgedraaid voor de duidelijkheid.) dit bij 1 van de 3 boosters.

klaas,

Nee nog niet gedaan. Hoe meet ik dat het beste?

Wederom bedankt voor jullie hulp.

groet, Ruud
DB periode V-VI

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26633
    • Pagina van klaas
Re: Digikeijs Centrale en Boosters: Kortsluiting door spanningsverschil baanvakken
« Reactie #22 Gepost op: 25 October 2020, 19:48:24 »
Staat toch in de handleiding van de 5033
Hoofdstuk 4.1
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

pallie

  • Lief zijn
  • Offline Offline
  • Berichten: 164
  • DB-ag Periode V-VI
Re: Digikeijs Centrale en Boosters: Kortsluiting door spanningsverschil baanvakken
« Reactie #23 Gepost op: 26 October 2020, 16:07:54 »
Te gemakkelijk vraag idd. Ik zal het eens gaan controleren.

Dank Klaas
DB periode V-VI

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6316
  • ***
Re: Digikeijs Centrale en Boosters: Kortsluiting door spanningsverschil baanvakken
« Reactie #24 Gepost op: 26 October 2020, 17:07:31 »
Gekke vraag, ....heb je geen keerlus in die overgang?
Geef eens een tekening met de plaatsen van de boosters end.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

pallie

  • Lief zijn
  • Offline Offline
  • Berichten: 164
  • DB-ag Periode V-VI
Re: Digikeijs Centrale en Boosters: Kortsluiting door spanningsverschil baanvakken
« Reactie #25 Gepost op: 27 October 2020, 21:40:40 »
Hallo allen,

Het is opgelost. Ik heb de spanningen eens gemeten zoals Klaas aangaf. Van booster naar booster. Op de zelfde spoorstaaf, maar beide een andere booster, was een spanningsverschil van 12 volt af te lezen. Zoals Karst zich al afvroeg, is de polariteit goed? Niet dus. Maar ik vind het nog wel vreemd. Ik heb in de baan een strikt draadkleur protocol. Juist om dit tegen te gaan. Dus ook de aansluitingen van de booster had ik gelijk. Ik dacht, dan kan er niets mis gaan. Nu heb ik in de dr5000 en in een booster de draden omgewisseld. Nu meer ik bij elke overgang 0 volt en lopen de treinen zonder storing door. Heel blij mee maar hoe kan dat nu?

Ik hoor graag om het te kunnen begrijpen.
Dank alvast.
Groet Ruud
DB periode V-VI

pallie

  • Lief zijn
  • Offline Offline
  • Berichten: 164
  • DB-ag Periode V-VI
Re: Digikeijs Centrale en Boosters: Kortsluiting door spanningsverschil baanvakken
« Reactie #26 Gepost op: 27 October 2020, 21:42:39 »
Hallo Dennis,
Geen keerlus aanwezig. Maar moet nog wel komen.
Tekening is iets teveel werk. Baan is aan de grote kant
Groet Ruud
DB periode V-VI

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26633
    • Pagina van klaas
Re: Digikeijs Centrale en Boosters: Kortsluiting door spanningsverschil baanvakken
« Reactie #27 Gepost op: 27 October 2020, 22:33:19 »
Bij de polariteit gaat het niet alleen om de verbinding van de boosters naar de rails, maar ook om de verbinding tussen de Loconet B poorten van centrale en boosters. Zit daar misschien een verwisseling in?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10474
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Digikeijs Centrale en Boosters: Kortsluiting door spanningsverschil baanvakken
« Reactie #28 Gepost op: 28 October 2020, 08:28:31 »
Citaat
....maar ook om de verbinding tussen de Loconet B poorten van centrale en boosters....

Precies, ook kan het in de kabels zitten. Je kunt z.g. "Kruiskabels" en "Rechte kabels" hebben. Maakt voor de werking van LocoNet niet uit, maar draait wel de fase van het railsignaal 180 om ;)
« Laatst bewerkt op: 28 October 2020, 08:51:19 door Karst Drenth »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26633
    • Pagina van klaas
Re: Digikeijs Centrale en Boosters: Kortsluiting door spanningsverschil baanvakken
« Reactie #29 Gepost op: 28 October 2020, 09:24:06 »
Kijk ook even hier: https://www.digitrax.com/tsd/KB714/loconet-overview/
Het gaat om de buitenste draden, 1 en 6. Die moeten op elke connector hetzelfde zitten.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.